Pääseekö nykyään edes työhaastattelun ilman työkokemusta?
Olen 24-v. enkä ole tehnyt päivääkään töitä. Vanhempani maksoi mulle opiskeluaikana tonnin kuussa ekstraa, jotten joutuisi tekemään mitään paskaduuneja. Nyt kun sitten keväällä valmistuin, kyllä kaduttaa että otin vaan rennosti: Alallani on paljon työttömiä ja ilman työkokemusta ei pääse edes haastatteluun. Olen vissiin ylikoulutettu paskaduuneihin, kun en pääse edes niihin haastatteluun, vai vaaditaanko niihinkin jo työkokemusta? Vai onko vika mussa, enkö vaan osaa tehdä kelvollista työhakemusta vaikka olen lukenut aiheesta paljon ja kokeillut erilaisia lähestymistapoja?
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä sitten olisi voinut hakea opiskelemansa alan kesätöihin ja sijaistuksiin.
Mutta ap halusi lomailla. Lomailua voikin olla ap:lla jatkossa paljonkin tiedossa.
Mitä siitä sitten? Luuletko, että siwan kassatyöt pohjustavat jotenkin biokemistin alalle?
Kyllähän se työkokemus/sen puute kertoo ihmisestä. Jos sinulle hakee töihin kaksi ihmistä, joilla on sama koulutuspohja, mutta toisella on työkokemusta edes jostakin ja toisella ei ole mitään työhistoriaa, niin kumpaa todennäköisesti pitäisit potenttiaalisempana ehdokkaana?
Ihmeellisiä kuvitelmia, ettei siwan kassan tai siivousalan työkokemus olisi arvokasta. Se vasta arvokasta onkin, sillä se kertoo nöyrästä ja työtäpelkäämättömästä asenteesta, jota KAIKKI työnantajat arvostavat.
Kukaan ei halua olla sisäänajamassa mahdollisesti prinsessasyndroomaista, asenneongelmaista ja laiskaa työntekijää, se on aina iso riski. Se, että joku on aiemmin halunnut henkilön töihin ja on ottanut vaikka seuraavanakin kesänä sinne saman kaupan kassalle, kertoo enemmän kuin ne kymmenen työntekijän omaa ylistävää adjektiivia hakemuksessa. Se kertoo nimenomaan henkilöstä työntekijänä - se oman alan osaaminen voidaan todistaa sitten vaikka koulunumeroilla tarvittaessa.
Ap haki oman alansa kesätöitä, ei saanut niitä luultavasti juuri työkokemuksen puutteessa, mutta ei hakenut mitään muutakaan ja haku seuraavana kesänä täsmälleen samoin puuttein uudestaan. Lisäksi ihan oikeasti, se että ajattelet hukkaavasi aikaa työnteossa kertoo todellakin asenneongelmasta, ihan sama käytitkö sanaa paskaduuni vai et.
Hah! Oma vikas. Ite aloin tekemään "paskaduuneja" jo 16 vuotiaana! Olin vaatekaupan myyjänä ja kaupan kassalla monta vuotta. Kyllä se opetti ja kiitän onneani, että olen aina saanut töitä. Vaikka vanhemmilla oliskin ollut antaa mulle rahaa, olen kiitollinen heille, että antoivat mun käydä töissä ja hoitaa itse omat raha-asiani. Nyt 23v ja omistuskämppä ja vakkariduuni, ja vieläpä omalta alalta! 😊👌
Vierailija kirjoitti:
Tuota noin, mun mielestä ainakaan siivous ei ole paskahommaa. Ilman siivoojia kaikki hukkuisivat paskaan/roskiin jne.
Siivoushan just on paskatyötä pahimmasta päästä: Työ on raskasta, palkka pieni ja työn arvostus olematonta. Ja välillä kätensä saa työntää ihan kirjaimellisesti paskaan.
T. Akateeminen, joka on tehnyt ihan kaikkia paskaduuneja aikanaan, saanut siitä oman alansa työhaastatteluissa kiitosta, ja edennyt nuorella iällä johtotehtäviin. -43
Mainostenjaossa riittää töitä kaikille halukkaille. Palkka on niin paska että siihen hommaan ryhtyäkseen täytyy olla joko tyhmä, epätoivoinen tai muuten vaan tosi outo tyyppi... Etenkin näin talven tullen, kun on kylmä, liukasta ja ties mitä. Mutta saahan siitä CV:n täytettä jos ei muuta.
Minäkin olen 24v ilman mitään työkokemusta. Minun takanani tosin on sarja traumaattisia kokemuksia ja siitä aiheutuneita mielenhäiriöitä. Toisaalta silti koen että normityö on tärkeää ihmiselle rutiinien kannalta. Siis myös se "paskaduuni". Ehkä parhainta on kokemus siitä että kykenee elättämään itsensä ja tulee toimeen.
Mutta...en siis itse kuulu tuohon onnekkaaseen ryhmään eikä minulla ole edes kunnon koulutusta, kuten AP: lla, joten aika miettiä vaihtoehtoisia elämäntapoja. Muutenkin täällä on sellainen työttömyysaste että meikälaiset on altavastaajia.
Vierailija kirjoitti:
Mainostenjaossa riittää töitä kaikille halukkaille. Palkka on niin paska että siihen hommaan ryhtyäkseen täytyy olla joko tyhmä, epätoivoinen tai muuten vaan tosi outo tyyppi... Etenkin näin talven tullen, kun on kylmä, liukasta ja ties mitä. Mutta saahan siitä CV:n täytettä jos ei muuta.
Ainakin siinä työssä saa paljon liikuntaa :D
Tuli itsekin tehtyä tuota joskus 15-16 -kesäisenä, Eka vain yksi jakoalue, mutta pakko se oli ottaa lisäalueita jotta sai mitään rahaa kokoon. Aikaavievää taitteluineen ja jakoineen, mutta saipahan sitten edes viikottaiset hyötyliikunnat. Rahallisesti kun tuosta ei tosiaan juuri hyötynyt.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on epäilyttävää, ettei 24-vuotias ole tehnyt päivääkään töitä, ei edes koululaisten kesäduuneja. "Paskaduunin" tekeminen kasvattaa ihmistä. Siinä oppii työelämän normeja, työyhteisön jäsenenä toimimista ja nöyryyttä.
Jutun juju on vain siinä, että nykypäivänä 24 vuoden ikäänkään mennessä ei välttämättä ole saanut työpaikkaa edes niistä ns. paskaduuneista kesätyöhön. Aina välillähän saamme lukea joistakin työnhakijoista, jotka eivät ole saaneet työtä satojen työhakemustenkaan jälkeen.
Koululaisiässäkin kesätöitä hakiessa käy usein seuraavasti: 1) Kuulet olevasi liian nuori tai sulla liian vähän työkokemusta (joo, varmaan sitä onkin esim. 15-17 vuotiaana jo vuosia valmiina, työnantajat haloo!). 2) Ne harvat koululaisten kesätyöpaikat menevät tietenkin suhteilla herrojen penskoille, vaikka yllätys yllätys he ovat tasan yhtä nuoria ja heillä on tasan yhtä vähän työkokemusta kuin itsellä.
Tuo kun toistuu riittävän monen vuoden ajan, niin ikää on jo äkkiä se 20-25 vuotta ja työkokemusta edelleen hyvin vähän tai ei ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun pitää hakea oman alasi aloittevien duuneja. Ei toisen alan paskaduuneja, kooska niihin olet joko ali-tai ylikoulutettu. Eikä oman alan johtotehtäviä, koska niihin sulla ei ole kokemusta (eikä olisi, vaikka olisit tehnyt paskaduunia opintojen ohellakin).
kokonaan toinen asia on sitte, että miksi et tehnyt mitään kesätöitä? Munkin vanhemmat maks opintojen ajalta, jotta voin kedkittyä niihin, mutta kesäksi etein kesätöitä.
Haen myös oman alani töitä, just niitä kaikkein huonoimpia. Mutta alallani on niin paljon työttömiä, että niihinkin riittää monia paljon ansioituneempia hakijoita.
En tehnyt aikoinaan kesätöitä, koska halusin nauttia lomista. Ja vanhempani oli sitä mieltä, ettei nuoruuttaan kannata haaskata minkään paskaduunien parissa... Ne aina vakuutteli, että töihin kannattaa mennä vasta sitten kun on saanut tutkinnon ja pääsee kunnon hommiin. Olisinpa silloin tajunnut, kuinka väärässä ne onkaan.
-ap
Kyllä opiskelijalla on mielestäni oikeus nauttia lomista, jos oma taloudellinen tilanne sen sallii. Ei lomien pitämisessä ole mitään väärää. Ei opiskelijaakaan voi vaatia 12 kuukautta vuodessa vuodesta toiseen vain tekemään jotakin ja ettei koskaan saisi levätä tai lomailla.
Töitä ehtii kyllä kymmeniä vuosia tehdä, vaikka ne aloittaisikin vähän myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Herätys nyt ap ja te muutamat muut! Jos on 24v eikä päivääkään työkokemusta, ei ole ihme ettei niitä töitä saakaan. Toki ei työllisyystilanne asiaa helpota, mutta leikkikääpä hetki niitä rekrytoijia. Teillä on siinä edessänne kaksi lähes identtistä hakemusta. Toisessa vaan on erinäisiä työtehtäviä siitä Siwan kassasta ja siivoushommista lastenvahtimiseen, toinen taas on tämän apn, joka mieluummin lomailee kun tekee töitä. Kyllä mieluummin otetaan töihin niitä, jotka ovat osoittaneet olevansa ahkeria ja työtä arvostavia kuin niitä, jotka halveksuvat näitä edellä mainittuja hommia.
Joo ja yhteiskunnan kannaltahan se on varsinkin nykyisessä taloudellisessa tilanteessa erittäin ihanaa elättää työtöntä 24-vuotiasta ihmistä! Tämä 24-vuotias voisi töitä saadessaan tehdä vielä noin 40 vuoden työuran ja maksaa ison summan veroja valtiolle.
Mutta toki kannattaa työkokemuksen puutteen vuoksi mieluummin elättää kymmenien vuosien ajan 24-vuotiasta yhteiskunnan piikkiin, kun edes yrittää työllistää niitä. Näinhän se Suomi saadaan varmasti nousuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä opiskelijalla on mielestäni oikeus nauttia lomista, jos oma taloudellinen tilanne sen sallii. Ei lomien pitämisessä ole mitään väärää. Ei opiskelijaakaan voi vaatia 12 kuukautta vuodessa vuodesta toiseen vain tekemään jotakin ja ettei koskaan saisi levätä tai lomailla.
Töitä ehtii kyllä kymmeniä vuosia tehdä, vaikka ne aloittaisikin vähän myöhemmin.
Korkeakouluissa on pitkät kesälomat. Siinä ehtii hyvin tekemään esim. kuukauden töitä, ja silti lomailemaan pitkälle toista kuukautta. 1kk kokopäivätyötä vaikka kaupungin puutarhanhoidosta on jo 20-vuotiaalle hyvä alku Cv:lle jos ei ole muuta aiemmin tehnyt, sillä voi sitten hakea vaikka Prisman tuuraajalistalle syksyllä ja sitten hakea sinne tai muualle asiakaspalvelutyöhön seuraavana kesänä. Sitten onkin opintojen loppuvuosina jo vakavammin otettava hakija oman alan kesätöihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun pitää hakea oman alasi aloittevien duuneja. Ei toisen alan paskaduuneja, kooska niihin olet joko ali-tai ylikoulutettu. Eikä oman alan johtotehtäviä, koska niihin sulla ei ole kokemusta (eikä olisi, vaikka olisit tehnyt paskaduunia opintojen ohellakin).
kokonaan toinen asia on sitte, että miksi et tehnyt mitään kesätöitä? Munkin vanhemmat maks opintojen ajalta, jotta voin kedkittyä niihin, mutta kesäksi etein kesätöitä.
Haen myös oman alani töitä, just niitä kaikkein huonoimpia. Mutta alallani on niin paljon työttömiä, että niihinkin riittää monia paljon ansioituneempia hakijoita.
En tehnyt aikoinaan kesätöitä, koska halusin nauttia lomista. Ja vanhempani oli sitä mieltä, ettei nuoruuttaan kannata haaskata minkään paskaduunien parissa... Ne aina vakuutteli, että töihin kannattaa mennä vasta sitten kun on saanut tutkinnon ja pääsee kunnon hommiin. Olisinpa silloin tajunnut, kuinka väärässä ne onkaan.
-ap
Samaa mieltä. Mutta joidenkin mielestä opiskelijoiden pitäisi venyä loputtomiin: tehdä töitä opintojen ohella ympäri vuoden ja kesä"loman" aikana oikein urakalla... Hyvä jos jouluna saa pitää viikon tai pari lomaa ilman että on kelvoton laiskuri.
Vierailija kirjoitti:
Ei muuten riitä. Niitä töitä siis. Kokeiltu on ja monen kilometrin sisällä ei ollut yhtään vapaata piiriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän töitä ehtii myöhemminkin tehdä ja opiskelijoillakin on oikeus lomiin. Kuitenkin, mulla yliopistossa lukukausi loppui monesti vapun hujakoilla ja luennot alkoivat taas uudelleen joskus syyskuussa. Siihen jää monta kuukautta väliin, kerkeää hyvin sekä lomailla että tehdä töitä. Myös joulun kieppeillä tulee kuukauden paussi opintoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asenne selvästi ainakin kohdillaan, sen verran monta kertaa toistuu sana paskaduuni.
Mutta heikoillahan tietty ole, monella ikäiselläsi on jo paljon työkokemusta, edes niistä "paskaduuneista", ja samalla koulutuspohjalla todennäköisesti menevät heti ohitsesi työnhakutilanteessa.
Mille alalle muuten valmistuit?
Mitä vikaa siinä paskaduuni-sanassa on? Ainakin kaikki ymmärtää mitä sillä tarkoitetaan. Ja se asenteeni on sellainen, että olen valmis tekemään melkein mitä tahansa paskaduunia saadakseni työkokemusta. Olen siis hakenut paskaduuneihin ihan tosissani.
Olen biokemisti.
-ap
Mitä ovat paskaduunit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Kyllä opiskelijalla on mielestäni oikeus nauttia lomista, jos oma taloudellinen tilanne sen sallii. Ei lomien pitämisessä ole mitään väärää. Ei opiskelijaakaan voi vaatia 12 kuukautta vuodessa vuodesta toiseen vain tekemään jotakin ja ettei koskaan saisi levätä tai lomailla.
Kyllähän töitä ehtii myöhemminkin tehdä ja opiskelijoillakin on oikeus lomiin. Kuitenkin, mulla yliopistossa lukukausi loppui monesti vapun hujakoilla ja luennot alkoivat taas uudelleen joskus syyskuussa. Siihen jää monta kuukautta väliin, kerkeää hyvin sekä lomailla että tehdä töitä. Myös joulun kieppeillä tulee kuukauden paussi opintoihin.
Opiskelen yliopistossa. Mulla lukuvuosi alkaa elo-syyskuun vaihteessa ja kestää melkein toukokuun loppuun asti. Kesäkuun puolenvälin paikkeilla pidetään kesätentit, joissa voi suorittaa rästejä tai jonkun itsenäisesti opiskellun kurssin. Joululoma kestää 2-3 viikkoa, ja muita lomia ei tunneta (yksittäisiä pyhäpäiviä lukuunottamatta).
No, jos tarvit hanttihommista työkokemusta, niin oisko suvussa joku, joka voisi kirjoittaa työtodistuksen. Tätä tehdään paljon, vaikka se onkin huijaamista... Tai sukulaistäti kirjoittaa, että olet vuosia ollut lapsenvahtina ja isän serkku siitä, että olet siivonnut hänen firmassaan. Ns. hanttihommista on helppo hankkia todistus, mutta se ei sinällään auta työnsaannissa. Voit laittaa työhakemukseen kohdan, että "ei alan työkokemusta" ja jos haastattelussa kysytään, niin sanot auttaneesi siellä ja täällä ja olleesi lapsenvahtina.
Bioalalta on kätevä vaihtaa farmaseutiksi, bioanalyytikoksi tai joksikin hoitajaksi.
Herätys nyt ap ja te muutamat muut! Jos on 24v eikä päivääkään työkokemusta, ei ole ihme ettei niitä töitä saakaan. Toki ei työllisyystilanne asiaa helpota, mutta leikkikääpä hetki niitä rekrytoijia. Teillä on siinä edessänne kaksi lähes identtistä hakemusta. Toisessa vaan on erinäisiä työtehtäviä siitä Siwan kassasta ja siivoushommista lastenvahtimiseen, toinen taas on tämän apn, joka mieluummin lomailee kun tekee töitä. Kyllä mieluummin otetaan töihin niitä, jotka ovat osoittaneet olevansa ahkeria ja työtä arvostavia kuin niitä, jotka halveksuvat näitä edellä mainittuja hommia.