Mikä hitto siinä on että ei voi naapuria / tuntematonta tervehtiä?!
Tulinpa kotiin ja kerrostalon sisäpihalle ja tervehdin erästä nuorta naista (en tiedä oliko naapuri vai kylässä jollain) reippaasti kaksi kertaa (koska ei vastannut ensimmäiseen, eikä sitten toiseenkaan) niin ei mitään kuulunut, pelkkää ivallista hymyilyä. Teki mieli sanoa, että miten juntin kuvan antaa itsestään. Ei siinä mitään menetä jos naapureita tai tuntemattomia tervehtii. Mikä suomalaisia vaivaa.. Onko tällaista muista maissa, kokemuksia?
Kommentit (50)
kyllä mä naapureita tervehdin mutta ei kyllä kiinnosta yhtään niitten sukulaiset ja tuttavat
Vierailija kirjoitti:
Oletko muuttanu landelta. Sulla on paljon opittavaa. Ei kerrostaloissa tervehditä. Minä en ees tiedä minkä näköisiä ihmisiä talossa asuu. En kiinnitä heihin mitään huomiota ellei ne tee jotain älytöntä tai häiritse.
Mä olen muuttanut New Yorkista ja kyllä siellä vaan tervehditään - tai ainakin vastataan tervehdykseen.
Vierailija kirjoitti:
Mikä hitto siinä on, että pitäisi tervehtiä tuntemattomia? Ei se varmaan sulta ole pois, vaikkei takaisin moikannut. En itsekään tervehdi tuntemattomia enkä naapureitakaan, koska ei yksinkertaisesti kiinnosta.
Jos joku tervehtii sinua, onko se jotenkin sulta pois että sanot hei/moi tai nyökkäät? Onko sulla joku rajallinen määrä niitä tervehdyksiä, tai meneekö sulla askelet sekaisin jos tervehdit tuntematonta?
En mä kaduilla moikkaile ihmisiä, mutta jos rappukäytävässä/pihalla joku kävelee vastaan, niin todellakin. En juokse tai huutele ihmisten perään, mutta vastaantullessa olis musta outoa niinkin pienissä paikoissa kun portaat/asuintalon hissi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko muuttanu landelta. Sulla on paljon opittavaa. Ei kerrostaloissa tervehditä. Minä en ees tiedä minkä näköisiä ihmisiä talossa asuu. En kiinnitä heihin mitään huomiota ellei ne tee jotain älytöntä tai häiritse.
Mä olen muuttanut New Yorkista ja kyllä siellä vaan tervehditään - tai ainakin vastataan tervehdykseen.
No sitä mäkin, että jotenkin junttia olla vastaamatta tervehdykseen. -ohis
Miksi jotkut naapurit eivät ymmärrä että jos heitä tervehtii niin ei se välttämättä tarkoita sitä että kiinnostaa niiden asiat
Hahhah tuskin tässä on kysymys mistään lande/kaupunki asetelmasta vaan yleensäkin suomalaisten käytöstavoista..
sun pitää vaan oppia elämään maassa maan tavalla. Ei Suomessa ole tapana tervehtiä tuntemattomia. Voit tervehtiä naapuriasi, jos olet nähnyt häntä kolme kertaa rappukäytävässä ja olet varma että hän asuu talossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitä mäkin, että jotenkin junttia olla vastaamatta tervehdykseen. -ohis
Totta. Kyllä tervehdykseen vastataan! Tosin nykissäkin olisi voinut jäädä vastaus saamatta jos olisi tokaissut "Päivää!" Eli mitä jos se ap:n mörökölli olikin ulkkari eikä ymmärtänyt mitä hänelle sanottiin?
Vierailija kirjoitti:
sun pitää vaan oppia elämään maassa maan tavalla. Ei Suomessa ole tapana tervehtiä tuntemattomia. Voit tervehtiä naapuriasi, jos olet nähnyt häntä kolme kertaa rappukäytävässä ja olet varma että hän asuu talossa.
Onko teillä vieraillut talossa asumassa rakkauden ammattilaisia? Niiden asiakkaat tuntuvat olevan kovasti hiljaista sorttia, ainakin rappukäytävässä.
mun naapurin miehen luona käy sen ex-nainen ja yrittää jutustella mutta en vastaa ollenkaan. Ei kiinnosta vierailijat
Ihanteellinen tilanne olisi, kun saisi vain elää rauhassa.
Vihaan syvästi kaltaisiasi ihmisiä. Ihan kun meillä muilla olisi joku velvollisuus tervehtiä sinua.
Vierailija kirjoitti:
Oon paljasjalkainen stadilainen, ja moikkaan rapussa kaikkia vastaantulevia, myös siivoojaa ja postinkantajaa. Minusta ihan peruskohteliaisuutta, eikä ainakaan mun puolelta johda mihinkään lähempään tutustumiseen tai rupatteluun, ei edes kävelyvauhdin hidastamiseen. En tosin myöskään hermostu jos joku ei tervehdi takaisin, vaikka pidänkin sitä hiukan töykeänä käytöksenä.
hyvä.
Mua ihmetytti kun samassa taloyhtiössä asuva ihminen katsoi oudosti kun tervehdin. Tai siis menin yhteiseen pyykkitupaan ja sanoin "MOIKKA" jollekin tuntemattomalle naiselle. Katsoi siinä oudosti tuntematonta ihmistä. Ei ollut ainakaan täältä Savosta kotoisin tuo tyty.
Itseä ihmetyttää eräs nuori mies joka aina tuijottaa varmaan pari sekunttia suoraan silmiin, mutta ei koskaan sano hei tai nyökkää. Luulisi että jos on niin ujo, niin ei edes katsoisi niin intensiivisesti silmiin :D Just tollanen käytös ärsyttää, pitää varmaan tehdä joku irvistys seuraavaksi kun se tuijottaa. Mutta itse moikkaan vain mukavia naapureitani, keski-ikäisiä juorukelloja en koskaan, enkä enää niitä jotka eivät vastanneet alunperin moikkaukseeni.
Saahan sitä ihminen olla huonokäytöksinen ja junttimainen jos haluaa. Mutta pois se on lähinnä häneltä itseltään, koska elämässä - ainakaan työelämässä - ei pääse kovinkaan pitkälle, jos ei osaa normaaleja käytöstapoja. Ja taitaa se sosiaalista elämääkin hitusen kaventaa jos ei viitsi perustapoja noudattaa. Yleensä leimautuu jotenkin vajakiksi, vaikka osaisikin sen ainoan kaveriksi hyväksymänsä ihmisen tervehdykseen vastata.
Se vasta on omituista, että ihmiset, jotka eivät tervehdi naapureitaan, moikkaavat aivan tuntemattomia vaikkapa Lapin vaelluksella.
Minä tervehdin vain jos naapuri tervehtii ensin, en koskaan tervehdi ensin ellei naapuri ole minun kaverini
miksi pitäisi? Ihan vajakkia moikkailla tuntemattomia ihmisiä/naapureita. ANTAKAA NAAPUREIDEN OLLA RAUHASSA!
Tervehdin kyllä vastaan, jos minua tervehditään. En moikkaile muuten, koska vastaus on useimmiten nolla.
Itsestäsi sitten ahdistut, kun mä en rupattelua koskaan aloita. He ovat näitä vanhempia ihmisiä naapurustosta, joille voin sen hetken suoda.