Ovatko nuo Lego-kalenterit hintansa väärtejä?
Molemmat muksut haluaisivat kovasti lego-kalenterit (toinen City ja toinen Friends). Hinta on kuitenkin aika suolainen, 25 euroa kappale. Tuolla hinnalla saa jo ihan kivan kokoisen legopaketinkin.
Kommentit (44)
Itse ostin 9-vuotiaalle elämänsä ekan lego-kalenterin, koska myivät Toys'r'usissa viime vuoden kalenteria hintaan 14 euroa. Muuten ovat kyllä suolaisen hintaisia sisältämäänsä legomäärään verrattuna. Tähän asti meillä on ollut omatekoinen "taskukalenteri", johon olen itse piilottanut pieniä yllätyksiä. Oma hommansa siinäkin ja kun lapsi alkaa olla jo vähän isompi, on jo tosi vaikea keksiä mitään pienen budjetin yllätyksiä, jos ei halua pelkkää karkkia antaa. Voi toki olla, että lapsi edelleen haluaa mieluummin sen perinteisen kalenterin. Siinä tapauksessa siirrän legokalenterin yllärit siihen omatekoiseen.
Harva tavara nykyään on hintansa väärti. En kuitenkaan näe pahana hankkia lapselle jotain, mistä hän pitää. Ei se lasta pilaa. Täytyy opettaa lapselle oikeat arvot ja ettei kuitenkaan kaikkea voi saada.
Itse kuulun enemmän siihen kategoriaan, etten saanut lapsena juuri mitään, mitä halusin. En tästä ole katkera vanhemmilleni (ylimääräistä rahaa ei juuri ollut), muttei se minusta ole parempaa ihmistä tehnyt. Ostan mieluummin merkki/laatutavaraa kuin vain sitä halvinta.
Tienaan nyt aikuisena paremmin kuin vanhempani tuolloin ja ostan joskus lapselleni tällaisia Legon kaltaisia juttuja, joista HÄN pitää. En kuitenkaan osta kaikkea, mitä lapsi haluaa, vaan mietin, mikä häntä ehkä oikeasti ilahduttaa. Minusta lapsen täytyy saada nauttia lapsuudestaan, ei sillä ole väliä, ostaako Legoa vai saksalaista halpista, kunhan arvot on kohdillaan ja käytetään rahoja järkevästi varojen mukaan.
Kyömyniska kirjoitti:
Kannattaa tilata ulkomailta. ihan samoja on mutta halvempia... jopa postikuluineen!
Ja sillä Suomi nousuun!
Meillä allergisella lapsella nuo legokalenterit on ollut ihan parhaita. Mielestäni yksi iso paketti on ihan eri asia kuin nuo pikkujutut.
Joulun jälkeen nuo on 12-15€.... mulla on jemmassa tammialesta.
Friends kalenterissa oli pari vuotta sitten kaikenlaista kivaa... sukset, pipareita, peruukkeja ja muuta erikoissälää, sekä pari hahmoa.
Parempia nuo on kuin jotkut muovifiguurijutut (tyyliin muumeja 3 eri kokoa), hukkuvat aikanaan muihin leikkeihin. Samoin barbie-kalenteri oli ihan hyvä ostos barbeilla leikkijälle (pääsiäisenä hinta oli enää 5€).
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijaa, kuinkahan mun lapset ovat pärjänneet (nyt nuoria aikuisia), kun heillä ei ikinä ollut suklaa/lego/krääsäkalenteria? Partion adventtikalenterin ostin heille, missä on nämä adventtisunnuntain kynttilät, itsenäisyyspäivän lippu jne. Ekologinen, ja ei tullut sitä pientä krääsää nurkat täyteen.
Ajat muuttuu. Sitä joko muuttuu niiden mukana tai sitten elelee sitä 80-90 -lukua. Se on tietysti oma valinta.
Vierailija kirjoitti:
Friends kalenterissa oli pari vuotta sitten kaikenlaista kivaa... sukset, pipareita, peruukkeja ja muuta erikoissälää, sekä pari hahmoa.
Parempia nuo on kuin jotkut muovifiguurijutut (tyyliin muumeja 3 eri kokoa), hukkuvat aikanaan muihin leikkeihin. Samoin barbie-kalenteri oli ihan hyvä ostos barbeilla leikkijälle (pääsiäisenä hinta oli enää 5€).
Tuo on kyllä hyvä systeemi mutta ei meidän lapset ainakaan tiedä vuotta aikaisemmin minkä kalenterin ne haluaa seuraavaksi jouluksi. .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on kyllä hyvä systeemi mutta ei meidän lapset ainakaan tiedä vuotta aikaisemmin minkä kalenterin ne haluaa seuraavaksi jouluksi. .
Osta tammikuussa niin lapsesi tietää vuotta aiemmin minkä kalenterin hän saa seuraavana vuonna. Ei tuollaisen leikki-ikäisen mieli niin nopeaa muutu, jos legot on hänen mieleen ylipäätään, niin ovat ne mitä luultavammin mieleen myös 10kk myöhemmin.
Toki joilekkin se joulukalenterin the juttu on siinä että se mennään yhdessä kaupasta valitsemaan, silloin joutuu maksamaan sitten täyden hinnan,
Itseasiassa lapseni itse eskari-ikäisenä pongasi alelaarista tuon barbiekalenterin ja ehdotti että ostetaan valmiiksi odottamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijaa, kuinkahan mun lapset ovat pärjänneet (nyt nuoria aikuisia), kun heillä ei ikinä ollut suklaa/lego/krääsäkalenteria? Partion adventtikalenterin ostin heille, missä on nämä adventtisunnuntain kynttilät, itsenäisyyspäivän lippu jne. Ekologinen, ja ei tullut sitä pientä krääsää nurkat täyteen.
Ajat muuttuu. Sitä joko muuttuu niiden mukana tai sitten elelee sitä 80-90 -lukua. Se on tietysti oma valinta.
Ohis: minulla oli 80-luvulla ja 90-luvun alussa sekä suklaa- että krääsäkalentereita jouluisin, oli ihan parasta! Pikkusälä löysi tiensä (iskän tekemään) Barbie-kotiin, suklaakalenterista tein monena vuonna muotteja ja sulatin niihin steariinia (ei mitään järkeä, mutta se oli hauskaa).
Ei me kaikki eletty silloin kädestä suuhun. Itse sain paljon mitä toivoin, mutta jouduin myös opettelemaan että kaikkea ei voi saada. Vanhempani olisivat tosin voineet tuon nätimminkin minulle opettaa, sillä pelkkä "ainahan sitä haluta saa" - ei ollut kauhean kiva kuulla. Mutta minusta ei tullut ahnetta materialistia kuitenkaan.
Ostan, jos lapsi haluaa. Onhan se mukavaa joulun odotusta. Ostan myös suklaakalenterin, jos haluaa.
Just aamulla kysyin, ja sanoi, että suklaakalenteri riittää hänelle. (Taitaa olla jo siinä iässä, ettei enää halua legoja?)
Viime vuonna oli Lego ja aiempina monena vuonna Littlest pet shop. Siihen jouluun lopetin pers-kalenterin oston, kun olin.meinannut ostaa itsekseni, mutta kalsi sanoi kaupassa, että se on aivan sama kuin edeltävänä vuonna. No, niinpä oli. Vuosiluku vaan oli muutettu. Törkeetä petsiltä!
Mutta legokalenteri on hyvä muuten, mutta tulee kyllä ärsyttävä määrä pikkusälää, joka onbniin erikoista, että sekaantuessaan muuhun, niistä ei oikein voi mitään tehdä.
Tämä on asia, joka riippuu näkökulmasta. Aikuisen silmin katsottuna hinta ei vastaa kalenterin sisältöä, mutta lapsen näkökulmasta kalenteri vastaa hyvin samanhintaista tavallista legopakettia. Lapset saavat sen 24 päivää joka päivä uuden lelun kalenterista ja se on isompi asia kuin yksi lelu joulukuun ensimmäisenä päivänä, se yksi lelu on jo unohtunut kauan ennen jouluaattoa.
Voit tietysti ostaa pari halpaa legopakettia/lapsi ja tehdä niistä kalenterit, joista riittää iloa lapsille ihan yhtä pitkään, mutta lompakko tykkää enemmän.
Ei niiyä kalentereita ole välttämättä enää missään tammialessa. Sen varaan ei kannata laskea. Älytöntä pihtausta.
Se pitää olla ajankohtainen kalenteri eikä joku viimevuotinen. Eikä tuokaan ole yhtä hy, että ostaa legopaketin itse ja laittaa ne.palaset kalenteritaskuihin.
Se juuri nyt kaupoissa oleva oikea kalenteri on se juttu. Ei mikään halpisviritelmä. (Paitsi, jos oikeasti raha on tiukilla)
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli Lego City kalenteri viime vuonna, olihan se ihan hauska, mutta ne pikkuhilut on turhia! Siellä oli kippoo ja kuppia ja kanankoipee, liekö enää tallessa mikään.
Meillä on toissavuotisesta kalenterista kaikki osat tallessa, muiden lego-osien seassa. En ymmärrä miten joissakin perheissä hukataan leluja (ja kaikkea muutakin vaatteista lähtien), ostakaa vähemmän, jos eivät osaa pitää huolta tavaroistaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei niiyä kalentereita ole välttämättä enää missään tammialessa. Sen varaan ei kannata laskea. Älytöntä pihtausta.
Se pitää olla ajankohtainen kalenteri eikä joku viimevuotinen. Eikä tuokaan ole yhtä hy, että ostaa legopaketin itse ja laittaa ne.palaset kalenteritaskuihin.
Se juuri nyt kaupoissa oleva oikea kalenteri on se juttu. Ei mikään halpisviritelmä. (Paitsi, jos oikeasti raha on tiukilla)
Eikö kuitenkin lapsen mielipide ole tässä se juttu? Meillä on ollut legon valmis kalenteri, itse tehty kalenteri (jossa oli enimmäkseen legoja) ja tänä vuonna eskarilainen halusi ekan kerran suklaakalenterin (hinta alle 3€).
Vierailija kirjoitti:
Miksi sen pitää olla juuri tämän vuoden kalenteri? Pitääkö sulla kaiken muunkin olla just sitä uusinta uutta? Ostatko aina uuden puhelimen kun sellainen tulee markkinoille, vaikka vanha toimisi vielä?
Minä olen se äiti, jonka 9-vuotias saa tänä vuonna sen ekan (viime vuoden mallia olevan) legokalenterin. Lapselle se on ihan yhtä uusi ja yllättävä kuin se tämänvuotinenkin. Lapsi oli itse asiassa mukana, kun kalenteri ostettiin, eikä tykännyt lainkaan huonoa siitä, että se oli ALENNUKSESSA ja VIIMEVUOTINEN. Ja tiedätkö mitä, minä olen erittäin ylpeä ja onnellinen tästä lapsesta, joka osaa arvottaa tavaroita ja asioita muutenkin kuin siitä näkökulmasta, että mitä muut mahtavat ajatella ja onko kaikki juuri sitä trendikkäintä kamaa.
WraithTodd kirjoitti:
Ookkei, eli ei kannata moisia noille kahdelle tilata. En ole aikaisemmin noihin sen paremmin tutustunut joten ei hajuakaan. Olisi saanut tässä kätevästi tilattua samalla kun tilailee joululahjoja. Tai siis tilaisin jos tuo yksi perhanan legopaketti ei olisi joka paikasta loppuunmyyty. Jopa Legon omilta sivuilta kyseinen tuote on loppu. Taitaa olla tämän vuoden hittilahja. Tosin nyt on sitten pelko ahterissa että löydänkö sitä yhtään mistään. On nimittäin meidänkin pojan ehdoton ykköstoive tänä jouluna.
Mistä paketista on kysymys? Ihan uteliaisuuttani kyselen :-)
Tänä vuonnahan moni legopaketti jää saamatta:
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1445443474901.html
Partiolaisten joulukalenteri on paras ja perinteisin. Lapset saavat ihan liikaa krääsää ja materiaa muutenkin, joten ei enää sitä joulukalenterin muodossa. Jos olisi joku valmiskalenteri, jossa olisi suklaan sijasta jotain terveellisempää, voisin harkita ostaa sen. Mikseihän kukaan ole tällaista kehittänyt?
Vierailija kirjoitti:
WraithTodd kirjoitti:
Ookkei, eli ei kannata moisia noille kahdelle tilata. En ole aikaisemmin noihin sen paremmin tutustunut joten ei hajuakaan. Olisi saanut tässä kätevästi tilattua samalla kun tilailee joululahjoja. Tai siis tilaisin jos tuo yksi perhanan legopaketti ei olisi joka paikasta loppuunmyyty. Jopa Legon omilta sivuilta kyseinen tuote on loppu. Taitaa olla tämän vuoden hittilahja. Tosin nyt on sitten pelko ahterissa että löydänkö sitä yhtään mistään. On nimittäin meidänkin pojan ehdoton ykköstoive tänä jouluna.
http://shop.lego.com/en-FI/Indominus-rex-Breakout-75919?p=75919&track=c…
Kyseessä tuo legopaketti. Poika on tosiaan toivonut tuota todella hartaasti. Totesi että kunhan sen saisi niin muulla ei väliä. Noh, onneksi on vielä pari kuukautta jouluun, joten toivoa on vielä. Joskin pitää varmaan alkaa udella, mikä olisi toiseksi paras legopaketti.
Ja mitä tulee joulukalenteriin niin aikaisempina vuosina ovat olleet tyytyväisiä ihan suklaakalentereihin, ei siis ole muuta pyytäneet. Poika on suuri legofani joten on ymmärrettävää että tuollainen lego-joulukalenteri on haluttu. Tyttö todennäköisesti haluaa moisen koska isovelikin. Voisin kyllä ehdottaa itse tehtyä lego-kalenteria ja katsoa, mikä on idean vastaanotto.
WraithTodd kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
WraithTodd kirjoitti:
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1445443474901.html
http://shop.lego.com/en-FI/Indominus-rex-Breakout-75919?p=75919&track=ch...
Kyseessä tuo legopaketti. Poika on tosiaan toivonut tuota todella hartaasti. Totesi että kunhan sen saisi niin muulla ei väliä. Noh, onneksi on vielä pari kuukautta jouluun, joten toivoa on vielä. Joskin pitää varmaan alkaa udella, mikä olisi toiseksi paras legopaketti.
Ja mitä tulee joulukalenteriin niin aikaisempina vuosina ovat olleet tyytyväisiä ihan suklaakalentereihin, ei siis ole muuta pyytäneet. Poika on suuri legofani joten on ymmärrettävää että tuollainen lego-joulukalenteri on haluttu. Tyttö todennäköisesti haluaa moisen koska isovelikin. Voisin kyllä ehdottaa itse tehtyä lego-kalenteria ja katsoa, mikä on idean vastaanotto.
Brittien Amazonilla näyttäis olevan ja toimittavat jopa Suomeen:
http://www.amazon.co.uk/LEGO-Jurassic-World-75919-Indominus/dp/B00SDTXW…
Meillä on tehty jo useampana vuotena meidän Lego-höperölle pojalle itse Lego-joulukalenteri. Ostan siis jonkun 20 - 30 euroa maksavan paketin, järjestelen palat ohjeen mukaiseen järjestykseen ja sitten pussitan palat ja ohjeet 24 pussiin. Hirvee homma :-) Sitten poika saa pussin kerrallaan, rakentaa pussissa olevat palat ohjeen mukaan ja näin rakennelma valmistuu päivä päivältä...
Mä oon ostanut kahtena jouluna noita kalentereita ja pojat tykkäsivät kovasti. Nyt sanoivat itse ettei tänä vuonna tarvitse. Mä oon elänyt lapsuuden, jossa en saanut oikeasti ikinä mitään mitä halusin ja mitä muilla oli. Oli se ankeeta eikä kyllä mitenkään tehnyt musta parempaa ihmistä vaan ahneen ja materialistisen. Nyt aikuisena täytyy hamstrata tavaraa ja mielellään parempaa kuin muilla.