Neuvolassa puheeksi miehen juominen?
Voiko asiaa ottaa puheeksi? Olen ite ihan ns. kunnollinen. Tuleeko välittömästi joku vakava merkintä papereihin, seurantaa, ls-ilmoitus? Olen siis vasta raskaana.
Nyt riittää miehen ryyppääminen, mietin mitä tehdä. Ajattelin jos ottaisi asian neuvolassa puheeksi ja kysyisi heiltä kuinka pitää toimia. Siis kun mies itse mukana. Hänen mielestään kaikkien rahojen juominen, juominen päivällä, juominen 6 pv viikossa, ryyppreissut ym on normaaleita. Jos tämä siis on normaalia, miksi siitä ei voisi keskutella terveydenhuollossa? ;)
Onko kokemuksia? Ensimmäisenä aion ottaa nyt miehen rahavarat talteen. Saa pari-kolme sataa käyttörahaa per kk, ryypätköön ne, ihan sama se sille on käytänkö minä sen rahat vai tuntemattomat ryyppykaverit..
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä.
Monilla tuntemilleni pareille tuo järjestely, että miehet rahat otetaan hallintaan olisi ihan hyvä juttu. Monien ukkojen rahat mene eihan turhapäiväisiin elektronisiin laitteisiin, auton osiin, pelaamiseen jne. Mielestäni järjestelmä, jos kyseessä on ihminen joka ei saa mitään säästöön (KOSKEE MYÖS NAISIA !!), jossa taloudellisesti järjestelmällisempi henkilö hallinnoi rahoja, on osoittautnut monilla toimivaksi.
Niin siis monet naiset myös tuhlaa raha avaatteisiin, hiuslisäkkeisiin, you name it.
Ja tosiaan.. yhtään järkevää vastausta en saanut, mikä oli ihan arvattavaa. Noh.. soitan sitten suoraan johonkin kunnan päihdehuoltojuttuun, ja laitan ukon sinne keskustelemaan. TIlanne ei ole vielä aivan toivoton, niin tavoitteena on että nämä järjestelyt saavat hänet käsittämään, että jos tilanne jatkuu/menee pahemmaksi niin lopulta hän ON jonkun huostaanottama/holhouksessa. Ja se en välttämättä ole enää siinä vaiheessa minä..
Ap, sä taidat olla aika hakoteillä. Ensinnäkään aikuista ihmistä ei oteta huostaan eikä holhoukseen, jos ei ole hengenvaarallisesti psyykkisesti sairas ja vaaraksi itselleen tai muille. Jokaisella on itsemääräämisoikeus sekä omien rahojen, että päihteiden käytön suhteen. Sulla ei ole mitään oikeutta ottaa toisen rahoja "hallintaan", eikä määrätä kuinka paljon hän saa juoda.
Sen sijaan sua ei tunnu kiinnostavan yhtään sen lapsen elämä ja kohtalo. Huolehdit pelkästään miehen rahoista, et edes hänen terveydestään. Tuhannet tutkimukset osoittavat, että lapselle on erittäin haitallista kasvaa päihdeperheessä, siinä saa henkisiä vaurioita loppuikäkseen. Onko sulla itselläsi alkoholistivanhemmat? Tunnut jotenkin siltä, sun suhtautuminen alkoholinkäyttöön on jotenkin erikoinen. Ihan kuin ainoa ongelma siinä olisi se, että rahaa kuluu.
Mieti nyt oikeasti sitä lasta.
AP vielä:
Miehelle on jo tiedotettu, että asia otetaan terveydenhuollon kanssa esille, ja on suostunut rahavarojen kontrollointiin. Tietää itsekin/ myöntää että hänellä on ongelma. Eri asia sitten tietysti, kuinka paljon haluaa lopettaa. Aion nyt ensin ainakin vaatia että on vähintään 2 kk juomatta, että huomaa millaista arki on ilman alkoholia, että se ei välttämättä ole pelkkää kärsimystä, vaan ihan normaalia elämää..
Ap, Päihdelinkin Kotikanava on paljon parempi paikka tälle keskustelulle!
En tule alkoholistiperheestä, vaan lapsuuteni on ollut hyvin turvallinen.
Tosin muussa yhteydessä olen päässyt seuraamaan a-ongelmaisten hoitoa. Tärkeintä mielestän on se, että yhden ihmsen ongenlma ei tuhoa muiden elämää. Mä en voi huolehtia miehen terveydestä, se on hänen tehtävä, mutta voin vaikuttaa siihen että alko ei tuhoa muiden elämää, ts. rahaongelmat, epävarmuus, kaikki mikä siitä seuraa.
Ei muiden tarvitse hyppiä kuin marionetit yhden juopon perässä tai saada hermoromahdusta, tai tuntea turvattomuutta (lastenkaan!). Asiaa voidaan hoitaa, ja jos tilanne menee toivottomaksi sitten tietysti ero. Mutta ensiarvoisen tärkeetä on huolehtia siitä, että kaikkea ei juoda.
ap
Vierailija kirjoitti:
Ap vielä:
Aika tuomitsevaa tekstiä. Ottaen huomioon, kuinka paljon Suomessa on päihdeongelmaisia. Ei tavoitteeni ole peitellä miehen juomista, tai esittää mitään perfect families. Ihan avoimesta puhun asiasta esimerkiksi miehen vanhemmille.
Ihanan ratkaisukeskeinen ympäristö täällä av:lla :)
Kyllä oot typerä. No tiedätpä ainakin et lastensuojelu puuttuu teidän elämään :)
Vierailija kirjoitti:
AP vielä:
Miehelle on jo tiedotettu, että asia otetaan terveydenhuollon kanssa esille, ja on suostunut rahavarojen kontrollointiin. Tietää itsekin/ myöntää että hänellä on ongelma. Eri asia sitten tietysti, kuinka paljon haluaa lopettaa. Aion nyt ensin ainakin vaatia että on vähintään 2 kk juomatta, että huomaa millaista arki on ilman alkoholia, että se ei välttämättä ole pelkkää kärsimystä, vaan ihan normaalia elämää..
Mitä tapahtuu jos mies ei toimi kuten vaadit?
Mä "hallinnoin" miehen rahavaroja muutaman vuoden. Juoppo mies ja holtiton rahan käytössä. Ero tuli. Ei sellainen mies vaan sovellu parisuhteeseen mitenkään. Eikä varsinkaan isäksi. Jos miehen mielestä alkoholin liikakulutus on ihan normaalia, niin ei se siitä toisen hillinnällä muuksi muutu. Siihen ei auta neuvolaterkan tai sossun soosoot. Vielä vähemmän nalkuttava akka (et vielä ehkä sellainen ole, mutta kun lapsi valvottaa ja kaikki työt kaatuu sun niskaan niin kyllä sinustakin nalkuttaja tulee).
Meillä homma meni niin, että kun tuli tilipäivä, maksoin kiireesti kaikki laskut pois, sitten menin isoon markettiin, josta ostin kuukaudeksi kuivatavaraa, säilykkeitä ja pakasteita. Tilin nostin tyhjäksi. Miehelle annoin käyttörahaa sen mukaan, mitä pystyin, koska pääasiahan oli, että lapsi ja me muutkin saadaan ruokaa. Mies olisi hummannut kaiken jo tilipäivän jälkeisenä viikonloppuna viinaan ja muuhun turhaan.
Lopulta tilanne meni siihen, että mies löysi oman henkistä seuraa, toisen naisen jolla sama ideologia rahan ja päihteiden suhteen. Hyvä että näin lopulta kävi. Mulla ja lapsella menee nyt todella hyvin. Mies sen sijaan käy loputonta taistelua ulosottomiehen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
On tässäkin tulevalla äidillä asenne. Alkoholisti isä saa rauhassa jatkaa ryyppäämistä kunhan ei ryyppää kaikkia rahoja. Huh huh. Ei siinä ole lasta paljon ajateltu.
Minä haluan lapsen, MINÄ HALUAN. Ihan sama kuka on isä, tai mitä paskaa sen lapsuus on.
Ihana miehen malli tulossa. Eikä se naisen mallikaan kovin hyvältä vaikuta
Alapeukutin tuolle kohdalle että MINÄ HALUAN lapsen.
Eikö niitä sillä perusteella tehdä?
Aloittajalle:
Ota vaan neuvolassa puheeksi. Tuskin mies kuitenkaan muuttuu jos juominen on noin runsasta ja kaikki se on miehen mielestä normaalia.
Pääset paljon helpommalla jos jätät miehesi. Älä ala hänen äidikseen joka kontrolloi myös rahoja.
Mistä luulet että mies suostuu antamaan edes rahansa sinulle?
Älä masennu kommenteista. Minusta ansaitset enemmän tukea ja rohkaisua kuin haukkuja. Kannattaa varmasti ottaa puheeksi neuvolassa jos tuntuu ettei hän itse juomista pysty lopettamaan. Ls ilmoituksesta en tiedä mutta voi olla hyvin mahdollista. Ei lasta huostaan oteta jos edes toinen vanhemmista pystyy lapsesta huolta pitämään. Toki olen kuullut tapauksista joissa isä ei saa asua kotona ennen kuin todistaa päihteettömyyden. Älä kuitenkaan sitä pelkää. Kyllä sille ukolle on näytettävä et nyt se juominen loppuu. Kyse on sen lapsen hyvinvoinnista.
Hienoa, että jaksat nyt miehesi rinnalla ja yrität toisenlaista toimivuutta. Vaikken mä tajua miten tuo kuukausiraha sydeemi rajoittaisi hänen dokaamistaan. Hän lainaa sitten kavereilta, kun janottaa.
Esikoinen tulossa, joten sä et edes tiedä mitä tuleman pitää lapsen suhteen. Jos mies ei ole sata prossaa läsnä, tukena, niin voi olla kurjia aikoja tulossa. Sä vastaat sitten vauvasta ja vahdit aikuista miestä - juoppoa.
Itse teet valintasi.
Mä tuossa tilanteessa valitsisin elämän toisessa asunnossa, vauvan kanssa. Toki mieskin voisi tulla piipahtamaan täysin selvänä, ei edes krapuloissaan.
Toivottavasti olette saaneet selvyyttä asioihin.
Itse olen kasvanut alkoholistiperheessä ja ikäväähän se oli. Isä ei kyllä riehunut tms. kännissä mutta saattoi kadota viikoksikin ryyppyreissuilleen. Välillä joi rahat ruokarahoja myöten. Jos ei ollut rahaa ryyppäämiseen niin sitten lainasi kavereilta. Selvinpäin hän oli kireä kuin viulunkieli, ei kauheasti tehnyt mieli mennä liki ja krapulassa ollessaan meidän lasten piti olla hyvin hiljaa. Harvemmin touhusi meidän lasten kanssa (esim. olisi lähtenyt uimahalliin) kun viina vei voiton ja kännissä ei voinut lähteä ihmisten ilmoille meidän lasten kanssa.
Ja oikeasti, minä kuvittelin pitkälle aikuisikään, että on ihan normaalia kun aikuinen juo alkoholia tuollaisia määriä, sammuu eteiseen kun ei pidemmälle pääse, on monta päivää pois juomisen takia jne.
Hienosti kirjoitti alkoholistin tytär tuossa yläpuolella.
Mut joo. Itse kyllä todella tarkkaan miettisin, miten kauan kontrollisin miestäni ja hänen rahojaan. Tuosta on tasa-arvoinen, aikuinen parisuhde todella kaukana ja se on ainakin itselleni erittäin tärkeä asia. Säännöstelemällä miehen rahoja mahdollistat hänen juomisensa. Usko pois!! Mies ajattelee, että nää viikkorahat on luvallista ryypätä, kun akka kerran huolehtii kaikesta muusta.
Mies päihdehoitoon ja varmaankin ekaksi katkolle. Ammattilaisten ja läheisten kanssa yhteinen verkostopalaveri, jossa mietitään avut miehelle. Tukena pitää olla, mutta pelkkä kontrolli ei ole tukea eikä kontrolli ole parisuhteen tehtävä
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä.
Monilla tuntemilleni pareille tuo järjestely, että miehet rahat otetaan hallintaan olisi ihan hyvä juttu. Monien ukkojen rahat mene eihan turhapäiväisiin elektronisiin laitteisiin, auton osiin, pelaamiseen jne. Mielestäni järjestelmä, jos kyseessä on ihminen joka ei saa mitään säästöön (KOSKEE MYÖS NAISIA !!), jossa taloudellisesti järjestelmällisempi henkilö hallinnoi rahoja, on osoittautnut monilla toimivaksi.
Niin siis monet naiset myös tuhlaa raha avaatteisiin, hiuslisäkkeisiin, you name it.
Ja tosiaan.. yhtään järkevää vastausta en saanut, mikä oli ihan arvattavaa. Noh.. soitan sitten suoraan johonkin kunnan päihdehuoltojuttuun, ja laitan ukon sinne keskustelemaan. TIlanne ei ole vielä aivan toivoton, niin tavoitteena on että nämä järjestelyt saavat hänet käsittämään, että jos tilanne jatkuu/menee pahemmaksi niin lopulta hän ON jonkun huostaanottama/holhouksessa. Ja se en välttämättä ole enää siinä vaiheessa minä..
Soitat sinne päihdetukeen ja kysyt, täältä ei heru apua. Oma mieheni on nyt lopettanut juomisen, mutta ei ennen pystynyt lopettamaan aloitettuaan ja kyllähän minä sitten otin rahat käyttötililtä kun mies meni ulos ja hän kiitti myöhemmin. Muuten olisi mennyt sata euroa per ilta eikä 30.
Kyllä meillä on omakohtaista kokemusta, ja minullakin ikää jo 50+.
Olen se lapsi, joka joutui elämään alkoholistiperheessä. Suureksi surukseni en kyennyt varjelemaan lapsiani samalta kohtalolta kokonaan.
Ap ei selvästi ymmärrä, että ei rahankäyttö ole ainoa eikä edes suurin ongelma alkoholistin kanssa. Ei myöskään ls-ilmo. Suuri suru tulee olemaan alkoholistin käytös, pään pehmeneminen, asioiden tärkeysjärjestys eli juominen menee aina kaiken edelle, myös lapsen juhlien. Ajattele sitä päivää, kun lapsi ei voi kutsua kavereitaan kotiin synttäreille tai muuten vaan, kun siellä isä hilluu humalassa.
Valinta on täysin sinun. Joko annat juopon isän pilata tulevan lapsesi lapsuuden, tai sitten sinä et anna!
AP tässä
Kiitos kaikista asiallisista vastauksista niitä antaneille.
Tämänhetkinen tilanne:
Mies otti asian tosissaan, dokaaminen on oikeastaan kokonaan loppunut. Saunakaljan ottaa, mutta eipä oikeastaan muuta. Oli ihan tyytyväinen, että asiaan puututtiin, ja vaikuttaa että on motivoitunut vähän muuttamaan elämäntapojaan.
Eli kaikki ihan ok. Täälläkin monesti ehdoteltu ero ei ole aina välttämättä se paras ratkaisu, elämässä ja parisuhteessa tulee monenlaista juttua eteen..
Neuvoloissa voisi miehetkin huomioida muutenkin kuin keskitymällä siihen ryyppääkö tai hakkaako mies äitiä. Käsiteltäisiin miestä tasavertaisena kasvattajana.
-mies
Tottakai voit ottaa asian puheeksi. Se miten miehesi siihen tulee suhtautumaan ei ole sen paremmin meidän kuin neuvolatädin päätettävissä.
Epäilen kyllä että ls ilmoitus asiasta tulisi... riippuu toki luultavasti siitäkin mitä kerrot... ja toki siitäkin miten mies tilanteessa neuvolassa toimii kun asian esität. Jos olet varma että mies ei tilanteessa "räjähdä" ehkä ottaisin asian puheeksi jo kotona ja kertoisin että en aio hänen ongelmaansa neuvolassa peitellä.