Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keskustelua HUUMEHÖRHÖISTÄ

Vierailija
29.08.2015 |

Minä olen päällisin puolin täysin normaali ja kunnollinen ihminen. Minulla on hyvä ammatti, käyn töissä, maksan vuokran ja laskut. Pidän huolta ulkonäöstäni ja pukeudun siististi. Olen kiltti, ystävällinen ja avulias. Mutta olen huumeriippuvainen.
.
Lapsena olin ns. kympin tyttö, mutta todella arka. Pärjäsin koulussa hyvin ja minulla oli kavereita. Jossain vaiheessa kuitenkin masennuin ja ahdistuin, ja itsemurhaa yritin 15-vuotiaana. 17-vuotiaana kiinnostuin huumeista ja aloin käyttämään satunnaisesti, ensin harvoin ja saatoin olla kuukausiakin ilman. Kärsin sosiaalisten tilanteiden pelosta, ahdistuksesta, masennuksesta, surkeasta itsetunnosta... Subutexista sain itsevarmuutta, jaksoin tehdä muutakin kuin maata yksin kotona, jaksoin taas kiinnostua ja innostua asioista. Jaksoin ELÄÄ, mikä ei todellakaan ollut itsestäänselvää minulle siihen aikaan. Monta vuotta käyttö oli hyvin satunnaista eikä siitä koitunut mitään ongelmia. Jossain vaiheessa homma karkasi käsistä, eikä sitten enää ollutkaan kivaa. Nyt olen 23-vuotias ja olen jo uskoakseni päässyt pahimman yli, vaikka edelleen sorrun sillon tällöin huumeisiin. Olen yrittänyt jo pitkään yrittänyt lopettaa, mutta se ei ole helppoa. Uskon kuitenkin onnistuvani vielä, vaikka siinä menisi kauan.
.
Miksi huumeiden käyttäjiä vihataan niin paljon vain siksi, että he käyttävät huumeita? Jotkut nistit joo tekevät rikoksia ja aiheuttavat vahinkoa muille, mutta sitten on muita kaltaisiani jotka eivät tee kenellekkään mitään pahaa. Narkkaritkin ovat ihmisiä siinä missä muutkin ja aivan yhtä arvokkaita, ainunlaatuisia yksilöitään. Miten itse suhtaudut huumeisiin ja niiden käyttäjiin?

Kommentit (564)

Vierailija
61/564 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa sattuneet huumekuolemien määrät on lähes tuplaantuneet viimeisessä kymmenessä vuodessa. Jos taas verrataan Portugaliin, niin siellä on huumekuolemat vähentyneet merkittävästi huumeiden dekriminalisoinnin myötä ja hiv-tapaukset puolittuneet. Eli huumeiden laillistamisesta ei ole kun hyötyä, jonka on nykyisin tajunnut myös YK. Nykyiset huumelait on vanhanaikaiset ja johtaneet loputtomaan huumesotaan ympäri maailmaa, jonka uhreja on tuhansittain.

Vierailija
62/564 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 04:11"]Palaan mielenkiinnolla jatkamaan elämäni ensimmäistä av-keskusteluun osallistumista heti kun on jokin tätä kännykkää parempi kirjoitteluväline käytettävissä. Ketjussa on liikaa samaistuttavaa tekstiä pelkkään sivustaseuraamiseen.

T. 22-vuotias, ennen masentumistaan "täydellinen mallioppilas" itsekin, nykyään lähinnä täydellisen riippuvainen.
[/quote]

Kurjaa, että samaistut, mutta kiva että löysit tiesi tänne, mukaan vaan jakamaan kokemuksia! :)
Toisaalta tosi ikävää mutta toisaalta myös helpottavaa huomata, että meitä on tässä vastaavassa tilanteessa useampia. Ns. oikeassa elämässä en ainakaan tietääkseni tunne samassa tilanteessa olevia, vaan kaikki tuntemani käyttäjät ovat, miten sen nyt nätisti sanoisi, enemmän stereotyyppisen käyttäjän kaltaisia kuin minun kaltaisiani päällisin puolin elämässä pärjääviä kaappinarkkareita. Jos tähän keskusteluun liittyy useampia keskustelijoita, niin voisiko jokainen liittää viestiinsä jotain mistä tunnistaa, kenen viesti on kyseessä? Esim mulla on tuo "T. Ap" jokaisen viestini perässä.
T. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/564 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 04:30"]Suomessa sattuneet huumekuolemien määrät on lähes tuplaantuneet viimeisessä kymmenessä vuodessa. Jos taas verrataan Portugaliin, niin siellä on huumekuolemat vähentyneet merkittävästi huumeiden dekriminalisoinnin myötä ja hiv-tapaukset puolittuneet. Eli huumeiden laillistamisesta ei ole kun hyötyä, jonka on nykyisin tajunnut myös YK. Nykyiset huumelait on vanhanaikaiset ja johtaneet loputtomaan huumesotaan ympäri maailmaa, jonka uhreja on tuhansittain.
[/quote]

En ole täysin samaa mieltä siitä, että huumeiden laillistamisesta on pelkkää hyötyä. Lisäksi Suomi ja Portugali ovat täysin erilaisia maita varmasti huumekulttuuriltaankin, eikä niitä voi täysin verrata toisiinsa. Toisessa maassa toimiva systeemi ei välttämättä toimi samanlailla toisessa. Dekriminalisointi kuitenkin poistaisi ongelman, minkä jotkut ovat tässäkin keskustelussa maininneet; hoitoon ei uskalleta hakeutua leimautumisen pelossa. Kumpi on yhteiskunnan kannalta parempi, hoidossa oleva toipuva narkkari vai narkkari, joka joutuu rahoittamaan sairauttaan rikoksilla ja sosiaalituilla? Yksilötasosta puhumattakaan. Nykyinen systeemi on järjetön eikä toimi kenenkään hyväksi.
T. Ap

Vierailija
64/564 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika erikoinen ketju, täytyy sanoa.

Tässä nyt haetaanhyväksyntää huumeiden käytölle tai niille ihmisille, jotka huumeita käyttävät, tai sitten vihataan niitä huumeiden käyttäjiä, mutta todella tässä ei puhuta mitään riippuvuussairaudesta, joka näillä huumeiden (tai alkoholin liika-)käyttäjillä on. Kyseessähän on siis SAIRAUS, jonka kuka tahansa meistä voi saada jos niitä päihteitä käyttää, toiset on alttiimpia kuin toiset. Toiset jää heti ensikokeiluista alkoholiin jollain mentaalisella tasolla "koukkuun", toiset ei vaikka joisivat jossain kohtaa elämäänsä suuriakin määriä. Joillekin voi syntyä addiktio myös liikuntaan/työhön/osteluun.. joka mekanismina toimii aivan samoin kuin nuo päihdeaddiktiotkin. Aineella/toiminnalla haet jotain oloa, jolla ehkä pakenet jotain nykytodellisuudessa, et ehkä kestä tyhjyyden tunnetta, merkityksettömyyttä, epäonnistumista, surua ja haet turrutusta päihteistä tai vaikka tosiaan pakkomielteisestä treenaamisesta. (Huom! pakkomielteisestä!)

Ja tuo riippuvuussairaus, on etenevä! Vaikka juuri nyt asiat olisikin ok, niin se etenee koko ajan, jos ei sitä ala itsessään hoitamaan. Riippuvaisen ihmisen ei ole mahdollista käyttää kemiaa pikkuisen silloin tällöin, vaan riippuvuussairaus on nimenomaan tila, jossa ihminen on menettänyt kykynsä hallita päihteidenkäyttöään. Ne, jotka pystyvät hallitsemaan, eivät ole riippuvaisia. (Tämä puolestaan ei tarkoita, että hallitseminen = pystyn olemaan kaksi viikkoa juomatta= minulla ei ole riippuvuutta. Matti Nykänenkin pystyi olemaan lähes sata päivää ilman viinaa, vaikka me kaiki tiedämme, että hän on sairas) Riippuvuus siis etenee, joten se, että nyt asiat on ok, ei tarkoita sitä, että neolisivat sitä tulevaisuudessa.

Toiseksi riippuvuuteen liittyy suuri häpeän tunne (en halua kertoa läheisilleni) sekä kieltäminen (ei minulla oikeastaanmitään ongelmaa ole, eli oikeastaan voin hyvin jatkaa käyttöä --> tätä riippuvaiset aivot syöttää sairaalle). Jokainen meistä varmasti tietää ihmisiä, jolle sanomalla hänen liiallisesta päihteiden käytöstään saa kuulla sata tekosyytä, miksi on on juoda/käyttää, tai että vika on jossain muualla kuin päihteidenkäyttäjässä. Tämä tapahtuu siksi, että ihmiselle on liian vaikeaa katsoa tilannetta itsessään, koska silloin pitäisi alkaa itse tekemään jotain, tai on niin vaikea hyväksyä itsensä sellaisena.

Ainoa lääke riippuvuudesta toipumiseen on rehellisyys ja avoimuus ITSELLE, ja myös muille. Tunnustamalla oikeasti tilanteensa itselleen, on mahdollisuus ottaa vastuu ja lähteä tekemään toisenlaisia valintoja. Siihen tarvitsee tukea muilta ihmisiltä ja hoitotahoilta, ehkä vertaisryhmistä. Tuossa kohtaa ei kannata pelätä leimaantumista/häpeää, koska voin sanoa, että vielä pahempaa on luvassa, jos ei itselleen tee mitään.

Mutta vielä: Ei ole kyse siitä, vihataanko me narkkareita vaiko ei. Jokainen meistä voi tulla riippuvaiseksi, olen nähnyt lukemattomia tarinoita, joissa eläkkeelle jäämisen, puolison kuoleman, töiden loppumisen jälkeen ihmisen voimavarat ovat loppuneet ja on alettu lääkitsemään itseä alkoholilla, ja kun on oikeanlaiset geenit, niin siitä suosta ei olekaan ollut ihan helppo nousta ylös. Ja luulen, ettei monikaan mieti kohdallaan, millaiset omat ratkaisukeinot ongelmiin ja hankaliin tunteisiin on, kuinka moni meistä lääkitsee itseään esim. joka vkl rentoutumalla viinin tai kaljan avulla....

t. päihdetyöntekijä

Vierailija
65/564 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te rahoitatte huumeiden käytön? Subu maksaa melkoisesti ja samalla jos pitää maksaa muut elämisen kustannukset? Väistämättä johtaa rikoksiin ja väkivaltaan valtaosalla. Komppaan tuota päidetyöntekijän kirjoitusta. Hatunnosto sinulle, itse paloin loppuun siinä työssä ja nyt jo vuosia muissa hommissa.

Vierailija
66/564 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 23:26"]

[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 23:00"]

Mulla yksi sisaruksista ollut jo yli kymmenen vuotta narkomaani, ja on aiheuttanut niin paljon surua ja murhetta meidän perheelle, että kyllä vihaan huumeita ja vihaan sitä millaiseksi ne ihmiset tekee. En edes halua enää yritää ymmärtää narkkareita, olen tuhlannut ihan tarpeeksi aikaani siihen.

[/quote]

Niin. Sinun sisaruksesi = kaikki narkomaanit. Ja kaikki päihteetkin ovat yksi ja sama asia. Alkoholi = heroiini.

Tiedoksesi, kofeiinikin on huume. Vihaatko kahvinjuojia?

[/quote]

No kyllä näiden vuosien aikana on muutama muukin narkomaani tullut tutuksi. Tämän lisäksi olen vielä hoitoalalla töissä, joten työssänikin olen heitä kohdannut. Naurettavaa alkaa puhua kofeiinista ja kahvinjuonnista, kun puhutaan ihmisistä, jotka pilanneet elämänsä, eivät pysty käymään töissä, eivätkä tekemään mitään muutakaan rakentavaa josta olisi mitään hyötyä tai iloa kellekään, heidän itsensä mukaanlukien. Pitäiskö nyt näiden muutana narkkarin takia, jotka täällä omien sanojensa mukaan kertovat elämänsä suht normaalia elämää olla sitä mieltä, että huumeet ovatkin oikeastaan ihan jees juttu ja narkkaus pitäisi hyväksyä? t.42

Vierailija
67/564 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksikään normaalilla järjellä varustettu ihminen ei kannata huumeiden laillistamista! Mielestäni pitäisi käydä keskustelua jopa alkoholin myynnin rajoittamisesta/lopettamisesta ja alkoholistien pakkohoidosta. Suomalaisen yhteiskunnan pahimmat viholliset, joihin tuhlautuu rahaa miljardeittain joka vuosi, ja jotka aiheuttavat kärsimystä kymmenille tuhansille ihmisille! 

Oksettava keskustelu.

Vierailija
68/564 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 09:12"]

Yksikään normaalilla järjellä varustettu ihminen ei kannata huumeiden laillistamista! Mielestäni pitäisi käydä keskustelua jopa alkoholin myynnin rajoittamisesta/lopettamisesta ja alkoholistien pakkohoidosta. Suomalaisen yhteiskunnan pahimmat viholliset, joihin tuhlautuu rahaa miljardeittain joka vuosi, ja jotka aiheuttavat kärsimystä kymmenille tuhansille ihmisille! 

Oksettava keskustelu.

[/quote]

Mene Päivi muualle.

Addiktiot kuuluvat ihmisen eksistenssiin - joillain enemmän, joillain vähemmän.

Rahaa kuluu myös ruokaohjelmien tekemiseen, kehitysapuun, urheiluun, ja muuhun suht järjettömään.

Sinä se täällä olet oksettava.

Vierailija
69/564 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 08:36"]

[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 23:26"]

[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 23:00"]

Mulla yksi sisaruksista ollut jo yli kymmenen vuotta narkomaani, ja on aiheuttanut niin paljon surua ja murhetta meidän perheelle, että kyllä vihaan huumeita ja vihaan sitä millaiseksi ne ihmiset tekee. En edes halua enää yritää ymmärtää narkkareita, olen tuhlannut ihan tarpeeksi aikaani siihen.

[/quote]

Niin. Sinun sisaruksesi = kaikki narkomaanit. Ja kaikki päihteetkin ovat yksi ja sama asia. Alkoholi = heroiini.

Tiedoksesi, kofeiinikin on huume. Vihaatko kahvinjuojia?

[/quote]

No kyllä näiden vuosien aikana on muutama muukin narkomaani tullut tutuksi. Tämän lisäksi olen vielä hoitoalalla töissä, joten työssänikin olen heitä kohdannut. Naurettavaa alkaa puhua kofeiinista ja kahvinjuonnista, kun puhutaan ihmisistä, jotka pilanneet elämänsä, eivät pysty käymään töissä, eivätkä tekemään mitään muutakaan rakentavaa josta olisi mitään hyötyä tai iloa kellekään, heidän itsensä mukaanlukien. Pitäiskö nyt näiden muutana narkkarin takia, jotka täällä omien sanojensa mukaan kertovat elämänsä suht normaalia elämää olla sitä mieltä, että huumeet ovatkin oikeastaan ihan jees juttu ja narkkaus pitäisi hyväksyä? t.42

[/quote]

Kaikki huumeet eivät tee kaikista ihmisistä yhtä sekopäisiä.

Huumeet eivät "pilaa ihmistä". Vaikeat elämänkohtalot, joista ei muuten selviä, ns. pilaavat elämän.

Maailmassa on kärsimystä. Hyväksy se.

Sinun hyväksynnälläsi ei ole mitään merkitystä. Päihteitä ihmiset tulevat joka tapauksessa käyttämään.

Vierailija
70/564 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tykkää huumeiden käyttäjistä, koska minut on kerran ryöstetty ja toista kertaa ei tule.

Vierailija
71/564 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 09:12"]

Oksettava keskustelu.

[/quote]

Neropatti et ymmärrä, että laillistaminen vähentää tarvetta kärsimykselle ja rahan kulumiselle. USA:ssakin on alettu myymään joissain osavaltioissa marijuana-tuotteita.

Näin saadaan verotuloja.

Vierailija
72/564 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 09:57"]

En tykkää huumeiden käyttäjistä, koska minut on kerran ryöstetty ja toista kertaa ei tule.

[/quote]

En tykkää autoilijoista, koska jäin kerran auton alle.

Vierailija
73/564 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei huumeiden käyttäminen itselleni ainakaan ole ollut mitenkään "jees juttu" tms. Todella ikävä vitsaus kylläkin, joka on maksanut paljon muita asioita elämästäni. Ei ongelmakäyttö ole mitään Ibizalla biletystä, vaan todella arkista ja pakonomaista itselääkintää. Näin ainakin itselläni ja monilla tuntemillani narkomaaneilla, muiden puolesta en osaa sanoa. En ole tavannut niin huumevastaisia ihmisiä muualla kuin käyttäjien parissa. Ei se silti sitä tarkoita, että pitäisi ampua esimerkiksi huumevalistuksessa täysin yli ja jopa valehdella. Ei nuoret ole tyhmiä ja tässä asiassa tarkoituksen pyhittäminen keinoilla voi kääntyä pahasti itseään vastaan. Lähinnä tuntuu tämänkin keskustelun perusteella, että narkomaanit haluaisivat vain tulla kohdelluiksi ihmisinä demonisoinnin sijaan. Ei pahasti huumeriippuvainen ihminen tarvitse osakseen enää lisää taakkaa syyllistämisestä jne. Jos joku tekee rikoksia ja aiheuttaa häiriötä, niin hänet on tuomittava yksilönä tekojensa pohjalta. Ei siihen silloin tarvitse sekoittaa riippuvuussuhdetta johonkin päihteeseen(lailliseen/laittomaan). Itse olen rahoittanut käyttöni työtä tekemällä ja tuilla. Yksi lukemattomista huumeisiin liittyvistä myyteistä on se, että käytön rahoittamiseksi pitää suunnilleen ryöstää pankki viikoittain. Rajultahan se näyttää elokuvissa, mutta aineesta ja käyttömääristä riippuen voi päivittäinenkin käyttö tulla halvemmaksi, kuin viikonloppuisin yökerhossa pyöriminen. Huumeiden käyttäminen on todella arkista, tylsää ja rasittavaa "työtä", jota joutuu tekemään 24/7/365 satoi, tai paistoi, ilman vuosilomia. Tämä olisi hyvä nuortenkin tietää, ettei olisi nykyistä kielletyn hedelmän makua huumehommissa. Huumeiden laittomuus on ajanut käyttäjät marginaaliin ja niiden kaupan rikollisten käsiin. Ennen nykyisen kaltaista kieltolakia ei huumausaineet aiheuttaneet nykyisenkaltaisia ongelmia. Vahvan sosiaalisen stigman pelossa voi riippuvainen ihminen vältellä jopa hoitoon hakeutumista. Tämä tuskin on kenenkään etu. Ihannemaailmassa ei olisi narkomaaneja, juoppoja, prostituutiota, teiniraskauksia jne. Mutta koska emme elä tällaisessa utopiassa, emmekä tule koskaan elämään, niin mielestäni on ihan aiheellista lopettaa haihattelut ja tarjota hoitoa, puhtaita käyttövälineitä, kondomeja, antabusta, naloksonia jne. Tätä problematiikkaa ja huumeiden kulttuurihistoriaa n. tuhannen vuoden ajalta käsittelevä Hämeenanttilan kirja Trippi ihmemaahan on asiasta kiinnostuneille mielenkiintoista luettavaa. Myös tällä hetkellä YLE:llä pyörivä Huume-Suomi dokumenttisarja on mielenkiintoista nähtävää ja kuultavaa: http://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/08/07/huume-suomen-historia. Sinulle ap ja muut, jos haluatte vaihtaa ajatuksia, niin voisin ottaa sähköpostiosoitteen sitä varten. Ps. Vanhemmat kysyvät minulta usein, että miten voisivat minimoida lastensa ajautumisen huumeiden pariin. Rakastakaa! Älkääkä antako nuorille päihdemyönteistä kuvaa alkoholin juomisella, tupakoinnilla, lääkkeiden väärinkäytöllä jne! T: Keski-ikäinen kaappiveturi, 53/57

Vierailija
74/564 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 07:45"]Miten te rahoitatte huumeiden käytön? Subu maksaa melkoisesti ja samalla jos pitää maksaa muut elämisen kustannukset? Väistämättä johtaa rikoksiin ja väkivaltaan valtaosalla. Komppaan tuota päidetyöntekijän kirjoitusta. Hatunnosto sinulle, itse paloin loppuun siinä työssä ja nyt jo vuosia muissa hommissa.
[/quote]

Opintotuella, palkalla, lainalla, pikavipeillä... Joskus saan huumeita ilmaiseksi ihan muuten vaan tai "favor for favor" tyyliin. Enkä tarkoita tällä huoraamista, vaan esim. autokyydin tarjoamista, muuttoapua yms viatonta. En ole koskaan tehnyt rikoksia rahan saamiseksi tai käyttänyt väkivaltaa. Enkä ole koskaan käyttänyt niin paljon ja rankasti kuin rappionistit ja annokset ovat pysyneet melko pieninä, mikä on osaltaan pitänyt kustannukset pienempinä. Kaduttaa silti miten paljon olen pistänyt rahaa menemään huumeisiin, rahalle olisi niin paljon parempaakin käyttöä.
T. Ap

Vierailija
75/564 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 16:03"]

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 07:45"]Miten te rahoitatte huumeiden käytön? Subu maksaa melkoisesti ja samalla jos pitää maksaa muut elämisen kustannukset? Väistämättä johtaa rikoksiin ja väkivaltaan valtaosalla. Komppaan tuota päidetyöntekijän kirjoitusta. Hatunnosto sinulle, itse paloin loppuun siinä työssä ja nyt jo vuosia muissa hommissa. [/quote] Opintotuella, palkalla, lainalla, pikavipeillä... Joskus saan huumeita ilmaiseksi ihan muuten vaan tai "favor for favor" tyyliin. Enkä tarkoita tällä huoraamista, vaan esim. autokyydin tarjoamista, muuttoapua yms viatonta. En ole koskaan tehnyt rikoksia rahan saamiseksi tai käyttänyt väkivaltaa. Enkä ole koskaan käyttänyt niin paljon ja rankasti kuin rappionistit ja annokset ovat pysyneet melko pieninä, mikä on osaltaan pitänyt kustannukset pienempinä. Kaduttaa silti miten paljon olen pistänyt rahaa menemään huumeisiin, rahalle olisi niin paljon parempaakin käyttöä. T. Ap

[/quote]

Oletko ikinä joutunut huoraamaan?

Vierailija
76/564 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 21:25"]

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 07:45"]Miten te rahoitatte huumeiden käytön? Subu maksaa melkoisesti ja samalla jos pitää maksaa muut elämisen kustannukset? Väistämättä johtaa rikoksiin ja väkivaltaan valtaosalla. Komppaan tuota päidetyöntekijän kirjoitusta. Hatunnosto sinulle, itse paloin loppuun siinä työssä ja nyt jo vuosia muissa hommissa. [/quote] Opintotuella, palkalla, lainalla, pikavipeillä... Joskus saan huumeita ilmaiseksi ihan muuten vaan tai "favor for favor" tyyliin. Enkä tarkoita tällä huoraamista, vaan esim. autokyydin tarjoamista, muuttoapua yms viatonta. En ole koskaan tehnyt rikoksia rahan saamiseksi tai käyttänyt väkivaltaa. Enkä ole koskaan käyttänyt niin paljon ja rankasti kuin rappionistit ja annokset ovat pysyneet melko pieninä, mikä on osaltaan pitänyt kustannukset pienempinä. Kaduttaa silti miten paljon olen pistänyt rahaa menemään huumeisiin, rahalle olisi niin paljon parempaakin käyttöä. T. Ap

[/quote]

[/quote]

Ikävä kyllä muutaman kerran. Tämä vain pahentaa halua paeta todellisuutta huumeisiin. Silti parempi kuin, että olisin esimerkiksi ryöstänyt jonkun. Olen vahingoittanut vain itseäni. T. Ap

Vierailija
77/564 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen myös ollut huumeriippuvainen ja inhosin monia muita narkomaaneja. En oikeastaan narkomaaneja, vaan sitä mitä huumeet tekee ihmisille. Vihasin koko huumemaailmaa. Melkein kehenkään ei voinut luottaa, kavereita kuoli ja sain usein pelätä milloin mitäkin.
Aloitin huumeidenkäytön jo todella nuorena.
Aluksi se oli vain kokeilunhalua. Hieman myöhemmin yritin täyttää tyhjiötä ja "lääkitä" itseäni (olin hyvin masentunut). Ei se tietenkään toiminut niin. Siinä vaiheessa kun siitä tuli pakokeino ja "lääke", asiat alkoivat menemään alamäkeä.
Monet ihmiset tekivät rikoksia rahoittaakseen huumeidenkäyttönsä. Tuntui, että joillain ihmisillä ei ollut enää empatiakykyä ollenkaan.
Aluksi (kun käytin vain viihdekäytössä) tilanne ei ollut näin paha, ei tarvinnut pelätä ja oli ihan hauskaa. Tuntui jopa siltä, että kuulun vihdoin johonkin (minulla ei oikeastaan ollut kavereita).
Loppuvaiheessa kun olin pahasti riippuvainen, se oli hirvittävää. Tuntui, kun olisin vankilassa. Halusin pitkään lopettaa huumeidenkäytön mutta en enää tiennyt miten nousisin ja miten eletään "normaalisti".
Pystyin aika pitkään salaamaan käytön muilta, mutta myöhemmin ikään kuin romahdin. Kiinnostus ympäröivään maailmaan katosi täysin, olin varma että kuolen pian ja millään ei ollut enää merkitystä. Ei ollut enää muuta elämää kuin huumeet. Voin äärettömän huonosti silloin kun en ollut kamapäissäni. Se ei ollut enää hauskaa, siitä tuli normaali olotila. Olin kuin tyhjä kuori, varjo. En hymyillyt koskaan, en itkenyt koskaan.
En ollut enää herkkä ja ystävällinen oma itseni.
Vaikeinta huumeidenkäytön lopettamisessa oli pelko tulevasta, asiat olivat muuttuneet elämässäni, ihmiset olivat lähteneet mutta huumeet olivat pysyneet rinnallani koko ajan. Se oli jotain tuttua ja turvallista, jotain mihin aina palasin. Se oli todella suuri osa minua.
Tähän väliin on pakko sanoa, että kaikilla asiat eivät mene tietenkään noin pahaksi. Minulla meni varmaan sen takia, että aloitin niin älyttömän nuorena ja elämässä oli muitakin ongelmia lapsuudesta lähtien. En ollut viihdekäyttäjä vaan täysi narkomaani.
Yhtenä iltana mietin, että mä en enää halua elää tätä elämää. Sitten tajusin, että mun ei ole mikään pakko. Minulla on vielä mahdollisuus yrittää korjata asiat. Toinen vaihtoehto olisi ollut itsemurha.
Toipumisprosessi ei tietenkään ollut niin simppeli juttu, mutta siitä hetkestä se lähti käyntiin. Ennen oli aina ollut retkahduksia, nyt ei ole ollut yhtäkään. En vielä nuolaise ennen kuin tipahtaa, mutta teen täysillä töitä toipumisen eteen.
Varmaan tulee heikompia kausia ja tekee mieli palata samaan vanhaan koko loppuelämän, mutta se on mun valinta palaanko vai en. Kun katson vanhoja kuvia itsestäni.. Laihaa, kalpeaa ja surumielisen näköistä tyttöä, ajattelen että en koskaan halua palata niihin aikoihin.

Vierailija
78/564 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullekin on tapahtunut vaikka mitä kamalaa mutta huumeisin en koske. Kaikki narkit ketä tunnen, on luonteeltaan heikkoja ja huonojen ihmisten vietävissä.. Työn kautta olen päivittäin tekemisissä narkkien kautta ja ovat muuten harmittomia mutta varastelevat ihan perkeleesti.
Vihaan huumeidenkäyttäjiä yli kaiken. Pohjasakkaa

Vierailija
79/564 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 21:38"][quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 21:25"]

[/quote]

[/quote]

Ikävä kyllä muutaman kerran. Tämä vain pahentaa halua paeta todellisuutta huumeisiin. Silti parempi kuin, että olisin esimerkiksi ryöstänyt jonkun. Olen vahingoittanut vain itseäni. T. Ap
[/quote]

No olipa hauska juttu. En ole koskaan huorannut. Oikea ap poistuu nyt tästä keskustelusta.
T. Ap

Vierailija
80/564 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies on myös entinen narkomaani. Olin vielä myöskin hyvin nuori tavatessani hänet ensimmäisen kerran, olin 15-vuotias ja mies 27-vuotias. Ensitapaamisestamme on nyt 8 vuotta ja nykyisin asutaan avoliitossa ja ollaan naimisissa ja 1-vuotiaan tyttären vanhempia. :)

Mieheni oli juuri tuollainen mitä kuvailit tuolla lopussa, eli subu-piri-narkkari joka teki rikoksia ja pahin rikos mistä hänet aikoinaan on tuomittu, niin taponyritys, mikä liittyi velkojen perintään. Näinhän ne hommat hoidetaan alamaailman laein, jos ei velkoja tule ystävällisistäkään tai vähemmän ystävällistä kehotuksista ajoissa...

Mutta mulle mieheni ei oo koskaan tehny mitään pahaa, eikä todellakaan lapsellemme! ja muutenkaan ole kamalan väkivaltainen ihminen, ollut edes sillon kun käytti huumeita, mutta välillä tietty sitten tietyissä tilanteissa joutu puolustamaan itseään myös väkivallan keinoin ja hankkimaan noita velkoja takaisin väkivalloin! Mulle on kuitenkin jälkeenpäin sanonu että itekkin inhos sitä väkivaltaa ja huumeen huuruista elämää ja koko ajan ja monesti halunnu ulos vaan siitä, mutta se ei niin helppoo oo, kun huumeisiin on syntynyt riippuvuus...

Munkin mies oli hyvin nuori kun alotti käytön, 14-vuotias ja käytti sinne 27-28vuotiaaks asti ja 28-vuotiaasta asti on ollu TÄYSIN kuivilla eli tällä hetkellä meillä on ollut 7v kuivaa elämää huumeista, mikä on erittäin hienoa ja toivottavasti loppuelämä tulisi menemään samalla tavalla! :)) <3 ja jos ihmettelette miksi kirjoitin että meillä, niin minä + mies + lapsi kun ollaan nykyään kokonaisuus niin siksi. :) ja mies alotti ihan typerästä kokeilun halusta, mitä on katunut jälkeen päin älyn älyn älyttömästi!

Miehelle ei jäänyt mitään fyysisiä sairauksia/vammoja onneksi käytöstä, mitä nyt joskus käy vaan vähän normaalia hitaammalla ja ei välttämättä heti muista kaikkia sanoja... Et onneks ei mitään vakavampaa vauriota oo kuitenkaan jääny ja sit tietty myös C-hepatiitti, mut nykyään sekin on kovettunu, et siitäkään ei oo onneks enää vaaraa. Ei hälle itselleen, ei mulle, eikä lapsellemme.

Mut tosiaan, narkomaanejakin on erilaisia. On sinun kaltasia ap, jotka elää muuten tavallista elämää, mutta käyttää salaa huumeita, sitten on niitä jotka käyttää huumeita, ei pyri edes salailemaan sitä ja elää rikoksen polulla... Jokaisella päihdeongelmaisella on myös erillainen luonne. Toiset voi olla kuitenkin ihan mukavia + avuliaita ihmisiä niin kuin mieheni, sit löytyy myös täysiä kusipäitä jotka käyttää häikäilemättömästi toisia ihmisiä hyväkseen...! Ihan täysiä rottia. Minunkin mies on nykyisin myös onneksi työelämässä ja tuo leipää pöytään, kun mä olen kotosalla lapsen kanssa äitiyslomalla. :) Sähköasentajana työskentelee minun mies.

Sit syyt pystyy olemaan myös hirveän erilaisia mitkä johtaa siihen päihteiden väärinkäyttöön, toiset alkaa kokeilun halusta, joillakin taas voi olla ollut hirveän rankkaa elämässään ja lievittää päihteillä pahaa oloaan..... Elämä ei oo niin yksinkertaista niin kuin moni saattaa sen ajatella! Ihmiset jotka ei ymmärrä tätä ja haukkuu kaikki päihdeongelmaiset pystyyn, ovat minusta EMPATIAKYVYTTÖMIÄ. Enkä lähde siitä asiasta edes vääntämään, koska mun mieli ei muutu. :)

Minä en ole sitten ikinä huumeita käyttänyt, enkä tule käyttämään, ainut päihde mitä käytän on alkoholi silloin tällöin ja sitäkään en juo kun muutaman tölkin, tupakkaakaan en polta! Silti päädyin " rapa-nistin " kanssa yhteen ja olen myöskin ihan hyvästä perheestä, mitä tietty meidänkin perheellä ollut omat suden kuoppamme matkallamme. :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kuusi