Onko kannabiskäyttäjä narkomaani?
Kommentit (2876)
Itse poltan lähes päivittäin. Kärsin toistuvasta masennuksesta vuosia ja seitsemän vuotta söin masennuslääkkeitä. Kolmisen vuotta tuosta ajasta myös antipsykoottia auttamaan nukkumaan. Koko lääkkeiden syönnin ajan kävin terapiassa ja opiskelin, tein töitä.. Elämä vaan oli tuskallista sillä masennusjaksot veivät itsetunnon ja elämänilon sekä vahingoittivat minua ja ihmissuhteitani,mutta kolmaskaan kokeiltu mielialalääke ei auttanut. Säännöllisen kannabiksen käytön aloitin 3 vuotta sitten. Muutama kuukausi aloittamisen jälkeen pystyin jättää pois antipsykootin (ketipinor, määrättiin vain nukkumiseen 25-50mg illassa koska aloin kärsiä univaikeuksista. Univaikeudet alkoivat n.4 vuoden masennuslääkityksen jälkeen). Käytettyäni kannabista vuoden säännöllisesti, sain ensi kertaa 8 vuoteen Beckin masennustestistä normaalit pisteet. Puolitoista vuotta käytön aloittamisesta aloin vähentää mielialalääkitystä, lääkärin luvalla sillä en ollut enää masentunut. Nyt olen ollut vuoden ilman lääkkeitä ja tunnen voivani hyvin, näen elämäni selkeästi, olen valmistunut opinnoista ja saanut vakituisen työpaikan. Psykiatrit ei sitä usko, että kannabis on voinut auttaa minua. Enkä kaikille terveille ihmisille välttämättä sitä suosittele, riippuu ihmisestä kelle kannabis sopii ja mihin sitä haluaa käyttää. Mutta itse käytän lähes päivittäin ja elämäni on käytön aloittamisen jälkeen palautunut normaaliksi siitä masennus-ja lääkehelvetistä mitä olen kokenut. Nyt tunnen että olen oma itseni ja elän itse hyvää elämääni. Ja aloitin sattumalta viihdekäytöllä, mutta huomasin pian sen vaikutuksen yleiseen hyvinvointiini positiivisesti. Minusta olisi paras että tälläisiin kysymyksiin onko kannabiksen käyttäjä narkomaani, vastaisi nimenomaan käyttäjät. Se on itsestään selvää miten käyttö tuomitaan ja käyttäjistä maalataan rikollisia, syrjäytyneitä jne.. Ja käyttäjän tarvitsee jatkuvasti pelätä "paljastumista" ja sen seuraamuksia: työn menetystä jne.. Tämäkin kertomus, kuinka kannabis on auttanut minua, leimataan täällä palstalla varmaan propagandaksi eikä ihmiset halua uskoa että siitä voi saada apua. Mutta jos itse käyttää ja tuntee olevansa narkomaani, niin ymmärrän senkin ja kehotan heitä hakemaan apua. Kannabis vaatii lopulta aika vahvan psyykeen ja sen että on valmis laajentamaan omia näkökantojaan, mielipiteitään ja tajuntaansa, niin kannabis vaikuttaa. Sopii ihmisille jotka ovat sinut itsensä kanssa ja toisaalta auttaa siinä itsensä hyväksymisprosessissa. Haittapuoli säännöllisessä käytössä on kyllä lähimuistin heikkeneminen, joskus mulla esiintyy jälkeenpäin muistihäiriöitä noin 1-2 tunnin ajalta ennen kuin polttaa. Tästä syystä esim työpäivinä odotan pari tuntia kunnes poltan, etten unohda mitään tärkeää mitä on töissä juuri puhuttu. En tiedä miten toisten muistiin vaikuttaa, mulla vaikuttaa näin. Tästä kertomuksesta voi ketjun aloittaja itse tehdä päätelmänsä, olenko narkomaani.
Kannabiksen laillistamiselle on esitetty todella hyviä perusteita.
Ensinnäkin taloudellisen hyödyn korjaavat nyt rikolliset, kun sen voisi kerätä valtiokin.
Rikollisten tarkoitus on nimenomaan saada asiakkaansa koukkuun, siksi usein myytävä kannabis on jalostettu sellaiseksi, että se sisältää liikaa THC:ta - ja liian vähän kannabidiolia. Tämä on huono asia, kannabis ei enää useinkaan ole sellaista, kuin aikoinaan. Rikollisten tarkoitus on saada nuoret kokeilemaan vahvempia huumeita.
Siksi valtio voisi ottaa asina hoitaakseen. Olen ennenkin ehdottanut, että Altia hoitaisi kasvattamisen ja Alko myymisen. Näin voisi edes jotenkin vartioida ikärajoja ja kannabiksesta saataisiin sellaista kuin se ennen oli. Valtio saisi myös merkittävät vero- ja myyntituotot.
Kannabista käytetään kaikissa yhteiskuntaluokissa, jopa lääkärien keskuudessa.
Jopa THL:n sivuilta löytyy vertailu eri päihteiden aiheuttamasta riippuvuudesta
https://www.thl.fi/fi/web/alkoholi-tupakka-ja-riippuvuudet/ehkaiseva-pa…
http://www.tohtori.fi/?page=4031888&id=5724989
Tämän linkin takana City-lehdessä taulukko eri päihteiden vaarallisuudesta
http://www.city.fi/yhteiskunta/uusi+paihdetutkimus+saattaa+murentaa+hyv…
Vierailija kirjoitti:
Mistä te sitä oikein hommaatte? Olisko se hyvä korvike alkoholille?
Joo, tosi hyvä aine jos haluat psykoosin itsellesi, voi sen tosin alkoholillakin saada mutta joudut juomaan ihan saatanasti.
Vierailija kirjoitti:
Itse poltan lähes päivittäin. Kärsin toistuvasta masennuksesta vuosia ja seitsemän vuotta söin masennuslääkkeitä. Kolmisen vuotta tuosta ajasta myös antipsykoottia auttamaan nukkumaan. Koko lääkkeiden syönnin ajan kävin terapiassa ja opiskelin, tein töitä.. Elämä vaan oli tuskallista sillä masennusjaksot veivät itsetunnon ja elämänilon sekä vahingoittivat minua ja ihmissuhteitani,mutta kolmaskaan kokeiltu mielialalääke ei auttanut. Säännöllisen kannabiksen käytön aloitin 3 vuotta sitten. Muutama kuukausi aloittamisen jälkeen pystyin jättää pois antipsykootin (ketipinor, määrättiin vain nukkumiseen 25-50mg illassa koska aloin kärsiä univaikeuksista. Univaikeudet alkoivat n.4 vuoden masennuslääkityksen jälkeen). Käytettyäni kannabista vuoden säännöllisesti, sain ensi kertaa 8 vuoteen Beckin masennustestistä normaalit pisteet. Puolitoista vuotta käytön aloittamisesta aloin vähentää mielialalääkitystä, lääkärin luvalla sillä en ollut enää masentunut. Nyt olen ollut vuoden ilman lääkkeitä ja tunnen voivani hyvin, näen elämäni selkeästi, olen valmistunut opinnoista ja saanut vakituisen työpaikan. Psykiatrit ei sitä usko, että kannabis on voinut auttaa minua. Enkä kaikille terveille ihmisille välttämättä sitä suosittele, riippuu ihmisestä kelle kannabis sopii ja mihin sitä haluaa käyttää. Mutta itse käytän lähes päivittäin ja elämäni on käytön aloittamisen jälkeen palautunut normaaliksi siitä masennus-ja lääkehelvetistä mitä olen kokenut. Nyt tunnen että olen oma itseni ja elän itse hyvää elämääni. Ja aloitin sattumalta viihdekäytöllä, mutta huomasin pian sen vaikutuksen yleiseen hyvinvointiini positiivisesti. Minusta olisi paras että tälläisiin kysymyksiin onko kannabiksen käyttäjä narkomaani, vastaisi nimenomaan käyttäjät. Se on itsestään selvää miten käyttö tuomitaan ja käyttäjistä maalataan rikollisia, syrjäytyneitä jne.. Ja käyttäjän tarvitsee jatkuvasti pelätä "paljastumista" ja sen seuraamuksia: työn menetystä jne.. Tämäkin kertomus, kuinka kannabis on auttanut minua, leimataan täällä palstalla varmaan propagandaksi eikä ihmiset halua uskoa että siitä voi saada apua. Mutta jos itse käyttää ja tuntee olevansa narkomaani, niin ymmärrän senkin ja kehotan heitä hakemaan apua. Kannabis vaatii lopulta aika vahvan psyykeen ja sen että on valmis laajentamaan omia näkökantojaan, mielipiteitään ja tajuntaansa, niin kannabis vaikuttaa. Sopii ihmisille jotka ovat sinut itsensä kanssa ja toisaalta auttaa siinä itsensä hyväksymisprosessissa. Haittapuoli säännöllisessä käytössä on kyllä lähimuistin heikkeneminen, joskus mulla esiintyy jälkeenpäin muistihäiriöitä noin 1-2 tunnin ajalta ennen kuin polttaa. Tästä syystä esim työpäivinä odotan pari tuntia kunnes poltan, etten unohda mitään tärkeää mitä on töissä juuri puhuttu. En tiedä miten toisten muistiin vaikuttaa, mulla vaikuttaa näin. Tästä kertomuksesta voi ketjun aloittaja itse tehdä päätelmänsä, olenko narkomaani.
Kiitos asiallisesta kirjoituksesta.
Minulla on myös lähipiirissä ihmisiä, joille on määrätty mielialalääkkeitä. Nyt useampi heistä lopettelee lääkkeiden käyttöä niiden aiheuttamien sivuvaikutusten vuoksi. Ikävimmät sivuvaikutukset ovat persoonan latistuminen, tunteiden kokemattomuus, ajatusten takkuilu, lihominen jne. Vain harva heistä kokee saaneensa apua lääkkeistä, vaikka on kokeiltu suunnilleen kaikki markkinoilla olevat. Enemmän kokevat lääkkeiden aiheuttamia haittoja.
Suomessa määrätään järkyttävät määrät mielialalääkkeitä. Tähän tulisi saada muutos. Yksistään lääkkeiden kustannus Kelalle on järkyttävän suuri, mutta liian moni raportoi mitättömästä hyödystä ja jokapäiväiseen elämään vaikuttavista sivuoireista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jumitat nyt siinä kannabiksessasi :D
Jos et millään ole vielä huomannut, niin ketjun aihe on nimenomaan kannabis. Keksitkö jo maailmasta kannabista vähähaittaisemman päihteen, tai monipuolisemman lääke- ja energiakasvin?
Mihin tarvitse päihteitä?
Vierailija kirjoitti:
Joo, tosi hyvä aine jos haluat psykoosin itsellesi, voi sen tosin alkoholillakin saada mutta joudut juomaan ihan saatanasti.
Kuinka monta "kannabispsykoosia" Suomessa on vuosittain? Entä alkoholipsykoosia? Tai kofeiinipsykoosia?
Jos toista ihmistä kännissä puukottava ihminen ei ole psykoosissa, niin mikä hänet saa riehumaan? Tällaisia känniläisten aiheuttamia väkivallantekojahan on Suomessa joka päivä, parhaana useampia.
Suomessa päättäjienkin asenteet alkavat muuttua, kun kokemusta kannabiksen vapauttamisesta on saatu useammasta maasta:
http://www.talouselama.fi/uutiset/nainko-tassa-kay-kokemukset-usa-sta-j…
Vierailija kirjoitti:
Se on visainen kysymys. Varsinkin kun miettii, että suurin osa maailman ihmisistä käyttää erilaisia päihteitä. Ainakin omalla alallani monet rentoutuvat alkoholin avulla, mutta itselleni se on liian kova huume, koska pari seuraavaa päivää menevät ihan piloille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä te sitä oikein hommaatte? Olisko se hyvä korvike alkoholille?
Kannabis kaksinkertaistaa ja alkoholi kahdeksankertaistaa psykoosiriskin. Alkoholi on kaikilla tavoilla haitallisempi vaikka sitä on junttien mahdoton myöntää.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa päättäjienkin asenteet alkavat muuttua, kun kokemusta kannabiksen vapauttamisesta on saatu useammasta maasta:
http://www.talouselama.fi/uutiset/nainko-tassa-kay-kokemukset-usa-sta-ja...
"Tutkimus osoittaa, että tupakkateollisuus on kiinnostunut kannabistuotteiden valmistamisesta. Jos kannabis laillistetaan, tupakkateollisuus todennäköisesti yrittää ottaa markkinat haltuunsa", sanoo yksi artikkelin kolmesta kirjoittajasta, sosiaalipolitiikan professori Heikki Hiilamo Helsingin yliopistosta."
Ensin tupakkateollisuus vastustaa kannabista ja rahoittaa huumevalistusta, mutta kun kannabis laillistuu, samat paskiaiset yrittävät rohmuta koko bisneksen itselleen. Ei näin.
Olen alle kaksikymppinen ja kokeilin kannabista ensimmäistä ja viimeistä kertaa pari vuotta sitten. Ensimmäiset 10-15 minuuttia olivat ihan hauskoja, mutta sitten tuntui siltä, kuin joku katselisi, ja oli vain pakko istua ja toivoa että se menisi nopeasti ohi. Tunne oli aivan hirveä ja puistattava kun näin jälkeen päin ajattelee, enkä toivoisi koskaan esimerkiksi tulevaisuuden lasteni pystyvän kokeilemaan sellaista. Onneksi olin ystäväni luona, koska vaikkapa kaupungilla tai tuntemattomien kanssa olisi voinut käydä todella huonosti. Olin nuorempana kova käyttämään alkoholia, muttei siitä jäänyt koskaan yhtä negatiivisia muistoja kuin kannabiksesta.
Toisaalta on hyvä, että vedin luultavasti "överit" silloin, koska tiedän etten aio koskea siihen enää koskaan. Tahtoisin yrittää ymmärtää kannabiksen laillistamisen puolustajia, mutta mielikuvakin siitä, että ihmiset voisivat kulkea tuolla vaikutuksen alaisina ympäriinsä, pelottaa. Alkoholikin on paha, kyllä, mutta sen käyttäjistä on helpompi huomata, mitä he ovat vetäneet. Bussikuskin olisi helpompi vetää ulkona sätkä kuin 10 olutta. Tämä on hieman kärjistettyä, mutta olisi pelottavaa jos kadut pystyisivät olemaan laillisesti täynnä ihmisiä, jotka eivät ole tässä todellisuudessa juuri nyt. Olen tosiaan kokeillut vain kerran, mutta minusta tuntui silloin siltä, kuin en olisi täällä tai oma itseni.
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta on hyvä, että vedin luultavasti "överit" silloin, koska tiedän etten aio koskea siihen enää koskaan. Tahtoisin yrittää ymmärtää kannabiksen laillistamisen puolustajia, mutta mielikuvakin siitä, että ihmiset voisivat kulkea tuolla vaikutuksen alaisina ympäriinsä, pelottaa.
Joka päivähän sinä näet kannabiksen käyttäjiä, pelkäsit asiaa tai et. Onhan Suomessa jo yli puolet alle 30-vuotiaista käyttänyt kannabista, joten käyttäjiä liikkuu hyvin paljon. Et vain huomaa heitä, koska käyttäjiä on joka sosiaaliryhmässä, eikä ole mitään yhdistävää, ulkoista tekijää, joista voisit käyttäjät erottaa.
Jos olet itse vetänyt ekalla kerralla rajut yliannostukset, niin onhan se valitettavaa, mutta kuitenkin vain oma vikasi. Pilasit kokemuksen täydellisesti, mutta onneksi kannabiksen runsaaseenkaan yliannostukseen ei kuole, vaikka eihän se yliannostus mukava tunne ole ainakaan täysin kokemattomalle. Älä kuitenkaan näe kannabista pahana aineena vain siitä syystä, että itse et osannut sitä käyttää.
Tää on jotenkin kovin huvittavaa, kuinka ihmiset alapeukuttavat faktoille, joita eivät halua kuulla/lukea.
Poliisikorkeakoulu arvioi - kannabis laillista vuoteen 2020 mennessä:
http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/122288-arvio-%E2%80%9Dkannabiksen-kaytt…
Sen jälkeen ei enää netissä tarvitse asiasta kirjoitella, ja ne jotka käyttävät, käyttävät, eikä se muita haittaa. Kuten ei haittaa nytkään.
Vierailija kirjoitti:
Tää on jotenkin kovin huvittavaa, kuinka ihmiset alapeukuttavat faktoille, joita eivät halua kuulla/lukea.
Jos vastustajat pystyisivät myöntämään olevansa väärässä niin kannabis olisi jo laillista.
Mahtaa Irti Huumeista Oy:n perustaja seota lopullisesti, kun kannabis laillistuu. Hänhän näkee kannabiksen peräti Raamatun kieltämänä hedelmänä:
http://keskustelu.suomi24.fi/t/10849039/onko-kannabis-kielletyn-puun-he…
Vierailija kirjoitti:
käytän kannabista joskus harvoin. Jos kannabiksen käyttäjät lasketaan narkomaaniksi niin sitten myös viinin lipittäjät kuuluisi laskea :)
:) Laskea mihin? Viinin "lipittäminen" ei ole rikollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on visainen kysymys. Varsinkin kun miettii, että suurin osa maailman ihmisistä käyttää erilaisia päihteitä. Ainakin omalla alallani monet rentoutuvat alkoholin avulla, mutta itselleni se on liian kova huume, koska pari seuraavaa päivää menevät ihan piloille.
Etsi muita rentoutumsitapoja.
Jos et millään ole vielä huomannut, niin ketjun aihe on nimenomaan kannabis. Keksitkö jo maailmasta kannabista vähähaittaisemman päihteen, tai monipuolisemman lääke- ja energiakasvin?