Mitä teidän ADHD-lapsilla on koulussa ollut käyttäytyminen ja huolellisuus?
Pitäisikö näitä lapsia arvioida saman asteikon mukaan? Kenellä siis selkeät piirteet ja oirehdinta?
Kommentit (13)
Kyllä kaikkien pitää noudattaa koulun sääntöjä ja hyviä käytöstapoja, oli diagnoosi tai ei.
Itse opettajana painin juuri tämän kanssa. Kriteerit on olemassa, mutta jos lapsi ei vaan pysty. Kertokaa muut opet, mitä teette.
Vierailija kirjoitti:
Itse opettajana painin juuri tämän kanssa. Kriteerit on olemassa, mutta jos lapsi ei vaan pysty. Kertokaa muut opet, mitä teette.
Ei ole mitään erillistä adhd-käytösarviointikriteeristöä.
Kaikki arvioidaan saman asteikon mukaan.
Mielestäni tällaisissa tapauksissa tsemppaaminen pitäisi huomioida arvostelussa.
Mulla on vasta aikuisiällä diagnosoitu ADHD, mutta tietysti piirteet näkyivät lapsenakin.
En ollut häirikkö enkä huonokäytöksinen, mutta enhän mä ikinä kymppiä voinut nuista saada, kun huolellisuus oli sitä ainaista myöhästelyä ja unohtelua. En saanut ikinä todistukseen kymppiä ylipäätään mistään, vaikka kokeista tulikin välillä kymppejä, sillä todistukseen ei voinut antaa kymppiä jos oli myöhästelyä ja läksyt tekemättä. Tunnilla olin kyllä aktiivinen, viittasin ja tosiaan kokeissa pärjäsin, mutta muut asiat sitten tekivät sen, että numerot jäi aina ysiin tai kasiin.
Käyttäytyminen ja huolellisuus taisi olla kasi? Saattoi olla jopa ysi, mutta muistan jo lapsena tajunneeni sen, että kymppiä varten pitäisi olla täydellinen ja täydellisen huolellinen ihminen, mitä minä en ollut enkä ole.
Huolellisuus arvioidaan kunkin oppiaineen sisällä.
ADHD-lapsi ei aivokemiansa vuoksi mahda käytökselleen mitään, joten on todella epäoikeudenmukaista antaa noita käytösnumeroita.
Kasi, opettajan mukaan käyttäytyminen moitteetonta, mutta huolellisuuden kanssa sitten vähän niin ja näin.
Luokanopettajana minua ärsyttää se, että kollegoiden mielestä jokaisen oppiaineen arvioinnin yhteydessä tulisi ottaa huomioon käyttäytyminen ja huolellisuus, koska kuuluvat työskentelytaitoihin. Nepsyillä siis kertautuisi kaikkien aineiden arvioinnissa substanssiosaamista heikentävästi nämä toiminnanohjauksen ja käyttäytymisen haasteet. Minusta tämä on epäreilua. Kyllä riittäisi, että niitä asioita arvioidaan jo omilla arvosanoillaan, tarvitseeko kaikessa muussakin vaikuttaa.
Arvioidaan samalla asteikolla kuin muut tietysti. Ihan samalla tavalla kuin vaikkapa ois lukihäiriö jos äidinkieli sen takia on 5, niin se on. Samoin jos käytös ADHD n takia on 5 se on silloin sitä. Juuri siitähän se huono tulos yleensä johtuu että lapsi ei vaan pysty parempaan. Harva on tahallaan "tyhmä".
Mun add-tutulla oli aina kymppi, koska hän ei koskaan häiriköinyt eivätkä opettajat huomanneet hänen ajatustensa karkailua, koska koenumerot olivat kiitettäviä.