Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

APUA! Aivan järkyttäviä asuntoja ihmisillä!

Vierailija
09.10.2015 |

Siis katsokaa noita tavallisten ihmisten lähettämiä kämppäkuvia. Aivan järkkyä! Itse olen aina pitänyt itseäni epäsiistinä / boheemina, mutta pientä on tämä meidän talouden epäjärjestys. Onko tämä ihan tavallinen näky?

http://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/10/07/mhl-cribs-lapsiperhelaavat-lahe…

Kommentit (395)

Vierailija
381/395 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla sama ongelma: liikaa tavaraa.

Eikä edes pelkästään tämä, vaan tavarapaljous ja eurooppalaisittain pienet asunnot ja työssäkäyvät äidit johtavat väistämättä tähän. Ei joka kämpässä, mutta todella monessa. Ja moni niistä, jotka pärjäävät kaaospirua vastaan, todellakin joutuvat taistelemaan pysyäkseen voitolla.

Itse juuri raivasin keittiöntasoa, koska innostuin aiheeseen katsottuani nuo kuvat. Täällä on erinomainen tsemppiketju meneillään siitä, miten saa psyykattua itsensä huoltamaan huushollia ja taltutettua häpeän, ja voimaan paremmin silloinkin kun ei vaan pysty. Suosittelen lämpimästi. 

Mikä on ketjun nimi? Tarvitsen tsemppiä!

Keskustelu - Hei sinä, joka kamppailet kodin sotkun ja epäsiisteyden kanssa! | Aihe vapaa | Vauva

65 sivua tällä hetkellä ja kruunu. Viimeisestä 15 sivusta en mene takuuseen, mutta pääasiassa on säilynyt erittäin siistinä. 

Vierailija
382/395 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on tuollaista. Kämppäni oli siisti ja minimalistinen kun olin sinkku ja yksinasuva opiskelija. Nyt teen vaativaa asiantuntijatyötä ja työmatka on 40km yhteen suuntaan (tuotantolaitos, jonka toimistolla työskentelen, sijaitsee 40km etäisyydellä kuntakeskuksesta keskellä ei mitään) a

Arki menee näin

5.45 herätys

6.30 lapsen (3v) herättäminen

7.00 lähdössä viemään lasta päivähoitoon

8.00 työpaikalla

16.00 työpaikalta poistuminen

16.40 lapsen nouto päivähoidosta

17.00 kotona tai jos ruokakaupassa pitää käydä niin 17.20 kotona

Istutan muksun katsomaan pikkukakkosta ja alan tehdä ruokaa/päivällistä. Samalla hoidan tiskit päivittäin koneeseen ja puhtaat kaappeihin.

18.00-18.30 ruokailu

Toisinaan joutuu juoksemaan illan lapsen perässä vaikka yrittäisin siivoilla, pitää olla käytännössä 3 sekunnin välein komentamassa pientä ettei mene räpeltämään asioita mihin ei saa koskea. Joskus tässä välissä laitetaan lapsen kans yhdessä pyykit koneeseen pyörimään ja telineeltä edelliset kuivuneet kaappeihin. Lapsi osallistuu tähän mielellään ja vie itse omat vaatteensa vaatehuoneen hyllyille.

20.00 lapsen hampaanpesut ja nukkumaanmenot

Tässä välissä äidin omaa aikaa harrastaa ohjelmointi- ja musiikintekoprojekteja tietokoneella.

22.00 menen itse nukkumaan

Missä mies/lapsen isä? Mies löytyy samasta huushollista ja imuroi toisinaan sekä laittaa pyykkejä ja yrittää pitää keittiötä siistinä. Tekee sitä harvemmin kuin minä mutta tekee kuitenkin. Hän tekee vuorotyötä ja hänen yksi työvuoro kestää aina 12h.

Silti meidän huusholli näyttää tuolta kuin videolla. Tuntuu ettei vuorokaudessa tunnit riitä. Tavaraa meillä kyllä on liikaa, sen myönnän. Mutta mihin viet jotain lahjaksi saatuja mukahauskoilla olevia mukeja ja muuta yhtä turhaa roinaa kun ei niitä kukaan osta kirpparillakaan tai ota edes roskalavayhteisöissä vastaan? En halua käyttökelpoista ja ehjää tavaraa heittää roskiin, koska se on epäekologista. Emme osta turhaa roinaa (elin jo opiskeluaikana minimalistisesti kuten aiemmin mainitsin), mutta sitä kertyy aina väkisin lahjojen muodossa ja joulut on pahimpia.

Vaativa asiantuntijatyö mainittu 😆🤣😂

Jep. En tiedä miten se vaikuttaa kodin kaaokseen. Miksi se pitää mainita.

En ikinä palkkaisi vaativaan työhön ihmistä joka ei saa pidettyä kotiaan kunnossa.

Ehkä kannattaisi harkita sitäkin, jos työ on oikeasti vaativaa myös älyllisesti. Siihen tarvitaan silloin ihminen, jonka priorisointikyky on sitä luokkaa, että hän säilyy järjissään myös tilanteissa, joissa koti menee kaaokseen. Itse pelastin yrittäjän konkurssilta. Ei sitä olisi kuka tahansa tehnyt tilanteessa, jossa itse silloin olin, ruuhkavuosissani.  

Täh? Roskan laittaa ihan samassa ajassa ilman aivopohdintaa roskiinkin kuin jättää sen lojumaan.

Minkä ihmeen roskan? Vähemmän minä noissa kuvissa roskia näin. Sekaisuutta sen sijaan. Eikä kommentoimassasi ketjussa puhuta roskista, ellen väärin muista. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/395 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on tuollaista. Kämppäni oli siisti ja minimalistinen kun olin sinkku ja yksinasuva opiskelija. Nyt teen vaativaa asiantuntijatyötä ja työmatka on 40km yhteen suuntaan (tuotantolaitos, jonka toimistolla työskentelen, sijaitsee 40km etäisyydellä kuntakeskuksesta keskellä ei mitään) a

Arki menee näin

5.45 herätys

6.30 lapsen (3v) herättäminen

7.00 lähdössä viemään lasta päivähoitoon

8.00 työpaikalla

16.00 työpaikalta poistuminen

16.40 lapsen nouto päivähoidosta

17.00 kotona tai jos ruokakaupassa pitää käydä niin 17.20 kotona

Istutan muksun katsomaan pikkukakkosta ja alan tehdä ruokaa/päivällistä. Samalla hoidan tiskit päivittäin koneeseen ja puhtaat kaappeihin.

18.00-18.30 ruokailu

Toisinaan joutuu juoksemaan illan lapsen perässä vaikka yrittäisin siivoilla, pitää olla käytännössä 3 sekunnin välein komentamassa pientä ettei mene räpeltämään asioita mihin ei saa koskea. Joskus tässä välissä laitetaan lapsen kans yhdessä pyykit koneeseen pyörimään ja telineeltä edelliset kuivuneet kaappeihin. Lapsi osallistuu tähän mielellään ja vie itse omat vaatteensa vaatehuoneen hyllyille.

20.00 lapsen hampaanpesut ja nukkumaanmenot

Tässä välissä äidin omaa aikaa harrastaa ohjelmointi- ja musiikintekoprojekteja tietokoneella.

22.00 menen itse nukkumaan

Missä mies/lapsen isä? Mies löytyy samasta huushollista ja imuroi toisinaan sekä laittaa pyykkejä ja yrittää pitää keittiötä siistinä. Tekee sitä harvemmin kuin minä mutta tekee kuitenkin. Hän tekee vuorotyötä ja hänen yksi työvuoro kestää aina 12h.

Silti meidän huusholli näyttää tuolta kuin videolla. Tuntuu ettei vuorokaudessa tunnit riitä. Tavaraa meillä kyllä on liikaa, sen myönnän. Mutta mihin viet jotain lahjaksi saatuja mukahauskoilla olevia mukeja ja muuta yhtä turhaa roinaa kun ei niitä kukaan osta kirpparillakaan tai ota edes roskalavayhteisöissä vastaan? En halua käyttökelpoista ja ehjää tavaraa heittää roskiin, koska se on epäekologista. Emme osta turhaa roinaa (elin jo opiskeluaikana minimalistisesti kuten aiemmin mainitsin), mutta sitä kertyy aina väkisin lahjojen muodossa ja joulut on pahimpia.

Vaativa asiantuntijatyö mainittu 😆🤣😂

Jep. En tiedä miten se vaikuttaa kodin kaaokseen. Miksi se pitää mainita.

En ikinä palkkaisi vaativaan työhön ihmistä joka ei saa pidettyä kotiaan kunnossa.

Ehkä kannattaisi harkita sitäkin, jos työ on oikeasti vaativaa myös älyllisesti. Siihen tarvitaan silloin ihminen, jonka priorisointikyky on sitä luokkaa, että hän säilyy järjissään myös tilanteissa, joissa koti menee kaaokseen. Itse pelastin yrittäjän konkurssilta. Ei sitä olisi kuka tahansa tehnyt tilanteessa, jossa itse silloin olin, ruuhkavuosissani.  

Täh? Roskan laittaa ihan samassa ajassa ilman aivopohdintaa roskiinkin kuin jättää sen lojumaan.

Minkä ihmeen roskan? Vähemmän minä noissa kuvissa roskia näin. Sekaisuutta sen sijaan. Eikä kommentoimassasi ketjussa puhuta roskista, ellen väärin muista. 

Työtasot täynnä roskia ja moskaa.

Ja kaikkien tavaroiden laittaminen paikoilleen käy kyllä ihan ilman että joutuu yhtään aivosolua vaivaamaan, paitsi jos on sotkuinen possu, joka ei ole koskaan tottunut niin tekemään.

Vierailija
384/395 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla sama ongelma: liikaa tavaraa.

Eikä edes pelkästään tämä, vaan tavarapaljous ja eurooppalaisittain pienet asunnot ja työssäkäyvät äidit johtavat väistämättä tähän. Ei joka kämpässä, mutta todella monessa. Ja moni niistä, jotka pärjäävät kaaospirua vastaan, todellakin joutuvat taistelemaan pysyäkseen voitolla.

Itse juuri raivasin keittiöntasoa, koska innostuin aiheeseen katsottuani nuo kuvat. Täällä on erinomainen tsemppiketju meneillään siitä, miten saa psyykattua itsensä huoltamaan huushollia ja taltutettua häpeän, ja voimaan paremmin silloinkin kun ei vaan pysty. Suosittelen lämpimästi. 

Mikä on ketjun nimi? Tarvitsen tsemppiä!

Keskustelu - Hei sinä, joka kamppailet kodin sotkun ja epäsiisteyden kanssa! | Aihe vapaa | Vauva

65 sivua tällä hetkellä ja kruunu. Viimeisestä 15 sivusta en mene takuuseen, mutta pääasiassa on säilynyt erittäin siistinä. 

Kiitos vinkistä! En tätä kysynyt mutta täällä myös kannustusta etsimässä.

Vierailija
385/395 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole mikään siivousintoilija. Siksi meillä on mahdollisimman pelkistetty sisustus.

Ei mattoja (useampi koira, matot eivät edes pysyisi puhtaana.) Helppo vetäistä lattiat imurilla ja tarvittaessa pyyhkiä nihkeällä. Robotti-imurin on helppo ja nopea käydä asunto läpi kun mattoja tai roinaa ei ole.

Ei koriste-esineitä. Ainoat koriste-esineet ovat olohuoneen vitriinissä. Siellä eivät pölyty. Muutoin tasoilla on vain käyttötavaroita, joiden paikka on siinä; esim. radio, kahvinkeitin, jne.

Kaikki on oltava pestävissä. Esim koiranpedit ovat täkkejä joihin vaihdan puhtaat pussilakanat säännöllisesti (koirilla omat lakanansa.) Kankaisen nojatuolin päällä aina viltti, jonka voi heittää koneeseen. Keittiön tuoleissa ei saa olla kangasta, näin pelkkä pyyhintä riittää. Sohvat on oltava nahkaisia, tällöin voi pyyhkiä nihkeällä eivätkä kerää karvoja.

Meillä ei vaihdeta mitään kesä-, joulu-, pääsiäisverhoja. Neutraali värimaailma koko talossa. Tosin emme ole nöpönuukia sisustuksen suhteen, käytännöllisyys menee kaiken edelle.

Teinin huoneessa oma pyykkikori ja hän hoitaa itse vaatehuoltonsa. Teinin huoneessa on myös pyykkikori joka hoitaa roskiksen virkaa. Aiemmin roskat kertyivät pöydälle, mutta nyt koulupöydän vieressä on tämä valtava roskis jonne on helppo heittää roskat, eikä se täyty ihan heti.

Jokaisella on oma pussi likaisille sukille ja alushousuille. Pussin täytyttyä ne voi heittää koneeseen esim lakanoiden kanssa. Näin jokaisen perheenjäsenen sukat pysyvät erillään, eikä tarvitse etsiä pareja. Kaikki käyttävät vain mustia sukkia joten pareja ei tarvitse yhdistellä. Sukat vain irtonaisena koriin vaatekaappiin.

Vaatteet ovat muovilaatikoissa (sopivan kokoisia vaatekaapin hyllyihin, läpinäkyviä.) T-paidat omissaan, leggingsit omissaan jne. Inhoan vaatteiden taittelua. Kun paita on ollut hetken päällä, se pehmenee eikä mitään ruttuja näy. Olenkin kysellyt ihmisiltä arvaisivatko he etten taittele vaatteitani. Edes supertarkka äitini ei voinut uskoa 😆 Varsinkin pienten lasten vaatteille voisi tehdä näin. Lapset voisivat itse lajitella puhtaan pyykkinsä.

Ei tule nyt äkkiseltään muuta mieleen

Vierailija
386/395 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en ole mikään siivousintoilija. Siksi meillä on mahdollisimman pelkistetty sisustus.

Ei mattoja (useampi koira, matot eivät edes pysyisi puhtaana.) Helppo vetäistä lattiat imurilla ja tarvittaessa pyyhkiä nihkeällä. Robotti-imurin on helppo ja nopea käydä asunto läpi kun mattoja tai roinaa ei ole.

Ei koriste-esineitä. Ainoat koriste-esineet ovat olohuoneen vitriinissä. Siellä eivät pölyty. Muutoin tasoilla on vain käyttötavaroita, joiden paikka on siinä; esim. radio, kahvinkeitin, jne.

Kaikki on oltava pestävissä. Esim koiranpedit ovat täkkejä joihin vaihdan puhtaat pussilakanat säännöllisesti (koirilla omat lakanansa.) Kankaisen nojatuolin päällä aina viltti, jonka voi heittää koneeseen. Keittiön tuoleissa ei saa olla kangasta, näin pelkkä pyyhintä riittää. Sohvat on oltava nahkaisia, tällöin voi pyyhkiä nihkeällä eivätkä kerää karvoja.

Meillä ei vaihdeta mitään kesä-, joulu-, pääsiäisverhoja. Neutraali värimaailma koko talossa. Tosin emme ole nöpönuukia sisustuksen suhteen, käytännöllisyys menee kaiken edelle.

Teinin huoneessa oma pyykkikori ja hän hoitaa itse vaatehuoltonsa. Teinin huoneessa on myös pyykkikori joka hoitaa roskiksen virkaa. Aiemmin roskat kertyivät pöydälle, mutta nyt koulupöydän vieressä on tämä valtava roskis jonne on helppo heittää roskat, eikä se täyty ihan heti.

Jokaisella on oma pussi likaisille sukille ja alushousuille. Pussin täytyttyä ne voi heittää koneeseen esim lakanoiden kanssa. Näin jokaisen perheenjäsenen sukat pysyvät erillään, eikä tarvitse etsiä pareja. Kaikki käyttävät vain mustia sukkia joten pareja ei tarvitse yhdistellä. Sukat vain irtonaisena koriin vaatekaappiin.

Vaatteet ovat muovilaatikoissa (sopivan kokoisia vaatekaapin hyllyihin, läpinäkyviä.) T-paidat omissaan, leggingsit omissaan jne. Inhoan vaatteiden taittelua. Kun paita on ollut hetken päällä, se pehmenee eikä mitään ruttuja näy. Olenkin kysellyt ihmisiltä arvaisivatko he etten taittele vaatteitani. Edes supertarkka äitini ei voinut uskoa 😆 Varsinkin pienten lasten vaatteille voisi tehdä näin. Lapset voisivat itse lajitella puhtaan pyykkinsä.

Ei tule nyt äkkiseltään muuta mieleen

Onko noissa vaatelaatikoissa kannet myös, vai ovatko avonaisina hyllyissä?

Vierailija
387/395 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään on mun viikon ainoa vapaapäivä ja harmittelin, kun pitäis tehdä viikkosiivous. No näitä kuvia katsellessa mun ei tosiaankaan tarvis siivota. :D Ehkä käytän tän ainoon vapaapäivän johonkin muuhun aktiviteettiin ja siivoan sitten viikon päästä.

Vierailija
388/395 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi hintikan koti ei selvästikään kuulunut joukkoon.

Omakin keittiö näyttää tuolta ruuanlaiton jälkeen ja on hetkessä siivottu yleensä heti ruokailun jälkeen.

Kaikki muutkin sotkut sellaisia normaaleja kodin sotkuja jotka katoaa hetkessä.

Muiden kodeissa mua hirvitti se että oli lääke tms purkkeja pöydillä ja hellalla tavaraa.

Ja tuo vaateröykkiöiden määrä. Hirveä paloturvallisuus riski.

Mulla itselläni ollut myös liikaa tavaraa ja se hieman auttoi niistä eroon pääsemiseen kun en kodistani halunnut poistua siksi ettei ollut kiva tulla takaisin

Vierailija
389/395 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leivoin yhden piirakan = sentti pizza.

En ymmärrä kuinka vaikeaa on laittaa roskat roskiin suoraan. Eikä jättää pöydälle.

Vierailija
390/395 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laiskuus. Nykyajan ihmiset on sairaan laiskoja. Kännykän tuijottelu ja some pas.... seuraaminen on tärkeintä hyvin monelle. Säälittävää.

Vierailija
391/395 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perus "flunssat" aika selityksiä. Mä asun yksin rivitalossa ja on silti aikaa siivota. Jos ei siivoa niin helposti sairastuu. 😁 N. 28

Mulla on lapsi ja kaksi kissaa niin hyvin ehtii.

Vierailija
392/395 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perus "flunssat" aika selityksiä. Mä asun yksin rivitalossa ja on silti aikaa siivota. Jos ei siivoa niin helposti sairastuu. 😁 N. 28

Jos väsyttää niin pidän taukoja, mutta en lopeta koska tykkään siivoamisesta, helposti tulee kämppään ötököitä jos ei siivoa.

- Kirjoittaja.

Vierailija
393/395 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos väsyttää niin pidän taukoja, mutta en lopeta koska tykkään siivoamisesta, helposti tulee kämppään ötököitä jos ei siivoa.

- Kirjoittaja.

Mitä ötököitä kämppään tulee jos ei siivoa?

Vierailija
394/395 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverin suusta kuultua: En voi siivota, koska ei ole ollut lapsivapaata. Hmm, ensimmäinen ajatus oli että mitä?! Miksi lapsen pitää olla pois kotoa, jos siellä siivotaan? Eikö lasta voi opettaa samalla myös korjaamaan omia jälkiään? Näin meillä on toimittu eikä siivousta ole hoidettu niin, että lapset ovat silloin poissa. Kyllä lapsuudenkodissakin siivottiin ja lapset pyörivät jaloissa auttaen askareissa, joista selvisivät. 

Vierailija
395/395 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Kirjoittaja.

Mitä ötököitä kämppään tulee jos ei siivoa?

Ainakin muurahaisia, oon huomannut että ne häviää jos siivoaa tosi huolellisesti. Ja ötökät viihtyvät pölyssä.

- Kirjoittaja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän seitsemän