APUA! Aivan järkyttäviä asuntoja ihmisillä!
Siis katsokaa noita tavallisten ihmisten lähettämiä kämppäkuvia. Aivan järkkyä! Itse olen aina pitänyt itseäni epäsiistinä / boheemina, mutta pientä on tämä meidän talouden epäjärjestys. Onko tämä ihan tavallinen näky?
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/10/07/mhl-cribs-lapsiperhelaavat-lahe…
Kommentit (395)
Vierailija kirjoitti:
Tuli ihan erään ystäväni koti mieleen. Siellä ei voi olla rennosti, sillä koko ajan saa pelätä että jostain löytyy jotain ruuan tähteitä tai muuta sotkua. Voi hyvin löytyä esimerkiksi viikon paikallaan seissyt limsalasi. Nahkasohvat aivan rasvaiset kun sohva on yleinen ruokailupaikka, keittiön lattiasta tai pöydästä puhumattakaan... Välillä oksettaa olla siellä. No, eipä tule paljoa käytyä.
No tuo on jo likaista. Sekainen ja likainen on kaksi aivan eri asiaa. Meillä on aina sekaista. Ollaan sen verran laiskaa porukkaa. Olen todennut että minä siivoan vain jos on oikeasti pakko. Jos lapsia häiritsee sotku niin tietävät kyllä minne kaikki tavarat kuuluvat. Eli taidetaan viihtyä kaikki täällä kaaoksen keskellä.
Oma äitini oli siivousfriikki ja voi luojani että se kävi hermoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuli ihan erään ystäväni koti mieleen. Siellä ei voi olla rennosti, sillä koko ajan saa pelätä että jostain löytyy jotain ruuan tähteitä tai muuta sotkua. Voi hyvin löytyä esimerkiksi viikon paikallaan seissyt limsalasi. Nahkasohvat aivan rasvaiset kun sohva on yleinen ruokailupaikka, keittiön lattiasta tai pöydästä puhumattakaan... Välillä oksettaa olla siellä. No, eipä tule paljoa käytyä.
No tuo on jo likaista. Sekainen ja likainen on kaksi aivan eri asiaa. Meillä on aina sekaista. Ollaan sen verran laiskaa porukkaa. Olen todennut että minä siivoan vain jos on oikeasti pakko. Jos lapsia häiritsee sotku niin tietävät kyllä minne kaikki tavarat kuuluvat. Eli taidetaan viihtyä kaikki täällä kaaoksen keskellä.
Oma äitini oli siivousfriikki ja voi luojani että se kävi hermoille.
Sekainen vaan usein ON likainen koska sekaisessa on vaikeaa siivota ja ylläpitää puhtautta. Mä en edes uskalla ajatella miltä näyttää noiden kotien vessat/kylppärit/jääkaapit...
Ah, luojan kiitos, en olekaan ainoa sottapytty. Jos on vapaata 1,5 h / päivä, niin käytätkö sen mieluiten just siihen, mihin haluat vai siivoamiseen?
Vierailija kirjoitti:
Ah, luojan kiitos, en olekaan ainoa sottapytty. Jos on vapaata 1,5 h / päivä, niin käytätkö sen mieluiten just siihen, mihin haluat vai siivoamiseen?
Kun siivoaa heti pois päivittäiset asiat (tiskit,pyykit, imurointi) niin se menee nopeasti. Lapset voi, saa ja pitääkin kasvattaa huolehtimaan jäljistään ja auttamaan kotitöissä. Itse mieluummin rentoudun tunnin siistissä kodissa, jossa silmä lepää kuin puolitoista sotkun keskellä. Mitään ei kasaannu kun kaiken tekee heti. T. Se kolmen alle kouluikäisen lapsi tuossa yllä
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kolme lasta: 1v 3kk, 3v ja 5v. Ja tässä meidän tapoja: tiskikoneen tyhjennen joka ilta joten aamusta lähtien saan laittaa tiskit suoraan tiskikoneeseen, mitään ei jää tiskialtaaseen eikä tasoille. Yöllä meillä imuroi robotti, joten aamulla on valmiiksi ok siistit lattiat jotka itse imuroin jossain kohtaa päivää, illalla viimeistään. Pyykit laitetaan suoraan pyykkikoriin ja puhtaat silitetän ja viikataan kaappeihin heti kuivuttuaan ettei kasoja keräänny. Lapset siivoavat itse leikkinsä pois. Leluja ei tuoda olkkariin kuin yksi kerrallaan, leikit keskittyvät lastenhuoneisiin. Lattiat pestään mopilla 1-2 vrk välein ja höyryllä kerran viikossa. Ja "vie mennessäs, tuo tullessas" pitkin päivää. Sotkut siivotaan heti ja vain keittiössä syödään. Ei meillä näytä ikinä tuollaiselta...
Oletteko molemmat töissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kolme lasta: 1v 3kk, 3v ja 5v. Ja tässä meidän tapoja: tiskikoneen tyhjennen joka ilta joten aamusta lähtien saan laittaa tiskit suoraan tiskikoneeseen, mitään ei jää tiskialtaaseen eikä tasoille. Yöllä meillä imuroi robotti, joten aamulla on valmiiksi ok siistit lattiat jotka itse imuroin jossain kohtaa päivää, illalla viimeistään. Pyykit laitetaan suoraan pyykkikoriin ja puhtaat silitetän ja viikataan kaappeihin heti kuivuttuaan ettei kasoja keräänny. Lapset siivoavat itse leikkinsä pois. Leluja ei tuoda olkkariin kuin yksi kerrallaan, leikit keskittyvät lastenhuoneisiin. Lattiat pestään mopilla 1-2 vrk välein ja höyryllä kerran viikossa. Ja "vie mennessäs, tuo tullessas" pitkin päivää. Sotkut siivotaan heti ja vain keittiössä syödään. Ei meillä näytä ikinä tuollaiselta...
Kyllä, itse teen tosin nyt lyhennettyä työaikaa ja puoliso yrittäjänä "pyöreitä päiviä" joten päävastuu kodista on minulla. Nämä käytännöt auttavat pitämään kodin siistinä - se on paras sisustusvinkki, siisteys!
Vierailija kirjoitti:
Lapsiperhe ei ole mikään selitys sotkulle
Just näin! Se ei ole mikään muu kuin tekosyy omalle laiskuudelle. Ymmärrän sen silloin, jos sinulla on vastasyntyneet kaksoset, jotka eivät nuku, mutta muuten. Ehei, pelkkää kyvyttömyyttä organisoida ja priorisoida. Puhdasta (hah, hauska sanavalinta) laiskuutta.
Mulla menee itseasiassa niin että mitä huonommin menee sen siistimpi koti. :D Silloin kun menee hyvin on yleensä niin paljon muuta tekemistä ettei ole aikaa ja kiinnostusta kytätä villakoiria ja elämä on sisältörikasta. Silloin kun hallinnan puute astuu kuvioihin alan tavoitella hallinnan tunnetta laittamalla ympäristön millilleen järjestykseen.
Vierailija kirjoitti:
Kun tietyt hommat tekee päivittäin, ei siihen mene kuin puolesta tunnista tuntiin. Jos olet kello 16.30 kotona, laitat lapsille ruuan ja siivoat pakolliset, niin siinä jää kyllä illasta ruhtinaallisesti rötväillä sohvallakin.
Elämä on valintoja ja minä valitsen siistin kodin, jota ei tarvitse hävetä tai selitellä ihmisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, itse teen tosin nyt lyhennettyä työaikaa ja puoliso yrittäjänä "pyöreitä päiviä" joten päävastuu kodista on minulla. Nämä käytännöt auttavat pitämään kodin siistinä - se on paras sisustusvinkki, siisteys!
Eihän teillä kerkeä sitten edes sotkua tulemaan. Meilläkin on siistiä, nyt, kesällä ei niinkään.
Meillä ei ole vielä lapsia, mutta olen aina ihmetellyt lapsiperheiden "pyykkikaaosta". En mitenkään pysty ymmärtämään miten sitä pyykkiä ei vaan voi pestä kun kone täyttyy, rummuttaa se kuivaksi (usein se rumpu on ja silti sama ongelma) ja pistää kaappiin.
Juu, lapsilta tulee paljon pyykkiä mutta niiden sotkuisten taaperoiden vaatteetkin on pieniä. Jos meillä kahdestaan hoituu pyykit max 3 koneella (7kg) viikossa, niin en todellakaan usko sitä, että lapsiperheessä se 7kg rumpu ei riitä edes päiväksi. Valaiskaa minua, miten sitä pyykkiä voi kertyä tuollaisia vuoria jos sitä muka säännölisesti myös pesee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän teillä kerkeä sitten edes sotkua tulemaan. Meilläkin on siistiä, nyt, kesällä ei niinkään.
Lapset ovat tarhassa kolme päivää viikossa, kotona kaksi arkipäivää sekä viikonloput :) Kyllä olisi kaaos jos antaisi olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsiperhe ei ole mikään selitys sotkulle
varmasti tollasten kommenttien kirjottajat ovat lapsettomia itse, eivät voi ymmärtää, miten joku ei ehdi pitää kotia tip top kunnossa joka hetki, puhumattakaan, että siisteys pysyisi puolta tuntia pidempään...:) vai olisko lapsiperheellä sittenki jokin ero lapsettomaan talouteen nähden?:)
No meillä on lapsia. Ei ole sotkua muualla kuin lasten leikkihuoneessa päivisin, sieltäkin kerätään lelut yöksi. Ja varmaan suurin osa kestää hetkellistä sotkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset ovat tarhassa kolme päivää viikossa, kotona kaksi arkipäivää sekä viikonloput :) Kyllä olisi kaaos jos antaisi olla.
Puhuinkin miehestä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhuinkin miehestä :D
Ihana! No olet aivan oikeassa :D
Onko siisteys yhtä kuin parempi ihminen?
On meilläkin pari pikkulasta mutta silti siistiä ja puhdasta. Illalla ennen nukkumaanmenoa laitetaan kamat paikoilleen. Aamulla syödään ja lähdetään töihin ja päiväkotiin ja jätetään robotti-imuri puuhiin kotiin, eri päivinä eri huoneisiin. On puhdasta, kun tullaan kotiin, ja taas kelpaa levittää leikit lattioille illaksi.
Jos tavaroille ei löydy paikkaa, tavaroita on silloin liikaa. Karsimaan, varastoimaan, lahjoittamaan ja poisheittämään kamoja, jotta koti pysyy siistinä ja asuttavana. Ties mitä tautipesäkkeitä tuollaisissa kodeissa on. Ainakin torakoita ja luteita ja muita loisia houkuttelevat nurkkiinsa.
Kuten blogissa sanottiin, kodin siistinä pitäminen on elämänhallinnan mittari. Millaisen kodinhoidon lapset oppivat tuollaisissa perheissä? Taitaa olla vähän muutkin asiat rempallaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole vielä lapsia, mutta olen aina ihmetellyt lapsiperheiden "pyykkikaaosta". En mitenkään pysty ymmärtämään miten sitä pyykkiä ei vaan voi pestä kun kone täyttyy, rummuttaa se kuivaksi (usein se rumpu on ja silti sama ongelma) ja pistää kaappiin.
Juu, lapsilta tulee paljon pyykkiä mutta niiden sotkuisten taaperoiden vaatteetkin on pieniä. Jos meillä kahdestaan hoituu pyykit max 3 koneella (7kg) viikossa, niin en todellakaan usko sitä, että lapsiperheessä se 7kg rumpu ei riitä edes päiväksi. Valaiskaa minua, miten sitä pyykkiä voi kertyä tuollaisia vuoria jos sitä muka säännölisesti myös pesee?
Ilomielin! Vauva puklaa, pientä pyykkiä kertyy. Keskimmäinen opettelee potalle ja pissapyykkiä plus ruokaa paidalla- pyykkiä riittää. Öistä tulee pesuun peittoa, lakanaa jne. Isompi vaihtaa vaatteita jatkuvasti kun haluaa näyttää coolilta ja lattialta en kasoja enää viikkaa puoliksi pidettyinä kaappiin puhtaiden joukkoon. Plus oma pyykki ja koko perheen pyyheet, vuodevaatteet kerran viikossa jne. Lasten takkeja ja housuja (ulkovaatteita, hanskoja, kuravaatteita) pitää pestä aika usein kun ei kehtaa laittaa kuraisissa tarhaan. Vielä, jos käyttää vauvalla kestovaippoja niin...
Noista kuvista tuli ihan mieleen opiskelijat, jolloin asuimme miehen kanssa pienessä yksiössä. Säilytystilaa oli aivan liian vähän kahden aikuisen tavaroille, joten vaatteita ja muuta roinaa kuljeksi pitkin huushollia. Meillä ei myöskään ollut paikkaa tiskikoneelle, joten likaisia astioita kertyi paljon. Nykyään asumme isossa kaksiossa ja meillä on tiskikone. Ja meillä on lähes aina siistiä ja tavaroille on omat paikkansa. Jos koko ajan on kauhea kaaos, on kämppä liian pieni tai tavaraa ihan liikaa.