Kertokaa oikiksen pääsykokeista :-)

Vierailija

Valmistuin yliopistosta humanistiselta alalta, joka ei tule työpaikkaan johtamaan. Vuoden hakemisen jälkeen olen tämän itselleni tunnustanut. Keväällä houkuttaisi hakea oikikseen, mutta epäonnistuminen pelottaa... Luulen valinneeni alkuperäisen alani oikeasti siksi, että sinne oli helppo päästä sisään... Nyt on aika ryhdistäytyä!

Millä taktiikalla pääsit sisään, oikiksen käynyt tai siellä opiskeleva? Onnistuuko mitenkään ilman mitään valmennuskursseja? Vastaustekniikka on kokeissa kuulemma tärkeä osa-alue, mitä se tarkoittaa? Millaisia ovat kysymykset, entä pääsykoekirjat? Ja lyhyesti: pitääkö olla yli-ihminen päästäkseen sisään? Teen pitkä päiviä kaupan kassalla, joten lukeminen jäisi varmasti aika vähälle verrattuna moniin muihin, eikä palkka riitä useiden tuhansien eurojen valmennuskurssiin.

Kiitos, jos joku jaksaa vastailla!

Sivut

Kommentit (23)

Vierailija

Aikuisena sinne pääsee vähän helpommin kuin teininä. Tietää jo yhteiskunnasta enemmän. Suosittelen silti kursseja. Ne avaavat asiat hieman paremmin. Mikään yli-ihminen ei tarvitse olla. Oikiksessa on jos jonkinmoista hiihtäjää :)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Aikuisena sinne pääsee vähän helpommin kuin teininä. Tietää jo yhteiskunnasta enemmän. Suosittelen silti kursseja. Ne avaavat asiat hieman paremmin. Mikään yli-ihminen ei tarvitse olla. Oikiksessa on jos jonkinmoista hiihtäjää :)

Kurssit eivät ole minulle mahdollisia näillä palkoilla :-( Jostain muualta netin maailmasta luin, että kursseilla keskityttäisiin suurelta osin juuri siihen vastaustekniikkaan - ja sitä jäin ihmettelemään, että mikä tällainen tekniikka oikein on.

ap

Vierailija

Ehkä vähän turha kommentti, koska en itse ole ikinä ollut oikiksen pääsykokeissa. Tiedän kyllä monia, jotka ovat hakeneet ja päässeetkin. Jollet itse koe, että sulla jää jotenkin harvinaisen hyvin asiat päähään niin toi pitkien päivien yhdistäminen pääsykokeisiin lukemisen kanssa on jokseenkin mahdoton yhdistelmä. Jos tosissasi haluat päästä nin sinuna vähentäisin työnteon osa-aikaiseen työskentelyyn tai sitten pitäisit pari kuukautta lukulomaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ehkä vähän turha kommentti, koska en itse ole ikinä ollut oikiksen pääsykokeissa. Tiedän kyllä monia, jotka ovat hakeneet ja päässeetkin. Jollet itse koe, että sulla jää jotenkin harvinaisen hyvin asiat päähään niin toi pitkien päivien yhdistäminen pääsykokeisiin lukemisen kanssa on jokseenkin mahdoton yhdistelmä. Jos tosissasi haluat päästä nin sinuna vähentäisin työnteon osa-aikaiseen työskentelyyn tai sitten pitäisit pari kuukautta lukulomaa.

Olen kyllä pärjännyt opinnoissa aina hyvin vähällä lukemisella, joten ehkä toivoa olisi. Yritän ainakin :-)

ap

Vierailija

Ainakin Helsingissä preppauskursseillekin jonotetaan hulluna. Paikkoja ei riitä kaikille halukkaille, joten jengi jonottaa fyysisesti tuntikausia ennen ilmoittautumista ja sukulaisia värvätään nettivarausta tekemään. Kurssien suosioon on syynsäkin: suurin osa sisäänpäässeistä on nykyään kurssin käynyt. Kurssilla ollessa pysyy myös hyväsdä lukuvauhdissa. Todellakin kannattaa pitää lukulomaa. Tutustu myös vanhoihin pääsykokeisiin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ainakin Helsingissä preppauskursseillekin jonotetaan hulluna. Paikkoja ei riitä kaikille halukkaille, joten jengi jonottaa fyysisesti tuntikausia ennen ilmoittautumista ja sukulaisia värvätään nettivarausta tekemään. Kurssien suosioon on syynsäkin: suurin osa sisäänpäässeistä on nykyään kurssin käynyt. Kurssilla ollessa pysyy myös hyväsdä lukuvauhdissa. Todellakin kannattaa pitää lukulomaa. Tutustu myös vanhoihin pääsykokeisiin.

Huh, millaiseksi kilpailuksi elämä on mennyt! Tässä hieman lannistuu. Voiko sisään realistisesti päästä ilman kurssia :-( Lukuloma kannattaa selkeästi ainakin pitää. Saas nähdä miten esimies ajatukseen suhtautuu, mutta tähän työhönkään en voi jäädä!

ap

Vierailija

Ilman preppauskurssia ei pääse sisään. Pääsykokeissa kysytään niin tarkkoja kysymyksiä, kirjat pitää osata ulkoa.

Jonnekin pääsee suoraan kun on avoimessa suorittanut muistaakseen 50 op ja tuttuni sisko pääsi Turkuun, kävi avoimen puolella ja suoritti paljon kursseja. Pääsi sisään ilman pääsykokeita ja oli samalla vuoden opinnot takana. 

Kannattaa nämä tarkistaa ensiksi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ilman preppauskurssia ei pääse sisään. Pääsykokeissa kysytään niin tarkkoja kysymyksiä, kirjat pitää osata ulkoa.

Jonnekin pääsee suoraan kun on avoimessa suorittanut muistaakseen 50 op ja tuttuni sisko pääsi Turkuun, kävi avoimen puolella ja suoritti paljon kursseja. Pääsi sisään ilman pääsykokeita ja oli samalla vuoden opinnot takana. 

Hmm, miksei kirjoja voisi opetella ulkoa omin päin? Ei kai preppauskurssilaisten menestys vain kurssilla ohjatusta ulkoa opettelusta voi olla kiinni?

ap

Vierailija

en tiedä, mutta tiedän yhden huipun lukeneen kauppiksen pääsykokeisiin intissä vapaa-aikana huvikseen ja pääsi sisään. Tuskin oikis voi ihan poikkeus olla.

Vierailija

Todellakin oikikseen voi päästä sisään käymättä valmennuskurssia. Toki useimmat nämä kurssit käy, mutta niiden merkitystä liioitellaan.

Ainakaan meille Turun yliopiston tiedekuntaan ei mitään erikoista vastaustekniikkaa tarvittu; akateemisesti koulutettuna osaat varmasti kirjoittaa (juridisesti) olennaiset asiat selkeästi ja tiiviisti rajattuun vastaustilaan.

Kokeissa mitataan pääasiassa pääsykoeaineiston omaksumista, joskus erittäin yksityiskohtaisesti. Yleistiedolla ei pärjää, vaan on tiedettävä tarkasti mitä kirjoissa luki.

Oikeustiede ei ole tieteenalana vaikeimmasta päästä, mutta motivaatiota ja ahkeruutta laajojen alueiden omaksuminen vaatii. Monet lukevat pääsykokeisiin pahimmillaan 10-15 tuntia päivässä, mutta minä koin hyväksi 4-6h. Pääsykokeeseen valmistautumisesta 50% on lukemista ja 50% oman mielen hallintaa, hyvin usein koe menee huonosti yliyrittämisen ja stressin vuoksi.

Onnea mahdolliselle uudelle uralle!

-Fuksi '13

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmm, miksei kirjoja voisi opetella ulkoa omin päin? Ei kai preppauskurssilaisten menestys vain kurssilla ohjatusta ulkoa opettelusta voi olla kiinni?

ap

hakijoidentiedot eivät ole salaisia. Ei c.n papeiden omistajat hae Helsinkiin. Jos alle 5% hakijoista pääsee, silloin kaikissa pitää onnistua.

hae, sillähän näet. Työkaverini haki viime kesänä, silloin muistaakseni ? Oli tämä ongelma kun pääsykokeessa annettiin väärä koe. Helsinkiläisenä hänellä ei ollut ongelmia tulla uuteen koepäivään mutta hän luki täyspäiväisesti kuukauden ja kaikki viikonloput siitä alkaen kun kirjat julkistettiin ja jäi hyvin kauas sisäänpääsystä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

hakijoidentiedot eivät ole salaisia. Ei c.n papeiden omistajat hae Helsinkiin. Jos alle 5% hakijoista pääsee, silloin kaikissa pitää onnistua.

hae, sillähän näet. Työkaverini haki viime kesänä, silloin muistaakseni ? Oli tämä ongelma kun pääsykokeessa annettiin väärä koe. Helsinkiläisenä hänellä ei ollut ongelmia tulla uuteen koepäivään mutta hän luki täyspäiväisesti kuukauden ja kaikki viikonloput siitä alkaen kun kirjat julkistettiin ja jäi hyvin kauas sisäänpääsystä.

Väärä pääsykoe ei ollut oikiksessa vaan valtsikassa.

Vierailija

Ilman valmennuskurssiakin voi päästä sisään, mutta suurin osa sisään päässeistä on käyneet kurssin ja monella se ratkaisee. Siellä oppii nimenomaan luku- ja vastaustekniikkaa. Oikikseen ei ole mitenkään outoa hakea 4-5 kertaa. Hain itse kahdesti ja vasta toisella kerralla olin valmennuskurssilla ja opin, mitä sieltä kirjoista pitää opetella. Ensimmäisellä kerralla tuli aivan shokkina se lukeminen. Ja olen aina peruskoulussa ja lukiossa selvinnyt juurikaan lukematta että älä nyt siihen tuudittaudu :D Mutta todellakaan ei tarvitse mikään yli-ihminen olla vaan ihan normaalit ihmiset pääsee sisään. Enemmän kiinni siitä jaksaako oikeasti lukea kuin fiksuudesta.

Vierailija

Mulla ei ei ole kokemusta oikikseen hakemisesta. Mutta jos haet, kannattaa taktikoida minne hakee. Eli hae Rovaniemelle koska sinne pääsee helpoten sisään. Helpoiten, koska kuka nyt niitten porojen kanssa haluaa olla seuraavat 5 v ...... 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ilman valmennuskurssiakin voi päästä sisään, mutta suurin osa sisään päässeistä on käyneet kurssin ja monella se ratkaisee. Siellä oppii nimenomaan luku- ja vastaustekniikkaa. Oikikseen ei ole mitenkään outoa hakea 4-5 kertaa. Hain itse kahdesti ja vasta toisella kerralla olin valmennuskurssilla ja opin, mitä sieltä kirjoista pitää opetella. Ensimmäisellä kerralla tuli aivan shokkina se lukeminen. Ja olen aina peruskoulussa ja lukiossa selvinnyt juurikaan lukematta että älä nyt siihen tuudittaudu :D Mutta todellakaan ei tarvitse mikään yli-ihminen olla vaan ihan normaalit ihmiset pääsee sisään. Enemmän kiinni siitä jaksaako oikeasti lukea kuin fiksuudesta.

Lukutekniikkani suhteen olen optimistinen, mutta mikä se mystinen vastaustekniikka oikeasti on? Jos kyseessä on oikeiden asioiden ahtaminen rajalliseen vastaustilaan, niin se ei tosiaan akateemisesti koulutetulle ole kovin suuri haaste tai uusi asia.

ap

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat