Tunnetko ihmistä/ihmisiä joiden seurassa tulee selittämätön paha olo?
Miten sen kuvailisi parhaiten, jonkilainen pahuus joka huokuu ihmisestä vaikka ulkokuori voi olla näennäisen ystävällinen. Tunnen tällaisen naisen ja aina kohdatessa hänet tulee tunne että haluan äkkiä pois tilanteesta. Voiko pahuuden aistia vai onko kyse ei yhteen sopivista kemioista?
Kommentit (257)
No, lähes jokaisen toimittajan kohdalla tulee tällainen olo. Aina kun kysytään tarkoituksellisen nöyryyttävä kysymys, niin tulee mieleen, onko tuo oikeasti noin psykopaattinen ihminen.
Ne kysymykset voisi aivan helposti laittaa asialliseen muotoon, mutta kun kiusaaminen tuntuu olevan noin kivaa noiden mielestä.
On ollut muutama, mutta erityisen kammottava oli eräs lähinaissukulainen, joka nyttemmin on kuollut.
Kun hänen jäämistöään selviteltiin, kävi ilmi, että oli ollut vaikuttavassa asemassa s..tananpalvonnassa.
Oli hirviö, jolle lapsiuhritkaan eivät olleet vieraita.
Ulkoisesti hauskannäköinen ja ns "rikkaissa naimisissa".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen tälläinen paha ihminen. Jokin minussa saa toiset vieruksumaan seuraani. Olen tullut uutena työmaalle ja pukuhuoneeseen on laskeutunut hiljaisuus saapuessani paikalle. Huikkaan hyvät huomenet, esittelen itseni mutta kukaan ei vastaa. Käytävillä kohdatessa sama kohtelu; ei vastausta tervehdykseen tai noteerausta kysymyksiin, mistä löydän jotain. Pelkkä hiljainen seinä, ihan kuin en olisi olemassakaan.
Ajattelen antavani tiedostamattani negatiivisia tunteita toisille. Jokin minussa aiheuttaa kanssaihmisissäni pohjattoman vastenmielisyyden, jota mikään sana tai teko ei poista.
En puhu yksittäisestä kokemuksesta, vaan löyhästi yleistäen elämäni.
Omat sukulaisetkin ovat pistäneet välit poikki minuun, ensimmäinen ollessani 6-v. En ollut enää enoni mukaan tervetullut heille leikkimään serkkujeni kanssa, sisarukseni saivat käydä siellä edelleen. Yksitellen kaikki alkoivat välttelemään minua, syytä en koskaan saanut tietää.
Isäni kuoleman jälkeen (olin 19-v), äitikin lopetti yhteydenpidon. Ei vain enää vastannut puheluihini hautajaisten jälkeisenä päivänä. Veli sanoi, ettei halua sekaantua sukuriitoihin (mihin riitoihin, kun en tiennyt olevani riidoissa kenenkään kanssa? Vain tottunut välttelyyn.) Kumpikaan siskoistani eivät myöskään enää vastanneet puheluihin. Asuin siis jo silloin omillani. Toinen laittoi kortin ja pyysi, etten enää koskaan yrittäisi olla yhteyksissä. No, en ole ollut.
Miksi?
Minulla on kuitenkin rakastava mies, 4 ihanaa lasta, mukavat appivanhemmat ja kaikki heistä tuntuvat pitävän minusta. 20 vuotta mieheni perhe on sietänyt minua ihailtavasti. Oma sukuni ja työkaverini tuntuvat vihaavan minua jo ensisilmäyksellä. Kenties mieheni sukulaiset jaksavat minua välimatkan takia. Soittelemme toisillemme muutaman kerran vuodessa, mutta fyysisesti näemme vain harvoin.
Lapsillani on kavereita paljon, mutta en tunne kenenkään vanhempia ovella pikaisesti vaihdettuja tietoja lukuunottamatta. Nykyään lapset jo itse menevät kavereilleen ja kaverit meille, siinä ei ole ongelmia.
Kai lapseni ja mieheni ovat jotenkin immuuneja vastenmielisyydelleni? Onko se sitten kemiaa vai heidän näyttelemistään seurassani, mene ja tiedä.
Mutta meitä pahoja ja vastenmielisiä ihmisiä on oikeasti olemassa. Ehkä juuri siksi, että te toiset, tavalliset ja miellyttävät ihmiset tarvitsette minun kaltaisiani ihmisiä tunteaksenne yhteenkuuluvuutta ja inhimillistä tunteidenkirjoa (myös inho, viha ja vastenmielisyys kuuluvat niihin), ettei teidän tarvitse purkaa sitä toisiin ja tärkeämpiin ihmisiin. Meitä ihmisroskiakin tarvitaan!
Ja et koskaan ole saanut minkäänlaista selitystä? Oletko kysynyt? Oletko kuunnellut vastausta?
Tuo on nimittäin aika poikkeuksellista että jopa oma äiti (sisarusten lisäksi) laittaa välit poikki. Jokin sun kertomuksessa ei täsmää. Olisi mielenkiintoista kuulla vaikka jonkun sun sukulaisen näkemys asiaan.
Isäni kuoleman jälkeen en saanut mitään muuta selitystä, kuin että veljeni ei halua sotkeentua sukuriitoihin. Äitini eikä kumpikaan siskoistani enää vastanneet puheluihini, enkä siten saanut edes mahdollisuutta esittää kysymyksiä saati kuulla vastauksia.Olisin silloin tarvinnut vertaistukea isäni äkillisestä menetyksestä. Kuka parempi kuin äitini ja sisarukseni? Nuori tyttö omillaan ja isä aina läheinen ja tukeva isä poissa.
Lapsuudessa taas isosisarukseni hakivat minut päivähoidosta. Tuohon aikaan -70 ja -80- luvun vaihteessa se oli normaalia. Kävelimme aina yhdessä kotiin. Enoni ajoi usein ohi hakiessaan serkkujamme ja poimi meidät Simkansa kyytiin. Tuona päivänä hän huusi minulle, etten ollut enää tervetullut heille. Otti kyytiinsä kaikki muut, mutta minä jäin yksin kävelemään n. 3km. Ei äitini, ei isäni eikä sisarukseni koskaan minulle kertoneet syytä. Sen jälkeen en ole saanut astua jalallani heidän kotiinsa. Tosin silloin lapsena oli jopa hauskaa saada hoitaja, kun muut menivät enolaan.
Olisin jopa kiitollinen, jos puhuisit äitini tai siskojeni kanssa ja kysyisit miksi. Veljeni on ihan asiallisissa väleissä mieheni kanssa (tunsivat toisensa koulusta), muttei hänkään uskaltautunut vihkiäisiimme. Yksikään sukulaisistani ei ole tavannut lapsiani, ei edes veljeni.
Olen ajatellut olevani äpärä, josta kaikki muut tietävät, mutteivat kehtaa kertoa minulle. Muttei se selittäisi työkavereiden suhtautumista nykypäivänä, koska välimatkaa kotikaupunkiini on +500 km.
Kuten aikaisemmin sanoin, että minunlaisiani pahoja inhokki-ihmisiä tarvitaan. Eikä sille ole mitään sen kummempaa selitystä.
Enkä kuitenkaan valita. Minulla on oikein hyvä elämä oman kotini seinien sisällä. Ystäviä en enää (juuri koskaan) ymmärrä kaivata.Et sinä ole mikään ihmisroska, lapsuudenperheesi ja sukusi on sairas ja jostain kumman syystä ottivat kollektiivisesti sinut syntipukiksi, avuttoman lapsen.
Ehkä jotain signaalia annat ulospäin että sinua voi kohdella kaltoin (työpaikka), lapsesta asti olet joutunut "kasvamaan kieroon", tällä tarkoitan että et osaa arvostaa itseäsi/luottaa arvoosi riittävästi ja joukko aistii sen ja hyökkää kimppuusi, vika on siis heissä, ei sinussa.
Onneksi sinulla on rakastava mies ja lapset ja hyvät välit siihen sukuun :)
Mutta ketjun aiheena olevia outoja tyyppejä on oikeasti olemassa vaikka sinä et sellainen olekaan.
Noin juuri itsekin ajattelin. Voi syntyä 'outoon' sukuun tai vanhemmissa voi piillä mielenvikaisuutta ja muut sisarukset voi 'liittoutua' sinua vastaan. Olet selviytynyt silti, mutta tiedostat nämä outoudet muita paremmin. Itsekin tunnistin tuosta jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Olin kerran pari viikkoa sairaalassa, ja siellä oli yksi sairaanhoitaja, jonka läsnäolo tuntui epämääräisen karmivalta. Hän ei ollut epäystävällinen, päinvastoin, jutteli kanssani aika paljonkin, mutta hän oli jotenkin kummallisesti kiinnostunut vain omasta itsestään, ei potilaiden hyvinvoinnista. Hoito-ohjeissani oli lääkärin määräys, että jos verenpaine ylittää tietyt lukemat, niin annetaan verenpainelääkettä pistoksena. Ja jotenkin tuntui että hän suorastaan nautti kun sai mitattua minulta ne korkeat lukemat ja pääsi antamaan pistoksen. Tuntui todella oudolta, ja olin aina helpottunut, kun vuoroon vaihtui toinen hoitaja.
Hiukan harhaista ahdistua sairaanhoitajasta, joka haluaa tehdä työnsä hoito-ohjeiden mukaan, potilaan hyväksi..
Minä ymmärsin mitä tarkoitti. Jonkinlainen taipumus sadismiin yhdistettynä halveksuvaan asenteeseen.
Minäkin ymmärsin hyvin tuon sh-kuvauksen ahdistavuuden. Tulee mieleen ihminen, joka on sadistisen vallanhalunen, voitonriemuinen toisen kärsimyksestä, omnipotenttisia (kaikkivaltiaita) ajatuksia... Voisin kuvitella, että tuollaisia piirteitä on niissä sarjamurhaajahoitsuissa, jotka kuvittelevat jonkinlaisia jumalallisia oikeutuksia ja velvollisuuksia itselleen.
Meidän joukkoomme mahtuu oikeasti häiriintyneitä persoonia. Joitakin on varmasti vaikea karsia pois soveltuvuuskokeilla, koska osaavat olla oikeasti ulkoisesti viehättäviä, älykkäitä ja hämätä pitkäänkin.
SH
Aika monet toimittajat nyt ainakin ovat tuollaisia.
Pukeutuvat hyvin, ovat näennäisen asiallisia ja kohteliaita, mutta oikeasti, jos he eivät jostakusta ihmisestä pidä, niin se näytetään sille kohteelle passiivis-agressiivisesti v*ttuillen.
Kaikella ystävyydellä aloittajalle: tällaiset ajatukset saattavat kieliä orastavasta mielenterveysongelmasta, joten ei ole pahitteeksi käydä lääkärillä juttelemassa näistä asioista. Sinua ei leimata "hulluksi" ja kärrätä "hoitolaan", vaan lääkäri juttelee ja selvittää, ettei kyse ole jostain oireesta. Esim. aivokasvain, hormoniepätasapaino tai jokin muu häiriö voi aiheuttaa hyvinkin kummallisia oireita. Tai vaikka lääkitys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan tavannutkaan tuollaisia ihmisiä ja olen kuitenkin tähän ikään asti tavannut valtavasti ihmisiä.
Uskon että ihmiset ovat hyviä ja uskon hyvään.
Olen kokenut paljon hyvää ja näen päivittäin paljon hyvää.
En oikein usko teitä.
No oletkin ETUOIKEUTETTU ja pumpulissa elänyt. Kun olet tavannut vain hyviä ihmisiä luulet että kaikki on samanlaisia. Ei ole.
T. Se jonka oma isä hakannut 18 vuoden ajan ja melkein nirrin pois lapseltaan ottanut
Isäsi on sairas. Ei sairaus tarkoita pahaa.
Hän tarkoitti vain hyvää. Maailmassa on paljon hyvää tarkoittavia asioita, jotka aiheuttavat ympäristössä vain toista kuin alun perin tarkoitettiin.
Voit rauhassa jatkaa elämääsi ja kääntää uuden sivun kirjassasi. Isäsi oli hyvä mies.
Älä takerru menneisyyteen vaan huomenna kääntyy uusi sivu.
Olen kokenut elämässäni paljon kovempia asioita ja olen ottanut koko maailman tuskat harteilleni ja kärsinyt ne ja sovittanut ne. Paljon helpompi antaa periksi ja antaa anteeksi.
Maailma on täynnä pelkkää hyvää, se pitää tuntea.
Vierailija kirjoitti:
Palkojn on tullut elämän aikana vastaan ihmisiä, jotka ehkä äkkiseltään vaikuttavat jopa poikkeuksellisen mukavilta ja ihailtavilta, mutta pikkuhiljaa se ulkokuori alkaa rakoilemaan ja sisältä paljastuu silkkaa myrkkyä. Vaikea päästä eroon, kun tuntuu, että olisi jotenin velvollinen tälläisille henkilöille. He rakastavat draamaa ja itsensä korottamista muiden yläpuolelle. Mitä kiltimpi ja empaattisempi ihminen, sitä varmemmin joutuu näiden psykojen hampaisiin.
Olen tässä vuosien aikana joutunut opettelemaan rajoja ja kadottanut osan empatiakyvystäni ja luottamuksestani ihmisiin.
Joo sama, minä olen nykyään aika kylmä ihminen, iso muutos hyssykästä joka oli kaikkien riepoteltavissa.
Hyväksikäyttäjä, sellaista tyyppiä inhoan ja kun vielä valehtelee mennen tullen, en siedä ollenkaan.
Tämmöinen on erään lähisukulaiseni tytär. Kolme lasta, kaikki tehty eri miehelle. Yhtäkään lastaan ei ole itse vastuullisesti hoitanut ja huolehtinut. Hänen isänsä ja äitinsä ovat sen tehneet, tytär ei missään töissä, raivoaa, jos vanhemmat lähtevät esim. reissuun, että jättävät lapset hänen hoidettavakseen. Ja jos rahaa ei ole, niin soittaa aina vanhemmilleen ja kun nämä antavat rahaa, teetättää irto kynnet tai tukan pidennyksen vaikka olisi pitänyt ostaa äidinmaidon vastiketta.
Pilalle lellitty aikuinen nainen, valehtelee ja manipuloi. Laitoin välit kokonaan poikki tähän sukulaisperheeseen kolme vuotta sitten ja en enää kanna huolta mistään tämän perheen monimutkaisista ongelmista. Nyt puhelin ei enää soi että mitä milloinkin on tapahtunut ja hoitakoot ihan itse koko sotkunsa ja kaikki.
Tuli niin huono olo aina heidät kohdatessa, kuinka kamalan sotkuiseksi yksi ihminen saakaan lähipiirinsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan tavannutkaan tuollaisia ihmisiä ja olen kuitenkin tähän ikään asti tavannut valtavasti ihmisiä.
En oikein usko teitä.
No oletkin ETUOIKEUTETTU ja pumpulissa elänyt. Kun olet tavannut vain hyviä ihmisiä luulet että kaikki on samanlaisia. Ei ole.
T. Se jonka oma isä hakannut 18 vuoden ajan ja melkein nirrin pois lapseltaan ottanut
Hän tarkoitti vain hyvää. Maailmassa on paljon hyvää tarkoittavia asioita, jotka aiheuttavat ympäristössä vain toista kuin alun perin tarkoitettiin.
Voit rauhassa jatkaa elämääsi ja kääntää uuden sivun kirjassasi. Isäsi oli hyvä mies.
Olen kokenut elämässäni paljon kovempia asioita ja olen ottanut koko maailman tuskat harteilleni ja kärsinyt ne ja sovittanut ne. Paljon helpompi antaa periksi ja antaa anteeksi.
Unohdat, että ON olemassa ihmisiä, jotka haluavat pahaa ja tekevät pahaa. Ilmeisesti sinulta on jäänyt lukematta esim. vankilapsykiatrin haastatteluja.
Vaikka kuinka toivomme, että kaikki haluavat vain hyvää, niin se ei siltikään muutu tosiasiaksi.
Tunnen tälläisen. On ns. Jatkuva paskanpuhuja ja ainoa mitä suusta tullee ulos on minäminäminä ja mun paremmuus jota korostetaan muiden huonoudella. Vaikkei minua vähätellytkään kuulleni eikä muutenkaan tietääkseni se muiden vähättely ja haukkuminen ja juoruaminen oli niin iso ongelma että katkaisin välit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oikein usko teitä.
Se joka väittää lasta hakkaavan psykopaatin olevan hyvä isä ja kiltti mies on itse aika pahasti psykopatiseen ajatteluun taipuvainen. Vähän kuin jollekin murhatun lapsen vanhemmille sanois että hyvää se murhasja tarkoitti, kävi vaan pirni vahinko.
Kyllä av palsta avaa silmät sille miten hulluja suomessa monet on. Sitä on ”normaalien kuplassa” koulutettuna työssäkäyvänä eikä aina tajua miten pahoista mt-ongelmista moni kärsii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin kerran pari viikkoa sairaalassa, ja siellä oli yksi sairaanhoitaja, jonka läsnäolo tuntui epämääräisen karmivalta. Hän ei ollut epäystävällinen, päinvastoin, jutteli kanssani aika paljonkin, mutta hän oli jotenkin kummallisesti kiinnostunut vain omasta itsestään, ei potilaiden hyvinvoinnista. Hoito-ohjeissani oli lääkärin määräys, että jos verenpaine ylittää tietyt lukemat, niin annetaan verenpainelääkettä pistoksena. Ja jotenkin tuntui että hän suorastaan nautti kun sai mitattua minulta ne korkeat lukemat ja pääsi antamaan pistoksen. Tuntui todella oudolta, ja olin aina helpottunut, kun vuoroon vaihtui toinen hoitaja.
Hiukan harhaista ahdistua sairaanhoitajasta, joka haluaa tehdä työnsä hoito-ohjeiden mukaan, potilaan hyväksi..
Ei ollut kyse harhasta. Kyllähän alalla on sille sopimattomia ja ilkeitäkin hoitajia. Alistamisesta nauttivia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oikein usko teitä.
Unohdat, että ON olemassa ihmisiä, jotka haluavat pahaa ja tekevät pahaa. Ilmeisesti sinulta on jäänyt lukematta esim. vankilapsykiatrin haastatteluja.
Vaikka kuinka toivomme, että kaikki haluavat vain hyvää, niin se ei siltikään muutu tosiasiaksi.
Todellisuus ei toimi yksin.
Eli tuo mekaniikka käynnistyy asioiden yhteisvaikutuksesta ja koko elämän erilaisista kohtaamisista.
Ei silloin voida puhua mistään yksittäisestä pahasta.
Tuollainen ajattelu on yksinkertaista ja oikoo polkuja.
Muistuttaa uskovien jumalakäsitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oikein usko teitä.
Se joka väittää lasta hakkaavan psykopaatin olevan hyvä isä ja kiltti mies on itse aika pahasti psykopatiseen ajatteluun taipuvainen. Vähän kuin jollekin murhatun lapsen vanhemmille sanois että hyvää se murhasja tarkoitti, kävi vaan pirni vahinko.
Kyllä av palsta avaa silmät sille miten hulluja suomessa monet on. Sitä on ”normaalien kuplassa” koulutettuna työssäkäyvänä eikä aina tajua miten pahoista mt-ongelmista moni kärsii.
Silti hän on elossa ja hän on hyvä.
Ehkä isä teki jotain oikein ja oli kuitenkin hyvä omalla janallaan.
Asiaa voi jossitella, mutta lopputuloksesta päätellen isä ei kuitenkaan ollut läpeensä paha. Tästä todisteena hieno lapsi, josta kasvoi hyvä ihminen.
Voin aivan kaavana sanoa, että ammattikorkeakoulun koulutuspäällikkö.
Poliittisin perustein valittu osaamaton k-pää, jolla hyvä osaaminen työpaikkakiusaamisessa, muussa ei niinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oikein usko teitä.
Järkyttävää miten mt-hoidoista leikataan. Sosiaalimenoista leikataan ja näitä tapauksia ja pahuutta ymmärtäviä ihmisiä lasketaan työelämään aiheuttamaan muille harmia. Se laskee koko maan taloutta. Se on sisäinen syöpä.
Tuollaiset vatipäät kuuluisivat eläkkeelle työelämän ulkopuolelle.
Säästösyistä näitä on meidän keskuudessamme ja lääkittyinäkin ovat haitallisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oikein usko teitä.
Silti hän on elossa ja hän on hyvä.
Ehkä isä teki jotain oikein ja oli kuitenkin hyvä omalla janallaan.
Asiaa voi jossitella, mutta lopputuloksesta päätellen isä ei kuitenkaan ollut läpeensä paha. Tästä todisteena hieno lapsi, josta kasvoi hyvä ihminen.
Alapeukuttajien mielestä isä tuhosi lapsensa ja lapsikin on nyt paha tai huono.
Minusta sinä olet oikeassa. Hän on nyt parempi kuin olisi ollut hyvän kasvatuksen saaneena.
Kaiken muun pohtiminen on epätodellista ja jossittelua. Nyt on nyt. Ei se isä siis ollutkaan niin paha.
Oli yksi sellainen ihminen. Yritin suhtautua myönteisesti häneen, mutta aina oli sellainen tunne, että en halua kertoa itsestäni mitään hänelle. Juttelin hänen kanssaan yhteiskunnallisista asioista, politiikasta ja muusta, ettei tarvitsisi puhua omista asioista. Joitain vuosia myöhemmin selvisi, että hän on psykopaatti.
Vierailija kirjoitti:
Oli yksi sellainen ihminen. Yritin suhtautua myönteisesti häneen, mutta aina oli sellainen tunne, että en halua kertoa itsestäni mitään hänelle. Juttelin hänen kanssaan yhteiskunnallisista asioista, politiikasta ja muusta, ettei tarvitsisi puhua omista asioista. Joitain vuosia myöhemmin selvisi, että hän on psykopaatti.
Okei! Itsekö teit diagnoosin? Oletko nähnyt ammattilaisen kirjoittaman? Muutenhan tuo on taa kyökkipsykologian tohtorin foliohattudiagnoosi - ja sinä luultavasti itse häiriintynyt.
Palkojn on tullut elämän aikana vastaan ihmisiä, jotka ehkä äkkiseltään vaikuttavat jopa poikkeuksellisen mukavilta ja ihailtavilta, mutta pikkuhiljaa se ulkokuori alkaa rakoilemaan ja sisältä paljastuu silkkaa myrkkyä. Vaikea päästä eroon, kun tuntuu, että olisi jotenin velvollinen tälläisille henkilöille. He rakastavat draamaa ja itsensä korottamista muiden yläpuolelle. Mitä kiltimpi ja empaattisempi ihminen, sitä varmemmin joutuu näiden psykojen hampaisiin.
Olen tässä vuosien aikana joutunut opettelemaan rajoja ja kadottanut osan empatiakyvystäni ja luottamuksestani ihmisiin.