APUA! Aivan järkyttäviä asuntoja ihmisillä!
Siis katsokaa noita tavallisten ihmisten lähettämiä kämppäkuvia. Aivan järkkyä! Itse olen aina pitänyt itseäni epäsiistinä / boheemina, mutta pientä on tämä meidän talouden epäjärjestys. Onko tämä ihan tavallinen näky?
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/10/07/mhl-cribs-lapsiperhelaavat-lahe…
Kommentit (395)
Vierailija kirjoitti:
Olen sitä mieltä, että jos asunto on noin sotkuinen, ei voi elämä muutenkaan olla ihan hallinnassa. Kenenkään ei pitäisi elää noin...
Erään ystäväni elämä oli täydellisessä kaaoksessa. Ystäväni kompensoi sitä siivoamalla kotonaan jatkuvasti...
Vierailija kirjoitti:
Lapsiperhe ei ole mikään selitys sotkulle
Öh, ai ei vai? Tarkoitatko, että vanhempien pitäisi kulkea jatkuvasti lasten perässä ja käskeä heitä siivoamaan kaikki leikit heti pois (jos kyseessä on vanhempi lapsi) tai siivoamassa heidän ympäriinsä levittämiään tavaroita (jos kyseessä on pienempi lapsi)? Ja jos perheessä on haalimis- ja räpläysikäinen, on aika luonnollista, että tavaraa kertyy sellaisiin paikkoihin, joihin mainittu ipana ei yllä, ja toisaalta esim. tiskikoneen tyhjäykset täytyy ajoittaa sellaisiin aikoihin, kun lapsi ei ole samassa huoneessa.
Lapsiperhe on todellakin selitys sotkulle.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole vielä lapsia, mutta olen aina ihmetellyt lapsiperheiden "pyykkikaaosta". En mitenkään pysty ymmärtämään miten sitä pyykkiä ei vaan voi pestä kun kone täyttyy, rummuttaa se kuivaksi (usein se rumpu on ja silti sama ongelma) ja pistää kaappiin.
Juu, lapsilta tulee paljon pyykkiä mutta niiden sotkuisten taaperoiden vaatteetkin on pieniä. Jos meillä kahdestaan hoituu pyykit max 3 koneella (7kg) viikossa, niin en todellakaan usko sitä, että lapsiperheessä se 7kg rumpu ei riitä edes päiväksi. Valaiskaa minua, miten sitä pyykkiä voi kertyä tuollaisia vuoria jos sitä muka säännölisesti myös pesee?
Ei meillä ole mitään erityistä kaaosta, mutta kyllä sitä pyykkiä vain tulee. Meillä pestään yleensä yksi koneellinen kestovaippoja päivässä, joten aina ei ehdi pestä muuta pyykkiä. Enkä mä sitä konetta kyllä suoraan täytä, vaan lajittelen pyykin lämpötilan ja värin mukaan, ei pyykkejä nyt voi ihan kaikkea sekaisin pestä. Suurin ongelma meillä on pyykin takaisin kaappiin laittamisessa, koska meillä ei ole varsinaisia kaappeja (paitsi lapsilla), vaan aikuisten vaatteet ja liinavaatteet ovat semmoisessa kylmässä ullakossa/sivukkaassa, jonne ei kyllä tule muutamaa vaatetta vietyä. Lisäksi lapset nukkuvat päiväunet yläkerrassa, jonne pyykki pitää kiikuttaa, enkä voi tehdä sitä päiväuniaikaan, ettei herkkäuninen kuopus herää. Kuivaus nyt ei ole iso omgelma, tuossahan ne telineellä kuivuvat, toki varmasti jonkun mielestä luovat sotkuisuutta. Rumpua en kyllä aio ikinä hankkia.
Ehkä se syy, miksi ihmettelet lapsiperheen asioita on yksinkertaisesti se, ettet tiedä, millaista on olla lapsiperheen vanhempi, etkä oikein pysty sitä kuvittelemaankaan.
Vierailija kirjoitti:
On meilläkin pari pikkulasta mutta silti siistiä ja puhdasta. Illalla ennen nukkumaanmenoa laitetaan kamat paikoilleen. Aamulla syödään ja lähdetään töihin ja päiväkotiin ja jätetään robotti-imuri puuhiin kotiin, eri päivinä eri huoneisiin. On puhdasta, kun tullaan kotiin, ja taas kelpaa levittää leikit lattioille illaksi.
Jos tavaroille ei löydy paikkaa, tavaroita on silloin liikaa. Karsimaan, varastoimaan, lahjoittamaan ja poisheittämään kamoja, jotta koti pysyy siistinä ja asuttavana. Ties mitä tautipesäkkeitä tuollaisissa kodeissa on. Ainakin torakoita ja luteita ja muita loisia houkuttelevat nurkkiinsa.
Kuten blogissa sanottiin, kodin siistinä pitäminen on elämänhallinnan mittari. Millaisen kodinhoidon lapset oppivat tuollaisissa perheissä? Taitaa olla vähän muutkin asiat rempallaan.
Höpö höpö. Sinä vaan haluat taputella itseäsi olalle ja kehua itsellesi, kuinka paljon parempi ihminen oletkaan muihin verrattuna.
Aloitetaan faktoista:
Moni lapsiperhe, varmaan suurin osa, asuu liian ahtaasti, etenkin täällä pääkaupunkiseudulla, jossa sekä asuntojen hinnat että vuokrat hipovat pilviä.
Aikuisten ja lasten vaatteista ei voi tinkiä, niitä tarvitaan tietty määrä. Lapset tarvitsevat leluja, kirjoja ja harrastava perhe harrastusvälineitä. Nämä kaikki täyttävät pientä asuntoa olemassaolollaan, eikä kaikille todellakaan löydy omaa paikkaa.
Luteita on ihan kaikenlaisissa asunnoissa,koska ne ovat ei-toivottuja tuliaisia ulkomaanmatkoilta.
Oletko sinä muuten niin yksinkertainen, että kuvittelet noiden asuntojen olevan aina tuonnäköisiä? Eivät varmasti ole. Kyllä siellä siivotaan todennäköisesti kerran viikossa tai ainakin joka toinen viikko. Sekaisuus ei ole samaa kuin likaisuus.
En myöskään allekirjoita tuota väitettä kodin siisteydestä elämänhallinnan mittarina. Blogikirjoittaja lienee sinun hengenheimolaisesi, eli haluaa hänkin taputella itseään olalle.
Kyse on usein valinnoista, varsinkin lapsiperheissä: Käytetäänkö aika siivoamiseen vaiko yhdessäoloon ja yhdessä tekemiseen. Monilla vanhemmilla työmatkat lohkaisevat päivästä pari tuntia, joten se ilta-aika lasten kanssa jää lyhyeksi. Lisäksi useampilapsisessa perheessä lasten harrastuksiin vieminen on varsinaista edestakaisin menemistä - ja aikaavievää.
Olen saanut seurata, kuinka boheemin äidin lapsesta kasvoi todella pedantti ihminen, joten kumoan tuonkin väittämäsi.
Mitäpä, jos vain hyväksyisimme sen, että tätä elämäämme voi elää useammalla tavalla, eikä sinun tapasi ole oikea jollekulle muulle.
t. Isoäiti, joka pitää siisteydestä omassa kodissaan, mutta viihtyy sekaisissa kyläpaikoissa yhtä hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsiperhe ei ole mikään selitys sotkulle
Kyllä se usein on. Ei ole lapset etu, että pitkän työpäivän jälkeen aletaan puunata taloa. Lasten leikkeihin kaaos kuuluu olennaisesti. Lapsi myös sotkee koko ajan- joten jos haluat pitää aina siistiä, pitää koko ajan siivota, vahtia, kotrolloida. Normaali leikki-ikäinen aiheuttaa kaaosta ympäristöönsä koko ajan. Puhumattakaan jos lapsia on useita. tai vaikka yksinhuoltaja-perhe. Lasten etu on että aikuisilla on kiireetöntä ja rentoa aikaa heitä varten. Sen rinnalla jatkuva siivoaminen on yhdentekevää.
Sotkee varmaan joo, jos et osaa kasvattaa lastasi siistiksi ja korjaamaan jälkiään. Jos hyväksyt sotkun niin tietysti sotkee... Kasvatuskysymys
Lego- tai lelukaaos lattialla on normaalia silloin kun niillä leikitään. Ne voi siivota sitten kun leikki loppuu tai illalla. Meillä oli aina tämä sääntö, lelut kerätään sitten illalla tai jos niillä ei enää leikitä. Kaksi aikuista poikaa osaa pitää kumpikin omat asuntonsa nykyään perussiistinä. Jos leluilla ei saa leikkiä kuin vanhempien määräämällä tavalla, älkää sitten edes hommatko niitä.
Tulee omat yksiöasunnot noista mieleen ja huonompi mielenterveys. Silloin oli aina likaista ja sotkuista ja ei se oma olo kyllä yhtään kohentunut, kun kohtasi sen läävän aina kotiin tullessa. Nykyään asun mieheni kanssa isossa omakotitalossa ja meillä on aina siistiä. Joskus tiskipöydällä on astioita likoamassa ja apupöydällä minun "projekteja" sekä makuuhuoneessa pyykki odottamassa kaappiin pääsyä (minun heikkolenkkini :) ). Muuten on siistiä enkä enää pystyisi sotkussa elämäänkään. Lisäksi olen töiden puolesta ollut perheiden kodeissa, joissa näkee mitä on kun jaksaminen ja arkitaidot eivät riitä kodin siisteyden ylläpitämiseen ja silloin lapsia käy sääliksi.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kolme lasta: 1v 3kk, 3v ja 5v. Ja tässä meidän tapoja: tiskikoneen tyhjennen joka ilta joten aamusta lähtien saan laittaa tiskit suoraan tiskikoneeseen, mitään ei jää tiskialtaaseen eikä tasoille. Yöllä meillä imuroi robotti, joten aamulla on valmiiksi ok siistit lattiat jotka itse imuroin jossain kohtaa päivää, illalla viimeistään. Pyykit laitetaan suoraan pyykkikoriin ja puhtaat silitetän ja viikataan kaappeihin heti kuivuttuaan ettei kasoja keräänny. Lapset siivoavat itse leikkinsä pois. Leluja ei tuoda olkkariin kuin yksi kerrallaan, leikit keskittyvät lastenhuoneisiin. Lattiat pestään mopilla 1-2 vrk välein ja höyryllä kerran viikossa. Ja "vie mennessäs, tuo tullessas" pitkin päivää. Sotkut siivotaan heti ja vain keittiössä syödään. Ei meillä näytä ikinä tuollaiselta...
toivottavasti teillä on muovimatot lattiassa. Muut materiaalit menee kyllä pilalle hetkessä, jos ne kastellaan joka toinen päivä. Taidat olla muutenkin todella neuroottinen siivousfanaatikko (ei ole normaalia mopata jatkuvasti...)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuli ihan erään ystäväni koti mieleen. Siellä ei voi olla rennosti, sillä koko ajan saa pelätä että jostain löytyy jotain ruuan tähteitä tai muuta sotkua. Voi hyvin löytyä esimerkiksi viikon paikallaan seissyt limsalasi. Nahkasohvat aivan rasvaiset kun sohva on yleinen ruokailupaikka, keittiön lattiasta tai pöydästä puhumattakaan... Välillä oksettaa olla siellä. No, eipä tule paljoa käytyä.
No tuo on jo likaista. Sekainen ja likainen on kaksi aivan eri asiaa. Meillä on aina sekaista. Ollaan sen verran laiskaa porukkaa. Olen todennut että minä siivoan vain jos on oikeasti pakko. Jos lapsia häiritsee sotku niin tietävät kyllä minne kaikki tavarat kuuluvat. Eli taidetaan viihtyä kaikki täällä kaaoksen keskellä.
Oma äitini oli siivousfriikki ja voi luojani että se kävi hermoille.
Sekainen vaan usein ON likainen koska sekaisessa on vaikeaa siivota ja ylläpitää puhtautta. Mä en edes uskalla ajatella miltä näyttää noiden kotien vessat/kylppärit/jääkaapit...
No mulla on sotkuisen näköistä, mutta puhdasta. Tiskipöytä on aina puhdas ja vessa on kotini siistein paikka. Kun taas tämä asunto oli yllätys muuttaessa. Ostimme naapurilta isomman asunnon. Täällä oli aina siistiä. Mutta sittenpä tuli yllätyksiä, vessanpytty oli pinttynyt, kaapit olivat likaisia, lavuaareja ei saanut normipesuaineilla puhtaaksi eli kaikki mikä ei näkynyt vieraille, oli hoidettu huonosti. En noita niin tarkkaan edes syynännyt, kun kuvittelin asunnon olevan siisti ja eipä sitä tullut vessassakaan täällä käytyä. Kaappien päällyksiä ei oltu siivottu varmaan 10 vuoteen, lattiakaivoja tai ilmanvaihtoreikiä ei luultavasti koskaan. Uunissakin oli toivomisen varaa. Mulla on rojua siellä täällä, mutta puhtaat lattiakaivot ja muut ei-näkyvät paikat.
Hyi vee mitä lääviä. Lapsiparat, jotka joutuvat asumaan noissa kakkakasoissa. Oksettavaa.
Vierailija kirjoitti:
No hyvä, että tämäkin asia tuli nyt julkiseksi, niin ymmärrätte enemmän mikä on tavallista.
Se, että jatkatteko te nipottamistanne on teidän oma asia.
Ei se ole nipottamista jos pitää kotinsa normaalin siistinä. Lelut kerätään lattioilta paikalleen illalla leikin jälkeen ja vaatteet laitetaan joko kaappiin tai pyykkikoriin. Johan nää asiat opetetaan kotitaloustunneilla, se niin vaikeeta ole...
Ymmärrän ton kaaoksen muuttokuvassa ja kun lapsi oli siivonnut. Muut oli vaan aika pitkälti kunnon porsastelua. Miten tuollaisessa "kodissa" voi edes rentoutua? Mä ainakin tarvitsen huilia ihan kokonaisvaltaisesti työpäivän jälkeen ja viikonloppuna. Uloshan noista kodeista täytys lähtä rentoutuaan.
Tosiaan tuo joka luuttuaa joka toinen päivä. Toivottavasti teet sen nihkeämopilla tai kuivapyyhinnällä. Liika pesu sekä kuluttaa että aiheuttaa kosteutta. Laminaatti varsinkin jos on, olisi suotavaa, että vältettäisiin vesipesua kokonaan. Kerran viikossa nihkeäpyyhintä ja vesipesu vain, jos on välttämätöntä eikä muulla lähde. Jos on koiria, staattinen liina käy hyvin pyyhintään. Kärcher vastaa laminaattilattian höyrypesuu näin: "Valitettavasti emme voi ottaa vastuuta mahdollisista parketille tai laminaatille aiheutuvista vahingoista, koska emme tiedä pestävien pintojen kuntoa. Höyry voi aiheuttaa parketeille tai laminaattilattioille vahinkoa, jos höyry pääsee tunkeutumaan rikkoutuneen lakkapinnan, lautaparketin lautarakojen tai liiallisen höyrytyksen takia puuhun asti. Laminaattilattian runkomateriaali voi olla puuta. Laminaattilattioiden puhdistuksessa kannattaa käyttää paksua puhdistusliinaa kaksinkerroin ja annostella höyryä varovasti. Olennaista on varmistaa ettei lattialle jää vesilätäköitä."
Vierailija kirjoitti:
Aikuisten ja lasten vaatteista ei voi tinkiä, niitä tarvitaan tietty määrä. Lapset tarvitsevat leluja, kirjoja ja harrastava perhe harrastusvälineitä. Nämä kaikki täyttävät pientä asuntoa olemassaolollaan, eikä kaikille todellakaan löydy omaa paikkaa.
Nimenomaan useasti voisi tinkiä, mutta kun ei kulutushurmassa tai laiskuudessa osata tai jakseta. Meillä on kahden aikuisen ja kahden lapsen talous, ja ihan joka ainoalle esineelle on oma paikkansa - jokaisella on päällepantavaa, on leluja ja kirjoja, harrastusvälineitä. Meillä tavarakaaosta suitsii tehokkaasti se, että taloudellisista, ekologisista ja säilytystiloihin liittyvistä syistä ei osteta eikä oteta vastaan turhaa romua, hankkiudutaan tarpeettomaksi jääneistä tavaroista eroon nopealla aikataululla eikä täytetä elämän synkkiä kohtia ostelemalla. En voi väittää olevani mikään pyhimys itsekään, mutta monilla käsitys siitä, minkä määrän esimerkiksi aikuinen nainen TARVITSEE vaatetta on jokseenkin koominen.
Miten hemmetissä joku pystyi rinnastamaan kodin siisteyden lasten puhumattomuuteen? Meillä on aina siistiä joten on ehditty lukea lapsille satuja ja loruja ja laulettu paljon. Minä olen niin laiska että tavaroilla on omat paikat ja kasat selvitetään heti. Tasot on helppo pyyhkiä ja kamat löytyvät helposti. Ja olen tosi leppoisa ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ah, luojan kiitos, en olekaan ainoa sottapytty. Jos on vapaata 1,5 h / päivä, niin käytätkö sen mieluiten just siihen, mihin haluat vai siivoamiseen?
Kun tietyt hommat tekee päivittäin, ei siihen mene kuin puolesta tunnista tuntiin. Jos olet kello 16.30 kotona, laitat lapsille ruuan ja siivoat pakolliset, niin siinä jää kyllä illasta ruhtinaallisesti rötväillä sohvallakin.
Elämä on valintoja ja minä valitsen siistin kodin, jota ei tarvitse hävetä tai selitellä ihmisille.
Pakko kurkata kommentteja. Itse valitsen muun vapaan ajan kuin siivoamisen. Vaikka telkkarin katsomisen syödessä tai keskustelemisen tai netissä olemisen. Ei kukaan sano, että pakosti pitää olla siistiä meillä ja minun on oltava vielä siitäkin vastuussa.
"Kun tietyt hommat tekee päivittäin, ei siihen mene kuin puolesta tunnista tuntiin. " No minun 1,5 päivittäisestä Vapaasta ajasta puoli tuntia tai tunti on prosentuaalisesti aika iso aika.
"Jos olet kello 16.30 kotona, laitat lapsille ruuan ja siivoat pakolliset, niin siinä jää kyllä illasta ruhtinaallisesti rötväillä sohvallakin." Jos puhuit minulle, niin minulla ei ole koko iltaa aikaa, vaan puolitoista tuntia vuorokaudessa. Jos käytän siitä puoli tuntia siivoamiseen, jäljelle jää tunti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On meilläkin pari pikkulasta mutta silti siistiä ja puhdasta. Illalla ennen nukkumaanmenoa laitetaan kamat paikoilleen. Aamulla syödään ja lähdetään töihin ja päiväkotiin ja jätetään robotti-imuri puuhiin kotiin, eri päivinä eri huoneisiin. On puhdasta, kun tullaan kotiin, ja taas kelpaa levittää leikit lattioille illaksi.
Jos tavaroille ei löydy paikkaa, tavaroita on silloin liikaa. Karsimaan, varastoimaan, lahjoittamaan ja poisheittämään kamoja, jotta koti pysyy siistinä ja asuttavana. Ties mitä tautipesäkkeitä tuollaisissa kodeissa on. Ainakin torakoita ja luteita ja muita loisia houkuttelevat nurkkiinsa.
Kuten blogissa sanottiin, kodin siistinä pitäminen on elämänhallinnan mittari. Millaisen kodinhoidon lapset oppivat tuollaisissa perheissä? Taitaa olla vähän muutkin asiat rempallaan.
Höpö höpö. Sinä vaan haluat taputella itseäsi olalle ja kehua itsellesi, kuinka paljon parempi ihminen oletkaan muihin verrattuna.
Aloitetaan faktoista:
Moni lapsiperhe, varmaan suurin osa, asuu liian ahtaasti, etenkin täällä pääkaupunkiseudulla, jossa sekä asuntojen hinnat että vuokrat hipovat pilviä.
Luteita on ihan kaikenlaisissa asunnoissa,koska ne ovat ei-toivottuja tuliaisia ulkomaanmatkoilta.
Oletko sinä muuten niin yksinkertainen, että kuvittelet noiden asuntojen olevan aina tuonnäköisiä? Eivät varmasti ole. Kyllä siellä siivotaan todennäköisesti kerran viikossa tai ainakin joka toinen viikko. Sekaisuus ei ole samaa kuin likaisuus.
En myöskään allekirjoita tuota väitettä kodin siisteydestä elämänhallinnan mittarina. Blogikirjoittaja lienee sinun hengenheimolaisesi, eli haluaa hänkin taputella itseään olalle.
Kyse on usein valinnoista, varsinkin lapsiperheissä: Käytetäänkö aika siivoamiseen vaiko yhdessäoloon ja yhdessä tekemiseen. Monilla vanhemmilla työmatkat lohkaisevat päivästä pari tuntia, joten se ilta-aika lasten kanssa jää lyhyeksi. Lisäksi useampilapsisessa perheessä lasten harrastuksiin vieminen on varsinaista edestakaisin menemistä - ja aikaavievää.
Olen saanut seurata, kuinka boheemin äidin lapsesta kasvoi todella pedantti ihminen, joten kumoan tuonkin väittämäsi.
Mitäpä, jos vain hyväksyisimme sen, että tätä elämäämme voi elää useammalla tavalla, eikä sinun tapasi ole oikea jollekulle muulle.
t. Isoäiti, joka pitää siisteydestä omassa kodissaan, mutta viihtyy sekaisissa kyläpaikoissa yhtä hyvin.
Hyvä isoäiti, sinä saat ihan vapaasti ylentää itsesi alentamalla minut, mikäli se saa sinut paremmalle tuulelle. Minä en yritä esittää, että olen parempi kuin muut. Minusta se kyllä antaa ihmisestä sellaisen kuvan, että jos ei osaa edes omaa kotiaan pitää järjestyksessä, miten osaa hoitaa muitakaan asioita.
Miksi hankkii lapsen, saati useamman, jos ei ole varaa sen kokoiseen asuntoon, joka sopii lapsiperheiden tarpeisiin?
Onko sinusta tarpeeksi, jos siivotaan joka toinen viikko?
Sekaisuus houkuttelee likaa. Jos lattiat ovat aina täynnä tavaraa, ei sieltä villakoiria ja hiekanmuruja saa pois imuroitua.
Se ei vie aikaa, jos illalla viimeiseksi kerätään tavarat oikeille paikoille. Korkeintaan vartin. Sekään ei paljon aikaa vie, jos aamulla napsauttaa robotti-imurin päälle.
Jos lapset ovat jo sen ikäisiä, että kulkevat useissa harrastuksissa kodin ulkopuolella, he ovat kyllä jo niin vanhoja, että osaavat myös ottaa osaa tavaroiden ja vaatteiden paikoilleen laittamiseen.
Ehkäpä siitä boheemin äidin lapsesta tuli pedantti, koska hän ei kertakaikkiaan sietänyt kaaosta, likaa ja sotkua, joiden keskellä joutui kasvamaan ja elämään vuosikaudet.
En kutsu arketa ketään ja en itse halua vierailla arkena kenenkään luona. Tuleehan aitä pyykkiä päivittäin, likaisia astioita kun syö, on astianpesukone mutta ei aina viitsi/jaksa tyhjätä ja laittaa likaisia tilalle. Lehteä löytyy lattialta jne. Siivoan kerran viikossa.
Olen esteetikko ja nautin kauniista kodista, harmonisista väreistä ja siisteydestä. Mutta toisaalta olen avarakatseinen, sopuisa sekä arvostan ja nautin perheeni kanssa olemisesta ja mielelläni luen. Joten meidän kotona on useimmiten aikamoinen epäjärjestys.
Toisaalta hassua, että meillä on harkittu sisustus ja harmoniset värit ja jopa design kalusteita, mutta tavarat, pyykit, astiat ja lelut ym. ovat hujan hajan. Lasten keskeneräisiä palapelejä, askarteluja ja legorakennelmia on pitkin olohuonetta, eteisen lattia on täynnä kenkiä, keittiön tasot ovat täynnä erilaista sälää ja astiaa. Sängyt ovat petaamatta ja vaatekaapit tursuavat kun oven avaa.
En vain jaksa nipottaa siisteydestä. Kun olen kotona, annan lasten leikkiä sydämensä kyllyydestä; rakennelkoon pahvilaatikoista ja vilteistä majaa keskelle olohuonetta, tehkööt junaradan kiertämään kämpän ympäri ja tehkööt läksynsä ruokapöydällä. Elämäni on työntäyteinen ja stressaava, joten kotona haluan olla rennosti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitetaan faktoista:
Hyvä isoäiti, sinä saat ihan vapaasti ylentää itsesi alentamalla minut, mikäli se saa sinut paremmalle tuulelle. Minä en yritä esittää, että olen parempi kuin muut. Minusta se kyllä antaa ihmisestä sellaisen kuvan, että jos ei osaa edes omaa kotiaan pitää järjestyksessä, miten osaa hoitaa muitakaan asioita.
Miksi hankkii lapsen, saati useamman, jos ei ole varaa sen kokoiseen asuntoon, joka sopii lapsiperheiden tarpeisiin?
Onko sinusta tarpeeksi, jos siivotaan joka toinen viikko?
Sekaisuus houkuttelee likaa. Jos lattiat ovat aina täynnä tavaraa, ei sieltä villakoiria ja hiekanmuruja saa pois imuroitua.
Se ei vie aikaa, jos illalla viimeiseksi kerätään tavarat oikeille paikoille. Korkeintaan vartin. Sekään ei paljon aikaa vie, jos aamulla napsauttaa robotti-imurin päälle.
Jos lapset ovat jo sen ikäisiä, että kulkevat useissa harrastuksissa kodin ulkopuolella, he ovat kyllä jo niin vanhoja, että osaavat myös ottaa osaa tavaroiden ja vaatteiden paikoilleen laittamiseen.
Ehkäpä siitä boheemin äidin lapsesta tuli pedantti, koska hän ei kertakaikkiaan sietänyt kaaosta, likaa ja sotkua, joiden keskellä joutui kasvamaan ja elämään vuosikaudet.
Et sitten pysähtynyt ajattelemaan, vaan annoit loukkaantumiselle vallan.
Ja edelleenkin ylennät itseäsi halveksimalla muita. Valitettavasti myös ilman perusteita,koska ethän oikeasti tiedä, kuinka noissa kodeissa eletään, siivotaan tai ttehdään mitä tahansa.
Miksi on noin vaikea hyväksyä, että ihmiset haluavat elämältään erilaisia asioita ja priorisoivat asiat toisin kuin sinä?
Elämämme suurin rikkaus on siinä, että olemme erilaisia ihmisiä. Kun sen hyväksyy, avautuu aika paljon ovia.
Joo pienet kaataa päälleen aamulla murot ja päivällä maidot. Yöksi vaihdetaan yöppäri joka on aamulla pissassa plus petivaatteet. Kuule kyllä sitä vaan tulee kummasti.