Uskovaiset! Voisitteko rukoilla että avomiehenikin tulisi uskoon?
Toivoisin vastauksia vain uskovilta, koska tilannetta ei auta se, että joku kommentoi, että tämä on järjetön aihe tms. Toivon rukousta, koska ketään ei voi saada tuputtamalla uskoon, enkä siihen lähde.
Tilanne siis se, että ollaan avoliitossa (kyllä, se on väärin, mutta itse tulin vasta uskoon) ja pitäisi alkaa tekemään ratkaisua siitä, mennäänkö naimisiin. Seurustelua takana 3,5v josta 2,5v avoliitossa. Omalta puoleltani paras ratkaisu olisi se, että mies tulisi uskoon ja menisi kanssani naimisiin. Jos hän ei uskoon tule, ei avioliitto ole poissuljettu, mutta täytyy varmistaa että kumpikin on sitten varma ratkaisustaan. Vaikuttaahan usko moneenkin asiaan. Olisin kiitollinen jos viitsisitte rukoilla asiaa :)
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Olisi kyllä ero edessä, jos avomies uskoon kääntyisi. Jokainen uskokoon mihin haluaa, ihan sama mulle - mutta en voisi elää yhteistä elämää ihmisen kanssa, joka uskoo satuhahmoon.
Ap teki aivan selväksi kenelle pyyntönsä osoitti ja mitä ei halua vastattavan. Sinulla on täysi oikeus mielipiteeseesi mutta kunnioitettavaa olisi jos esittäisit sen ketjussa jossa pohdittaisiin vastaavaa asiaa monelta kannalta, ei tässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei näköjään onnistu vastaaminen, edellinen oli siis kahdelle ensimmäiselle vastaajalle.
Ei Ap. missään kohtaa määritellyt, että mikä usko kelpaisi. Puhui yleisesti uskosta ja uskovaisista, mikä voi tarkoittaa mitä vain Aasatrusta Zoroastrianismiin.
Vielä tämän päivän Suomessa usko ja uskovaiset -näsäviisastelijoista huolimatta- kuitenkin tarkoittaa nimenomaan kristittyjä. Jos jotain muuta se kerrotaan.
Herraa hyvää kiittäkäät, virsi 332
Vierailija kirjoitti:
Ei onnistu tuo lainaaminen nyt joten:
10: sen voi onneks ite valita, että eroaako.
11: riippuu vähän että missä asiassa tekee vasten tahtoa? En minä ole kyllä mikään siihen sanomaan että kuka joutuu/pääsee mihinkin kuoleman jälkeen.
12: kristinuskoa tässä hain, muulla "suuntauksella" ei olis väliä.
Suuntauksella ei väliä? Totta kai sillä on oltava väliä! Eri kirkkojen tulkinta Raamatun opeista kuitenkin vaihtelee laidasta laitaan.
Mä rukoilen, että Jumalan tahto toteutuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei näköjään onnistu vastaaminen, edellinen oli siis kahdelle ensimmäiselle vastaajalle.
Ei Ap. missään kohtaa määritellyt, että mikä usko kelpaisi. Puhui yleisesti uskosta ja uskovaisista, mikä voi tarkoittaa mitä vain Aasatrusta Zoroastrianismiin.
Vielä tämän päivän Suomessa usko ja uskovaiset -näsäviisastelijoista huolimatta- kuitenkin tarkoittaa nimenomaan kristittyjä. Jos jotain muuta se kerrotaan.
Millä oikeudella kristityt omivat nämä sanat?
Netistä löytyy useita sivustoja (kristillisiä) joihin voi jättää (vaikka anonyymin) rukouspyynnön. Suosittelen, ei tarvitse hyppiä ilkeämielisten uskomattomien kommenttien yli. Laita hakusanaksi ihan rukouspyyntö/esirukous.
Muista että Jumalalla on oma aika ja omat tiet, ne eivät aina ole samat mitä me kuvittelisimme tai haluaisimme. On hyvä jos rukoilet puolisosi uskoontuloa mutta vielä enemmän kannattanee rukoilla ja kysellä mikä on Jumalan hyvä tahto teidän kohdallanne ja totella sitten sitä, mikä se onkaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä rukoilen, että Jumalan tahto toteutuu.
Eikö se sitten tapahdu ilman rukoustasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kyse omimisoikeudesta tai oikeudettomuudesta vaan siitä että Suomessa on useamman sadan vuoden ajan ollut vahva kristillinen kulttuuri. Siksi edelleen on luonnollista että oletusarvo on että usko/uskovainen tarkoittaa kristittyä. Jos muuta, on se syytä selventää.
Vierailija kirjoitti:
Tännekin voi jättää rukouspyynnön.
AP, oletko kuullut sellaisesta kuin uskonnonvapaus? Kokisin itse tuon käännytysyrityksenä ja eroaisin sinusta. Eiköhän miehesi saa valita itse uskooko/ ei usko. Kuuluuko kristinuskoon vai johonkin toiseen.
Sinä saat olla kristitty, mutta et saa vaatia sitä muilta.
17: aika moni maailman uskovaisista on alunperin ollut ei-uskovainen. Jumala on siis voinut tehdä ihmisestä uskonnottoman, mutta tila ei välttämättä ole pysyvä. Jumala voi vaikuttaa halua kiinnostua uskon asioista, jolloin kun evankeliumin kuulee, voi haluta tulla uskoon. Jumala ei voi tätä kuitenkaan väkisin tehdä, koska ihmisellä on oma tahto.
18: ihminen voi saada johdatusta, mutta päätös pitää tehdä itse.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä paljonko tätä on järkeä rukoilla, koska käsittääkseni Jumalan tahto on, että ihan jokainen tulisi uskoon, Hän kyllä haluaisi vetää jokaisen luokseen jo nyt. Ei se Jumalan päästä kiinni ole, ei Jumalaa tarvitse taivutella.
Ehkäpä rukoilen vain sitä, että sinusta, joka olet jo Jeesuksen oma, säteilisi niin paljon valoa, että olisit miehellesi hyvä todistus, niin että hän sen myötä kiinnostuisi uskosta ja Jumalasta :)
Jumalan tahto on ihmisen vapaa valinta. Siksi en aio rukoilla moista asiaa vaikka monien muiden puolesta rukoilenkin iltaisin. Edes uskovat ihmiset harvoin ymmärtävät raamatun ja evankeliumien opetuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kyse omimisoikeudesta tai oikeudettomuudesta vaan siitä että Suomessa on useamman sadan vuoden ajan ollut vahva kristillinen kulttuuri. Siksi edelleen on luonnollista että oletusarvo on että usko/uskovainen tarkoittaa kristittyä. Jos muuta, on se syytä selventää.
Tuollainen asenne pitää modernissa, sekulaarissa yhteiskunnassa muuttaa. On väärin, että vain kristittyjen kohdalla voidaan puhua uskosta ja muut joutuvat selventämään erikseen.
Suomessa on muuten vielä pidempi pakanallinen kulttuuri, jota ei kristinusko koskaan ole saanut kitkettyä pois, joten sillä perusteella uskosta puhuessa pitäisi puhua ns. Suomen Uskosta tonttuineen ja henkineen ja muiden, myös kristittyjen, pitäisi selventää.
Vierailija kirjoitti:
AP, oletko kuullut sellaisesta kuin uskonnonvapaus? Kokisin itse tuon käännytysyrityksenä ja eroaisin sinusta. Eiköhän miehesi saa valita itse uskooko/ ei usko. Kuuluuko kristinuskoon vai johonkin toiseen.
Sinä saat olla kristitty, mutta et saa vaatia sitä muilta.
Rukoilla saa. Ei yrittää manipuloida Jumalaa/saada Jumalaa manipuloimaan muita. Mutta meitä on nimenomaan kehotettu rukoilemaan ja rukoilemaan myös toistemme puolesta, mitä toisten elämään kuuluukin.
Jos Jumala ei jostain syystä tahdo että ap:n puolison uskoontulon puolesta rukoillaan, Pyhä Henki tekee sen selväksi tavalla tai toisella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollainen asenne pitää modernissa, sekulaarissa yhteiskunnassa muuttaa. On väärin, että vain kristittyjen kohdalla voidaan puhua uskosta ja muut joutuvat selventämään erikseen.
Suomessa on muuten vielä pidempi pakanallinen kulttuuri, jota ei kristinusko koskaan ole saanut kitkettyä pois, joten sillä perusteella uskosta puhuessa pitäisi puhua ns. Suomen Uskosta tonttuineen ja henkineen ja muiden, myös kristittyjen, pitäisi selventää.
Muinaisuskoon/pakanauskoon/mihin tahansa tuollaiseen onko liittynyt termit uskovainen/uskova/olla uskossa jne? Vai onko niillä hiukan erilaiset nimitykset? Kyllä usko/uskovainen on niin kristillisesti latautunut ilmaisu että yli 90% ihmisistä (Suomessa) mieltää sanojan tarkoittavan kristinuskoa. Jopa ne pakanat itse.
Miehesi ei siis kelpaa sinulle sellaisena kuin on? Tuo on juuri se missä moni parisuhde menee pieleen: koitetaan itsekkäästi muuttaa toista sellaiseksi kuin itse halutaan. Eroa mielummin ja etsi joku hihhuli niin miehesikin saa mahdollisuuden aitoon rakkauteen.
36: satojen vuosien ajan täällä on ollut vahva kristillinen kulttuuri. Vaikka luonnonuskontoja ei olisikaan koskaan täysin tukahdutettu ne ovat olleet marginaalinen ilmiö verrattuna Raamattuun perustuvaan usko(nto)on.
Vaikak kuinka vänkäisit mikä olisi oikein tai mielestäsi kohtuullista se ei muuta tosiasiaa. Nykyään alkaa esiintyä uususkonnollisuutta mutta ei ainakaan vielä niin paljon että se tajunnassa ohittaisi kristillisyyden.
Okei unohda :D mä en ole syönyt tänää paljon eikä ajatus juokse...