opettajia paikalla? kun oppilas siirretään

Vierailija

tehostetun tuen piiriin,kuuluisiko siitä jotenkin infota oppilaan vanhempia tai pitää neuvottelu?

Sivut

Kommentit (23)

Vierailija

Voiko sitä päätöstä edes tehdä ilman vanhempien suostumusta? Eli kyllä siitä pitää vanhempia infota, ja totta kai se on kaikkien etu, myös opettajan, että koti ja koulu tekee yhteistyötä. Aivan erityisesti vielä niiden oppilaiden kohdalla, joilla koulunkäynti tuottaa ongelmia.

Vierailija

Pidetään totta kai aina neuvottelu. Jos koulu katsoo tehostetun tuen täysin välttämättömäksi ja vanhemmat eivät tähän suostu, teemme lastensuojeluilmoituksen ja homma etenee sitä kautta. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Voiko sitä päätöstä edes tehdä ilman vanhempien suostumusta? Eli kyllä siitä pitää vanhempia infota, ja totta kai se on kaikkien etu, myös opettajan, että koti ja koulu tekee yhteistyötä. Aivan erityisesti vielä niiden oppilaiden kohdalla, joilla koulunkäynti tuottaa ongelmia.

tottakai voi tehdä päätöksen ilman vanhempien "suostumusta"!

Tehostettu tuki on matalan kynnyksen tukimuoto, joka on otettavissa käyttöön heti kun tarve ilmenee. Asiasta hyvän käytännön mukaan pidetään palaveri, mutta riittää, että asiakirjat ovat olemassa ja vanhempien luettavissa sekä kommentoitavissa wilmassa. Erityinen tuki usein muuttaa paljon ihan käytännön järjestelyjä, saattaa vaikuttaa avustajaan, koulukyytiin, oppivelvollisuuden pituuteen, koulumuotoon jne. Tällöin on hyvän hallinnon mukaista järjestää kuuleminen.

tehostettu tuki on aivan eri asia kuin erityinen tuki.

ope

Vierailija

ajattelin vaan kun opelta tuli wilma viestissä tieto,että lapseni on siirretty tehostetun tuen piiriin ja info oli siinä. Olen siis itse ollut ueammankin kerran yhteydessä opettajaan,koska olen ollut huolissani lapseni koulunkäynnistä,hyvä,että tukia järjestyi,mutta tällä lailla "selän takana" hieman ihmetyttää.Kuulemma voimme keskustella asiasta vanhempainvartissa,joka tosiaan on vartti.

ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

ajattelin vaan kun opelta tuli wilma viestissä tieto,että lapseni on siirretty tehostetun tuen piiriin ja info oli siinä. Olen siis itse ollut ueammankin kerran yhteydessä opettajaan,koska olen ollut huolissani lapseni koulunkäynnistä,hyvä,että tukia järjestyi,mutta tällä lailla "selän takana" hieman ihmetyttää.Kuulemma voimme keskustella asiasta vanhempainvartissa,joka tosiaan on vartti.

ap

Tämä on hyvän tavan vastaista ilman muuta. Meidän koulussamme aina varataan mahdollisuus palaveriin asiasta. Huoltajille kerrotaan kasvokkain, mistä on kyse, koska joillain voi olla ennakkoluuloja ja epätietoisuutta asiasta. 

Vierailija

ei ole ennakkoluuloja,mutta olisi mukava tietää mitä tuo tarkoittaa ihan käytännössä :) (en ole itse opettaja) ja ehkä kertoo jotakin opettajan halusta yhteistyöhön..

ap

Vierailija

Miten se homma etenee lastensuojelun kautta? Ihan uteliaisuuttani kysyn, itsekin opettajana. Tehostettu tuki sisältää siis yksilöllisiä tukimuotoja esim. erityisopetusta, ryhmäkoon muutoksia, samanaikaisopetusta, avustajan apua jne. Meillä on erään oppilaan vanhemmat kieltäneet tämän leimautumisen pelossa. Ei siitä mitään lastensuojeluilmoitusta voinut tehdä, kun kaikki kotiasiat ovat kunnossa mutta vanhemmilla suuri pelko lapsen joutumisesta kiusaamisen uhriksi. Kyllähän se lapsi olisi apua kipeästi tarvinnut, kun pelkkiä vitosia todistus täynnä mutta eivät ne vanhemmat ole huonoja vanhempia eikä koulun tehtävä ole kiusata perhettä, kunnes nämä suostuvat koulun painostukseen. Tehostettu tuki ei ole mikään pakollinen juttu, jota voidaan tunkea vanhempien kurkusta alas kielloista huolimatta enkä oiken ymmärrä, miten lastensuojelu saa perheen muuttamaan mieltään, ellei sitten lastensuojeluilmoitusta käytetä kiristyskeinona, mikä on mielestäni erittäin arveluttavaa. Lastensuojelu kun tarkistaa, että lapsella on perheessä hyvä olla ja vanhemmat ajattelevat lapsen parasta, ja näinhän tässäkin tapauksessa oli. Vanhemmilla on oikeus kieltää jokin tukimuoto, ellei kyse ole lapsen hengestä.

En myöskään ymmärrä, miten tehostetun tuen päätös voidaan laittaa vanhemmille vain tiedoksi. Osa tehostettua tukea kun on oppimissuunnitelma, johon kirjataan niin oppilaan kuin vanhempienkin toiveita ja yhteistyötä. Miten voidaan kirjata vanhempien yhteistyötä, jos vanhemmat eivät ole päässeet asiasta mitään sanomaan? Meille yläkoulun puolelle on tulvinut näitä tehostetun tuen papereita sen verran villillä tyylillä, että ilmeisesti alakoulussa tehdään jos jonkinmoista "yksilöllistämistä" jo pelkkien tukimuotojen suhteen. Monelle ei ole tehty pedagogista arviota vaan vain pelkkä oppimissuunnitelma eikä sitä ole muistettu päivittää vuosikausiin. Yritettiinpä meille tunkea HOJKS-oppilastakin, joka oli  työnnetty suoraan yleisen tuen piiristä erityiseen tukeen ja vieläpä HOJKSiin. 

Vierailija

Tehostettu tuki on arvioitu aina lapsen parhaaksi. Mikäli on nähtävissä, ettei lapsi ilman sitä pärjää ja vanhemmat vastustavat ja jopa manipuloivat oppilaan koulua vastaan, niin lasu on paikallaan. 

Kyseessä on lapsen kehityksen vaarantaminen, ei kotioloilla näissä tapauksissa ole väliä sellaisessa mielessä, mitä tarkoittanet. 

Virallisesti vanhempien suostumusta ei tarvita, mutta käytännössä vanhemmat voivat estää tuen saannin lapselta. 

Vierailija

Yhden lapsen olen saanut läpi monesta koulusta peruskoulu ja amisjärjestelmän läpi. Todellisuudessa kauniit puheet tuesta ovat paskaa ja kaikki tehostaminen ja erityistäminen tarkoittaa sitä, että lasta työnnellään "jonkun muun ongelmaksi" kun kukaan ei halua ottaa welvää, mmillaista opetusta lapsi oikeasti tarvitsee, ja ennen kaikkea ei halua nähdä vaivaa sen totetuttamiskesi - vaikka ne keinot yleensä olisivat hyväksi myös niille luokan menestyville oppilaille.  Lapsi kärsii, ei laimautumisesta vaan siitä tosiasiasta, että joutuu viettämään 12 vuotta 6-8 tuntia päivässä jossain, mihin hänkin tajuaa, ettei häntä haluta, yrittäen täyttää vaatimuksia, joita kukaan ei edes selvästi hänelle kerro.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

ei ole ennakkoluuloja,mutta olisi mukava tietää mitä tuo tarkoittaa ihan käytännössä :) (en ole itse opettaja) ja ehkä kertoo jotakin opettajan halusta yhteistyöhön..

ap

Kyllä sinulla on oikeus nähdä kaikki lastasi kokevat paperit. Ainakin meillä pedagogiseen arvioon ja oppimissuunnitelmaan (tehostetun tuen päätös) vaaditaan vanhempien allekirjoitus. Pyydä nähdä paperit.

Tämän lisäksi sinun on hyvä tietää, minkälaista tukea on tarjolla. Esim. omalle lapselleni on kirjattu vaikka minkälaisia tukimuotoja, joista ainuttakaan hän ei ole saanut, vaikka tukea on ollut jo vuosia. Opettajan kanssa keskustellessa kävi ilmi, että joku vanhempi ei ole suostunut tehostettuun tukeen ja tietty määrä näitä tehostetun tuen tarpeita poikii luokalle avustajan tietyille oppitunneille. Lapseni siis toimii tällaisena avustajansaamishoukuttimena, vaikka ei koskaan ole itse saanut avustajan tukea tai mitään muutakaan tukimuotoa.

Vierailija

En ymmärrä näitä NicoYannicoiden äitejä, jotka tietentahtoen haluavat kieltää lapseltaan tuen saamisen. Leimautumisen pelko on täysin tuulesta temmattu, ei nimilistoja mainosteta missään!

oikea ja todellinen wt-mittari!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Miten se homma etenee lastensuojelun kautta? Ihan uteliaisuuttani kysyn, itsekin opettajana. Tehostettu tuki sisältää siis yksilöllisiä tukimuotoja esim. erityisopetusta, ryhmäkoon muutoksia, samanaikaisopetusta, avustajan apua jne. Meillä on erään oppilaan vanhemmat kieltäneet tämän leimautumisen pelossa. Ei siitä mitään lastensuojeluilmoitusta voinut tehdä, kun kaikki kotiasiat ovat kunnossa mutta vanhemmilla suuri pelko lapsen joutumisesta kiusaamisen uhriksi. Kyllähän se lapsi olisi apua kipeästi tarvinnut, kun pelkkiä vitosia todistus täynnä mutta eivät ne vanhemmat ole huonoja vanhempia eikä koulun tehtävä ole kiusata perhettä, kunnes nämä suostuvat koulun painostukseen. Tehostettu tuki ei ole mikään pakollinen juttu, jota voidaan tunkea vanhempien kurkusta alas kielloista huolimatta enkä oiken ymmärrä, miten lastensuojelu saa perheen muuttamaan mieltään, ellei sitten lastensuojeluilmoitusta käytetä kiristyskeinona, mikä on mielestäni erittäin arveluttavaa. Lastensuojelu kun tarkistaa, että lapsella on perheessä hyvä olla ja vanhemmat ajattelevat lapsen parasta, ja näinhän tässäkin tapauksessa oli. Vanhemmilla on oikeus kieltää jokin tukimuoto, ellei kyse ole lapsen hengestä.

En myöskään ymmärrä, miten tehostetun tuen päätös voidaan laittaa vanhemmille vain tiedoksi. Osa tehostettua tukea kun on oppimissuunnitelma, johon kirjataan niin oppilaan kuin vanhempienkin toiveita ja yhteistyötä. Miten voidaan kirjata vanhempien yhteistyötä, jos vanhemmat eivät ole päässeet asiasta mitään sanomaan? Meille yläkoulun puolelle on tulvinut näitä tehostetun tuen papereita sen verran villillä tyylillä, että ilmeisesti alakoulussa tehdään jos jonkinmoista "yksilöllistämistä" jo pelkkien tukimuotojen suhteen. Monelle ei ole tehty pedagogista arviota vaan vain pelkkä oppimissuunnitelma eikä sitä ole muistettu päivittää vuosikausiin. Yritettiinpä meille tunkea HOJKS-oppilastakin, joka oli  työnnetty suoraan yleisen tuen piiristä erityiseen tukeen ja vieläpä HOJKSiin. 

Pitäisin nimenomaan huonona vanhemmuutena kieltää lapselta apu ja tuki vaikeassa tilanteessa. Lisäksi hyvinkin mahdollista, että vanhemmat itse pelkäävät leimautumista ja kokevat huonommuutta ja häpeää. Siirtävät sen sitten lapseensakin. 

Outoa, että voit puolustella tuollaisia vanhempia opettajana. Tuki on arvokas etuoikeus, ei mikään kiusaamisen aihe kuten nyt nämä vanhemmat ikään kuin lapseensakin iskostavat. 

Vierailija

Ei siinä leimautumisesta kyse ole vaan siitä, että "tuki" on oikeasti opettajien tekosyy olla opettamatta jotain lasta. Kun lapsi on siirretty "tuen" piiriin, on jo valmiiksi todettu, ettei hän oi oppia samaa kun muut eikä opettajan siksi tarvitse yrittääkään. Lapselta riistetään "tuella" kaikki tulevaisuuden mahdollisuudet.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Tuki on arvokas etuoikeus, ei mikään kiusaamisen aihe kuten nyt nämä vanhemmat ikään kuin lapseensakin iskostavat. 

teoriassa näin pitäisi toki olla. Käytännössä "tukeen" joutunutta oppilasta kiusaavat kaikki, sekä oppilaat että opettajat. 

Vierailija

Vanhemmalla ei ole oikeutta evätä palveluita lapseltaan, joihin hänellä on oikeus. Sama koskee niin opiskelun tukitoimia, psykologi- ja kuraattoripalveluita, terveydenhoitajan luona käyntiä jnejne. Valitettavan paljon on näitä vanhempia, jotka soittavat kiukkuisena koululle, että "meidän petteri ei mitään tukiopetusta/kuraattoria/muita tukitoimia tms tarvitse!!" mutta senpä takia vanhemmat eivät tähän voi vaikuttaakaan.

Toki olisi sopivampaa ilmoittaa asiasta muualla kuin wilmassa, mutta ilmeisesti olet juuri tälläinen hankala vanhempi ja opettaja ajatteli pääsevänsä vähemmällä vänkäyksellä näin.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat