saako sairaanhoitaja lukea koneelta oman lapsensa hoitokertomukset?

sh-äiti

jos ei ole itse ollut töissä lapsen sairaanhoitajana? Kiinnostaisi lukea mitä lapseni sairaalakäynneistä on kirjattu. Mutta onko se kiellettyä? Voiko tulla jotain seurauksia?

Sivut

Kommentit (99)

Vierailija

Sairaanhoitajalla ei ole oikeutta katsella kenenkään sellaisen tietoja, joiden hoitoon ei osallistu. Ei edes omia tietojaan. Jos vanhempi haluaa lapsensa tiedot, täytyy tehdä kirjallinen pyyntö paikkaan jossa on hoidettu.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei saa? Tarkkaileeko joku sitä kuka kenenkin hoitokertomuksia lukee?

Potilastietojärjestelmään jää aina jälki siitä kun tietoja käydään selaamassa ja tietojen katselua valvotaan tarkasti. Varmaan vuosittain joku hoitaja kärähtää siitä että on katsellut jonkun tutun tietoja luvatta.

Vierailija

Sairaanhoitajien koulutukseen kuuluu tietoturva-asiat, ja niitä vielä teroitetaan mieleen harjoittelussakin. Jokainen OIKEA sairaanhoitaja tietää ettei kenen tahansa tietoja saa mennä urkkimaan. Silti jotkut urpot sitä tekee ja vesittää terveydenhuollon maineen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Joka lukukerrasta jää muistiin jälki. Mutta kuka tekee valituksen siitä että lukee omia tietoja jos ei itse siis tee sitä?

Meillä tehdään pistokokeita. 

Vierailija

Teknisesti voi, mutta laillisesti ei. 

Siis mutta hei! Onko ap itse sairaanhoitaja?? Eikö hoitajilla pitäisi olla tietosuoja-asiat hallinnassa, jotta ei tarvii keskustelupalstoilla kysellä?? Hämmennyin.

Vierailija

Ei voi olla sairaanhoitaja tuo aloittaja! Jos tuolla tietämyksellä mennään, niin justiinsa joo. Ei voi olla totta!

Käy samalla katsomassa kaupunginjohtajan ja naapurin Keijon tiedot. Jessus. Olen terveydenhuollon opettaja, ja olen järkyttynyt. Missä oikein koulusi kävit, ja missä olet työssä. Eikö missään ole tullut vastaan lainsäädäntö, tietoturva yms. asiat.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat