Ahdistaa, kun en pääse ystäväni jäähyväisjuhliin

Vierailija

Ystävälläni on vakavia terveysongelmia. Hänelle on mahdollisesti tulossa suuri leikkaus ja on mahdollista, ettei hän selviäisi siitä hengissä jne. Siksi ystäväni pitää varmuuden vuoksi jäähyväishjulat valitulle joukolla ihmisiä. Hänellä oli kiire, koska juhlat piti järjestää erittäin nopealla aikataululla. Koska ystäväni ei saanut minua kiinni ajoissa, hänen piti jättää minut pois kutsuttujen joukosta. Ymmärrän, että hänen piti toimia nopeasti, mutta olen silti erittäin järkyttynyt ja ahdistunut, etten pääsytkään paikalle, vaikka ystäväni olisi sitä nimenomaisesti toivonut. Koen asiasta valtavaa syyllisyyttä. Toisaalta en olisi halunnut paikalle jäähyväisjuhliin, toisaalta olisin halunnut nähdä häntä edes vielä kerran, vaikka olosuhteet olisivat olleet minkälaiset tahansa. En tiedä, miten pääsisin tästä ahdistuksesta eroon. Pelkään, että ystäväni kuolee tai vammautuu vaikeasti. Pelkään, että vaikka hän selviäisi hengissä, niin ystävyyssuhteemme muuttuu pysyvästi.

Sivut

Kommentit (97)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Siis miksi et voi tavata ystävääsi muuten vaan ilman mitään juhlia? Milloin leikkaus on? Vie vaikka syömään! 

Hän on erittäin huonossa kunnossa, joten näiden juhlien lisäksi hän ei yksinkertaisesti jaksa tavata muita. Mahdollinen leikkaus olisi jo ylihuomenna. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

No milloin ne juhlat on ja miksi et pääse? Siksi ettei hän kutsunut sinua vaikka olisi halunnut? Miks mä en nyt tajua tätä?

Huomenna. Vierasmäärä piti lyödä lukkoon ruokien yms. takia ja koska ystäväni ei saanut minua kiinni ajoissa, en siis pääse osallistumaan. Ystäväni yritti kyllä tavoittaa minua, sillä hän olisi kovasti toivonut, että pääsen paikalle.

Vierailija

Nyt et pysty enää tekemään yhtään mitään. Koeta rauhoittua ja rentoutua. Suomessa on erinomaisia kirurgeja. Toivotaan että ystäväsi toipuu niin hyvin kuin tässä tilanteessa on mahdollista. Mutta sinä et voi tässä tilanteessa enää enempää tehdä. Olen kokenut saman, ystävä menee leikkaukseen ja ei ehtinyt edes nähdä ensin. No onneksi toipui niistä kahdesta leikkauksesta. Siitä kolmannesta sitten ei enää... Ikävä on ikuinen <3

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Nyt et pysty enää tekemään yhtään mitään. Koeta rauhoittua ja rentoutua. Suomessa on erinomaisia kirurgeja. Toivotaan että ystäväsi toipuu niin hyvin kuin tässä tilanteessa on mahdollista. Mutta sinä et voi tässä tilanteessa enää enempää tehdä. Olen kokenut saman, ystävä menee leikkaukseen ja ei ehtinyt edes nähdä ensin. No onneksi toipui niistä kahdesta leikkauksesta. Siitä kolmannesta sitten ei enää... Ikävä on ikuinen <3

Kiitos viestistä ja rohkaisusta. Ainoa, mikä tässä tilanteessa lohduttaa on se, että mitään ei ole jäänyt sanomatta. Ystäväni tietää, kuinka tärkeä hän on minulle

Vierailija

Ai että kuolemassa on ja jonkin ruokatarjoilun vuoksi et voi mennä. Tää oli tällanen provo nyt. Omat eväät ois auttanu ton rstkasux

Vierailija

Ymmärsinkö nyt oikein? Ystäväsi on kuolemassa, mutta et voi mennä hyvästelemään koska sulle ei tarjota siellä ruokaa? 

Öööö menet silti etkä syö? Otat omat ruuat? Onko ruoka ja syöminen nyt just ihan pakollista tossa tilanteessa? 

Vierailija

Mietin vaan että minkälaiset juhlat kenties leikkauksessa kuoleva ystäväsi järjestääkään. Olisiko odotettavissa jonkinlainen esi-muistotilaisuus jossa etukäteen muistellaan niitä hyviä hetkiä joita tulevan vainajan kanssa onkaan vietetty. Jos ystäväsi todella on lähestymässä viimeistä rajaa, kuinka tällaisista juhlista (jos nyt juhlista voi tässä yhteydessä puhua) voi niiden päätyttyä lähteä pois? Olisiko asiallista huikata "nähdään pian" vai todeta "tämä taisi nyt olla tässä"? 

Tuo että pelkäät ystävyyssuhteesi muutosta siinä tapauksessa että hän jäisikin henkiin kuulostaa erikoiselta. Parhaassa tapauksessa ystäväsi voi jatkaa elämäänsä! Muutoksia esiintyy pitkäaikaisissakin ystävyyssuhteissa vaikkei niitä koeteltaisikaan yhtä dramaattisissa olosuhteissa kuin tässä nimenomaisessa tapauksessa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ai että kuolemassa on ja jonkin ruokatarjoilun vuoksi et voi mennä. Tää oli tällanen provo nyt. Omat eväät ois auttanu ton rstkasux

Kiitos kovasti "kauniista" sanoistasi. Tämä ei ole todellakaan provo. Minä tietysti yritän uskoa, että ystäväni selviää tästä. Hän on uskomattoman vahva ihminen, joka on selvinnyt vaikka mistä. Ystäväni vain pelkää, ettei ehkä selviäkään enää tästä. Yritin luoda häneen puhelimessa taistelutahtoa ja korostaa, että sitten kun näemme seuraavan kerran voimme tehdä jotain oikein erityistä yhdessä. Kyse ei ole todellakaan siitä, että olisin halunnut syödä ystäväni kustannuksella. Todennäköisesti olisin ollut niin surullinen, etten olisi edes kyennyt syömään mitään.  Tarkka vierasmäärä olisi äärimmäisen tarkka tietää, joten ymmärrän, että asia piti lyödä lukkoon. Tietysti ihmettelen hieman, ettei ystäväni ajatellut, ettei minulla voi todellakaan olla mitään tärkeämpää. Olisin tehnyt kaikkeni päästäkseni paikalle.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ymmärsinkö nyt oikein? Ystäväsi on kuolemassa, mutta et voi mennä hyvästelemään koska sulle ei tarjota siellä ruokaa? 

Öööö menet silti etkä syö? Otat omat ruuat? Onko ruoka ja syöminen nyt just ihan pakollista tossa tilanteessa? 

Et. Et todellakaan ymmärtänyt oikein.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Mietin vaan että minkälaiset juhlat kenties leikkauksessa kuoleva ystäväsi järjestääkään. Olisiko odotettavissa jonkinlainen esi-muistotilaisuus jossa etukäteen muistellaan niitä hyviä hetkiä joita tulevan vainajan kanssa onkaan vietetty. Jos ystäväsi todella on lähestymässä viimeistä rajaa, kuinka tällaisista juhlista (jos nyt juhlista voi tässä yhteydessä puhua) voi niiden päätyttyä lähteä pois? Olisiko asiallista huikata "nähdään pian" vai todeta "tämä taisi nyt olla tässä"? 

Tuo että pelkäät ystävyyssuhteesi muutosta siinä tapauksessa että hän jäisikin henkiin kuulostaa erikoiselta. Parhaassa tapauksessa ystäväsi voi jatkaa elämäänsä! Muutoksia esiintyy pitkäaikaisissakin ystävyyssuhteissa vaikkei niitä koeteltaisikaan yhtä dramaattisissa olosuhteissa kuin tässä nimenomaisessa tapauksessa.

Todennäköisesti tuollaiset kuin arvelet. En tiedä, miten olisin pystynyt osallistumaan tuollaiseen tilaisuuteen. Silti olisin yrittänyt ja silti olisin halunnut. En oikein pysty selittämään kunnolla sitä , että pelkään ystävyyssuhteemme muuttuvan. Olen äärimmäisen herkkä ihminen, joten pelkäisin aiheuttaneeni hänelle pettymyksen, kun en ollut hänen tukenaan.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat