Ysärinuoret! Mitä asioita 90-luvusta muistellaan nyt väärin tässä ysäribuumissa?
Kommentit (805)
Vierailija kirjoitti:
Liivit (miesten pukuliivien kaltaiset, ei siis kure- eikä rintaliivit), joissa oli kiiltävä takaosa solmittavin tai soljella säädettävin nauhoin. Monella naisella oli sellainen yllään 90-luvulla.
Ja liivin alla valkoinen rimpsuhihainen paitapusero. Tää oli ysärin puolivälissä.
Mikä ihmeen logomania muka? Levikset oli ainoat jotka oli cool. Puma, Nike ja Adidas oli pelkkiä urheilumerkkejä joita käytettiin lähinnä liikuntatunneilla:D Huvittaa kun kun ihmiset intoilee vintage Nike-tuulitakeista:D Ja vyölaukut oli enemmin ysärin alkua ja neonvärit kasaria. Itse muistan ysärin alun flanelli -ja farkkupaidoista, väljistä vaatteista, anorakeista ja trumpettihousuista. Loppuysärillä käytettiin mokka,-keinonahka ja nahkatakkeja maanläheisissä väreissä.
Ei muisteta että ysärillä oli oikeita raveja, reivejä, joissa tanssittiin transsissa tuntikausia tehdashalleissa. Samoin klubeja joihin pääsi vain flaijerilla oli paljon. Nyt kaikki on kaupallisempaa ja isojen ketjujen omistuksessa. Oma look oli reiveissä lateksinen hopeaminimekko tolppakoroilla, platinanvaalea ylipitkä tukka ja saparot. Ysärillä ei ollut hipstereitä.
Vierailija kirjoitti:
Ei muisteta että ysärillä oli oikeita raveja, reivejä, joissa tanssittiin transsissa tuntikausia tehdashalleissa. Samoin klubeja joihin pääsi vain flaijerilla oli paljon. Nyt kaikki on kaupallisempaa ja isojen ketjujen omistuksessa. Oma look oli reiveissä lateksinen hopeaminimekko tolppakoroilla, platinanvaalea ylipitkä tukka ja saparot. Ysärillä ei ollut hipstereitä.
Näitä reivi matkoja tehtiin bussilla mm. Saksaan, olin pari kertaa mukana. Mun yksi kaveri pukeutui samalla tavalla kuin sinä tuohon aikaan ja hänen pitkät hiukset olivat monesti saparoilla. Se oli kivaa aikaa.
Krepatut hiukset ei todellakaan ollut ysäriä. Se oli jo 80-luvulla.
Neonvärejä ei niin ikään ollut. Ysärillä oli maanläheisiä värejä.
Silmiin sattuu kun näkee kuvia ysäri-festareilta. Ovat raukat kuin 80-luvulta.
Ysärillä ei korostettu paljasta pintaa, peppua, tissejä. Muistan itse 93-95 kun baareissa kävin ettei tullut mieleenikään laittaa toppia tai todella tiukkoja farkkuja.
Ja flanellipaita koulussa peitti pepun. Kaipaan noita aikoja :)
Pojilla isot T-paidat ja "lökärifarkut". Lippiksiä pidettiin lippa takana.
Muistatteko kun pizzaa myytiin slaisseina? Itiksessäkin oli pizza hut joka mainosti "kympin slaissia". Eli 10 markkaa siis.
Vierailija kirjoitti:
Muistatteko kun pizzaa myytiin slaisseina? Itiksessäkin oli pizza hut joka mainosti "kympin slaissia". Eli 10 markkaa siis.
Tampereella myös. Oli tosi hyviä ja opiskelijan budjetilla ok :)
Porukka puhuu siitä kuinka hienosti sillon pukeuduttiin.
Muistan pukeutuneeni vain isoveljiltä pieniksi jääneisiin vaatteisiin, mitkä oli aikanaan ostettu kirpparilta
Sitä nuoret eivät tiedä että jossain vaiheessa ysärillä oli muotia 60-70 -luvut. Leveät lahkeet, leveät kaulukset, hippijutut, diskojutut jne.
Staying Alivesta oli hirveä remixcover vuonna 1998 ja 1995 soi one hit wonder Seventyfour-seventyfive. Frendienkin tunnusmusa videoineen oli vähän kuin Beatlesiä.
Täällä myös -86 syntynyt. Ysärin loppupuolelta muistiin jäivät kivipestyt vaaleat leveälahkeiset farkut ja flanellipaidat. Kaulakoruina käytettiin sellaisia mustia muovisia venyviä "chokerkoruja". Lenkkareita ja paksupohjaisia kenkiä oli paljon.Liikkatunnille puettiin pyöräilyshortsit ja säärystimet.Jossain vaiheessa tuli muotiin adidaksen nappiverkkarit =D Asutaan maaseudulla ja tuntuu että kaikki muotijutut tuli aika lailla myöhässä. Omat vanhemmat eivät voineet käsittää muodin seuraamista ja eivätkä ylipäätään muotia ilmiönä,ja se oli tosi kurjaa kun halusi niin kovasti kuulua joukkoon. Vaatteita ostettiin tosi harvoin ja nekin vähät vaatteet mitä sai,olivat aina vääränlaisia.
Piti olla laiha ja perseen piti olla pieni, olin tuolloin 160 pitkä ja 50kg ja laihempi olisi pitänyt olla. Nykyään olen 60 kg ja vaikka nykyään menen useimpien mielestä normaalipainoisten luokkaan, niin ysärillä olisin ollut armotta kategoriaa läski.
Iso pese oli nolo.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen logomania muka? Levikset oli ainoat jotka oli cool. Puma, Nike ja Adidas oli pelkkiä urheilumerkkejä joita käytettiin lähinnä liikuntatunneilla:D Huvittaa kun kun ihmiset intoilee vintage Nike-tuulitakeista:D Ja vyölaukut oli enemmin ysärin alkua ja neonvärit kasaria. Itse muistan ysärin alun flanelli -ja farkkupaidoista, väljistä vaatteista, anorakeista ja trumpettihousuista. Loppuysärillä käytettiin mokka,-keinonahka ja nahkatakkeja maanläheisissä väreissä.
Kyllä meillä ainakin oli selkeä urheilumerkkibuumi. Itse olin päästävarpaisiin puettuna Nikeen, kavereilla oli Pumaa, Adidasta, Nikeä, jne. Ja siis niitä käytettiin muuallakin kuin liikuntatunnilla. Itse en tainnut ehkä t-paitaa lukuunottamatta edes käyttää Niken vaatteitani urheilussa. Kyllä ne oli ihan ne "ykköset", joissa hengattiin koulussa ja vapaa-ajalla. Levikset ja anorakit oli toinen käyttöasu samoihin aikoihin. Ysärin vikoilta viideltä vuodelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kansitakit olivat kuumita hottia omana teiniaikanani 90-luvun alkupuoliskolla. Eikä siis mitkään oikeat Helly Hansenit tai vastaavat, joita purjehtijat merellä käyttävät, vaan "aidot" Ragazzit, joita Simo vaatehuoneelta möi hintaan 99;- Jostain syystä näitä ei ole nykyään hirveästi näkynyt, vaikka nämä olivat yksi suomalaisen ysärimuodin tyypillisimmistä edustajista.
Toinen oli lyhyet silkkipusakat miehillä. Tai tuskin ne mitään oikeata silkkiä olivat, vaan jotain tosi ohutta keinokuitukangasta tyylikkäinä pastellisävyinä. Ei oo näitäkään hirveästi sen jälkeen näkynyt.
Meillä pöin käytettiin Fanttiset -merkkisiä kansitakkejä. Ne olivat suomalaista tuotantoa, olikohan alunperin Jyväskylästä. Ja juu, pusakkamalliset "silkkitakit" miehillä. Ja jalassa purkkarit tai pehmikset. Pehmilset sopivat täydellisesti nappiverkkareiden kanssa... Cool 😁
Legendaarinen Fanttiset 😂 Vihreä/sininen jättimäinen takki sinisillä kauluksilla, ruutukuosinen vuorikangas. Siinä vasta ysäriä ❤️
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä ainakin oli selkeä urheilumerkkibuumi. Itse olin päästävarpaisiin puettuna Nikeen, kavereilla oli Pumaa, Adidasta, Nikeä, jne. Ja siis niitä käytettiin muuallakin kuin liikuntatunnilla. Itse en tainnut ehkä t-paitaa lukuunottamatta edes käyttää Niken vaatteitani urheilussa. Kyllä ne oli ihan ne "ykköset", joissa hengattiin koulussa ja vapaa-ajalla. Levikset ja anorakit oli toinen käyttöasu samoihin aikoihin. Ysärin vikoilta viideltä vuodelta.
Adidaksen kolmiraitaverkkareita käytettiin muuallakin kuin liikuntatunnilla koska ne olivat halvat ja käytännölliset eikä monien vanhemmilla ollut rahaa tai halua ostaa vaatekaappia täyteen trendifarkkuja. Ala-asteen alussa sillä ei ollut niin väliä vaikka joutui kulkemaan verkkareissa mutta kyllä ala-asteen loppupuolella olisi pukenut jalkaan paljon mieluummin Dieselit. Dieselit sitten lopulta sainkin, mutta kun ne olivat välillä pesussa niin piti taas käyttää noloja kolmiraitoja/tuulihousuja. Pumat ja Niket oli ainakin kengissä sekundamerkkejä joita ostettiin halvalla marketista tai Topsportista kun ei ollut varaa Osiriksiin tai muihin skeittikenkiin. Näin siis ainakin meillä pojilla.
Vierailija kirjoitti:
Sitä nuoret eivät tiedä että jossain vaiheessa ysärillä oli muotia 60-70 -luvut. Leveät lahkeet, leveät kaulukset, hippijutut, diskojutut jne.
Staying Alivesta oli hirveä remixcover vuonna 1998 ja 1995 soi one hit wonder Seventyfour-seventyfive. Frendienkin tunnusmusa videoineen oli vähän kuin Beatlesiä.
Kyllä!
Smashing Pumpkinsin isoin hitti oli nimeltään 1979
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan ei ollut oikeasti yhtenäistä ysäriä. Alkupuoli oli täyttä kasaria, mm. Queenilta ja Dire Straitsilta tuli levyt, Ihmemies pyöri telkkarissa, T2, Beverly Hills 90210, yms yms. Keskiysärillä oli sellainen ylivakava kausi X-Files ja Seven ja sarjamurhaajamuoti, kettutytöt. Toisaalta myös retroilu ja brittipop. 98 lähtien tuli nousukausi ja oikeastaan alkoi nykyaika mm. joogaava Madonna henkistymisineen, Sinkkuelämää, alkukantainen some yms. Se amispoppia bassottanut porukka oli ysärilläkin oikeasti suhteellisen pieni ja sille nauroi monet jo silloin.
Ysärillä bassot vasta tuli autoihin. Silloin elettiin niiden kulta-aikaa ja ne ei ollut amisvehkeitä vaan varakkaampien pentujen hommia.
Kyllä mun amispoikakaverilla oli vuonna -95 jo itsetuunattu vanhakorinen Corolla, jossa oli jättimäinen subbarikaiutin ja uusinta uutta Pioneerin mankka ja äänentoisto kaikilla herkuilla. Kännykät meillä oli myös. Voi niitä aikoja :) saattoi kyllä tulla kuulonalenemaa siitä "diskossa" istumisesta.
Oliko tämä "Muistellaan ysäriä!" vai "Mitä asioita 90-luvusta muistellaan nyt väärin tässä ysäribuumissa"?