Kihomatoja TAAS!!

Seuraa 
Liittynyt27.10.2015

huomasin itselläni 6 päivää sitten (viime ke) kihomatoja. Otin sinä iltana vermoxin mutta se oli mennyt 2 vuotta sitten vanhaksi.. Kävin hakemassa uuden reseptin ja sain uusia vermoxeja, ja madot lähtivät.. Nyt sitten minulla on taas (6 päivän jälkeen) matoja, vaikka olen siivonnut hulluna! Mitä helvettiä voin tehdä?? Tunne kuinka madot oikein möyrivät alapäässä:( laitoin pebanthenia ja siihen sekoitettuna kylmägeeliä peräaukkoon (madot ei tykkää siitä hajusta ja niiden ei muka pitäisi tulla ulos pepusta). Kertokaa siis hyviä vinkkejä mitä kannattaa hyödyntää kihomatojen hävittämisessä.. Alan olla jo hysteerinen vaikka vain alle viikko mennyt, Kiitos jo etukäteen!:)

Sivut

Kommentit (26)

Mänkkipyyhe
Seuraa 
Liittynyt12.10.2003

Siis hyyyyyyiiiii....Sorry.

Taidat kaivaa öisin peräpäätä ja imeskellä sormia? Jotenkin ne sieltä peräpäästä joutuvat suuhusi. Muutenhan ne loppuu. Aine tappaa madot ja osa tulee kakan mukana ulos. Eikä ne kovin kauaa elä ne madotkaan, ehkä kuukauden?

Laita yöksi joku siveysvyösysteemi ettet vain pääse kaivelemaan alapäätä!

Mänkkipyyhe
Seuraa 
Liittynyt12.10.2003

KIHOMATO
Potilasohje 28.9.2006
Ohjeita tartunnankantajalle
_______________________________________________________________________________________
1. Taudinkuva Kihomato on ihmisen loinen, joka elää suolistossa. Kihomadot ovat vajaan senttimetrin mittaisia vaaleita, rihmamaisia loismatoja. Madot ja matojen erite aiheuttavat tavallisesti illalla ja yöaikaan kutinaa peräaukon ympäristössä. Vaikka kihomato on kiusallinen, se on yleensä vaaraton. Hyvän hygienian maissa se on yleisin matoinfektio. Tyypillisesti se on lasten ja nuorten vaiva.
2. Tartuntatapa Ihminen saa kihomatotartunnan nielemällä madon munia. Naarasmadot vaeltavat öiseen aikaan peräaukon ympäristöön munimaan ja aiheuttavat ärsytystä, kutinaa. Raapimisen vuoksi munia joutuu runsaasti vaatteisiin, vuodevaatteisiin ja sormiin ja sitä kautta uuden tai saman henkilön suuhun. Madonmunia voi kulkeutua myös pyyheliinoihin, alusvaatteisiin sekä kodin pinnoille, joissa munat säilyvät hengissä pari viikkoa. Joskus munia voi olla myös huonepölyssä. Yksittäisen madon elinikä on noin kaksi kuukautta, mutta vaiva saattaa kuitenkin jatkua, koska aina uudet madot jatkavat kiertokulkua samassa ihmisessä.
3. Oireet ja itämisaika Uusia kihomatoja kuoriutuu ohutsuolessa noin kymmenen vuorokauden kuluttua tartunnasta. Kihomatotartunnan yleisin oire on kutina peräaukon ympäristön iholla. Oireet ovat tavallisesti lieviä. Joissakin tapauksissa oireet voivat olla voimakkaat, jolloin lapsi saattaa valittaa kutinan lisäksi kipua. Jos kihomatoja on runsaasti, niitä voi aamuyöstä nähdä peräaukon suulla tai esimerkiksi ulosteen pinnalla. Kihomadon munat sen sijaan ovat mikroskooppisen pieniä, eikä niitä voi nähdä paljain silmin.
4. Hoito Kihomatoinfektio hoidetaan apteekista saatavilla lääkkeillä. Koska lääkkeet tehoavat vain aikuisiin matoihin, lääkehoito uusitaan noin 2 viikon kuluttua myös ensimmäisen hoidon aikana munavaiheessa olevien kihomatojen häätämiseksi. Hoidon onnistumisen varmistamiseksi koko perhe hoidetaan, myös aikuiset.
Pyrvin®
Ilman reseptiä
Vermox®
Lääkärin reseptillä
Tutustu huolellisesti lääkevalmisteen pakkausselosteeseen.
Hoidon yhteydessä pestään liinavaatteet, pyyhkeet, pyjamat ja yölelut. Halutessa munat voidaan tuhota patjoista, peitteistä, tyynyistä ja esimerkiksi pehmoleluista kuumakäsittelyllä saunassa tai kylmäkäsittelyllä pakkasessa. Lattiat imuroidaan ja pinnat pyyhitään. Jatkuvaan suursiivoukseen ei kuitenkaan ole tarvetta.
Hyvä käsihygienia on välttämätön, jotta hoito onnistuisi. Kädet pestään ennen ja jälkeen ruokailun, wc-käynnin yhteydessä sekä aamuin, illoin. Kynnet on tärkeää pitää lyhyinä.
5. Poissaolo Kihomatotartunta ei estä päivähoitoon osallistumista. Hoitopaikassa on syytä
päivähoidosta kertoa havaitusta vaivasta, jotta tartuntavaarasta voidaan informoida ja vanhemmat osaavat tarkastella lastensa oireita.

Huhhuh123
Seuraa 
Liittynyt27.10.2015

Eli siis nämä ovat nyt niitä munia jotka ovat kuoriutuneet lääkkeen oton jälkeen?? En ole peppua voinut kaivaa, kun ei ole kutittanutkaan.. Kaikki paikat ovat siivottu, käsiä pesty, lakanat vaihdettu ja käsipyyhkeet vaihdettu paperiin AP

Vierailija

Miten niin ei kutita? Onkohan se möyrimistunne esim. pukama? Vermox tappaa myös kuoritumattomat munat ja on paljon tehokkaampi kuin Pyrvin.

Huhhuh123
Seuraa 
Liittynyt27.10.2015

Vierailija kirjoitti:

Miten niin ei kutita? Onkohan se möyrimistunne esim. pukama? Vermox tappaa myös kuoritumattomat munat ja on paljon tehokkaampi kuin Pyrvin.

Siis ei ole kutittanu sen jälkeen kun otin ekan kerran vermoxin, vasta nyt kuuden päivän jälkeen kutitti ja otin taas vermoxin. Ja ei ole varmaan pukama kun ihan matoja löysin pyyhkiessä:( kuinkahan nopeasti tämä vermox auttaa? Pyrviniä en edes ota koska se on huonoa verrattuna tähän vermoxiin

Vierailija

Oletko yksineläjä? Jos et, niin ottivathan muutkin perheenjäsenet saman kuurin yhtä aikaa? Kihomadot voivat tarttua muussa tapauksessa heti takaisin sinulle toiselta perheenjäseneltä, joka vaan ei ole huomannut kutinoitaan samalla lailla kuin sinä.

Vermoxiakin suositellaan ottamaan uusi kuuri tarvittaessa, parin viikon päästä. Joskus sitä annetaan myös kuuriluontoisesti.

"Pyrviniä tehokkaampi on Vermox-niminen reseptilääke. Siinä annos on yksi tabletti kerta-annoksena yli 2-vuotialle (myös aikuisille) ja puoli tablettia kerta-annoksena alle 2-vuotiaille. Koska uusintainfektio on yleinen, voi toisen annoksen ottaa 2 - 3 viikon päästä.

Joskus sitkeissä tapauksissa annetaan Vermoxia 1 tabletti 2 kertaa vuorokaudessa kolmena peräkkäisenä päivänä yli 2-vuotiaille"

http://www.hameenkoski.info/yleiset/lomake/Kihomato_07.doc

Tosin kutinasi VOI johtua myös noista omituisista rasvasekoituksistasikin. Älä ala tunkea kylmägeeliä peräaukon limakalvoille!

Huhhuh123
Seuraa 
Liittynyt27.10.2015

Perheessäni on 3 muuta, kellään muulla ei ole löytynyt matoja tai ollut oireita.. Ystäväperheessä on löytynyt matoja pariviikkoa sitten, joten olen varma että olen saanut ne sieltä 

// LISÄYKSENÄ VIELÄ ETTÄ KOKO PERHE SIIS ON OTTANUT LÄÄKKEEN

Vierailija

Huhhuh123 kirjoitti:

Perheessäni on 3 muuta, kellään muulla ei ole löytynyt matoja tai ollut oireita.. Ystäväperheessä on löytynyt matoja pariviikkoa sitten, joten olen varma että olen saanut ne sieltä

se kuuri kuuluu ottaa KOKO perheen yhtä aikaa, riippumatta siitä, huomaavatko he kutinoita vai ei (monet eivät huomaa, vaikka matoja olisi runsaastikin)! Matoja on myös aika vaikea nähdä, joten vaikka sinä et olisi niitä heillä nähnytkään, heillä todennäköisesti niitä on myös,koska samassa taloudessa asutte.

No joo, sun mystisten uusintatartuntojen lähde siis paljastui... Et joko ymmärrä tai halua ymmärtää selviä hoito-ohjeita! Kuten kolmosen kopsaamissa hoito-ohjeissakin asia todetaan, KOKO PERHE HOIDETAAN SAMALLA KERTAA!!!!!!

Vierailija

Whaaat??? Ap, sä olet idiootti. Koko madotuksen idishän on, että kaikki perheessä ottaa matolääkkeet kerralla. Ihan turha syytellä ystäviä tai naapureita, jos sä jätät lääkkeet antamatta kaikille oman perheen jäsenille.

Vierailija

Huhhuh123 kirjoitti:

Oletko tosissasi? Kuuri annetaan kaikille perheenjäsenille aina samalla kertaa. Muuten saat ihan oman perheen jäseniltä munia kohta uudestaan. Nyt vaan otatte uudet Vermoxit koko perhe.

Huhhuh123
Seuraa 
Liittynyt27.10.2015

Vierailija kirjoitti:

Huhhuh123 kirjoitti:

se kuuri kuuluu ottaa KOKO perheen yhtä aikaa, riippumatta siitä, huomaavatko he kutinoita vai ei (monet eivät huomaa, vaikka matoja olisi runsaastikin)! Matoja on myös aika vaikea nähdä, joten vaikka sinä et olisi niitä heillä nähnytkään, heillä todennäköisesti niitä on myös,koska samassa taloudessa asutte.

No joo, sun mystisten uusintatartuntojen lähde siis paljastui... Et joko ymmärrä tai halua ymmärtää selviä hoito-ohjeita! Kuten kolmosen kopsaamissa hoito-ohjeissakin asia todetaan, KOKO PERHE HOIDETAAN SAMALLA KERTAA!!!!!!

koko perhe ON OTTANUT SAMAAN AIKAAN LÄÄKKEEN, ei ole siitä kyse nyt.. Juuri eilen otettiin yhtäaikaa vermoxit ja tänään haetaan lisää

Huhhuh123
Seuraa 
Liittynyt27.10.2015

Huhhuh123 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huhhuh123 kirjoitti:

koko perhe ON OTTANUT SAMAAN AIKAAN LÄÄKKEEN, ei ole siitä kyse nyt.. Juuri eilen otettiin yhtäaikaa vermoxit ja tänään haetaan lisää

Ja me ollaan kaikki siivottu, vaihettu lakanat ja pesty käsiä, saatana. Nyt tarvitaan niitä vinkkejä millä helvetillä ne hoidetaan pois, kun ei näköjään lähe. Rupeaa pikkuhiljaa vituttamaan tämä kun porukka vaan tulee tänne aukomaan päätä ja apua ei tule.

Vierailija

Osta sinkkipasta voidetta (harmaa pikku putkilo)  apteekista ja sitä joka ilta pesun jälkeen kaikille perheenjäsenille peppuun. Voidetta käytä itse ainakin sen 2kk ajan! Ja käytä itse ainakin lääkitys kahden viikon välein parin kuukauden ajan. Muille oireettomille riittää annos kahdesti kahden viikon välein. Vaihda petivaatteet ekan kuukauden aikana aina lääkkeen oton yhteydessä. Osta kaupasta kiilto wc puhdustusaine ja sillä kerran päivässä suihkuttelet pikaseen pöntön sisuksen ja huuhtelet kuumalla vedellä käsisuihkulla sekä allas myös ja saippuapullon nuppi ja hana sekä wc pöntön nuppi. Kaikille perheenjäsenille jatkossa aina omat käsipyyhkeet. Poista jos lapsia sängyistä kaikki unipehmolelut. Voit pesasta sillä wc suihkeella myös esim. Kaukosäätimet valonkatkasijat ym mihin käsillä usein kosketaan. Ja kynnet koko ajan lyhyenä!!

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat