Pitkä avautuminen siskoni "oudosta" mieskaverista
Siskoni alkoi seurustelemaan uuden miehen kanssa. Hän vaikutti kaikinpuolin fiksulta ensitapaamisesta lähtien enkä voinut kuin ajatella, miten mukavanoloisen miehen siskoni oli itselleen löytänyt. Heidän suhteensa eteni nopeasti ja muuttivat pian yhteen. Olen siskoni kanssa läheinen ja näemme muutaman kerran viikossa, joskus tapaamme kahden kesken, joskus hän tulee miesystävänsä kanssa minun ja mieheni kotiin kylään tai me menemme mieheni kanssa heille.
Eräs asia on kamalasti alkanut "vaivaamaan" tuossa siskoni miesystävässä. Miehen kaikki liki jutut liittyvät tavalla tai toisella joko rahaan, omaisuuteen tai siihen minkälaisia "etuoikeuksia" hänellä on ollut/on koska tuntee jonkun varakkaan ihmisen.
Mies kertoilee paljon itsestään ja omista sukulaisistaan ja saattaa vaikka ryhtyä kertomaan olleensa vieraana serkkunsa muksun ristiäisissä ja sivuhuomautuksena jutussa mainitsee, että "en vienyt ristiäisiin lahjaa kun olin serkun kanssa aiemmin sopinut että siirrän lapsen tilille 700euroa" - hän kätkee monet rahaan liittyvät asiat ns. sivuhuomautuksiksi itse tarinaan vaikka ne eivät liittyisi muuten koko asiaan. Tai juttu siittä miten miten kävi kaupassa ja sieltä lähtiessä joutui kolariin - mainitsee toki ennen kolaritarinaa sen että kauppaan meni "pelkkään ruokaan yli 300e euroa taas tänäänkin".
Toinen tarina saattaa liittyä ravintolailtaan ystävien kanssa ja miten ystävä oli tilannut 3 000e edestä kuplivaa ystäväporukalle. Suosikkiaiheita on myös "mainostaa" sitä miten hänen isänsä on hyvä ystävä jonkun tunnetu erittäin varakkaan ihmisen kanssa ja minkälaisia etuja hän on päässyt nauttimaan tämän johdosta itse ja kehuu maasta taivaisiin tätä isänsä varakasta kaveria. Entä miten äiti tuntee opiskeluajoilta erään tasokkaan paikallisen ruokaravintolan omistajan ja miten hän saa koska vain halutessaan ilmaiseksi käydä syömässä tässä ravintolassa ja miten omistaja on niin rento huipputyyppi.
Kun hänen vanhempi veljensä oli ostanut uuden kalliin avoauton, ryhtyi tämä mies mainostamaan asiaa joskus ollessani siskoni ja hänen luonaan kylässä ja pian mies sanoi lähtevänsä käymään veljensä luona. Palasi pian kotiin ja oli ajanut veljensä uuden auton pihaan ja sanoi että hänen oli pakko päästä koeajamaan veljen autoa ja taitaakin lähteä sillä hoitamaan kauppareissun. Ja kun hänen isänsä oli ostanut (siihen aikaan) kalliin tablet- tietokoneen oli hän hakenut isältään lainaksi tämän tabletin ja teennäisen suurieleisesti nakutteli tablettia.
Kerran kun siskoni oli kylässä miehen kanssa meidän luonamme aloitti siskoni juttelemaan meidän (minun ja siskoni) lapsuudesta. Juttu liittyi siihen, että olemme kotoisin köyhistä oloista ja miten lapsena jouduimme päiväruoaksi usein syömään kuukauden lopussa puuroa aamulla, päivällä ja illalla kun ei ollut varaa muuhun. Saimme harvoin uusia vaatteita, ja teini-iässä saimme viikkorahaa 1-2euroa per viikko. Niitä euroa alettiin sitten kuukausitolkulla säästämään kunnes rahaa oli kasassa vaikka uuteen H&M puseroon jonka pystyimme omilla säästetyillä euron kolikoilla ostaa. Tähänkin tarinaan siskoni mies otti osaa toteamalla "Joo mullakin oli osa lapsuudesta köyhää aikaa ja pukeudun veljen vanhoihin vaatteisiin. Mun isästä tuli vasta yritysjohtaja kun mä olin 12vuotias".
On tullut kyllä selväksi että siskoni mies on varakkaamista oloista (en tosin tiedä voiko miestä itseä kutsua järin varakkaaksi, pikemminkin hänen vanhempiaan) ja hän haluaa sen mieluusti osoittaa muillekin ihmiselle puheidensa lomassa.
On hienoa, että on rikkaat vanhemmat jotka voivat vaikka ostaa jääkaapin täyteen ruokaa kun pyytää, tai vanhemmilla on suhteita rikkaisiin ihmisiin ja pääsee itse niistä aika ajoin nauttimaan vaikka ilmaisten ravintolaruokien muodossa ja on hauska kuulla riemukkaista poikienilloista jossa sattui jokin hauska kommellus (tilattiin niissä pirskeissä sittein 3tonnilla juomaa tai ei) MUTTA miksi kaikkien juttujen pitää aina liittyä rahaan ja miksi kokoajan pitää olla mainostamassa omaa tai muiden omaisuutta?
Kerran siskoni miesystävä silminnähden "järkyttyi" kun tulivat meille kylään mieheni syntymäpäivänä ja miehelläni oli yllä kalliin merkin pusero jonka oli aiempana päivänä ostanut. Siskoni totesi että "Petterillä onkin uusi paita, onpa hyvännäköinen" - jolloin siskoni mies kääntyi katsomaan kuin haukka mieheni paitaa (ja huomasi varmasti merkin/logon) ja naama venähti. Sama tapahtui kun mieheni syntymäpäivälahjapaketista (minun antamani) paljastui Iphone ja 2 eri kalliin merkin hajuvettä sekä eräs neuletakki jota itseasiassa siskoni mies oli joskus kehunut kun selaili meillä lehteä ja täten tiesi neuletakin maksavan paljon.
Myönnän antaneni lahjan tahallaan vasta kun siskoni ja hänen miehensä tulivat paikalle ihan vain sen vuoksi että tiesin että siskon miehen naama venähtää. Todellisuudessa jouduin säästämään erittäin kauan että sain nuo kaikki miehelleni hankituksi.
Hän luultavasti pitää meitä melkoisina köyhäpoloisina mutta yllättyisi jos vaikkapa mieheni alkaisi puhumaan kuten hän: mieheni äiti omisti ennen kuolemaansa 2 menestyvää yristystä ja työn vuoksi matkusteli usein ulkomaille Aasiaan ja Amerikkaan (ja mieheni pääsi mukaan näille reissuille ja yöpyivät luksushotelleissa ym.) ja äidin paras ystävä oli eräs varakas mies jonka nimen liki joka suomalainen tuntee ja joka antoi usein miehellenikin (mieheni ollessa nuorempi) kalliita lahjoja syntymäpäivinä ja maksoi milloin huvipuistoreissuja, milloin lomamatkan Espanjaan.
Miehenikin on siis varakkaista oloista kotoisin, hän peri edesmenneeltä äidiltään suuren kesämökin sekä äidin ison omistusasunnon kaupungin keskustasta ja miehelläni on eno, joka on kuolemansairas ja kyseinen eno on testamentannut omaisuutensa kokonaan miehelleni ja mies on kaupungissa tunnettu miljoonien eurojen omaisuudestaan.
Tarkoituksenani ei ole keulia näillä asioilla tällä palstalla mutta haluan tuoda julki, että kyllähän esimerkiksi meillä, tai miehelläni, olisi siskoni miehelle ja muillekin monenlaista rahatarinaa kerrottavana ja huimia kokemuksia siittä miten varakkaat äidin ystävät ovat hänenkin elämäänsä tuoneet uskomattomia kokemuksia joita ihminen rahalla voi saada. Siskoni, eikä hänen miehensä, tuskin esimerikiksi tietävät että mieheni omistaa ison kesähuvilan tai että hänen äitinsä omisti ennen kuolemaansa 2 menestyvää yritystä tai heillä ei ole hajuakaan tästä tunnetusta rikkaasta miehestä joka oli äidin ystävä ja työtoveri. Tuntuisi oudolta, jos mieheni alkaisi kaikenaikaa toitottamaan näitä asioita kaikille, minun sukulaisilleni ja ystävilleni. Esimerkiksi omat vanhempanikaan eivät tiedä miehestäni kaikkia noita asioita, koska mieheni ei ole kokenut tarpeelliseksi kertoa enkä minäkään. Olemme olleet 7vuotta yhdessä mieheni kanssa ja vasta muutama kk sitten mieheni kertoi isälleni minkä firman hänen äitinsä omisti ja kuka oli tämä rikas mies joka oli äidin ystävä. Isäni ei ollut uskoa koko juttua millään ja oli varma että yritämme jotenkin pilailla hänen kustannuksellaan. Kas, kun siskon miehen höpötystä kukaan ei ole vielä yltynyt epäilemään? :D
En siis väitä, etteivätkö siskoni miesystävän tarinat voi yhtä kaikki olla totta, sillä ei ole merkitystä mielestäni, mutta miksi ei voi koskaan puhua muusta?
Oletteko te kohdanneet vastaavaa? Joskus tekisi mieli laittaa sille äijälle jouhot suuhun.
Hauska tarina aloitusviestissä sen takia, että löysin hauskoja yhtymäkohtia omasta elämästäni. Olen syntynyt erittäin hyvin toimeentulevaan perheeseen, eikä lapsuudessani ollut koskaan puutetta mistään materiasta. En ole koskaan nähnyt ehkä lapsuuteni vuoksi rahassa mitään todella erikoista. Minulla on kuitenkin kaksi ammattikoulun käynyttä kaveria, jotka jaksavat puhua rahasta ja muutenkin arvottavat sen kaiken yläpuolelle. Ja kyllä se monin paikoin niin menee, että sillä on merkitystä kun mainitsin että kaverini ovat nimenomaan ammattikoulun kasvatteja.
Jos kaverini on tutustunut johonkin yrittäjään, jolla on rahaa ja vielä paljon, niin alkaa puhumaan hänestä kuin jumalasta seuraavana. Sitten jos kysyn, että eikös kaikilla ole Yrittäjä Yrjöstä sellainen kuva, että on aikamoisen ikävä ihminen ja kohtelee muita huonosti. Kaveri vastaa "höpöhöpö, sillä on rahaa, ymmärrätkö, pätäkkää..!"