Mies sanoo, että kärsin kylmästä koska en harrasta liikuntaa

Vierailija

Ja koska minussa on paljon "valkoista lihaa" niin verenkierto on huono :D Onkohan näin? Jäädyn nimittäin aina iltaisin ja öisin, vaikka minulla on untuvapeitto.

Sivut

Kommentit (33)

Vierailija

Tavallaan totta, sillä lihaksikkaammat ihmiset palelevat vähemmän. Tästä luin vasta jostain lehdestä aiheelle "miksi naiset palelevat toimistossa ja miehet kulkevat t-paidassa"

Vierailija

Tutkimus selvitti, miksi monet naiset palelevat toimistoissa: Ilmastointi on suunniteltu miehille

Hellepäivänä aina sama juttu: Ulkona hiki virtaa, mutta toimiston ilmastoinnin takia saa kiskaista villatakkia niskaan.

Kuulostaako tutulta? Syy saattaa olla, että et ehkä ole keski-ikäinen mies. Näin toteaa tutkijaryhmä, joka tarkasteli toimistorakennusten ilmastointia naisten fysiologian näkökulmasta.

Viikonloppuna Nature Climate Change -lehdessä julkaistun tutkimuksen mukaan useimpien toimistorakennusten ilmastointia säätelee vanha kaava, joka on vakioitu tietynlaisen ihmisen keskimääräisen aineenvaihdunnan mukaan. Tarkemmin sanottuna esimerkkihenkilö on 40-vuotias 70-kiloinen mies.

Kaavan päivittäminen ja lämpötilan nostaminen hienokseltaan vähentäisi energiantarvetta ja siten myös hiilidioksidipäästöjä.

"Jos naiset tarvitsevat vähemmän viilennystä, voimme säästää energiaa, koska tällä hetkellä viilennämme rakennuksia vain tätä miesporukkaa silmällä pitäen", toinen tutkimuksen kirjoittajista, hollantilainen rakennusfyysikko Joost van Hoof sanoi The New York Timesille.

Kaava on peräisin 1960-luvulta. Se ottaa huomioon muuttujia ilman lämpötilasta ja liikkeen nopeudesta vesihöyryyn ja laskee näiden perusteella, kuinka suuri osuus toimistossa olevista ihmisistä todennäköisesti palelee tai tuntee olonsa tukalan kuumaksi.

Yksi muuttujista on aineenvaihdunta eli se, millä tahdilla elimistömme tuottaa lämpöä. Kaavan keksimisen aikaan nelikymppinen mies saattoi hyvinkin olla toimiston perushahmo – tai ainakin se, joka määräsi termostaatista. Sama miehinen fysiologia määrittää rakennusten lämpötilaa tänäkin päivänä.

Miesten aineenvaihdunta on keskimäärin naisia vauhdikkaampaa, joten he pysyttelevät lämpimämpinä. Tutkijoiden mittausten mukaan naiset tuottavat jopa 35 prosenttia vähemmän lämpöä kuin miehet.

"Monet miehet ajattelevat, että naiset vain nalkuttavat. Mutta kyse on heidän fysiologiastaan", van Hoof sanoi.

Lisäksi naiset pukeutuvat usein miehiä kevyemmin ja paljastavammin. Etenkin työpaikoilla, joilla miesten odotetaan yhä sonnustautuvan pukuun ja solmioon.

Tutkijoiden raportissa ehdotetaan vanhan kaavan päivittämistä ottamaan huomioon sukupuolen lisäksi muitakin aineenvaihdunnan eroja. Esimerkiksi painavammat ihmiset tuottavat enemmän lämpöä kuin pienet, ja vanhemmiten ihmisen aineenvaihdunta hidastuu.

Toinen tutkijoista, biofyysikko Boris Kingsma Maastrichtin yliopistosta, kehottaakin miehiä kestämään pari astetta lämpimämpää sisäilmaa naisten mieliksi ja ilmastonmuutoksen torjumiseksi.

"Kun kuva sisällä olevien ihmisten lämmöntarpeesta tarkentuu, voidaan rakennus suunnitella energiatehokkaammaksi, mikä tarkoittaa vähemmän hiilidioksidipäästöjä", Kingsma sanoi.

http://www.hs.fi/ulkomaat/a1438657772237?jako=ec0055132f18ca95db92267082...

Naisilla ja miehillä on erilainen aineenvaihdunta, sen lisäksi miehillä on enemmän lihasmassaa. Ne ovat syitä siihen, miksi naiset palelevat helpommin kuin miehet. Mutta valitettavasti liikunnan lisäys ei siis muuta ap:n tilannetta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Naisilla ja miehillä on erilainen aineenvaihdunta, sen lisäksi miehillä on enemmän lihasmassaa. Ne ovat syitä siihen, miksi naiset palelevat helpommin kuin miehet. Mutta valitettavasti liikunnan lisäys ei siis muuta ap:n tilannetta.

Väärin! Myös vähäinen liikunta edesauttaa palelemista. Liikunta edistää aineenvaihduntaa ja verenkiertoa. Tietysti aina voi myös karaista esim. avaintouimalla, se taas lisää ruskean rasvan osuutta.

Vierailija

Olen harrastanut rankahkoa salilla käyntiä + aerobista liikuntaa yli 10 vuotta, keskimäärin 4-5 kertaa viikossa. Lisäksi pyöräilen työmatkat. En tupakoi, ja lihasmääräni on varmasti reilusti keskivertonaista suurempi. Olen todella vilukissa. Ehkä olisin himpun viluisempi ilman liikuntaa, mutta yksilölliset erot ovat varmasti paljon suuremmat kuin mihin itse voi elintavoilla vaikuttaa. Veikkaan, että jos ap on tarpeeksi viluinen, niin ihan sama vaikka harrastaisit kuinka liikuntaa, niin sinua paleltaisi silti (ehkä joitakin prosentteja vähemmän, mutta paleltaisi yhä). 

Ihan turhaa syyllistämistä siis moinen.

Vierailija

Oma empiirinen kokemus sanoo ihan muuta. Perheen urheilijat palelevat koko ajan, mutta kaltaiseni siiderivalas ei sitten millään.

Rasvakerros lämmittää.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väärin! Myös vähäinen liikunta edesauttaa palelemista. Liikunta edistää aineenvaihduntaa ja verenkiertoa. Tietysti aina voi myös karaista esim. avaintouimalla, se taas lisää ruskean rasvan osuutta.

No hmm. Itse harrastan liikuntaa (lenkkeily, salillakäynti). Silti mies on se meistä kahdesta se, joka on kuumissaan ja haluaa avata ikkunan silloin, kun minulla on sopivan lämmin.

Samoin jos käyn salilla, niin totta kai minulla on enemmän lihasmassaa kuin naisella, joka ei käy salilla. Mutta silti minulla voi olla vähemmän lihasmassaa kuin miehellä, joka ei käy salilla ollenkaan puhumattakaan siitä, että minulla voisi olla lähelläkään sitä määrää lihasmassaa, mitä on miehelläni, joka käy salilla.

Eli liikunnan harrastaminen ei kuro umpeen mun miehen ja mun kokemusta ja tuntemuksia siitä, milloin on liian kylmä. Kannattaa myös huomioida, että jos vaikka jalat on joskus kylmettyneet kunnolla (kuten mulla lapsena hiihtäessä), ne kylmettyy aina nopeasti.

Eli joo, uskon, että liikunnalla on vaikutusta, mutta eron huomaisi varmaan vain kahden naisen välillä tuossa lämpimän ja kylmän kokemisessa. Ero naisen ja miehen välillä on suurempi, joten en näe, että nainen voi kuroa eroa millään kiinni, koska kyse on myös aineenvaihdunnan eroista.

Vierailija

Harteikkaana ja lihaksikkaana naisena en palele juuri koskaan, rakastan syksyä ja odotan Joulua ja talvea, tarkenen hyvin. Kuumutta en jaksa.

Vierailija

Itse joudun olemaan töissä ulkona talvellakin aika paljon ja varmasti tuohon kylmään tottuminen vaikuttaa?
Talvella saa istua kotona kalsarit jalassa hiki päässä ja akka makaa sohvalla viltti päällä ja valittaa kylmää.
T.m 40v 181cm/85kg

Vierailija

Meillä kaikki harrastaa suunnilleen yhtä paljon liikuntaa. Viidestä hlöstä ainoastaan minä palelen. Nyt on villasukat, villatakki, kahdet housut päällekäin ja tärisen patterin vieressä. Sormia palelee niin että ne tuntuu ihan jäykiltä. Ja nyt on vasta lokakuu...

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Meillä kaikki harrastaa suunnilleen yhtä paljon liikuntaa. Viidestä hlöstä ainoastaan minä palelen. Nyt on villasukat, villatakki, kahdet housut päällekäin ja tärisen patterin vieressä. Sormia palelee niin että ne tuntuu ihan jäykiltä. Ja nyt on vasta lokakuu...

Sairastatko jotain esim. kilpirauhasen sairautta, anemiaa? Eihän tuo ole "normaalia".

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat