MIKSI EN LAIHDU? (päivän ruoat)

Vierailija

Eli olen 27-vuotias 174cm/78kg nainen. Ongelma on laihduttaminen. Olen aina urheillut paljon n. 1-2h päivässä 5-6krt viikossa lähinnä salia ja pallopelejä ja sen lisäks koiran ulkoilutukset. Painoa on kertynyt aikuisiällä vähän liikaa ja nyt oon lähes puol vuotta yrittänyt laihduttaa ensin kituuttamalla 3kk alle 1400kcal/päivä ja tulos -2kg. Nyt järkevästi toisen mokoman jaa tulos -1kg... Missä mättäää? Esimerkkiruoat eiliseltä:

Aamupala klo 7.30:
Puuro rasvattomaan maitoon
Mansikoita ja mustaherukoita
Kananmuna

Lounas klo 11:
Porkkana-purjo-bataattisosekeitto
Raejuustoa
Näkkileipä oivariinilla, kalkkunaleikkeellä ja 2 siivulla juustoa

Välipala klo 13:
Vihreä tee hunajalla ja maidolla
Omena
Kananmuna

Päivällinen klo 17:
Perunamuusia ja lihapullia
Höyrytettyä kukkakaalia
Vihersalaatti
Ruisleipä oivariinilla, juustolla ja suolakurkulla

Iltapala klo 21:
Smoothie (1/2 prk rahkaa, 1/2 banaani, mustikoita, chian siemeniä, vettä)

Liikunnat:
Ennen aamupalaa 30min kävelyä koiran kanssa
Ennen päivällistä 1,5h sali
Illalla 45min kävelyä koiran kanssa.
Lisäksi pyöräilen työmatkat (n. 2km suuntaansa)

Sivut

Kommentit (116)

Vierailija

En jaksa laskea kulutustustasi enkä ruokalistasta nää annoskokoja, mutta uskoisin, että saat liikaa energiaa.
Kananmunat ja ruisleivät joka aterialla on aina n. 100kcal paukku, en itse laihtuisi noin suurilla ruokailuilla.
Toisaalta, et ole kovin iso, joten painokaan ei lähde nopeasti. Mikä kiire, jos saat syödä terveellisesti itsesi kylläiseksi ja paino on pikkuhiljaa samalla tippunut?

Vierailija

Ja annokset kokoan lautasmallin mukaan eli 1/2 kasviksia, vajaa 1/4 riisiä ym ja reilu 1/4 lihaa ym. Annoskootkin näyttävät järkevältä esim 2 pientä perunaa ja 5-6 lihapullaa ja saman verran kasviksia tai enemmän. Jos jää nälkä niin santsaan kasviksia

Herkkupäivä kerran viikkoon ja tarkoittaa esim 1 pulla/suklaapatukka/annos jäätelö tms.
AP

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

En jaksa laskea kulutustustasi enkä ruokalistasta nää annoskokoja, mutta uskoisin, että saat liikaa energiaa.
Kananmunat ja ruisleivät joka aterialla on aina n. 100kcal paukku, en itse laihtuisi noin suurilla ruokailuilla.
Toisaalta, et ole kovin iso, joten painokaan ei lähde nopeasti. Mikä kiire, jos saat syödä terveellisesti itsesi kylläiseksi ja paino on pikkuhiljaa samalla tippunut?

Kananmunan söin aanulla. sillä pelkällä puurolla (1/2dl hiutaleita, 1dl maitoa ja vajaa 1dl marjoja) ois nälkä jo parin tunnin päästä. Iltapäivän kananmuna taas oli ennen salia, sillä pelkkä omena tuntui liian heppoiselta

Leivän tosiaan vois kyllä jättää pois vielä.

Ainiin ja aloitus oli tosiaan vähän epäselvä eli aloituspaino oli 79kg ja vähillä kaloreilla lähti -2kg, jotka tuli heti takaisin kun aloin syömään nykymuotoisesti. Nyt taas on lähtenyt -1kg eli puolen vuoden laihdutuksen saldo -1kg, joten ei painonpudotuksesta oikein voida puhua. Tätä tahtia olisin normaalimitoissa kolmen vuoden päästä.

Vierailija

Vaikea sanoa, koska liikunta ei ole vasta aloitettua, niin kysekään ei oikein voi olla siitä että esimerkiksi rasvaa on kadonnut, mutta lihasta on tullut. Periaatteessahan tuossa nimittäin näyttäisi kaikki olevan kunnossa, nopealla vilkaisulla pitäisi olla alle kulutuksesi, joka nyt on se kaikista tärkein osuus. Aika vähän rasvaa tuossa näyttäisi kyllä olevan, keho tarvitsee sitäkin.

Hankkisin ehkä mittanauhan ja seuraisin silti myös sillä että tapahtuuko kehitystä, se vaaka ei ole ainoa totuus.

Toinen mahdollisuus voisi olla kokeilla jotain nopeeta paastonkaltaista-dieettiä ihan muutaman päivän, josko sillä saisi aineenvaihduntaan vauhtia. Toinen voisi olla tietysti esimerkiksi noiden leipien vaihtaminen johonkin järkevämpään.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Kilpirauhasen vajaatoiminta? Pcos? Onko näitä tutkittu?

Ei ole tutkittu mitään, mutta en uskoisi että minulla mitään sairauksia on, sillä en ole väsynyt, iho ja tukka on kunnossa, ei ole mitään kipuja, vatsavaivoja tms. Kuukautusiakaan ei ole sillä minulla on ehkäisykapseli

Vierailija

Et maininnut annoskokoja, olisiko syy niissä? Mitä tarkoittaa käytännössä esim. "perunamuusia ja lihapullia"? 100g muusia? 400g? Neljä lihapullaa? Kymmenen? Pieniä? Isoja?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Syöt liikaa.

No sitähän tässä itsekkin epäilen, mutta mikä on liikaa? Kovin paljon vähemmän jos syö olen väsynyt ja nälkäinen (aiempi 1000-1400kcal/päivä -dieetti), mutta nyt kun omasta mielestä syön hyvin ja sopivan paljon, niin paino ei tipu

Mitä sinä muuttaisit tästä esimerkistä?

Ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

No oletko laskenut kulutuksesi ja kalorimäärät? Noi on perusasiat.

Kulutus on firstbeat mittauksen mukaan työpäivänä, jolloin en urheile 2100kcal. Ja aiemmin söin 1000-1400kcal päivään ja laihduin -2kg 3kk ja nyt en ole ruokia punninnut
AP

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Kilpirauhasen vajaatoiminta? Pcos? Onko näitä tutkittu?

Av mammojen vastaus kaikkeen, kilpirauhasen vajaatoiminta... Olisi ihme jos tätä vastausta ei olisi tullut!

Vierailija

Syöt liian monta kertaa päivässä. Itse olen aikoinaan laihduttanut 17 kiloa syömällä 3 kertaa päivässä ja VÄHÄN kerrallaan. Neljässä kuukaudessa kilot oli lähteneet, liikunta ei ollut kävelyä kummempaa ja helppoa oli, kun vauhtiin pääsi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ja annokset kokoan lautasmallin mukaan eli 1/2 kasviksia, vajaa 1/4 riisiä ym ja reilu 1/4 lihaa ym. Annoskootkin näyttävät järkevältä esim 2 pientä perunaa ja 5-6 lihapullaa ja saman verran kasviksia tai enemmän. Jos jää nälkä niin santsaan kasviksia

Herkkupäivä kerran viikkoon ja tarkoittaa esim 1 pulla/suklaapatukka/annos jäätelö tms.
AP

Onko lihapullat einestä vai mitä matskua? Miten isoja? Oisko jotain grammamääriä näistä antaa? Miten monta desiä menee riisiä?

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat