Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomi on todellisessa hädässä: Yhä useampi on työtön tahallaan.

Vierailija
23.10.2015 |

Näin julisti Uusi Suomi  osana kiivaana käynnistettyä mediakampanjaa, jolla syyllistetään työttömät omasta tilanteestaan. Pelkkä julistaminen ei riitä, vaan tukea väitteelle haetaan jutun lopussa olevasta äänestyksestä. Sen mukaan 56 % lukijoista on tällä hetkellä sitä mieltä, että Suomessa on liikaa tahallaan työttömiä. Työttömyyden syy on siis jätetty lukijaäänestyksen päätettäväksi.

Tässä kampanjassa uutisen aiheeksi kelpaa jopa uimahallin saunassa kuultu keskustelu, jonka jokainen vähänkään työttömyysturvaa tunteva olisi voinut todeta pötypuheeksi jo siellä saunan lauteilla. Yle on löytänyt sairaanhoitaja Mervin,  joka on mieluummin työtön ansiosidonnaisella päivärahalla kuin tekee sairaanhoitajan työtä.

Mervin tarina  on täynnä kummallisuuksia ja mahdottomuuksia,  mutta sehän ei uutisointia hidasta. Tärkeintä on luoda mielikuva lokoisaa elämää viettävistä työttömistä, jotka nauttivat runsaista eduistaan ja antavat raskaan työ raatajien kustantaa elämisensä ja harrastuksensa. Mervistä tulee väkisin mieleen toimittajaopiskelijoiden kaksi vuotta sitten ”löytämä” Tatu, jonka tarina oli helppo todistaa vääräksi. Ryöpytys oli jo silloin täysin harkittua.

Konstihan on ikivanha. Kun asiat lipsuvat kokonaan päättäjien käsistä, niin syyllistetään uhrit. Maassa on lähes puoli miljoonaa työtöntä ja lisää tulee koko ajan. Avoimia työpaikkoja näkyy tätä kirjoitettaessa olevan 11 509.

Millään matematiikalla ei työttömiä saada survottua noihin avoimiin työpaikkoihin, mutta silti hallitus ja sen uskolliset äänitorvet julistavat työttömien olevan tahallaan työttömiä. Silti löytyy sankoin joukoin niitä, jotka tämän uskovat. Tähänkin blogiin tulee joku kommentoimaan, että tekemätöntä työtä kyllä löytyy.

Tietenkin löytyy, mutta ei löydy palkanmaksajia eikä ole tarkoituskaan saada työttömille palkkatyötä. Hallituksen tarkoitus on vain saada kansan oikeutus työttömyysturvan rankoille leikkauksille ja syyllisiltähän voi aina leikata. He ovat itse aiheuttaneet tilanteensa, joten kärsikööt. Kolmen ässän hallitus harjoittaa härskiä arvopopulismia, jonka mukaan uhri on aina syyllinen ja heikointa saa potkia. Tämä maa on vahvojen, tämä maa on menestyvien. Rupusakki ja laiskurit syyttäkööt itseään.

Ihan avoimesti tunnustetaan, että tämä  rupusakki laitetaan palkattomaan työhön aktivoinnin nimissä ja kuntouttavan työtoiminnan nimellä. He tulevat korvaamaan palkkatyötä tekevät, jotka puolestaan joutuvat työttömiksi ja ennen pitkää aktivointitoimenpiteiden kohteeksi. Suomesta ollaan tekemässä maa, jossa vain hyväosaiset saavat palkkaa ja heidän palvelijansa ovat palkattomia orjia.

Vielä toistaiseksi palkkaa saavien kannattaa miettiä omaa tulevaa asemaansa ennen syyllistäjien huutokuoroon liittymistä. Seuraavat yt-neuvottelut voivat tulla koska tahansa ja osua omalle johdalle.

http://blogit.image.fi/uuninpankkopoikasakutimonen/2015/10/23/syylliste…

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
25.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekemätöntä työtä tulee aina olemaan lähes äärettömästi, mutta niitä jotka haluaisivat maksaa siitä siedettävää palkkaa, on aina vaan vähemmän ja vähemmän. 

Ehkä kulunut esimerkki, mutta esim. vanhusten parissa olisi kaikille edes hiukan kiinnostuneille löytyisi varmasti jotain tekemistä johon ei tarvita koulutusta. Pitää seuraa, auttaa kaupassa yms.

Mutta kun ei kukaan halua maksaa moisesta mitään, ei sitä juurikaan tapahdu. Yritykset veloittavat yksinkertaisista, pienipalkkaisten hommistakin niin korkeaa tuntitaksaa ettei juuri kellään ole varaa maksaa.

Minusta kyse ei ole siitä, että esim työttömät olisivat ahneita, vaan siitä että yrittäjät ja valtio ovat ahneita. Vuosi vuodelta verotus, sivukulut ja pääoman tuottotavoitteet nousevat, pienet palkat eivät niinkään.

Minä en pidä sitä ahneutena, että jokaisella on mahdollisuus pysyä elossa pelkillä tulonsiirroilla. En pidä sitäkään ahneutena, että mistä tahansa työstä saisi edes jonkin verran paremman toimeentulon kuin pelkistä tulonsiirroista.

Komppaan

Vierailija
22/48 |
25.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan näköjään tulossa vaiheeseen, jossa yksinkertaisemmasta tai mekaanisemmasta duunista ei haluta maksaa. Mutta mahdolliset tuotot kerätään kyllä, kuten automaationkin osalta. Orjatyöyhteiskunta palaa pikkuhiljaa, että pari piiloväkivaltaista ketkua saa Tunisian kekkerinsä rahoitettua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
25.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm... Minä asuin kolme vuotta ulkomailla, opiskelin avoimen kautta sinä aikana, mutta en päätoimisena tietenkään. Kasvatin omaa ammattitaitoani, mielestäni merkittävästi ja "käänsin" omaa osaamistani siihen suuntaan, missä olen parhaimmillani.

Olimme ulkomailla miehen komennustyön vuoksi. Lisäksi tein merkittävässä määrin vapaaehtoistyötä, jonka vuoksi minulla ei ole aukkoa CV:ssä. En vain saanut työstäni verotettavaa tuloa, ainoastaan kulukorvaukset. Minulla ei ollut työlupaa ko. maahan. Yksikään työnantaja ei ole kyseenalaistanut tätä työtä "oikeasta" palkkatyöstä.

Jouduin sanomaan itseni irti lähtiessämme, ei kai mikään tavallinen yksityinen firma myönnä mitään epämääräistä vapaata kolmeksi vuodeksi? Virat ovat eriasia, niissähän on opintovapaita ja virkavapaita yms.

Tuota jakso ennen tein äitiyslomia lukuunottamatta yhtäjaksoisesti töitä 20 vuotta, olen korkeakoulutettu ja minulla on oikeasti loistava työkokemus.

Koska työssäoloehtoni ei täyty (olen maksanut kassan jäsenmaksua myös sen 20 vuotta ja myös ulkomaanvuodet), saan työmarkkinatukea. Toki veroprosenttini on pyöreä 0%, koska minulla ei ole ollut ansiotuloa vuosiin.

Olen MOL:n kautta hakenut syksyn aikana (muutimme syyskuun alussa Suomeen) kolmea paikkaa ja olen päässyt kahteen haastatteluun - yhdessä ei ole haku vielä päättynyt). Näistä kahdesta on tullut "bumerangi" ollen sitten siinä kolmen joukossa, mutta olen vissiin onnekas, koska uutisissa on näitä, jotka ovat hakeneet 200 paikkaa eivätkä ole yltäneet yhteenkään haastatteluun. Toki minulla on omat verkostoni vesillä ja monesta paikasta on tullut viestiä,että heti, jos vain tilaisuus tulee.

Minun osaamiseni ei ole sellaista, että voisin syytää hakemuksia kymmeniä päivässä. Nytkin työn alla on yksi, joka vaatii hakemuksen ja CV:n lisäksi melko työlään kuvitteellisen lehtijutun laatimisen ja erään toisen "näytteen osaamisesta".

Olenko siis teidän rahoillanne elelevä pummi? Pitäisikö minun mennä siivoamaan tuota lähisiwaa öisin? Saan yhteiskunnalta niin vähän rahaa, että mikä tahansa työ toisi minulle enemmän, eli voin mennäkin. Mutta oikeastiko minun pitäisi heittää kaikki yhteiskunnan maksama koulutus ja hankkimani kokemus kankkulan kaivoon, jotta voisin viedä joltain muulta työn yösiivoajana? Siis muutaman kuukauden tähden. Kun kokoajan haen ja opiskelen.

Tottakai, jos en nyt ala työllistyä vuoden loppuun mennessä, alan hakea ihan muitakin hommia. Tai muutamme takaisin ulkomaille. Sekin on hyvä vaihtoehto ja aina tarjolla. Siinä meni kaksi koulutusta ja kolme tulevaisuuden toivoa (lapset). Muutaman kuukauden tähden. Ilmapiiri on KARMIVA, ihan kauhea. Melkein tekee mieli pysytellä sisätiloissa, koska TYÖTÖN on paarialuokkaa. En tajunnut, että tämä on tällaista Suomessa. Ajatusmaailma on JULMA suorastaan. Työttömiltä pitäisi kuulemma kieltää myös terveydenhuolto ja kaikki yhteiskunnan tuki. Koska MOL:ssa on avoimia paikkoja samaan aikaan kun on työttömiä. Minä vaan en käsitä, miten voisin hakea terveydenhoitajan, sosiaalityöntekijän, automaatioinsinöörin, hammaslääkärin tai maanmittaajan paikkaa vailla mitään koulutusta ko. asiantuntijoiden hommiin??? Tai voin hakea, mutta ketä ihmettä se hyödyttää???

Vierailija
24/48 |
25.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
25/48 |
25.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

pakko sanoa että entä sitten. yli 90% työikäisistä suomalaisista käy töissä. ja vaikka näistä lopuista 10 prosentista jokainen olisi valmis leikkaamaan kätensä irti saadakseen minkä tahansa työpaikan, ei heille kaikille työpaikkoja riittäisi.

Vierailija
26/48 |
26.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
27/48 |
26.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tienaamiseen liittyvien uudistusten sijaan hallitus on nyt leikkaamassa työttömyysturvan kestoa, millä on tarkoitus aktivoida työttömiä nopeammin takaisin töihin.

Haapaselta ei suunnitelmalle löydy ymmärrystä.

– Millä se muka aktivoi, kun niitä töitä ei yksinkertaisesti ole! hän päivittelee hallituksen aikeita.

– Turha se on työttömiä tästä rangaista. Mielestäni ansiosidonnaisen leikkaaminen on ihan naurettavaa, ihmisten elämän kurjistamisessa ei ole järkeä.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1444717685786.html

Vierailija
28/48 |
26.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain hyvin harva työtön ei halua misään hinnasta mennä töihin. Ongelma onkin niiden kohdalla, joille ei kertakaikkiaan ole töitä, ja niiden, joille ei jäisi töissä käydessään käteen yhtään sen enempää kuin tukien varassa eläessäkään. Suomessa ollaan menossa Amerikan malliin, jossa matalapalkka-aloilla ja erityisesti osa-aikaisissa töissä ihmisellä on oltava vähintään kaksi työpaikkaa samaan aikaan, jotta saa elämisensä rahoitettua. Työpäivät työmatkoineen muuttuvat hyvin pitkiksi, koska aamupäivän työpaikan ja illan työpaikan välinen aika (työmatkat tässä välissä ja mahdollinen tunnin parin tauko) ovat työntekijän omaa aikaa, josta ei makseta palkkaa, mutta jota ei kuitenkaan ehdi käyttää mihinkään järkevään kuten perheen kanssa olemiseen. 

Vierailija
29/48 |
26.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

pakko sanoa että entä sitten. yli 90% työikäisistä suomalaisista käy töissä. ja vaikka näistä lopuista 10 prosentista jokainen olisi valmis leikkaamaan kätensä irti saadakseen minkä tahansa työpaikan, ei heille kaikille työpaikkoja riittäisi.

Höpö höpö että 90% työikäisistä suomalaisista käy töissä.

Vierailija
30/48 |
26.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

15-64 vuotiaitten työllisyysaste on 68%.

Miten urpo on ihminen joka antaa mielikuvituksestaan työllisyysprosentteja ja perustelee sillä jotain?

Vierailija
31/48 |
26.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
32/48 |
26.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä sillä on, vaikka joku olisikin tahallaan työtön, kun kuitenkaan edes kaikille työhaluisille ei riitä työtä?

Jos työpaikka jää jostakin syystä täyttämättä, vika on siinä työpaikassa ei niissä työttömissä, jotka eivät orjatyöhön ku'ipääpomon pompoteltavaksi mitättömällä palkalla halua.

Vierailija
33/48 |
26.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni loppui määräaikainen työsopimus elokuun lopussa. Olen tehnyt nyt osa-aikaista työtä ja toiminut siinä sivussa perhehoitajana. Nyt sitten joudun tappelemaan liiton ja työkkärin kanssa päivärahoista. Sanonpahan vaan että helpompi olisi vaan olla ihan kokonaan työtön kuin tehdä osa-aikatyötä....

Vierailija
34/48 |
27.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
35/48 |
27.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sitä helposti jää tahallaan työttömäksi. Opiskeluaika on köyhää, opiskelemisaikaa yms rajoitetaan, lainaa pitäisi nostaa tonnitolkulla. Ilman opiskelua töitä on tarjolla esim. jotain rekkaparkkivessojen siivoamista aamu 6-> viikonloppuisin. Ja käteen jää sama kuin työttömänä miinus ajan menetys yms yms. 

Jollain ilveellä itse sain työkkärin maksamaan 2 ekaa vuotta koulustani vaikka aika nihkeästi sen tuen sain, siltä pohjalta koitan viimeiset 2 kituuttaa, vaikka velkamäärä tekee pahaa ja töihin ei kerkeä/pääse tässä samalla...

Vierailija
36/48 |
27.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika omia asia saa suomessa muuttua, että suostun millään tavalla tukemaan tällaista paskavaltiota. Ihan ensimmäisenä miehiä orjuuttava orja-armeija pitää lakkauttaa ja tehdä siitä 100% vapaaehtoinen. Sekään ei toki yksinään, mutta se on selvästi suurin epäkohta.

Vierailija
37/48 |
27.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä sillä on, vaikka joku olisikin tahallaan työtön, kun kuitenkaan edes kaikille työhaluisille ei riitä työtä?

Nimenomaan. Mä teen ainakin palveluksen niille työttömille, jotka oikeasti haluavat töitä, kun itse vain roikuin työkkärin rahoilla ilman aikomustakaan mennä töihin.

Vierailija
38/48 |
27.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
39/48 |
27.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
40/48 |
27.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos työpaikka jää jostakin syystä täyttämättä, vika on siinä työpaikassa ei niissä työttömissä, jotka eivät orjatyöhön ku'ipääpomon pompoteltavaksi mitättömällä palkalla halua.

Onhan sillä väliä, kun verovaroista täytyy kustantaa niiden tahallaan työttömienkin elämä. Miksi heille pitää maksaa työttömyyskorvausta, kun heitä ei haittaa työttömyys? Olisi paljon kustannustehokkaampaa, kun nämä työhaluttomat pudotettaisiin kokonaan pois työttömien työnhakijoiden joukosta ja tulona olisi minimitoimeentulotuki. Saisivat TE-keskuksessakin keskityttyä niihin työttömiin, jotka oikeasti haluavat työllistyä.