Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaalikääryleiden tekijöille kysymys

Vierailija
07.10.2015 |

En ole koskaan tehnyt kaalikääryleitä, en ole ikinä edes nähnyt niitä valmistettavan. Mulla olis nyt hyvin sieniä ja mietin, että mitäs jos kokeilis kaalikääryleitä (jos saan vanhempani lastenhoitoavuksi). Onko siinä ihan hirveä homma? Onnistuuko ekalla kertaa, vai tuleeko hirveitä rönttösiä?

Kommentit (107)

Vierailija
1/107 |
07.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sinä ruuanvalmistukseen vanhempien apua tarvitse. Minulla on viisi lasta ja aina ovat olleet mukana arjessa.

Kääryleitä valmistuu ihan mukavasti. Jos sulla on iso pakastin, voit laittaa kerän sinne, se helpottaa irtoamista. Mutta iso kattila on minkä tarvitset. Lehdet irtoaa kun pehmenevät kuumassa vedessä. Varo kuumaa vettä ja tekemällä lapsiesi kanssa, opetat heillekin miten keittissä toimitaan. Meillä pienimmät odottelee omia askareitaan pöydänäärellä. Vaikka alkuun lapsien tekeminen onkin hurjan sottusaa puuhaa niin lapset voi sekoitella, raastaa, kuoria, käännellä.. Mikä on hauskempaa lapsellesi kuin auttaa rikkomaan kananmunia? Ota isohko lautanen, pieni vati tms josta voit nyppiä kuoria pois. ;)

Lehtien irrottaminen on hankalinta kaalikääryleissä. Turvallisuus on tärkeintä, varo kuumaa vettä. Isossa kattilassa kaali pyörii hyvin. Täytteet on osa mielikuvitusta, itse tykkään että kaalissa on mukana siirappia. Kääntelyssä ensin pohja täytteen päälle, sivut ja käännä lehden reuna alaspäin. Ylimääräisiä, isoja lehtien osia voi leikata ja käyttää, samoin se kaalin sisus joka jää ylimääräiseksi voidaan käyttää joko täytteeseen tai jätä toisen ruuan sekaan.

Vierailija
2/107 |
07.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sinä voit tietää minua paremmin sen, tarvitsenko jonkun katsomaan ihan joka paikkaan kiipeilevää yksivuotiasta, kun laitan ruokaa? Laitatko yksivuotiaan rikkomaan kananmunia, sekoittamaan, raastamaan ja kääntelemään? Minä en. Ei pysy myöskään pöydän ääressä nätisti puuhailemassa omia asioita, ja jos lattialle jätän niin kiikkuu jalassa.

Minä en tarvitse lapsenhoidollisia neuvoja, kiitos vain. Jos tarvitsen, pyydän niitä, mutta en sinulta.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/107 |
07.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas ärhäkkä emäntä!

Vierailija
4/107 |
07.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpas ärhäkkä emäntä!

Mua ärsyttää sellainen, että tullaan neuvomaan asioissa, joihin ei neuvoa kaivata. Varsinkin kun tilanne on se, että neuvojalla ei ole mitään kuusaa tilanteesta. 

Ap

Vierailija
5/107 |
07.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpas ärhäkkä emäntä!

Hemmetin avuton ainakin. 

Vierailija
6/107 |
07.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tuo kakkonen ihan hyvällä yrittänyt ap:tä neuvoa...

Vierailija
7/107 |
07.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et onnistu. Kaalikääryleiden tekemiseen tarvitaan kärsivällisyyttä ja pitkää pinnaa. Molemmat sulta, ap puuttuu.

Vierailija
8/107 |
07.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se lasten tekeminen on aika sottaista puuhaa, varsinkin jos niitä pitää sekoitella, raastaa, kuoria ja käännellä.

Vierailija
9/107 |
07.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä ne vanhemmat tekemään kaalikääryleet, eipä oo stressiä lastenhoidosta sit.

Vierailija
10/107 |
07.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän tuo kakkonen ihan hyvällä yrittänyt ap:tä neuvoa...

Minusta se ei ole hyvällä neuvomista, että aletaan päteä toiselle tämän omasta elämästä. Mä en avauksessani kysynyt, olisko kellään neuvoja siihen, miten tehdä jotain hieman työläämpää ruokaa 1-vuotiaan joka paikkaan kiipeilevän apinan kanssa - tosin tuo kakkosen neuvo ei olisi siihen sopinutkaan.

Ap

Vierailija
11/107 |
07.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et onnistu. Kaalikääryleiden tekemiseen tarvitaan kärsivällisyyttä ja pitkää pinnaa. Molemmat sulta, ap puuttuu.

Tunnet nyt varmasti itsesi huomattavasti paremmaksi ihmiseksi, kun pääsit sanomaan. Toivottavasti tuli tarpeeseen.

Ap

Vierailija
12/107 |
07.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpas ärhäkkä emäntä!

Hemmetin avuton ainakin. 

Jos minä olen sinusta hemmetin avuton, niin ratkaisepa ihmeessä, mihin se 1-vuotias laitetaan ruuanlaiton ajaksi. Kiitos.

Ap

Vierailija
13/107 |
07.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiesus mikä muikkis tämä ap. Toivottavasti et tuu vastaan pimeellä kujalla. 

Vierailija
14/107 |
07.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se lasten tekeminen on aika sottaista puuhaa, varsinkin jos niitä pitää sekoitella, raastaa, kuoria ja käännellä.

Ei mua sottaisuus haittaa, laitan 4-vuotiaan esikoisen kanssa kyllä usein ruokaa, mutta ei se kyllä 1-vuotiaan kanssa onnistu. Ymmärrän kyllä, että kaikkien muiden AV-mammojen vuosikkaat ovat osanneet istua hiljaa syöttötuolissa raastamassa, kun näiden äidit ovat laittaneet ruokaa, mutta minun omani ei.

Ap

Vierailija
15/107 |
07.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiesus mikä muikkis tämä ap. Toivottavasti et tuu vastaan pimeellä kujalla. 

No sinullekin tuli varmasti niin paljon parempi mieli siitä, että saat hetken tuntea itsesi paremmaksi ihmiseksi, että varmasti tuli tarpeeseen. Ole hyvä.

Ap

Vierailija
16/107 |
07.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyydä ne vanhemmat tekemään kaalikääryleet, eipä oo stressiä lastenhoidosta sit.

En ymmärtänyt logiikkaasi.

Ap

Vierailija
17/107 |
07.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otat sen lapsen mukaan. Sehän on kiinnostunut asioista ja voit hyvin antaa osallistua. On minunkin lapset olleet 1- vuotiaita joka paikan tohisijoita! :D Nyt kun ovat ikänsä saaneet tehdä apuna ovat ihan näppäriä keittiössä. Minusta sä voit miettiä sen lapsesi kohdalta että milloin se sitten alkaa tekemään kotiaskareita? Tää on minusta tärkeä asia pohtia vanhempana, ei henkilökohtaisena vittuilunkohteena. Kun mietit lastasi joka nyt pienenä ei saa tehdä piparkakkua vaikka kanssasi niin milloin tekisi? Äitinä ainakin itse ajattelen että tälläinen herkkyyskausi kannattaa hyödyntää. 

Olen kokki ja ison perheen äiti ja minusta on hyvä että keittiöhommissa lapsi pääsee osallistumaan vaikkei osaisikaan. Ei keittiössä kannata pingottaa.. :( Sun lapsi on erityisen hyvässä tilanteessa nyt kun on kiinnostunut tekemään ja jos olet epävarma niin voit antaa lapselle kattilan ja lusikan jolla "kokkaa" kanssasi!

Kyllä mä näen että voin antaa vinkin tässä koska minusta et tarvitsisi lapsenhoitoapua vaan toisenlaisen näkökulman arkeen. Ei tätä tarvitse noin henkilökohtaisesti ottaa että vedät herneen nenään vaan voisi helpottaa arkea jos muuttaa toimintaa ja näkisi keittiön sellaisena paikkana jossa lapsikin saa osallistua.

Ehkä isovanhempia kannattaa pyytää vahtimaan lasta siksi ajaksi että pääset itse käymään jossain ilman lasta? Kahvilla kavereita moikkaamassa, uimaan? Tunnut melko kireältä.

Kakkonen

Vierailija
18/107 |
07.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otat sen lapsen mukaan. Sehän on kiinnostunut asioista ja voit hyvin antaa osallistua. On minunkin lapset olleet 1- vuotiaita joka paikan tohisijoita! :D Nyt kun ovat ikänsä saaneet tehdä apuna ovat ihan näppäriä keittiössä. Minusta sä voit miettiä sen lapsesi kohdalta että milloin se sitten alkaa tekemään kotiaskareita? Tää on minusta tärkeä asia pohtia vanhempana, ei henkilökohtaisena vittuilunkohteena. Kun mietit lastasi joka nyt pienenä ei saa tehdä piparkakkua vaikka kanssasi niin milloin tekisi? Äitinä ainakin itse ajattelen että tälläinen herkkyyskausi kannattaa hyödyntää. 

Olen kokki ja ison perheen äiti ja minusta on hyvä että keittiöhommissa lapsi pääsee osallistumaan vaikkei osaisikaan. Ei keittiössä kannata pingottaa.. :( Sun lapsi on erityisen hyvässä tilanteessa nyt kun on kiinnostunut tekemään ja jos olet epävarma niin voit antaa lapselle kattilan ja lusikan jolla "kokkaa" kanssasi!

Kyllä mä näen että voin antaa vinkin tässä koska minusta et tarvitsisi lapsenhoitoapua vaan toisenlaisen näkökulman arkeen. Ei tätä tarvitse noin henkilökohtaisesti ottaa että vedät herneen nenään vaan voisi helpottaa arkea jos muuttaa toimintaa ja näkisi keittiön sellaisena paikkana jossa lapsikin saa osallistua.

Ehkä isovanhempia kannattaa pyytää vahtimaan lasta siksi ajaksi että pääset itse käymään jossain ilman lasta? Kahvilla kavereita moikkaamassa, uimaan? Tunnut melko kireältä.

Kakkonen

Oletko ihan tosissasi sitä mieltä, että 1-vuotiaan kanssa on jo kiire aloittaa kokkaushommat, muuten se ei opi mitään? Ei se ihan oikeasti jaksa keskittyä mihinkään ruuanlaittohommaan. Oletko vakavissasi sitä mieltä, että mun kannattaa ottaa 1-vuotias, joka paikkaan kiipeilevä lapsi mukaan, kun teen ensimmäistä kertaa kaalikääryleitä? Siis ihan oikeasti? Sulla on varmasti ollut tosi rauhalliset lapset, kun tuollaista ehdotat. Munkin esikoinen oli 1-vuotiaana rauhallinen, mutten kyllä siltikään olisi jankannut kellekään, että otapa kuule se väkkärä vain mukaan, kun teet jotain hankalaa ruokaa ja ohjeista samalla myös nelivuotiasta ruuanlaittajaa.

Se, että ehdotat mulle, että yrittäisin laittaa ruokaa tuon kiipeilijän kanssa ei ole arkea helpottava neuvo. Se on vain ärsyttävää, koska koet tietäväsi jotenkin paremmin, millaista tämän lapseni kanssa on toimia.

Olisi pitänyt jättää tämäkin ketju avaamatta. Ihan normaalista asiasta ei voi kysyä ilman, että joku keksii antaa jotain aivan ihmeellisiä neuvoja.

Ap

Vierailija
19/107 |
07.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin just, vain Porvoossa on noin avuttomia kiukkuliisoja.

Vierailija
20/107 |
07.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin just, vain Porvoossa on noin avuttomia kiukkuliisoja.

Nyt kerrot perustelujen kanssa, mikä siinä on avutonta, että tuntee lapsensa. Vai onko vain kivaa purkaa omaa pahaa oloa toiseen ihmiseen? 

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme viisi