Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Karmeimmat työpaikan pikkujoulut?

Vierailija
28.10.2015 |

Jaa pahin pikkujoulumuistosi. Mikä meni pieleen, itsellä tai muilla tai järjestelyissä?

Kommentit (1197)

Vierailija
461/1197 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dostradamus kirjoitti:

856786786 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nää kaikki on just semmosia, että en tasan mene yksinkään pikkujouluihin. Mieluummin olen kotona rauhassa ja hiljaisuudessa, kun katselen kännisekoilevia työkavereita. Ihan kaikkea ei tartte kaikista tietää. Oon tietysti se tylsä tyyppi kun en lähde mukaan, mutta siinäpähän olen sitten.

Oiski oikeesti kivoja pikkujouluja mutta kun ne on AINA niitä ryyppäjäisiä....

No vaihtoehto on sitten jotain ankeaa ja kiusallista. Itse mieluummin menen alkollisiin juhliin, jossa kuitenkin ihmiset osaavat käyttäytyä.

Et siis ole koskaan mennyt pikkujouluihin ja ilmoituksesi mukaan tasan tarkkaan et tule myöskään menemään. Tiedät kuitenkin, että työkaverit siellä kännisekoilee. Seuraavana päivänä kuitenkin ” tyttöjen kesken” kuitenkin käytte tarkasti läpi, kuka teki ja mitä. Eikö?

Ihan mies olen ja vaikka joku joskus sekoilisikin, mitä sitten? Hauskaa se vain on, ainakin muiden kuin sekoilijan mielestä. Meidän porukoissa ei kyllä ole mitään sekoiltu, ainakaan sellaista mistä olisi kenellekään negatiivisia vaikutuksia. Harmi, olisi kiva päästä kuittailemaan.

Taidatte te valittajat olla itse niitä tyyppejä, joilla ei pysy juominen lapasessa, kun niin ahdistaa tämä sekoilu aiheena? Ette siis mene juhliin sen takia, että tiedätte nolaavanne itsenne.

Vierailija
462/1197 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulipa vaan mieleeni kirjoitti:

Semmoinen kommentti muuten, että moniko teistä viinankinuajista tietää, että firmojen järjestämiä juhlia säätelevät verottajan aika tarkat ohjeet?

Esim. viinatarjoilun määrä on verottajan ohjeissa rajattu muistaakseni kahteen drinksuun per lärvi. En ole itse taloushallinnon ihmisiä mutta sentään asioista vähän käryllä. Täällä on varmasti niitäkin jotka ovat alan spesialisteja ja voivat vääntää rautalangasta, miksi se on aika vaikeaa järjestää "juokaa niin paljon kuin lystäätte" bileitä.

Olen kyllä ollut "Drink As Much As U Can" bileissä Suomessa, mutta yleensä niissä:

a) kaikki ilmoitetaan mukaan vaikka hyvin tiedetään että vain 60% tulee --> näin saadaan lisää viinaa per lärvä

b) jos kaikki tuleekin bileisiin, viinaa on tosiaan vain 2 per lärvä ja that's it.

c) jos joku (=pomo) haluaa, niin hän voi ottaa riskin ja juotattaa viinaa ja tehdä siitä valheellisen kuitin kirjanpitoon ja sillä tavalla pysytään verottajan raameissa muodollisesti vaikka bileissä oikesti onkin vedetty perseet olalle - tässä metodissa joku ottaa huomattavan henkilökohtaisen riskin ja voi olla jopa ura vaakalaudalla, ette voi edellyttää että kukaan teidän ilmaisten viinojenne vuoksi toimii noin...(Olen ollut tuollaisissakin bileissä ja arvostan, kippis vaan Mats, oli hienot bileet ja olit reilu jätkä)

d) firmahan voi kyllä tarjota teille viunaa ja ruokaa ja muutakin huolenpitoa ENEMMÄN kuin verottaja hyväksyy liiketoimintakuluksi, mutta silloin se tapahtuu firman nettotuloksen kustannuksella eli on tavallaan tuloksenjakoa henkilökunnalle, toki tulosta ei jaeta rahassa vaan muina hyödykkeinä....se on sinänsä sivuseikka, onhan sitä muutakin hyvää mitä jaetaan ilman suoranaista palkkaa eli lounasseteliä, liikunta-avustusta jne - verotettavia etuja. Eli jos teille juotetaan ilmaista viinaa, niin siitä pitäisi vissiin oikeasti verottaa sit palkanluontoisena etuna.

Tiedetään, mitä sitten?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/1197 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

tryeryrty kirjoitti:

Semmoinen kommentti muuten, että moniko teistä viinankinuajista tietää, että firmojen järjestämiä juhlia säätelevät verottajan aika tarkat ohjeet?

Esim. viinatarjoilun määrä on verottajan ohjeissa rajattu muistaakseni kahteen drinksuun per lärvi. En ole itse taloushallinnon ihmisiä mutta sentään asioista vähän käryllä. Täällä on varmasti niitäkin jotka ovat alan spesialisteja ja voivat vääntää rautalangasta, miksi se on aika vaikeaa järjestää "juokaa niin paljon kuin lystäätte" bileitä.

Olen kyllä ollut "Drink As Much As U Can" bileissä Suomessa, mutta yleensä niissä:

a) kaikki ilmoitetaan mukaan vaikka hyvin tiedetään että vain 60% tulee --> näin saadaan lisää viinaa per lärvä

b) jos kaikki tuleekin bileisiin, viinaa on tosiaan vain 2 per lärvä ja that's it.

c) jos joku (=pomo) haluaa, niin hän voi ottaa riskin ja juotattaa viinaa ja tehdä siitä valheellisen kuitin kirjanpitoon ja sillä tavalla pysytään verottajan raameissa muodollisesti vaikka bileissä oikesti onkin vedetty perseet olalle - tässä metodissa joku ottaa huomattavan henkilökohtaisen riskin ja voi olla jopa ura vaakalaudalla, ette voi edellyttää että kukaan teidän ilmaisten viinojenne vuoksi toimii noin...(Olen ollut tuollaisissakin bileissä ja arvostan, kippis vaan Mats, oli hienot bileet ja olit reilu jätkä)

d) firmahan voi kyllä tarjota teille viunaa ja ruokaa ja muutakin huolenpitoa ENEMMÄN kuin verottaja hyväksyy liiketoimintakuluksi, mutta silloin se tapahtuu firman nettotuloksen kustannuksella eli on tavallaan tuloksenjakoa henkilökunnalle, toki tulosta ei jaeta rahassa vaan muina hyödykkeinä....se on sinänsä sivuseikka, onhan sitä muutakin hyvää mitä jaetaan ilman suoranaista palkkaa eli lounasseteliä, liikunta-avustusta jne - verotettavia etuja. Eli jos teille juotetaan ilmaista viinaa, niin siitä pitäisi vissiin oikeasti verottaa sit palkanluontoisena etuna.

Tiedetään, mitä sitten?

Onko järjenjuoksussa vai missä sitten vika, kun tieto ei vaikuta puheisiin?

Vierailija
464/1197 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:  

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokaisen osuus oli jaoteltu, ja minä jouduin maksamaan Visa creditillä 85 euroa omista ruuista ja juomista, koska minulla ei ollut tilillä niin paljon käyttörahaa.

Pomo selvästi reilukerhon jäsen, mutta 85 euroa/pää ei kyllä ole "sikamaisen kallista". 

T. 250 euron lasku vähän samanlaisessa tilanteessa... ;)

Just olin sanomassa, että 85 euroa kolmen ruokalajin illallisesta juomineen kuulostaa erittäin edulliselta!

No, ehkä kirjoittaja ei ole yhtä varakas kuin te, tai hän on vaikkapa päätoiminen opiskelija.

Minulle esimerkiksi 85 euroa olisi " sikamaisen kallis" lasku pelkästään yhdestä ravintolakäynnistä, se on kuitenkin minun tuloillani koko viikon ruokabudjetti. Eli sen jälkeen saisi todellakin kiristellä vyötä.

En ollut mikään opiskelija, ja 85 euroa oli aivan hurja hinta. Noista pikkujouluista on aikaa nyt 5 vuotta, ja ravintolahinnat olivat toki yleisesti halvemmat silloin.  Minun palkkani oli jotain vähän päälle 2000€ kuussa. En varmasti olisi tilannut muuta kuin pääruuan ja jäävettä, jos olisin tajunnut joutuvani itse maksamaan! Onneksi tuli otettua vain lasi viiniä, eikä koko pulloa ahneuksissaan...

Saa olla aika päihdeongelmainen, jos koko pullollinen viiniä menee tuosta vain ruuan palanpainikkeeksi.

Repesin ääneen tälle. Yksi viinipullollinen on aika tarkkaan kolme lasillista. Saa olla aika aidosti dorka jos pitää tuota määrää kolmen ruokalajin illallisella isona. Anna kun arvaan; olet yksi niitä, jotka tilaavat koko illan lasillisia, vaikka kerron pullon olevan halvempi. Mutta kun se on ihan Pullollinen, voi hui.

T. Baarimestari

PS. Sori ohis

Vierailija
465/1197 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvatkaa, vahdattiinko minua henkeä pidätellen, että mitä tilaan ruoan kanssa juomaksi..? :O :D :D No toki vahdittiin!!! :D

Vieressä istuva kollega tilasi juuri minua ennen ruokajuoman, ja oikein merkitsevästi pohjusti, että minäpä taidankin kyllä ottaa ihan ison annoksen viiniä ruoan kanssa! :O Ja tilasi jonkin viinin - ihan vain siksi, että minäkin uskaltaisin tilata alkoholia ja todistaisin näin koko porukalle, että olen itseasiassa alkoholisti! ;) :D

Voin vain arvata, mitn siellä on spekuloitu, että oli pakko lähteä, jottei ratkeaisi... Tai että oli kiire miehen kanssa kostean viikonlopun viettoon! :D :D :D

Hei, tää oli "karmeimmat työpaikan pikkujoulut", ei "karmeimmat salaliittoteoriat" -ketju.

Voi, ihanko tosi? :O :D

Kerroin omista karmeimmista pikkujouluistani ja siitä, miksi ne minusta olivat karmeimmat pikkujoulut. Sinä et varmaankaan ollut tuolla töissä, joten olet jäävi sanomaan mitään noihin "salaliittoteorioihin"... Ruukaatkohan itse harrastaa sellaisia, kun tuonkin sellaisena luit? :D

Ite kuitenkin tiedän, että minua oikeasti luultiin tuolla työpaikalla alkkikseksi, ja ietoni perustan juttuihin, jotka myös liittyvät asiaan. Mutta kaikkea en tietenkään tässä kerro, koska tämähän on PIKKUJOULUketju! ;) :D

Jotta jätetäänkö tämä jo tähän, kun ei minun tarinani olut edes lähellekään pahimmasta päästä? ;)

Vierailija
466/1197 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelin erään keskisuuren yrityksen markkinointipuolella. Pikkujoulut järjestettiin tilausklubilla, ja niihin kuului kolmen ruokalajin illallinen, DJ, pomon puhe, sekä firman sisäisten palkintojen jako. Minun esimieheni vaati, että minun tulee kuvata koko tapahtuma ja koostaa siitä video, jotta ”potentiaaliset työntekijät näkevät miten kiva työpaikka tämä yhtiö on”.

No, tämähän tarkoitti sitä, että minä olin ainoana firmassa töissä kun muut juhlivat. Minun tuli pitää huolta kalliista kamerakalustosta ja kytätä aikatauluja, milloin pomo puhuu jne. Ehdin hädin tuskin syömään. Plaseeraus tilaisuudessa oli hoidettu siten, että ihmisiä ei oltu jaettu istumaan esim. tiimeittäin tai edes toimipisteittäin, vaan kaikki oli sekoitettu, koska ”haluttiin edistää tutustumista”. Olin ollut firmassa tuossa vaiheessa reilun kuukauden, joten en tuntenut edes oman tiimini jäseniä kunnolla. Minut oli laitettu istumaan kuusikymppisen miehen ja kahden kaksikymppisen harjoittelijatytön väliin, ja näistä mies liukeni heti vanhojen tuttujensa luo. Olin itse 32-vuotias. No, työnteko tarkoitti sitä, ettei siinä hirveästi olisikaan ollut aikaa seurusteluun.

Jossain vaiheessa iltaa, kun ihmiset alkoivat olla tuiskeessa, he suhtautuivat minuun kameroineni jopa aggressiivisesti - tavallaan ymmärsin tämän, sillä olinhan eräänlainen heidän sekoilunsa musta laatikko. Samalla pomo hengitti niskaan ja piti huolta, että kuvaan.

Kun kello oli ehkä 21 (tilaisuus alkoi neljältä) aloin olla aika poikki kaikesta kuvaamisesta ja siihen liittyvästä oheistoiminnasta. Pomo pyyhälsi paikalle ja kysyi nautinto juhlista. Hän lykkäsi käteeni lasin kuohuvaa, jonka sitten nautin. Pian tämän jälkeen lähdin kotiin väsyneenä urakasta ja raskasta kamerakalustoa raahaten juhlamekossani - ei puhettakaan, että minulle olisi kustannettu taksi.

Seuraavana maanantaina sain riesakseni työkaverit, jotka vaativat päästä näkemään kuvamateriaalia, etten vain julkaisisi mitään arkaluonteista. Ihmiset suhtautuivat videoon ja kuvaamiseen kuin se olisi minun ideani, ja kuin olisin ollut riesa juhlissa. Olin katkera pomolle, joka väkisin minut tähän asemaan asetti.

Vierailija
467/1197 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: 

Jokaisen osuus oli jaoteltu, ja minä jouduin maksamaan Visa creditillä 85 euroa omista ruuista ja juomista, koska minulla ei ollut tilillä niin paljon käyttörahaa.

Pomo selvästi reilukerhon jäsen, mutta 85 euroa/pää ei kyllä ole "sikamaisen kallista". 

T. 250 euron lasku vähän samanlaisessa tilanteessa... ;)

Hih! 250 ekee? Siis kuinka ihmeessä? Samppanjaa koko rahalla vai? Meidän työpaikka käy myös syömässä, firma maksaa yleensä noin 30 ekee per nenä. Itse sit voi laittaa lisää, mut ei ehkä ihan syömällä tuohon summaan pääse.

Kun oikeesti hyvään ravintolaan menee syömään, niin kyllä siinä ainakin se 100-500€ menee. Per henkilö siis. Hyvä shamppanjapullo pelkästään voi olla reilu 300€.

Vierailija
468/1197 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työskentelin erään keskisuuren yrityksen markkinointipuolella. Pikkujoulut järjestettiin tilausklubilla, ja niihin kuului kolmen ruokalajin illallinen, DJ, pomon puhe, sekä firman sisäisten palkintojen jako. Minun esimieheni vaati, että minun tulee kuvata koko tapahtuma ja koostaa siitä video, jotta ”potentiaaliset työntekijät näkevät miten kiva työpaikka tämä yhtiö on”.

No, tämähän tarkoitti sitä, että minä olin ainoana firmassa töissä kun muut juhlivat. Minun tuli pitää huolta kalliista kamerakalustosta ja kytätä aikatauluja, milloin pomo puhuu jne. Ehdin hädin tuskin syömään. Plaseeraus tilaisuudessa oli hoidettu siten, että ihmisiä ei oltu jaettu istumaan esim. tiimeittäin tai edes toimipisteittäin, vaan kaikki oli sekoitettu, koska ”haluttiin edistää tutustumista”. Olin ollut firmassa tuossa vaiheessa reilun kuukauden, joten en tuntenut edes oman tiimini jäseniä kunnolla. Minut oli laitettu istumaan kuusikymppisen miehen ja kahden kaksikymppisen harjoittelijatytön väliin, ja näistä mies liukeni heti vanhojen tuttujensa luo. Olin itse 32-vuotias. No, työnteko tarkoitti sitä, ettei siinä hirveästi olisikaan ollut aikaa seurusteluun.

Jossain vaiheessa iltaa, kun ihmiset alkoivat olla tuiskeessa, he suhtautuivat minuun kameroineni jopa aggressiivisesti - tavallaan ymmärsin tämän, sillä olinhan eräänlainen heidän sekoilunsa musta laatikko. Samalla pomo hengitti niskaan ja piti huolta, että kuvaan.

Kun kello oli ehkä 21 (tilaisuus alkoi neljältä) aloin olla aika poikki kaikesta kuvaamisesta ja siihen liittyvästä oheistoiminnasta. Pomo pyyhälsi paikalle ja kysyi nautinto juhlista. Hän lykkäsi käteeni lasin kuohuvaa, jonka sitten nautin. Pian tämän jälkeen lähdin kotiin väsyneenä urakasta ja raskasta kamerakalustoa raahaten juhlamekossani - ei puhettakaan, että minulle olisi kustannettu taksi.

Seuraavana maanantaina sain riesakseni työkaverit, jotka vaativat päästä näkemään kuvamateriaalia, etten vain julkaisisi mitään arkaluonteista. Ihmiset suhtautuivat videoon ja kuvaamiseen kuin se olisi minun ideani, ja kuin olisin ollut riesa juhlissa. Olin katkera pomolle, joka väkisin minut tähän asemaan asetti.

Uuuh, tämä oli kyllä yksi kamalimmista myös! Tosi tökeröä käytöstä pomolta/työpaikalta. :O :'(

Vierailija
469/1197 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyyttäriperiaatteella pikkujoulut isohkossa mökissä keskellä ei mitään. Ohjelmanumerona pomon Zumba-esitys. Pöydät siivottiin kasaan reunoille. Oli siis roudannut jonkun zumbaohjaaja miguelin sinne ”vetämään” zumbaa. Saatana pikkujouluihin!

Muutama ruskeakieli osallistui, suurin osa lähti. Itse häpeästä kankeana kiskoin viinaa.

Vierailija
470/1197 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerron eilisestä muutaman vuoden päästä, tänään ei vielä pysty ja tutut tunnistaa...

Oltiinkohan samoissa, missä päin Suomee ja mikä ala?

Toimistomme on toisessa Etelä-Suomen T:llä alkavista kaupungeista...

Turku kai jollakin logiikalla on Etelä-Suomea?!?

Mikä se toinen on?

Vierailija
471/1197 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerron eilisestä muutaman vuoden päästä, tänään ei vielä pysty ja tutut tunnistaa...

Mikä se toinen on?

Millä logiikalla ei sitten ole?

Vierailija
472/1197 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä se toinen on?

Länsi-Suomi?

Vierailija
473/1197 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, no ei esim. työpaikalla ympäri vuoden maksutta saatavaa kahviakaan veroteta etuna. Tai hedelmiä, tai mitä nyt eri työpaikoilla tarjotaankin.

Kaikissa firmoissa missä olen työskennellyt virkistys- ja huvitoimintaan on erikseen varattu budjetista rahaa.

Vierailija
474/1197 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, no ei esim. työpaikalla ympäri vuoden maksutta saatavaa kahviakaan veroteta etuna. Tai hedelmiä, tai mitä nyt eri työpaikoilla tarjotaankin.

Kaikissa firmoissa missä olen työskennellyt virkistys- ja huvitoimintaan on erikseen varattu budjetista rahaa.

Meillä hedelmien tarjoilu lopetettiin. Perusteluna (virallisena) oli, että ovat verotettavaa etua.

Ja joo, meillä ei pidetä pikkujoulujakaan... ...kuten voi ehkä arvata. :)

Vierailija
475/1197 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä se toinen on?

Länsi-Suomi?

Tässä kohtaa ehkä olisi syytä päivittää tietojaan ja vilkaista kartasta, missä päin Suomea Turku sijaitsee.

Vierailija
476/1197 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä se toinen on?

Länsi-Suomi?

Tässä kohtaa ehkä olisi syytä päivittää tietojaan ja vilkaista kartasta, missä päin Suomea Turku sijaitsee.

Ehkä Oulusta katsottuna Turku on Etelä-Suomea, mutta ei täältä Helsingin näkökulmasta.

Vierailija
477/1197 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä se toinen on?

Länsi-Suomi?

Niin no, Turku oli Länsi-Suomen läänin pääkaupunki. Joten eiköhän sitä voi ihan oikeutetusti sanoa, että sijaitsee Länsi-Suomessa.

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Länsi-Suomen_lääni

Vierailija
478/1197 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin, noh, mutta työsuhdekännykkääpä verotetaan ja mielestäni aika paljon siihen "etuun" nähden minkä se muka muodostaa ja mitä kohtalaisen isolla potilla olevat puhelinliittymät nykyään maksavat. Itseasiassa oma privaliittymäni menee kaikissa suhteissa työliittymästä edelle ja maksaakin vähemmän...

Hedelmät ja kahvit on erikseen vapautettu verotettavuudesta.

Pääsääntöisesti kaikki tulitikkua isompi on verottajan mielestä verotettavaa etua ellei joku poikkeus ole säädettynä tai käytäntönä. Ja niin myös käytännössä toimivat, jos saavat tietoonsa.

Vierailija
479/1197 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä se toinen on?

Länsi-Suomi?

Niin no, Turku oli Länsi-Suomen läänin pääkaupunki. Joten eiköhän sitä voi ihan oikeutetusti sanoa, että sijaitsee Länsi-Suomessa.

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Länsi-Suomen_lääni

Hyvä ihminen, mitään Länsi-Suomen lääniä ei ole ollut olemassa kohta kymmeneen vuoteen! Ja eiväthän nuo jättiläänit paljoa sen kauempaa ehtineetkään olla olemassa. Sitä ennen Turku kuului Turun ja Porin lääniin sekä tietysti Varsinais-Suomen maakuntaan. Varsinais-Suomeen se kuuluu edelleen, mutta _maantieteellisesti_ se sijaitsee lounaisrannikolla Etelä-Suomessa.

Vierailija
480/1197 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä se toinen on?

Länsi-Suomi?

Ehkä Oulusta katsottuna Turku on Etelä-Suomea, mutta ei täältä Helsingin näkökulmasta.

Katsopa kartasta, millä korkeudella Helsinki sijaitsee ja millä Turku. Vantaa on sitten varmaan jo Pohjois-Suomea vai?

t.toinen täältä "Helsingin näkökulmasta"

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yhdeksän