Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pääseekö nykyään edes työhaastattelun ilman työkokemusta?

Vierailija

Olen 24-v. enkä ole tehnyt päivääkään töitä. Vanhempani maksoi mulle opiskeluaikana tonnin kuussa ekstraa, jotten joutuisi tekemään mitään paskaduuneja. Nyt kun sitten keväällä valmistuin, kyllä kaduttaa että otin vaan rennosti: Alallani on paljon työttömiä ja ilman työkokemusta ei pääse edes haastatteluun. Olen vissiin ylikoulutettu paskaduuneihin, kun en pääse edes niihin haastatteluun, vai vaaditaanko niihinkin jo työkokemusta? Vai onko vika mussa, enkö vaan osaa tehdä kelvollista työhakemusta vaikka olen lukenut aiheesta paljon ja kokeillut erilaisia lähestymistapoja?

Sivut

Kommentit (63)

Vierailija

Jos olet kaunis nainen, niin CV:hen kun laitat kuvan ja mies rekryssä niin tulee niitä kutsuja haastatteluihin ainakin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Jos olet kaunis nainen, niin CV:hen kun laitat kuvan ja mies rekryssä niin tulee niitä kutsuja haastatteluihin ainakin.

Olen nainen, mutta valitettavasti kaukana kauniista. Kuvalliset hakemukset ei ole tuottanut sen parempaa tulosta kuin kuvattomatkaan.

-ap

Vierailija

Asenne selvästi ainakin kohdillaan, sen verran monta kertaa toistuu sana paskaduuni.

Mutta heikoillahan tietty ole, monella ikäiselläsi on jo paljon työkokemusta, edes niistä "paskaduuneista", ja samalla koulutuspohjalla todennäköisesti menevät heti ohitsesi työnhakutilanteessa.

Mille alalle muuten valmistuit?

Vierailija

Sun pitää hakea oman alasi aloittevien duuneja. Ei toisen alan paskaduuneja, kooska niihin olet joko ali-tai ylikoulutettu. Eikä oman alan johtotehtäviä, koska niihin sulla ei ole kokemusta (eikä olisi, vaikka olisit tehnyt paskaduunia opintojen ohellakin).

kokonaan toinen asia on sitte, että miksi et tehnyt mitään kesätöitä? Munkin vanhemmat maks opintojen ajalta, jotta voin kedkittyä niihin, mutta kesäksi etein kesätöitä.

Vierailija

Minusta on epäilyttävää, ettei 24-vuotias ole tehnyt päivääkään töitä, ei edes koululaisten kesäduuneja. "Paskaduunin" tekeminen kasvattaa ihmistä. Siinä oppii työelämän normeja, työyhteisön jäsenenä toimimista ja nöyryyttä.

Vierailija

Ilman työkokemusta ei kyllä juurikaan työllisty. Ainakaan omalla alallani (vielä opiskelen) ei ole merkitystä arvosanoilla, vaan nimenomaan työkokemuksella. Valmistuttua työpaikat saavat ne, jotka ovat tehneet eri firmoissa trainee -jaksoja ja ne, jotka ovat eläneet opintolainalla tai isin rahoilla jäävät työttömiksi.

Vierailija

jotenkin viestistäsi paistaa läpi että asenteessa saattaa olla lieviä ongelmia. ehkä olisi kannattanut joskus tehdä niitä "paskaduuneja", luoja ties mitä kaikkea niihin mielestäsi sitten lukeutuukaan.

terveisin toinen 24 vee.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Asenne selvästi ainakin kohdillaan, sen verran monta kertaa toistuu sana paskaduuni.

Mutta heikoillahan tietty ole, monella ikäiselläsi on jo paljon työkokemusta, edes niistä "paskaduuneista", ja samalla koulutuspohjalla todennäköisesti menevät heti ohitsesi työnhakutilanteessa.

Mitä vikaa siinä paskaduuni-sanassa on? Ainakin kaikki ymmärtää mitä sillä tarkoitetaan. Ja se asenteeni on sellainen, että olen valmis tekemään melkein mitä tahansa paskaduunia saadakseni työkokemusta. Olen siis hakenut paskaduuneihin ihan tosissani.

Olen biokemisti.

-ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä vikaa siinä paskaduuni-sanassa on? Ainakin kaikki ymmärtää mitä sillä tarkoitetaan. Ja se asenteeni on sellainen, että olen valmis tekemään melkein mitä tahansa paskaduunia saadakseni työkokemusta. Olen siis hakenut paskaduuneihin ihan tosissani.

Olen biokemisti.

-ap

Mitä sinä tarkoitat paskaduunilla? Yleensähän paskaduuni tarkoittaa paskoja työehtoja kuten nollasoppareita, mutta kuulostaa vähän siltä että sinä tarkoitat sillä rehellistä siivoustyötä tai hampurilaisenpaistoa...

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Sun pitää hakea oman alasi aloittevien duuneja. Ei toisen alan paskaduuneja, kooska niihin olet joko ali-tai ylikoulutettu. Eikä oman alan johtotehtäviä, koska niihin sulla ei ole kokemusta (eikä olisi, vaikka olisit tehnyt paskaduunia opintojen ohellakin).

kokonaan toinen asia on sitte, että miksi et tehnyt mitään kesätöitä? Munkin vanhemmat maks opintojen ajalta, jotta voin kedkittyä niihin, mutta kesäksi etein kesätöitä.

Haen myös oman alani töitä, just niitä kaikkein huonoimpia. Mutta alallani on niin paljon työttömiä, että niihinkin riittää monia paljon ansioituneempia hakijoita.

En tehnyt aikoinaan kesätöitä, koska halusin nauttia lomista. Ja vanhempani oli sitä mieltä, ettei nuoruuttaan kannata haaskata minkään paskaduunien parissa... Ne aina vakuutteli, että töihin kannattaa mennä vasta sitten kun on saanut tutkinnon ja pääsee kunnon hommiin. Olisinpa silloin tajunnut, kuinka väärässä ne onkaan.

-ap

Vierailija

Ihan kaikille ap:ta morkkaaville tiedoksi, niitä "paskatöitä" (lukuun ottamatta puhelinmyyntiä) ei enää välttämättä saa vaikka hakisi.

T. sain 5 yliopistokesänä siivoamaan, tasan kerran sain edes haastattelukutsun ja tätä kautta työn.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Mitä sinä tarkoitat paskaduunilla? Yleensähän paskaduuni tarkoittaa paskoja työehtoja kuten nollasoppareita, mutta kuulostaa vähän siltä että sinä tarkoitat sillä rehellistä siivoustyötä tai hampurilaisenpaistoa...

Haha.. että rehellistä sellainen työ missä työpanokset varastetaan. 

Salli nauraa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat