Ysärinuoret! Mitä asioita 90-luvusta muistellaan nyt väärin tässä ysäribuumissa?
Mikä on jäänyt unholaan ja mikä on ylikorostettu?
Kommentit (805)
Voisitteko antaa vaikka esimerkkikuvia tuosta, millä tavalla 90-luvun loppu näkyy tämän hetken muodissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku auttaa: millaista oli 90-luvun juhlamuoti? Ei siis bilemuoti vaan juhlakuteet. Olen kyllä elänyt 90-luvun nuorena aikuisena mutta pääni lyö tyhjää, ilmeisesti mulla ei mitään kunnon juhlavia juhlia ollut sinä ajanjaksona johon olisi pitänyt pukeutua. Nyt olisi tällä teemalla juhlat tiedossa. Kuvaesimerkkejäkin saa laittaa.
-Bolerojakku
-Pallohame
-Korsettitopit yläosana, joissa push-up tyynyt (Gossard oli kuumin merkki)
-Paljettihameet, -topit ja -mekot
-Satiinia olevat lyhyet kietaisuhameet
-Stretchkangasta olevat mekot, esim. tämä Pulmusten Kelly käytti sellaisia ysärin puolen jaksoissa, punainen ja musta suosituimmat värit, Kelly ja mallikaverinsa kuvassa
http://4.bp.blogspot.com/-OgENmWo3keg/T7Ux3sXBoVI/AAAAAAAAMpg/SIzhJQnWF…
-Välkehtivää samettia olevat minimekot ja niihin yhdistettiin näitä kaulapantoja, esimerkki;
https://cdn.lookastic.com/gold-bodycon-dress/gold-90s-split-hem-velvet-…
KIIITOS! Nyt vaan pitäs tietää mistää noita löytää :)
Vierailija kirjoitti:
Eikö tytöillä ollut pepun paremmin paljastavia tiukkoja trikoohousuja ysärin lopussa? Yleensä mustia, myöhemmin muita värejä. Ainakin Etelä-Pohjanmaalla oli todella monella. Farkut oli pois muodista hetken. Niitä ei vielä näy yhtä paljon.
Ei kyllä tyttöjä ollut vaan ihan jätkiä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku auttaa: millaista oli 90-luvun juhlamuoti? Ei siis bilemuoti vaan juhlakuteet. Olen kyllä elänyt 90-luvun nuorena aikuisena mutta pääni lyö tyhjää, ilmeisesti mulla ei mitään kunnon juhlavia juhlia ollut sinä ajanjaksona johon olisi pitänyt pukeutua. Nyt olisi tällä teemalla juhlat tiedossa. Kuvaesimerkkejäkin saa laittaa.
Perhejuhlissa, kuten häissä ja ylioppilasjuhlissa, oli tytöillä ja nuorilla naisilla paljon kotelomekkoja ja pastellinsävyisiä jakkupukuja 90-luvun lopulla. Itse kirjoitin -96, ja silloin monella oli jakkupuku, itselläni kirkas lohenpunainen. Koska olin nössö, puvun hame peitti polvet. Rohkeammat paljastivat vähän reittä. Niillä nössöimmillä oli löysät valkoiset kauluspaidat joissa ehkä pitsikaulus, ja leveät hillitynväriset hameet, jotka loppuivat epäpukevasti pohkeen paksuimpaan kohtaan (samalla lailla äitini pakotti minut pukeutumaan viisi vuotta aikaisemmin serkun rippijuhliin). Seuraavana vuonna kahdella erityisen tyylitietoisella kaverillani oli toisella persikanvärinen jakkupuku, toisella ihana mustavalkoinen kotelomekko, jonka yläosa oli musta, ja noin rinnuksilta alaspäin alaosa oli valkoinen. Näitä näki paljon. Vuonna -98 ihan jokaisella tytöllä vanhassa koulussani oli jakkupuku, suurimmalla osalla jotain vaaleansinisen sävyä. Hameet olivat vähän lyhentyneet parin vuoden takaa. Tolppakorkoiset avokkaat kaikilla, tolpan paksuus vaan vaihteli vuodesta toiseen.
Tsiisus, tosiaan tätähän se tosiaan oli. En vaan kyllä tähän hätään mistää tälläistä vaatetusta pysty taikomaan. Kirjoitin itse -90, ja mulla oli olkatoppauksellinen merimiesmekkoyläosa ja siihen kuuluva valkoinen hame (tallessa mutta en mahdu niihin 😂).
Mulla oli joskus ysärin alussa shortsi-jakkupuku. Aika virallisen ja tätimäisen tuntuinen asu, kun olin hädintuskin 18v...
Oma biletysvaatetus 90-luvun alkuvuosina oli pitsibody ja sen päällä olkatopattu bleiseri, farkut Levikset. Sitten muutaman drinkin jälkeen vessassa niitä bodyja napitettiin haaroista silmät ristissä 😂
Kananpersekampaukseen kuului pinniotsiksen lisäksi myös selkeät jakaukset. Jakaus oli lyhyt ja se tehtiin joko sivuun tai keskelle, jakauksen molemmin puolin hiukset nuoli päänahkaa ja loput tupeerattiin kananperseeksi.
Vierailija kirjoitti:
Kananpersekampaukseen kuului pinniotsiksen lisäksi myös selkeät jakaukset. Jakaus oli lyhyt ja se tehtiin joko sivuun tai keskelle, jakauksen molemmin puolin hiukset nuoli päänahkaa ja loput tupeerattiin kananperseeksi.
https://www.helenoppenheim.com/wordpress/wp-content/uploads/2014/11/e__…
https://i.pinimg.com/originals/41/3a/a0/413aa0e544d5300034656431e12fe13…
Etenkin Gwyneth aloitti melkein samanlaisen buumin kuin Jennifer Aniston omalla hiusmallillaan.
Bodyt! Nykyään karmii kun näkee niitä jossain myynnissä, tulee aina mieleen se kun itse kännissä ja kovassa kusihädässä koetti näpertää jossain baarin vessassa niitä nappeja auki ! Ja sitten saada ne kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Bodyt! Nykyään karmii kun näkee niitä jossain myynnissä, tulee aina mieleen se kun itse kännissä ja kovassa kusihädässä koetti näpertää jossain baarin vessassa niitä nappeja auki ! Ja sitten saada ne kiinni.
Hih, montako kertaa sinä tai joku muu vaan lysähti pytylle ja kusi läpi?
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli joskus ysärin alussa shortsi-jakkupuku. Aika virallisen ja tätimäisen tuntuinen asu, kun olin hädintuskin 18v...
Sama.Jakussa vielä kukkia ja shortsit vihreät.🙂
Tissinväli express kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hih, montako kertaa sinä tai joku muu vaan lysähti pytylle ja kusi läpi?
Minä onnistuin vain sotkemaan haarapalan kun roikkui pytyssä, mutta kaveri kyllä kusi kerran alleen kun ensin oli vyönsolki ja sitten bodyn napit.
Rastat. Niitä näkee aika harvan jos kenenkään päässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.helenoppenheim.com/wordpress/wp-content/uploads/2014/11/e__…
https://i.pinimg.com/originals/41/3a/a0/413aa0e544d5300034656431e12fe13…
Etenkin Gwyneth aloitti melkein samanlaisen buumin kuin Jennifer Aniston omalla hiusmallillaan.
Heh, mulla oli tuo Gwyneth-tukka.
pirtu ja pontikka.
sitä tuntu olevan kaikkialla.
Omasta teinivuosien ysäreistä nyt puuttuvat brittibändien fanitus ja imitointi. Esimerkiksi stadissa kun kävi kääntymässä, niin aika moni kundi käveli vastaan Liam Gallagherin tai Sueden Brett Andersonin näköisenä lantiopituisessa, mustassa suorassa nahkarotsissaan ja pitkissä hiuksissaan. Itselläkin oli tyyleinä printtikuvioidut tekokuitupaidat, Leviksen bootcut 555, mokkatakit ja tolppakorkokengät.
Sitten loppuysäristä kun ikä riitti baariin niin sinne pukeuduttiin. Oikeasti pukeuduttiin. Oli jakkupukua, korkokenkää, hametta, narutoppia, housupukua. Kukaan ei ajatellutkaan lähtevänsä bilettämään farkuissa ja teepaidassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perhejuhlissa, kuten häissä ja ylioppilasjuhlissa, oli tytöillä ja nuorilla naisilla paljon kotelomekkoja ja pastellinsävyisiä jakkupukuja 90-luvun lopulla. Itse kirjoitin -96, ja silloin monella oli jakkupuku, itselläni kirkas lohenpunainen. Koska olin nössö, puvun hame peitti polvet. Rohkeammat paljastivat vähän reittä. Niillä nössöimmillä oli löysät valkoiset kauluspaidat joissa ehkä pitsikaulus, ja leveät hillitynväriset hameet, jotka loppuivat epäpukevasti pohkeen paksuimpaan kohtaan (samalla lailla äitini pakotti minut pukeutumaan viisi vuotta aikaisemmin serkun rippijuhliin). Seuraavana vuonna kahdella erityisen tyylitietoisella kaverillani oli toisella persikanvärinen jakkupuku, toisella ihana mustavalkoinen kotelomekko, jonka yläosa oli musta, ja noin rinnuksilta alaspäin alaosa oli valkoinen. Näitä näki paljon. Vuonna -98 ihan jokaisella tytöllä vanhassa koulussani oli jakkupuku, suurimmalla osalla jotain vaaleansinisen sävyä. Hameet olivat vähän lyhentyneet parin vuoden takaa. Tolppakorkoiset avokkaat kaikilla, tolpan paksuus vaan vaihteli vuodesta toiseen.
Joo. Muistan miten yhellä luokkakaverilla oli lakkiaisissa pitkä pinkkimekko, mitä äitini paheksui. Oli kuulemma enemmän iltajuhlamekko.
Koruista oli yhdessä vaiheessa suosittuja mustat kaulapannat. Sitten kirjavat pitkät helminauhat ja mustissa nahkanyöreissä riippuvat riipukset. Mulla oli kaksi erilaista ristiä ja Peace-merkki mm. Sitten tuli nämä tuttikorut muotiin ja yhdessä vaiheessa jotkut uskikset alkoivat pitää niitä lupaussormuksia.
Äsken tuli Teemalta 90:n mielestäni parhaasta rokkibändistä L7:stä dokkari Teemalta. Näkyy luultavasti Areenastakin. Toivottavasti. Katon viel uusiks.
Vinkkinä vaan rankoille muijille ja muilleki 90-luvun nuorille.
Itse olin 90-luvun 18-28v. Mitäkään vaatemuotijutut ei kiinnostaneet sillonkaan.
Musiikki kyllä.
Mun mielestä nyt on muodissa se kamala -90 luvun loppu. -90 luvun alkupuoli meni jo flannellipaitoineen. Mulle -90 luku tuo mieleen musiikin kautta Nirvana, Oasis, Beastie Boys ja Moby. En tunnista edes montaa tyylisuuntausta mitä täällä oli.
Mielestäni -90 luvulla alkoi tulla näitä nuorison alakulttuureja - varhaismuoto pissiksiä, gootahtavat ja hopparit. Kaiki tosin veti viinaa - vaatteet oli vain eri.