Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaveriperheen TODELLA vilkas 4-vuotias

Vierailija

Hei, en oikein omalla naamalla uskalla kysyä keneltäkään tutulta mitä ihmettä tekisin joten kysyn anonyymisti täältä.

Minulla on kaveri jolla samanikäiset lapset kuin meilläkin, hänellä on 4-vuotias poika ja minulla 4-vuotias tyttö, ja lisäksi alle puolivuotiaat vauvat molemmilla.

Minun tyttöni on luonteeltan leikkisä, kiltti ja aika rauhallinen, ainakin näin kotona kun ollaan, päiväkodista sanoivat että on myös tosi tottelevainen ja tekee ohjeiden mukaan hommat myös siellä.

Kaverini poika taas on äärimmäisen vilkas, desibelit nousee kattoon, juoksee, rymyää, hajottaa leluja (vähän niinkuin vahingossa kun otteet on tosi kovat), saattaa esim. ottaa dvd-elokuvan kannet ja heiluttaa sitä ilmassa niin että muovitaskusta tippuu se elokuvan kansipaperi ja se sitten siinä rymytessä repeää ja rytistyy. Tai ottaa barbilta niin kovakouraisesti vaatteet pois että barbin vaatteet repeytyy. Tai jos kysyn että haluaisitteko vaikka piirtää niin kun ojennan tälle pojalle piirrustuspaperia niin poika ryttää paperin heti käsissään.

Poika myös "kiusaa" omaa nelivuotiastani. Koska on fyysisesti yli päätä pidempi saattaa ottaa jonkun tytön lempilelun ja nostaa sen niin ylös että tyttöni ei siihen yllä, juoksee lelu kädessä nauraen ja huutaen oman äitinsä luo ja antaa lelun äidilleen piiloon ettei tyttöni sitä saa. Itse aina totean tässä vaiheessa että jos ette pysty nätisti yhdessä leikkimään niin kumpikaan ei leiki ja lelu menee "jäähylle hyllyn päälle".

Kerta toisensa jälkeen tyttöni on vierailun päätteeksi tosi murheissaan kun kaikki lelut on jouduttu ottaa "jäähylle" hyllyn päälle. Itkukin on monesti tullut.

Monesti olen joutunut fyysisesti ottamaan pojan kädestä lelun kun on esim. lasten taskulamppua työntänyt kurkkuun tai paukutellut patteria. Poika käyttäytyy tällaisissa tilanteissa kuin koira, murisee ja näyttelee hampaitaan. On myös todella vahva ikäisekseen niin ihan saa tehdä töitä että jonkun lelun hänen kädestäänkin saa pois monen monen pyynnön jälkeen.

Suurimpaan rooliin nousee sitten tietenkin tämä kaverini, joka on siis aina näissä tilanteissa läsnä mutta ei tunnu saavan otetta poikaansa. Hän kyllä kieltää poikaansa, monestikin, mutta tekee sen vähän lässyttävällä äänellä, joskus jopa nauraen ja jos poika ei tottele niin jättää asian puolitiehen. Esim. jos pyytää poikaansa pesemään kätensä vessassa käynnin jälkeen ja poika juoksee nauraen pois niin ei tee sen asian eteen enää mitään (esim minä itse hakisin pojan fyysisesti pesemään niitä käsiä jos ei tottele). Tuota touhua katsoessa tulee tosi voimaton olo, poika kaipaisi mielestäni todella kovaa kuria ja selkeitä sääntöjä, mutta niitä ei tunnu olevan? Pojan äiti sanoo että poika käyttäytyy kotona kyllä hyvin mutta riehaantuu aina kavereitten kanssa.

Käydään joskus niillä kylässä ja se sujuu mun osalta silloin paremmin, mun ei tarvi pelätä että taas kaikki lelut on rikki....

En haluaisi enää kutsua heitä meille (tähän asti on nähty noin 1 krt / vko, joskus heillä, joskus meillä ja jos on hyvä sää niin leikkipuistossa) mutta olisiko se jotenkin outoa jos ei mitään selitä asiasta?
Mieheni ei heitä meille enää halua, tämän pojan takia. Sanoo poikaa eläimeksi.

Kommentit (6)

Vierailija

Minusta olisi kuitenkin parempi että selvittäisit asian suoraan asianosaiselle kun kuitenkin sen halusit noinkin tarkasti yleisesti kertoa. Voi hyvin olla että ihmettelevät jos eivät saa selitystä tai voi olla etteivät ihmettelemään, ehkä ymmärtävät asian perustelematta tai sitten ei... ei voi tietää.

Vierailija

Kannattaa sanoa, ettette halua enää nähdä teidän kotona jos poikaa ei saada kuriin. Kyllä kylässä pitää osata käyttäytyä kyläpaikan sääntöjen mukaan. Olisiko mahdollista, että näkisitte aina juuri jossain puistossa tai jos tyttö olisi isänsä kanssa ja sinä vaan näkisit muita, tuskin se poika kuitenkaan vauvalle mitään pahaa tekee?

Vierailija

Sano ystävällisesti että ehkä olisi hyvä hetken aikaa tavata vaikka leikkipuistossa koska silloin voitte paremmin keskittyä jutteluun eikä poika turhaan riehaannu kylässä ja tytölläsikin on sitten parempi mieli.

Tai sitten rupea kylmästi kasvattamaan tuota poikaa teillä ollessanne. Jos vie lelun tytöltäsi niin palautat lelun tytöllesi. Ja varoitat että toisesta kerrasta joutuu jäähylle. Ja viet lapsen tarvittaessa jäähylle. Toki vain jos jaksat tehdä näin ja vaarana on että lapsen äiti suuttuu ja kaveruus menee.

Kuulostaa kyllä raivostuttavalta myönnän. Ja erityisesti siis tuo äidin asenne ettei huolehdi lapsestaan.

Tsemppiä ap.

Vierailija

Kuulostaa vähän meidän pojalta, ei tottele äitiänsä ja riehaantuu herkästi varsinkin jos on vieraita tai mennään kylään.
Kotona on kuin eri lapsi ja jos ollaan kahdestaan käyttäytyy ihan hyvin.
T.m

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Miksi rankaiset omaa lastasi jos toinen ottaa lelun pois?

Ihan hemmetin hyvä kysymys! Jollain tapaa kai "pelkään" että pojan äiti katsoo että suosin vain omaa lastani? VAIKKA ihan yhtä lailla komennan omaa lastani ja kiellän ottamasta lelua pojan kädestä. Mutta ihan aina ei ole kyllä mullekaan ollut selvää kumpi on leikkinyt lelulla ensin joten kompromissina otan lelun kokonaan pois. :(

ap

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat