Miksi henkilöllisyystodistus on maksullinen suomalaiselle?
Voisiko joku viisas selittää tämän minua askarruttavan seikan eli miksi henkilöllisyystodistuksesta pitää oman maan ihan syntyperäisen kansalaisen maksaa ?
Ajokortin kyllä ymmärtää että se on maksullinen mutta siis henkilöllisyystodistus? Joka taitaa olla ihan perustuslaillinen juttu että meille kuuluu kansalaisuus?
Siis onko kukaan muu ihmetellyt tätä?
Kommentit (53)
rahoilla kustannetaan maahan tunkeutujien passit ja kela kortit
Vierailija kirjoitti:
rahoilla kustannetaan maahan tunkeutujien passit ja kela kortit
Mamuset saavat ilmaiset passit, koska ulkomaalaisella täytyy olla henkilökortti. On hieman väärin että suomalainen joutuu maksamaan itse.
Henkkari on ilmainen rajarikolliselle ja saa jopa itse keksiä syntymäajan, nimen ja kansallisuuden.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kysymys. Henkkarien pitäisi tosiaan olla ilmaiset, koska ilman niitä ei saa avattua pankkitiliä. Pankkitunnukset taas vaaditaan, jotta voi asioida monissa kansalaisen verkkopalveluissa. Molempien pitäisi olla ilmaiset: henkilöllisyystodistuksen ja verkkopankkitunnusten.
Jos ei sinulla ole rahaa edes henkkariin, niin tuskinpa tarvitset pankkitiliäkään.
Vierailija kirjoitti:
Loogisinta voisi olla, että samalla kun henkilö syntyy ja identifioidaan eli hän saa henkilöturvatunnuksen, saa hän myös henkilökortin jolla todistaa juridisesti henkilöllisyytensä tarvittaessa.
Mikäli henkilökortti vahingoittuu tai katoaa, niin uusiminen tai tarkemmin uuden henkilökortin hakeminen puuttuvan tilalle olisi maksullista.
Totta. Samalla tavalla kuin toimii Kela-korttikin.
-Kun lapsi syntyy Suomessa, tieto lapsen syntymästä menee sairaalasta väestörekisteriin ja sieltä Kelaan. Lapsi saa henkilötunnuksen. Kun lapsi on saanut nimen, Kela lähettää kotiin Kela-kortin eli sairausvakuutuskortin.-
Vierailija kirjoitti:
Kelakortti - systeemin voisi lopettaa ja jokaiselle Suomen kansalaiselle henkilökortti valtion toimesta Mitään kela-card - kortteja ei kenellekään. Henkilökorttiin voi laittaa ne apteekkikorvaukset ja kaiken tiedon.
Onko joillain vielä erillisiä kelakortteja? Mulla on mielestäni ollut kelakortista käyvä henkilökortti jo ainakin koko 2000-luvun.
Niin, että maksa sinä minun, niin minä maksan sinun. Se maksaa, joka tarvitsee. Jos se olisi maksuton, niin venmaksajathan ne silti maksaa.
Kuluperusteinen lakiin perustuva hintahan se on. Käytännössä siis nyt on kyse siitä että maksatka mieluummin a) henkilökorttisi itse tarpeen mukaan vai b) kollektiivisesti veroissasi siivun kaikist myönnetyistä henkilökorteista.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tuossa ole niinkin hyvä idea taustalla kuin raha. Tuo olisi taas melko iso siivu maksaa jokaiselle kansalaiselle henkilökortti viiden vuoden välein.
Miten saat muoviläpyskän maksamaan 40 euroa, vai paljonko se hinta nykyään onkaan?
Vierailija kirjoitti:
18 vuoden ajan saat ilmaisen henkilöllisyystodistuksen: Kela-kortin. Tämä ja vanhempiesi sana riittää todistamaan, että olet se henkilö joka kortissa lukee. Siitä eteenpäin olet omillasi mutta myös vapaa hakemaan kansalaisuutta muualta.
Silloinhan pitäisi aina papereiden vanhentuessa voida kilpailuttaa, että tuleeko halvemmaksi tällä kertaa jatkaa Suomen vai kenties Uruguayn kansalaisena?
Hyvä kysymys, ovathan Kela-kortti ja eurooppalainen sairausvakuutuskorttikin ilmaisia.
Vierailija kirjoitti:
Olen ihmetellyt ihan samaa kuin aloittaja. Kansalaisoikeuksiin kuuluva äänioikeus ei Suomessa toteudu tasa-arvoisesti, koska äänestämiseen tarvitaan jokin maksullinen henkilöllisyystodistus, joko passi, henkilötodistus tai ajokortti. Nämä kaikki vanhenevatkin tietyin väliajoin, joten ei riitä että ne hankkii ja maksaa kerran elämänsä aikana. Näin ollen äänestäminen on Suomessa maksullista.
Äänestämistä varten saa poliisilaitokselta ilmaiseksi henkilöllisyystodistuken. Se ei käy muuhun kuin tuohon yhteen äänestyskertaan.
Kelakortti - systeemin voisi lopettaa ja jokaiselle Suomen kansalaiselle henkilökortti valtion toimesta Mitään kela-card - kortteja ei kenellekään. Henkilökorttiin voi laittaa ne apteekkikorvaukset ja kaiken tiedon.