Mitä ruokaa sitä voi ostaa riistämättä ympäristöä, eläimiä, ihmisiä ja taloutta?

Vierailija

Ryven nyt jossain maailmantuskassa ja tuntuu, etten mitään voi ostaa. Eläinkunnan tuotteet on yleensä tehotuotantoa (saati se teurastuspropakandapläjäys). Lihaa en syö muutenkaan, mutta jos maitotuotteet korvaa vaikka soijalla, niin sitten se tuodaan maailmanääristä ja ties mitkä olot on ihmisillä. Kaurajuomaa olen löytänyt Suomessa valmistettua, mutta mistähän on raaka-aineet?

Mitä sitä näin keskisuuren kaupungin tyttönä voi ostaa kaupasta? Autoa ei ole tai tuttuja maatalousalalla.

Pitääkö sitä siirtyä kaura-porkkana-rypsiöljy-herne -dietille?

Tiedän, että vähän liiottelen ja omistan vastapainoksi vaikka mitä riistopuhelimia, mutta nyt vaan tämä maailmantuska ottaa vallan.

Millaisia valintoja te teette kaupassa?

Kommentit (8)

Vierailija

Ei siinä soijassa mitään vikaa ole, kunhan katsoo ettei Etelä-Amerikassa tuotettua osta koska siellä pannaan sademetsiä matalaksi soijapelloiksi (tosin sieltä soija meneekin lähinnä karjanrehuksi). Joo se tuodaan kaukaa, mutta energiatehokkaina laivarahteina koska kuivatut pavut sellaista kuljetusta kestää. 

Minäkin olen kasvissyöjä, ollut jo 16 vuotta, ja pyrin kuluttamaan tietoisesti mutta en siitä valtavaa stressiä ota. Pyrin ostamaan Euroopassa tuotettua ruokaa aina jos mahdollista, mutta kyllä syön tiettyjä tuotteita jotka tulevat kauempaakin toki. Jos jokin ihmisoikeus-, ympäristö- tms ongelma tietyn tuotteen kohdalla tulee tietoisuuteeni, katson saisiko sen tuotteen hankittua muualla tuotettuna, paikassa jossa näitä ongelmia ei esiinny, tai sitten jätän tuotteen ruokavaliostani pois kokonaan jos ei pysty ja ongelma on paha. 

Vierailija

Soijan syömisestä ei tarvitse potea huonoa omatuntoa. Suurin osa tuotetusta soijasta menee karjalle syötäväksi, myös suomeen rahdataan soijaa sen tähden. Se sinun syömäsi soija on vaan murto osa tuosta. Osta luomua niin ei ole varmasti geenimanipuloitua.
Tietysti kotimaisia kasviksia kannattaa suosia. Ja kotimaisia tuotteita ylipäätänsä. On se kaurajuoma parempi kuin maito. Ja suomessa valmistetaan kaurasta myös Yosa "jogurtteja".
Ei se ole niin vaikeaa kunhan ottaa asioista selvää. Eikä sinun tarvitse koko maailman taakkaa kantaa yksin!

Vierailija

Mulla on ollut samanlainen olo myös pitkään. Ja olen todella vihainen, että vaikka hk on saanut jo monet sakot eläinsuojelumääräysten rikkomisesta vuosien mittaan, sama meininki jatkuu siellä vielä. Ei kukaan normaaliälyinen ihminen halua ostaa rääkätyn eläimen lihaa.

Itse totesin eräänä vuonna, että riistalihaan tehty kaalilaatikko on melko lailla sekä eettisesti että ekologisesti että ravitsemuksellisesti melko hyvää ruokaa. Söin pääosin sitten kaalilaatikkoa ja kaurapuuroa ja marjoja, mut hei, siihenkin kyllästyy. :D Ja nykyään, kun en enää saa riistalihaa, on sitten taas tää lihapuoli mietinnässä. 

Vierailija

Yllättävän monia tuotteita saa muuten myös Euroopassa tuotettuna, ja täällä ei ainakaan isompia ihmisoikeusrikkomuksia tuotantoon liity, ja ympäristöasioitakin ainakin pyritään valvomaan. Esimerkkinä riisi: yleensä se tuodaan kaukoidästä, mutta jos haluaa, voi ostaa eurooppalaistakin: itse ostan yleensä italialaisia laatuja. Samoin monia pähkinöitä tuotetaan eteläisessä Euroopassa, sekä myös monenlaisia kuivattuna täältä saatavissa olevia papulaatuja. Jonkin verran kalliimpia eurooppalaiset vastineet yleensä kyllä ovat, joten ei ehkä kaikille mahdollista tämän lajin eettisyys.

Vierailija

Mä olen ihmetellyt, että miksi noita härkapapuja saa niin huonosti kaupoista. Usein on niin, että ainoa kotimainen palkokasvilaatu mitä saa on herne (ja tietysti satokaudella tuoretiskistä leikkopapu, mutta se on vain pieni aika vuodessa), ja ainainen sen järsiminen käy tylsäksi, jos pääasiallinen proteiininlähde on palkokasvit. 

Vierailija

Perunaa, spelttiä, ruista, ohraa, kauraa, sipulia, porkkanaa, naurista, lanttua, punajuuria, keltajuuria, raitajuuria, mustajuuria, härkäpapuja, herneitä, leikkopapuja, luomumaitoa, luomukananmunia, kalaa, luomujuustoa, luomujugurtteja, luomukermaviiliä, omenoita, päärynöitä, luumuja, kirsikoita, mansikoita, vadelmia, mustikoita, puolukoita, karpaloita, lakkoja, kurkkua, tomaattia, paprikaa, chilejä, salaattia, yrttejä, kesäkurpitsaa, kurpitsaa, valkokaalia, punakaalia, ruusukaalia, kukkakaalia, parsakaalia, lehtikaalia, pinaattia... satokauden mukaan siis noita kasviksia. Noita nyt ainakin, jos kuitenkin käyttää munia ja maitotaloustuotteita. Jos ei halua niitäkään käyttää, niin Suomessa valmistettuja kaura-, manteli- pähkinäjuomia yms ei taida pahemmin löytyä kaupoista.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ihmetellyt, että miksi noita härkapapuja saa niin huonosti kaupoista. Usein on niin, että ainoa kotimainen palkokasvilaatu mitä saa on herne (ja tietysti satokaudella tuoretiskistä leikkopapu, mutta se on vain pieni aika vuodessa), ja ainainen sen järsiminen käy tylsäksi, jos pääasiallinen proteiininlähde on palkokasvit. 

Niiden kysyntä on vähäistä ja tuoreina niitä saa marketeista vain loppukesästä/alkusyksystä. Kuivattuina voi löytyä joistain marketeistakin, mutta muistaakseni ainakin Ruohonjuuri myy niitä postimyyntinäkin.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat