Kaalikääryleiden tekijöille kysymys
En ole koskaan tehnyt kaalikääryleitä, en ole ikinä edes nähnyt niitä valmistettavan. Mulla olis nyt hyvin sieniä ja mietin, että mitäs jos kokeilis kaalikääryleitä (jos saan vanhempani lastenhoitoavuksi). Onko siinä ihan hirveä homma? Onnistuuko ekalla kertaa, vai tuleeko hirveitä rönttösiä?
Kommentit (107)
Vierailija kirjoitti:
Ap, suosittelen lämpimästi (ja hyväntahtoisesti) sinulle ammattiapua ja hermolomaa.
Lastenhoitoapua kokkaamisen takia, voi jumalauta nyt nainen RYHDISTÄYDY!
Suosittelet lämpimästi ja hyväntahtoiseesti, mutta käsket sitten jumalauta ryhdistäytymään? Eli kumpaa se nyt onkaan?
Mä kirjoitin tuolla edempänä viestin, jossa pyysin yksityiskohtaisesti neuvoja siihen, miten saan käälikääryleet tehtyä sen vilkkaan 1-vuotiaan kanssa. Jos minä olen sinunkin mukaasi jotenkin kykenemätön, niin sitten sinä parempana äitinä ja muutenkin kätevämpänä henkilönä osaat varmasti vaihe vaiheelta selittää, miten toteutan kaalikääryleet yhdessä 1-vuotiaan vahtimisen kanssa. Jos et osaa neuvoa, voin todeta, että sinullakin on tarve hetken tuntea itsesi jotenkin paremmaksi ihmiseksi, mutta mitään sanottavaa sinulla ei ole. Eli nyt vain naputtelemaan sitä ohjetta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin just, vain Porvoossa on noin avuttomia kiukkuliisoja.
Nyt kerrot perustelujen kanssa, mikä siinä on avutonta, että tuntee lapsensa. Vai onko vain kivaa purkaa omaa pahaa oloa toiseen ihmiseen?
Ap
Minusta et ole avuton, kun haluat varmistaa, että salmalla kun laitat ruokaa, haluat pystyä katsomaan lapsen perään. Eihän hän välttämättä ole edes näköetäisyydellä, kun kokkaat. Avutonta sen sijaan on kysyä, millaisia sun kaalikääryleistä tulee, kun teet niitä ekaa kertaa. Mistä ihmeestä me voitaisiin se tietää? Jos ymmärrät lukemaasi ja teet ohjeiden mukaan, on kai todennäköisempää onnistua kuin epäonnistua. Kerro vähän enemmän itsestäsi ja henkilökohtaisista ns. haasteistasi, niin voimme ehkä asennoitua kysymykseenkin vakavasti.
Eli toisten kokemusten kyseleminen on typerää. Selvä. Mielipiteesi on luettu ja sille on tuhahdettu.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ap: llä juuttunut levy päälle.
Sinulla on juuttunut päälle ajatus, että on kommentoitava, vaikkei ole mitään sanottavaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se lasten tekeminen on aika sottaista puuhaa, varsinkin jos niitä pitää sekoitella, raastaa, kuoria ja käännel
Musta lasten tekeminen on ihan kivaa!
Miksi ap kerroit taustoja lapsistasi jos vain kaalikääryle ohjeita kaipasit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, suosittelen lämpimästi (ja hyväntahtoisesti) sinulle ammattiapua ja hermolomaa.
Suosittelet lämpimästi ja hyväntahtoiseesti, mutta käsket sitten jumalauta ryhdistäytymään? Eli kumpaa se nyt onkaan?
Mä kirjoitin tuolla edempänä viestin, jossa pyysin yksityiskohtaisesti neuvoja siihen, miten saan käälikääryleet tehtyä sen vilkkaan 1-vuotiaan kanssa. Jos minä olen sinunkin mukaasi jotenkin kykenemätön, niin sitten sinä parempana äitinä ja muutenkin kätevämpänä henkilönä osaat varmasti vaihe vaiheelta selittää, miten toteutan kaalikääryleet yhdessä 1-vuotiaan vahtimisen kanssa. Jos et osaa neuvoa, voin todeta, että sinullakin on tarve hetken tuntea itsesi jotenkin paremmaksi ihmiseksi, mutta mitään sanottavaa sinulla ei ole. Eli nyt vain naputtelemaan sitä ohjetta.
Ap
Laita lapsi sellaiseen leikkikehään, jossa on reilun metrin kokoiset reunat. Jos sieltä kiipeää pois niin ilmoita olympikomitealle ja hän pääsee johonkin vuorikiipeilyvalmennusryhmään varmasti. Kehään leluja ja kirjoja, näin ulkomailla aikoinaan lapsenvahtina toimiessa sai lapsen viihtymään tuntikausia yksin. Lakkasin sitten kynsiä sillä välin, sä voit vääntää ne kaalikääryleet. Jos sulla ei tuota leikkihäkki ole, niin mene ostamaan. Taidat olla tosiaan oman ajan tarpeessa. Ja tämä kaikki hellävaraisella huumorilla, you know. Mutta älä keksi tekosyitä, miksi et voi tehdä ruokaa lapsen läsnäollessa. Koska mikään vastaus ei näytä miellyttävän sinua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Laita lapsi sellaiseen leikkikehään, jossa on reilun metrin kokoiset reunat. Jos sieltä kiipeää pois niin ilmoita olympikomitealle ja hän pääsee johonkin vuorikiipeilyvalmennusryhmään varmasti. Kehään leluja ja kirjoja, näin ulkomailla aikoinaan lapsenvahtina toimiessa sai lapsen viihtymään tuntikausia yksin. Lakkasin sitten kynsiä sillä välin, sä voit vääntää ne kaalikääryleet. Jos sulla ei tuota leikkihäkki ole, niin mene ostamaan. Taidat olla tosiaan oman ajan tarpeessa. Ja tämä kaikki hellävaraisella huumorilla, you know. Mutta älä keksi tekosyitä, miksi et voi tehdä ruokaa lapsen läsnäollessa. Koska mikään vastaus ei näytä miellyttävän sinua.
Mähän en avauksessani pyytänyt alunperin vinkkejä siihen, miten voisin laittaa 1-vuotiaan kanssa ruokaa. Mulla ei ole niille vinkeille käyttöä, koska olen ratkaissut asian muilla tavoin. Koska tässä nyt kaikki ovat sitä mieltä, että mun pitää väkisin tehdä kaalikääryleitä 1-vuotiaan kanssa tai läsnäollessa, halusin kuulla heidän täsmälliset vinkkinsä asiaan.
Tiesitkö, ettei leikkikehiä ole missään myynnissä? Mun ystävä yritti ostaa sellaista vain huomatakseen, ettei niitä saa mistään. Jos nyt kuitenkin onnistuisin saamaan sen leikkikehän jostain, luuletko, että se 1-vuotias olisi siellä ihan mielellään ja iloisena, vai huutaisko ja itkiskö se ehkä 5-10 minuutin leikin jälkeen koko ajan? Jos kaalikääryleiden tekemiseen menisi suunnilleen 1,5 tuntia (en tiedä tarkkaa aikaa, voi mennä pitempäänkin), huudatanko lapsiraukkaa koko sen ajan vain AV-mammojen iloksi? Mä laitan joskus 1-vuotiaan omaan sänkyynsä, kun esim. vien pyykkiä kaappiin, ja ei se kyllä siellä sängyssä tosiaan niiden lelujen kanssa viihdy. Joku yksittäinen lapsi saattaa viihtyä, mutta useimmat eivät.
Joten nyt vain lisää vinkkiä, koska tuo ehdottamasi ei toimi.
Ap
Huomasin tässä lähiaikoina kaupassa käydessäni, että myytävänä oli käärylekaalia. Oli kilohinnaltaan vähän kalliimpaa kuin tavallinen keräkaali, mutta varmaan siitä saa sitten hyvät kääryleet. Itse rakastan kaalikääryleitä, mutta koskaan en ole itse tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ap kerroit taustoja lapsistasi jos vain kaalikääryle ohjeita kaipasit?
Mua ei olisi kiinnostanut puhua lapsista mitään, mutta ensimmäinen kommentoija oli sitä mieltä, etten ehdottomasti voi pyytää isovanhempia vahtimaan lapsia, kun teen jotain isompaa ruokaa, koska muutoin lapseni eivät ikinä opi tekemään keittiössä mitään.
En muuten kaivannut ohjetta, vaan toisten kokemuksia.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Että sä jaksat jauhaa samaa.
Ja sä lypsät kieli pitkällä lisää. Miksi? Anna tulla vain.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se lasten tekeminen on aika sottaista puuhaa, varsinkin jos niitä pitää sekoitella, raastaa, kuoria ja käänne
Mun mielestä lasten tekeminen on hauskaa puuhaa!
Ap, ime käärylettä ja lopeta se kiukutteleminen!
Vierailija kirjoitti:
Ap, ime käärylettä ja lopeta se kiukutteleminen!
Miten kauan ajattelit jatkaa tuota ininää? Kunnes keksit siihen jotain sisältöä?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites sun arki niin kuin muuten sujuu sen 1 veen kanssa ap? Ruuanlaitto? suihkussa käynti? Vessakäynnit..?
En tee ruokaa silloin, kun 1-vuotias on siinä paikalla. Meitä on kaksi vanhempaa, joten mies vahtii, kun mä laitan ruokaa. Vessassa voin tietenkin käydä, ei se niin kauaa vie. Suihkussa voin käydä lapsen kanssa, mutta toki mieluummin ilman lasta.
Mä olen varmasti ainoa AV-mamma, jolla on sellainen 1-vuotias, joka ei anna vanhemman tehdä mitään omaa juttua rauhassa ja joka ei rauhallisesti osallistu ruuanlaittoon. Tuli selväksi. Neuvolassa ovat sanoneet, että ihan normaali on, ja itsekin sellaisena olen pitänyt, mutta ilmeisesti pitää ottaa 1,5-vuotiasneuvolassa puheeksi, että varmaan hän on jotenkin viallinen, kun ei osallistu ruuanlaittoon.
Ap
on outoa ellei pysty mitään tekemään ellei mies vahdi lasta. Käykö mies töissä? Oletteko nälissään päivän?
kuolisitteko nälkään ilman toista aikuista?
tähän sinä tarvitset apua. Kaalikääryleet voit nyt unohtaa. Aloita perunoiden keittämisestä lapsille
miten lapset pärjää, kun olet kokopäivän netissä?
kuulitko uutisen, että tämä älykännykän kanssa ajanvietto on haitannut lasten puheenkehitystä?
näyttää estävän myös ruuanlaittoa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites sun arki niin kuin muuten sujuu sen 1 veen kanssa ap? Ruuanlaitto? suihkussa käynti? Vessakäynnit..?
En tee ruokaa silloin, kun 1-vuotias on siinä paikalla. Meitä on kaksi vanhempaa, joten mies vahtii, kun mä laitan ruokaa. Vessassa voin tietenkin käydä, ei se niin kauaa vie. Suihkussa voin käydä lapsen kanssa, mutta toki mieluummin ilman lasta.
Mä olen varmasti ainoa AV-mamma, jolla on sellainen 1-vuotias, joka ei anna vanhemman tehdä mitään omaa juttua rauhassa ja joka ei rauhallisesti osallistu ruuanlaittoon. Tuli selväksi. Neuvolassa ovat sanoneet, että ihan normaali on, ja itsekin sellaisena olen pitänyt, mutta ilmeisesti pitää ottaa 1,5-vuotiasneuvolassa puheeksi, että varmaan hän on jotenkin viallinen, kun ei osallistu ruuanlaittoon.
Ap
on outoa ellei pysty mitään tekemään ellei mies vahdi lasta. Käykö mies töissä? Oletteko nälissään päivän?
kuolisitteko nälkään ilman toista aikuista?
tähän sinä tarvitset apua. Kaalikääryleet voit nyt unohtaa. Aloita perunoiden keittämisestä lapsille
Mies tekee töitä kotona, joten katsoo lapsia sen aikaa, kun teen äkkiä lounaan. Anna vaikka kaksi hyvää syytä, miksi mun pitäisi keittää perunoita, joissa kestää ihan helkkarin kauan. Kun tehdään äkkiä lounas, tehdään wokkia tai pastaa. Anna huonot ruokaneuvosi jollekulle tarvitsevalle.
Ap