Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ysärinuoret! Mitä asioita 90-luvusta muistellaan nyt väärin tässä ysäribuumissa?

Vierailija
11.10.2015 |

Mikä on jäänyt unholaan ja mikä on ylikorostettu?

Kommentit (805)

Vierailija
61/805 |
13.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ysärillä ei juuri katsottu tv-sarjoja putkeen, koska sellaiseen ei juuri ollut mahdollisuutta(ellei joku nauhoittanut videolle esim Melrose placen jaksoja, mutta silti niitä piti kelata ees taas, ja videoiden koko oli rajallinen). 

Vierailija
62/805 |
13.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miss Sixty -farkut teinitytöillä ja parikymppisillä naisilla.

Saakohan Miss Sixtyjä jostain vielä 🙊Back to 90'

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/805 |
13.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

90-luvun lopulla oma lempparimuotini oli hame tai mekko housujen päällä. :) Muistatteko? Spaissarityyli oli ennen tuota, bvc:tä ja kaikkia kiiltävää ja värikästä piti olla päällä. Tukka tupeerattu päälaen takaa, muuten keskipään jakaus. Ja tietty nuo hirveet tolppakengät. Nämä siis 90-luvun loppupuolella, keskivaiheilla oli levis 555 ja pitkät neuleet jne. Ennen spaissarimuotia oli meilläpäin joku ihme vimma pukeutua järkky isoihin hopparivaatteisiin, vaatteeita ostettiin miesten puolelta :D

Vierailija
64/805 |
13.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain vaiheessa muodissa oli myös kankaiset ruutuhousut ja pitkät hiukan läpikuultavat hameet, joita säilytettiin rullattuna itsensä ympäri. Myös sammarit oli in ja verkkarit (Adidas, Nike, Kappa).

Olikos se 90-luvun alkua vai 80-luvun loppua, kun muodissa oli myös eri väriset, ainakin oranssit ja vihreät) läpinäkyvät muoviset tai kumiset kengät, joita myytiin ainakin Anttilassa lyhyellä ja pidemmällä varrella, sandaalina ja kävelykenkänä.

Sitten 90-alussa oli muodissa ns. pillerihatut ja liivit, jotka oli takaa kiiltävää, ja edestä jäykkää kukkakuvioista kangasta. 

Jossain vaiheessa hiuksiin laitettiin se sellainen muovinen, rinkulamallinen "panta". Tämä tälläinen: http://moumou.bellablogit.fi/files/2011/04/muoviset-hiuspannat.jpg

Vierailija
65/805 |
13.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ollut itse mikään rohkea pukeutuja, enkä ole koskaan mennyt ihan täysin jonkun trendipukeutumisen perässä. My so-called life-sarja edustaa mulle ysäri-pukeutumista:

http://www.usmagazine.com/celebrity-news/pictures/my-so-called-life-the…

Yläasteella (eli vuosina 92-95) levikset, reippaankokoiset ruutu- ja collegepaidat, jalassa lenkkarit/maiharit ja päässä jotkut NHL-lippikset. Meillä päin pojat ja tytöt oikeastaan pukeutuivat melko samoin ja ajeltiin mopoilla. Ja "muoti" oli tosiaan armeliasta sille kuka ei halunnut kroppaansa näyttää. Olin itse about 45/168 mitoissa, aivan lauta ja käytin mun isän paitoja :-D Lukiossa sitten tuli supersuosituksi Kappa-verkkarit.

Vierailija
66/805 |
13.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

milloin oikein olivat muotia ne housut joissa nyöri edessä ja playboy-persuksessa?

Vierailija
67/805 |
13.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ala-asteella olivat farkkuhaalarit poolojen päällä sekä flanellipaidat ja värilliset farkut tytöillä kuin pojillakin. monilla oli jenkkihuivi kaulassa, ns. "fritsuliina" vaikka mitään peitettävää ei ollut :D

ylä-asteella taas tulivat Levikset, bodyt joiden kanssa oli pissat tulla housuun  ! y-takit ja "etuheitto" eli pystyyn tupeerattu ja sivuun käännetty otsatukka. hiuksissa oli muhkeita pehmeitä hiusdonitseja ja muovisia kapeita pantoja, kaulassa/korvissa värikkäitä tuttikoruja.

ammattikoulussa sitten hiusmaskarat, tolppakorkoiset "seisoskelukengät" joilla kävely oli epämukavaa, pilotit ja kankaalla  itse levennetyt farkut

t. vm 80

Vierailija
68/805 |
13.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

muistan, että joskus ylä-asteella  (eli noin vuonna 1995) oli PAKKO saada semmoinen pitkä virkattu neule! minulla oli musta.  ja sitten pari vuotta myöhemmin oli kaikilla sellaiset "99% Angel"-narutopit  :D

ja ne kamalat pikkureput!

Vierailija
69/805 |
13.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkureput, pyöräilyshortsit/hiihtarit ja löysä t-paita. Myös vyölaukut!

Mutta ap ei pyytänyt muistelemaan millaista muoti 90-luvulla oli, vaan mitä nykyinen ysäriä kopiova muoti "muistaa" väärin. 

Vierailija
70/805 |
13.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ihmetyttää juuri tuo että tyylejä yhdistellään. Juurikin mainitut grunge ja tatuointikorut olivat ihan eri aikaa, samoin grungen aikaan ei todellakaan käytetty napapaitoja. Toki paidat olivat kokonaisuudessaan lyhyempiä. 

Muistan muuten itsekin joskus 95 kun oli sukulaisen juhlat ja äiti oli ostanut mulle sellaisen mustan kukkamekon jossa oli värikkäitä kukkia ja hennot olkatoppaukset. Mä en sitten niin millään halunnut laittaa sitä päälle. Elämä oli muutenkin niin synkkää kun Kurt Cobain oli viety multa. Me vietettiin koulussa ihan suruaikaa :D Monet tytöt meidän yläasteelta oikeasti ITKI koulussa, pukeutui mustaan ja yksi tyttö käytti jotain suruhuntua. :D Oliko muilla samaa?

Vierailija
71/805 |
13.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, Cobainia surtiin, tosin hiukan hillitymmin kuin edellinen kuvaa. Vyölaukut kyllä jäi 80-luvulle ja 90-luvun alkuun. Ei niitä enää joskus 95 käytetty. Koulukuvista näkee hyvin, mitä on esim. itselläni päällä:

-91 kasilla yksivärinen löysä neule ja Levikset, jalassa purkkarit

- 92 ysillä ruutu-flanellipaita (alla body, paita osittain auki) ja oranssit farkut

- 93 lukion ekalla valkoinen college jollain "jenkki-university"-logolla ja Levikset

- 94 lukion tokalla sininen neule, jossa jättikaulus ja vihreät farkut

Tukka on edestä tupeerattu sivulle heittona lähes joka vuosi

Itseasiassa muoti oli aika kivaa. Se ei tähdännyt itsensä paljasteluun vaan vaatteet oli aika unisex ja löysiä.

Vierailija
72/805 |
27.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se on kokonaan unohtunut että alkuysäri oli täysin vanhentunutta ja noloa sitten joskus 96-99-aikoihin. Esim. grungesta ja Cobainista ei puhunut kukaan enää. Kukaan koulussani ei kuunnellut niitä kun olin lukiossa 1997. Sama koski myös mm. gunnareita.

Vierailija
73/805 |
27.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän on suhteellisen pitkä vuosikymmen, ihan kokonaiset 10 vuotta, ja siihen mahtuu monenlaisia tyylejä vuosikymmenen alun suorista kirkaskuviollisilla kangaskaitaleilla levennetyistä 501:tä puolivälin trumpettilahjefarkkihin ja vuosikymmenen lopun mataliin vyötäröihin ja crop toppeihin. 

Mahtuu siihen paha lama ja kohtuullinen nousukausikin.

Ja musiikkimuodin muutokset gunsand rosesista oasikseen, nirvanaan, reshotchilipeppersiin ja britney spearsiin.

Mikä on "musiikkimuoti"?

Eikö musiikki ole puhtaasti makuasia?

Vierailija
74/805 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
75/805 |
18.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olkatoppaukset kuuluvat 80-luvulle. 

90-luvun alkupuoli oli käytännössä kasaria!

Vierailija
76/805 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
77/805 |
29.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
78/805 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ysärin alkupuolella oli etnobuumi, johon liittyi mm. ns. maailmanmusiikin ilmestyminen levykauppoihin, ekojen tex-mex-ruokapaikkojen synty (chicosit perässä vähän myöhemmin) ja hapsutakit -ja mokkasiinit ja intiaanikuosit vaatteissa. Ja teqilaa naukattiin trendishottina.

Totta! Tätä ei tiedä kyllä kukaan nykynuori ysäriä fanittaessaan?

Vierailija
79/805 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: 

Silloin tuntui että melkein kaikki kuuntelivat black metallia. Nyt sitä ei taida muistaa kukaan.

Kuuntelen edelleen black metallia. Terveisin mies vm. 1981

Totta kai, mutta tämän päivän teinit eivät "muistellessaan" ysäriä taida tietää siitä ja sen merkityksestä sille vuosikymmenelle mitään. Luulevat Haddawayn vain soineen läpi niiden vuosien.

Vierailija
80/805 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yksi