Mihin hävisi pyhäinpäivä??
Meillä ei ole koskaan vietetty Halloweeniä. Se on amerikkalainen juhla, jota on nyt yhtäkkiä alettu juhlia Suomessakin joka paikassa. Päiväkodeista ja kouluista lähtien.
Meillä on aina vietetty pyhäinpäivää. On menty läheisten haudoille, sytytetty kynttilä ja pyhäinpäivä on ollut harras juhla. On syöty juhlavasti ja usein myös käyty sukuloimassa. Halloween ei oikein sovi tähän samaan aikaan vietettäväksi, koska se on lähinnä lasten kummitus- ja karkkijuhla.
Tämä muutos on tapahtunut parissa vuodessa. Korvasiko hömppäjuhla nyt kokonaan pyhäinpäivän? Onko meidän perhe jo vähemmistössä, kun meillä ei ole kaiverrettu kurpitsoja, eikä koristella kotia hämähäkeillä ja luurangoilla?
Kommentit (43)
Ja mikähän juhla arvon ihmisten mielestä ON alunperin suomalainen? Hmm. Mietitäänpäs. Mitä omaperäistä meillä tehdään milloinkin?
Hehhehh.
Vierailija kirjoitti:
Minä en vietä pääsiäistä, helatorstaina, juhannusta, pyhäinpäivää, halloweenia tai loppiaista. Olen siis tyypillinen suomalainen. Juhlistan joulua ja vappua. Ihan sama, vaikka muut juhlivat kekrejään ja pyhäinpäiviään, minä en juhli, koska ei ole rahaa syödä juhlavasti, ei ole rahaa kutsua sukulaisia käymään, eikä ole rahaa mennä sukuloimaan (asuvat 600-800 km päässä kaikki). Täällä Etelä-Suomessa ei huomaa katukuvassakin muita juhlia kuin joulun ja Vapun.
Tämä on nykyisin aika yleistä Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Ja mikähän juhla arvon ihmisten mielestä ON alunperin suomalainen? Hmm. Mietitäänpäs. Mitä omaperäistä meillä tehdään milloinkin?
Hehhehh.
Valtaosa kalenterissa olevista pyhäpäivistä on alkuperältään suomalaisia pakanajuhlia. Koska kurittomat pakanat eivät lakanneet viettämästä juhliaan, antoivat kristinuskon kirkonisät näille juhlille kristillisen merkityksen. Pakanat saivat juhlia juhliaan ja kirkonisät taputtivat käsiään, kun juhlilla oli kristillinen merkitys. Sukupolvien saatossa ihmiset luopuivat vanhoista suomalaisista perinteistä. Ilahduttavaa on, että vanhat alkuperäiset suomalaiset perinteet ovat alkaneet kiinnostaa erityisesti niitä suomalaisia, joilla ei ole omia uskonnollisia perinteitä ts eivät ole uskonnollisia.
Halloween on vanha eurooppalainen pakanajuhla alunperin, ja meillä sitä vietetään kunnon karnevaalihengessä. Näin on tehty jo vuosikausia. Mitään jeesusujuhlia meillä ei ole koskaan vietetty. Itse tykkään halloweenin iloisesta ja hauskasta hengestä, Suomessa tällaisia juhlia on niin vähän, synkistellä voi sitten taas itsenäisyyspäivänä.
Kukin viettäköön niitä juhlia mitä haluaa, ei liene aloittajalta pois jos muut juhlivat halloweenia. Haudoilla lienee edelleen yhtä rauhallista.
Miten ne ap sulkee toisensa pois? Läheisten muistelu ja hyvä tai jopa riehakas tunnelma? Ja jokainen voi kuitenkin juhlia tyylillään. Lisäksi on mielestäni varsin tekopyhää olla hartaana haudalla yhtenä päivänä vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Minun tietääkseni monet lapset pelkäävät Halloweenia, olen huomannut että ne on ne aikuiset jotka sitä tuputtavat. Varsinkaan joillekin päiväkoti-ikäisille varmaan aiheuttaa painajaisia. Mutta ei nykyajan vanhemmat sitä tajua eivätkä välitä.
Hyvä kommentti. Omat lapseni ovat jo alakouluikäisiä, mutta en tosiaan usko, että haluavat syödä mitään "verisiä aivoja" ja "kuolleen kylmiä nakkisormia". Joo, ovat vielä poikia, jotka tietysti aina tykkäävät mitä hurjempaa ja yököttävämpää on (hah). Kaikkiin ei kauhujutut iske, ja voin kuvitella, että aika monellekin "ruokaongelmaiselle" (joskus ihan terveenkin epäluuloiselle) pikkulapselle nuo kauhuruoat eivät ole varsinainen houkute alkaa syömään... Kaikki ihmiset eivät ikinä ihastu mihinkään kauhujuttuihin, ja vaikken nyt halloweenia mitenkään vihaa, niin onhan se minusta aika makaaberia, että jo kuolleiden läheisten muistamisjuhlasta on nykylasten mielissä muotoutunut jokin kauhujuhla; ehkä se pappakin nousee haudastaan ja lähteen vaeltelemaan..? Mutta mitäpä ei markkinamies keksisi saadakseen meidät kuluttamaan ja kansantalous nousuun ;)
Entinen Wicca pappi tiesi sanoa että Halloween (Samhain) on saatanallinen juhla. Druidit uhrasivat ihmisiä menoissaan Samhainina.
Vielä nytkin sitä viettävät Wiccanoidat ympäri maailman langettaen kirouksiaan ja tehden uhrauksia, ties mitä uhrauksia. Väkivaltahan on aivan karmeaa nykyään, joten mikään ei ihmetyttäisi.
Jaa, no - itse kristilliseen näkökulmaan en ota agnostikkona kantaa, mutta kyllä pyhäinpäivän viikonloppu on minulle yksi syksyn lempiviikonlopuista. Olen tykännyt siivota kodin juhlakuntoon, ruuaksi on jotain erityisen hyvää ja sitten vietän aikaa rentoutuen ja tehden niitä asioita, joita huvittaa. Sen puoleen ovikellon kilinä on raivostuttavaa. Tahdon, kiitos, olla rauhassa suomalainen ja olla hiljaa.
kekri kuulostaa oksennustaudilta. älkää viettäkö sellaista. olkaa normaaleja ja viettäkää pyhäinpäivää jos jotain vietätte.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset ovat lampaita. Kaikkialla muualla kaikki on aina paremmin. Otetaan muiden juhlat ja unohdetaan omat. Ollaan niin huonolla itsetunnolla varustettuja ihmisiä, että annetaan muiden tulla ja jyrätä alle.
Vain ajan kysymys, milloin aletaan viettää Thanksgivingiä, Labor Daytä, Columbus Daytä, Martin Luther King's Daytä ja tietenkin tänne rantautuu ilotulitteineen kiva, kesäinen Fourth of July - Independence Day!
[/quote
Oot siis itse lammas? Kyllä meillä on ihan oma itsenäisyyspäivä. Ja halloweeniä juhlitaan myös muissa maissa, ei pelkästään suomi oo tätä "kopioinu" pälli! Ja tiedoksi kaikille että meidän päiväkodissa ja koulussa ei puhuta halaistua sanaa halloweenistä. Ja pyhäinpäivänä täällä viedään haudalle kynttilöitä että sitäkään ei olla kyllä unohdettu tai jätetty pois ainakaan meilläpäin. Itse lapset aatteli keskenään viettää halloweeniä pukeutuen naapurin muksujen kanssa illalla noidiksi ja syövät hiukan herkkuja pihalla taskulamppujen kanssa.
Pyhäinpäivä kuin joulukin on pakanajuhla, kutsui niitä miksi tahansa sitten. Kristittyjen kannattaisi vain myöntää, että palvovat Saatanaa juhlimalla näitä juhlapyhiä eikä kuvitella, että kyseessä olisi jotenkin kristilliset juhlapyhät.
Vierailija kirjoitti:
Me vietetään Pyhäinpäivää lauantaina; ei se minnekään ole hävinnyt. Käydään haudoilla, syödään "vähän paremmin". Jos lapsilla sen lisäksi on jotain Halloween -meininkejä, niin he hoitavat ne itse.
Meidän ovella lapset saa karkkeja Palmusunnuntaina, kun tulevat virpomaan. "Karkki vai keppostajille" toivotan vain hyvää jatkoa.
Miten muut rytmittävät vuottaan ja viettävät juhlia on heidän oma asiansa niin kauan, kun he eivät estä mua ja meitä tekemästä niinkuin haluamme ja meillä on tapana.
Saavatko palmusunnuntaina karkkeja pikkunoidiksi pukeutuneet lapset?
Mikään ei estä teitä viettämästä pyhäinpäivää ja antaa muiden viettää päivää omalla tavallaan.
Jos pyhäinpäivä olisi 1.11. ja ma-pe välille sattuessaan arkipyhä, sitä varmasti juhlittaisiin enemmän. Nyt se on tyhjänpäiväinen synkistelylauantai.
Ette ole ainoa perhe. Kävin eilen haudoilla, koska tänään en pääse, ja aikamoinen autoralli siellä oli alkanut, että kyllä perinteet ovat vielä voimissaan. Tosin pisti silmään, että liikkellä oli vanhempia ihmisiä. En tiedä, tulevatko perinteet siis väistymään. Itse en vietä varsinaisesti pyhäinpäivää, koska olen ortodoksi. Mutta kyllä meillä vähän paremmin tänään syödään, haudoilla käytiin jo ja ajattelin ortodoksisen jumalanpalveluksenkin kuunnella tänään.
Amerikkalaisen hapatuksen syntihumu peittää alleen Pyhäinpäivää. Ja se on yksi niistä Paholaisen, sen karvareitisen sorkkajalan ihimislapselle viekoittelemista viettelyksitä ! TOOTISESTI ! Tietätäkäät, että se inha luurankoleikki on suuri synti ! Synti joka vie ikuisiksi aijjoiksi ihimislapsen hehkuva hiilohanko persreijässä pulikoimaan siinä Helvetin tulisessa Päijänteessä hammasta purren niin, että rutina kuuluu ikuisen valituksen keskeltä ! TOOTISESTI !
Pyhäinpäivä. PYH, huono bisnes. Kommarien keksintö :( Halloween on paljon tuottoisampi !
Voi ei. Mä sekoan. Ei ole enää pyhäinpäivää. Lapset kiertävät naapurustossa kerjäämässä herkkuja, nehän tulevat ihan sokerihumalaan siitä määrästä ja menevät pilalle, kun saavat karkkia. Eikö vanhoja ihmisiä enää kunnioiteta? Tämä on saatanan tekosia. Kohta tulee maailmanloppu.