Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mihin hävisi pyhäinpäivä??

Vierailija
28.10.2015 |

Meillä ei ole koskaan vietetty Halloweeniä. Se on amerikkalainen juhla, jota on nyt yhtäkkiä alettu juhlia Suomessakin joka paikassa. Päiväkodeista ja kouluista lähtien.

Meillä on aina vietetty pyhäinpäivää. On menty läheisten haudoille, sytytetty kynttilä ja pyhäinpäivä on ollut harras juhla. On syöty juhlavasti ja usein myös käyty sukuloimassa. Halloween ei oikein sovi tähän samaan aikaan vietettäväksi, koska se on lähinnä lasten kummitus- ja karkkijuhla. 

Tämä muutos on tapahtunut parissa vuodessa. Korvasiko hömppäjuhla nyt kokonaan pyhäinpäivän? Onko meidän perhe jo vähemmistössä, kun meillä ei ole kaiverrettu kurpitsoja, eikä koristella kotia hämähäkeillä ja luurangoilla?

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei se ihan yhtäkkiä ole tänne tullut. Mokia Siemens Notworks aloitti ruokalassa tämän hömpän jo vuonna 2002. Se vaan ei oikein sytyttänyt suomalaisia silloin.

Vierailija
42/65 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyhäinpäivä on tänään. Torstaina oli virallinen halloween päivä.

Itse vietin halloweenia menemällä elokuviin katsomaan kauhuelokuvaa, sillä kauhuelokuviin liput olivat ja on edelleen tavallista halvemmat. 

Tänään vietän pyhäinpäivää lähimmäisteni seurassa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille pyhäinpäivä on juhlapäivä, harras ja tunnelmallinen. Sukuloidaan, syödään paremmin, käydään haudoilla, pukeudutaan siistimmin (koska sukuloidaan). Ei mitään ihmeellistä juhlimista, mutta perusjuhlapäivä meillä. 

ap

Hyvä niin. Mekin menemme illalla viemään kynttilän hautusmaalle.

Läheiset on haudattu muualle, joten laitamme kynttilän muualla haudattujen muistomerkille.

Tärkeä perinne opettaa myös lapsille minusta.

Tosin meidän lapsi on vasta vauva.

Vierailija
44/65 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin vietettiin halloweenia jo 90-luvulla

Vierailija
45/65 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En erityisesti tykkää pyhäinpäivästä. Se on niin surumielinen ja alakuloinen juhla. Kynttilöiden vieminen haudoille on masentavaa. Olen sitä tehnyt nyt jotain 20 vuotta, isäni kuoleman jälkeen. 

Halloweenia en vietä lainkaan enkä pidä siitä lainkaan. Tuollainen jenkkien juhla ei sovi tänne enkä halua juhlistaa mitään kauhua muutenkaan. Kynttilöiden vieminen haudoille on ihan tarpeeksi masentavaa jo muutenkin.

Vierailija
46/65 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulevaisten pyhät ovat kaikki saatanasta.

Vierailija
47/65 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En erityisesti tykkää pyhäinpäivästä. Se on niin surumielinen ja alakuloinen juhla. Kynttilöiden vieminen haudoille on masentavaa. Olen sitä tehnyt nyt jotain 20 vuotta, isäni kuoleman jälkeen. 

Halloweenia en vietä lainkaan enkä pidä siitä lainkaan. Tuollainen jenkkien juhla ei sovi tänne enkä halua juhlistaa mitään kauhua muutenkaan. Kynttilöiden vieminen haudoille on ihan tarpeeksi masentavaa jo muutenkin.

Halloween ei ole jenkkijuhla vaikka sitä sielläkin nykyään vietetään.

Halloween ei myöskään ole mikään kauhujuhla vaan hauska juhla.

Vierailija
48/65 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin töissä päiväkodissa, kun halloween alkoi rantautua Suomeen. Kyllä ne oli lähinnä vähän sellaisia rosoisia äiti-ihmisiä, jotka sitä alkoivat lapsilleen hopottaa. 

Vierailija
49/65 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin töissä päiväkodissa, kun halloween alkoi rantautua Suomeen. Kyllä ne oli lähinnä vähän sellaisia rosoisia äiti-ihmisiä, jotka sitä alkoivat lapsilleen hopottaa. 

Wt-äitejä ilmeisesti. Bensalenkkareiden vaimoja ja vaimokkeita.

Vierailija
50/65 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

TAKAAN LYÖN KAIKKIA HALLOVEEN PUKEUTUNEITA. PEUKKU SAA PÄÄN SEKAISIN LÖISI KYLLÄ ILMAN PEUKKUAKIN.

Vierailija
51/65 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukin saa viettää miten haluaa (tietysti), mutta en pidä halloweenia kovin hyvänä asiana - silloinhan oikeasti saatananpalvojatkin aktivoituvat. Kyllä se on pimeyden juhlaa valitettavasti, vaikka sitä ei moni tietysti tiedosta. 

Ja joo, olen kyllä itsekin juhllinut teininä siinä 90-luvulla. Mutta en enää, enkä lapsilleni sitä markkinoisi, jos minulla sellaisia olisi.

Vierailija
52/65 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole hävinnyt, sattuu samalle vikl. En minäkään juhli Halloweenia.

Vierailija
53/65 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukin saa viettää miten haluaa (tietysti), mutta en pidä halloweenia kovin hyvänä asiana - silloinhan oikeasti saatananpalvojatkin aktivoituvat. Kyllä se on pimeyden juhlaa valitettavasti, vaikka sitä ei moni tietysti tiedosta. 

Ja joo, olen kyllä itsekin juhllinut teininä siinä 90-luvulla. Mutta en enää, enkä lapsilleni sitä markkinoisi, jos minulla sellaisia olisi.

No ei ole mikään pimeyden juhla ole.

Vierailija
54/65 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rekvisiitan (krääsä ja muu) mukaan vaikuttaisi siltä. Zombeja, luurankoja, veriroiskeita, kauhua, kannibalismia (ihmissilmät nameina ja veriset nakit sormina), mustia kynttilöitä poltetaan, pukeudutaan noidiksi, käärmeet ja hämähäkit on kova sana (ihmisen geneettisessä muistissa jo osin luontainen pelko ja inho kulttuuririippumattomasti), mitä sairaimmat kauhuelokuvat jne. Valo, hyvyys tms. ei niihin liity. Jos sarvipäiseksi paholaiseksi puettu lapsi tulee kerjäämään pelottelullaan sinulta karkkia kotioveltasi, niin koetko itsesi hyväksi, kun annat "uhrin"?

Vierailija
55/65 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rekvisiitan (krääsä ja muu) mukaan vaikuttaisi siltä. Zombeja, luurankoja, veriroiskeita, kauhua, kannibalismia (ihmissilmät nameina ja veriset nakit sormina), mustia kynttilöitä poltetaan, pukeudutaan noidiksi, käärmeet ja hämähäkit on kova sana (ihmisen geneettisessä muistissa jo osin luontainen pelko ja inho kulttuuririippumattomasti), mitä sairaimmat kauhuelokuvat jne. Valo, hyvyys tm

Miksi yhdistät hämähäkit ja käärmeet pimeyteen? Omasta maailmankuvastahan tuo on kiinni.

Vierailija
56/65 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rekvisiitan (krääsä ja muu) mukaan vaikuttaisi siltä. Zombeja, luurankoja, veriroiskeita, kauhua, kannibalismia (ihmissilmät nameina ja veriset nakit sormina), mustia kynttilöitä poltetaan, pukeudutaan noidiksi, käärmeet ja hämähäkit on kova sana (ihmisen geneettisessä muistissa jo osin luontainen pelko ja inho kulttuuririippumattomasti),

Yhdistinkö? Vai tulkitsitko niin? Viihtyykö hämähäkit paremmin auringossa vai varjossa? Entä käärmeet? Ja kyllä tiedän, että koleina päivinä kyyt voi paistatella kivellä energiaa säästääkseen. Ja vaihtolämpöisyydestäkin. Mutta pääsääntöisesti...? Koetko suunnatonta iloa nähdessäsi/pukeutuessasi tms. kollektivoituneisiin inhokkeihin (globaali ja aikasidoksiton)? Ja kyllä, tuosta on tehty tutkimuksia. Inho ja pelko ilmenee jo ihan pienillä lapsilla, jotka ei ikinä ole moisesta kuulleet/nähneet. Ei ole sattumaa, että viihdetaiteilijatkin on jo vuosisatoja hakeneet, ja vanginneet huomion esiintyessään käärmeiden kanssa (esim. sirkukset). Luontainen inho säilyy, vaikka rationalisti tietäisi/olisi kerrottu, että vaaraton (ei-myrkyllinen tai myrkkyrauhaset ja hampaat poistettu).

Vierailija
57/65 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rekvisiitan (krääsä ja muu) mukaan vaikuttaisi siltä. Zombeja, luurankoja, veriroiskeita, kauhua, kannibalismia (ihmissilmät nameina ja veriset nakit sormina), mustia kynttilöitä poltetaan, pukeudutaan noidiksi, käärmeet ja hämähäkit on kova sana (ihmisen geneettisessä muistissa jo osin

Yhdistinkö? Vai tulkitsitko niin? Viihtyykö hämähäkit paremmin auringossa vai varjossa? Entä käärmeet? Ja kyllä tiedän, että koleina päivinä kyyt voi paistatella kivellä energiaa säästääkseen. Ja vaihtolämpöisyydestäkin. Mutta pääsääntöisesti...? Koetko suunnatonta iloa nähdessäsi/pukeutuessasi tms. kollektivoituneisiin inhokkeihin (globaali ja aikasidoksiton)? Ja kyllä, tuosta on tehty tutkimuksia. Inho ja pelko ilmenee jo ihan pienillä lapsilla, jotka ei ikinä ole moisesta kuulleet/nähneet. Ei ole sattumaa, että viihdetaiteilijatkin on jo vuosisatoja hakeneet, ja vanginneet huomion esiintyessään käärmeiden kanssa (esim. sirkukset). Luontainen inho säilyy, vaikka rationalisti tietäisi/olisi kerrottu, että vaaraton (ei-myrkyllinen tai myrkkyrauhaset ja hampaat poistettu).

Se on halloween, ei sitä tarvitse noin synkästi ottaa.

Vierailija
58/65 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyhäinpäivä on surijoille. Ihminen saa olla myös iloinen. 

Vierailija
59/65 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä haluaisin viettää sekä pyhäinpäivää että kekriä, mutta joskus ne osuu samalle päivälle enkä ehdi joka paikkaan. Pitäisi ehtiä siis kirkkoon, hautausmaalle ja Suomenlinnaan. Kaikkiin illalla. Vuorovuosina käyn eri paikoissa. 

Vierailija
60/65 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyhäinpäivä on tylsä ja turha päivä 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi neljä