Keskustelua HUUMEHÖRHÖISTÄ
Minä olen päällisin puolin täysin normaali ja kunnollinen ihminen. Minulla on hyvä ammatti, käyn töissä, maksan vuokran ja laskut. Pidän huolta ulkonäöstäni ja pukeudun siististi. Olen kiltti, ystävällinen ja avulias. Mutta olen huumeriippuvainen.
.
Lapsena olin ns. kympin tyttö, mutta todella arka. Pärjäsin koulussa hyvin ja minulla oli kavereita. Jossain vaiheessa kuitenkin masennuin ja ahdistuin, ja itsemurhaa yritin 15-vuotiaana. 17-vuotiaana kiinnostuin huumeista ja aloin käyttämään satunnaisesti, ensin harvoin ja saatoin olla kuukausiakin ilman. Kärsin sosiaalisten tilanteiden pelosta, ahdistuksesta, masennuksesta, surkeasta itsetunnosta... Subutexista sain itsevarmuutta, jaksoin tehdä muutakin kuin maata yksin kotona, jaksoin taas kiinnostua ja innostua asioista. Jaksoin ELÄÄ, mikä ei todellakaan ollut itsestäänselvää minulle siihen aikaan. Monta vuotta käyttö oli hyvin satunnaista eikä siitä koitunut mitään ongelmia. Jossain vaiheessa homma karkasi käsistä, eikä sitten enää ollutkaan kivaa. Nyt olen 23-vuotias ja olen jo uskoakseni päässyt pahimman yli, vaikka edelleen sorrun sillon tällöin huumeisiin. Olen yrittänyt jo pitkään yrittänyt lopettaa, mutta se ei ole helppoa. Uskon kuitenkin onnistuvani vielä, vaikka siinä menisi kauan.
.
Miksi huumeiden käyttäjiä vihataan niin paljon vain siksi, että he käyttävät huumeita? Jotkut nistit joo tekevät rikoksia ja aiheuttavat vahinkoa muille, mutta sitten on muita kaltaisiani jotka eivät tee kenellekkään mitään pahaa. Narkkaritkin ovat ihmisiä siinä missä muutkin ja aivan yhtä arvokkaita, ainunlaatuisia yksilöitään. Miten itse suhtaudut huumeisiin ja niiden käyttäjiin?
Kommentit (564)
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 21:29"]Miksi haet sympatiaa ihmisiltä, jotka eivät kykene siihen? Miksi jonkun random kurpan hyväksyntä on sinulle tärkeää?
[/quote]
En hae hyväksyntää. En ole kovin hyvä ilmaisemaan itseäni joten aloitusviesti taisi olla vähän epäselvä. Tein tämän keskustelun lähinnä koska haluan ymmärtää, miksi ihmiset suorastaan vihaavat narkkareita vain siksi, että he käyttävät huumeita. Miksi narkkarit tuomitaan niin herkästi, eikä ihmisessä nähdä muuta kuin se narkkaaminen? Monet nistit ovat aivan ihania ihmisiä, joiden elämä on ajautunut sivuraiteille syystä tai toisesta.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 21:39"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 21:29"]Miksi haet sympatiaa ihmisiltä, jotka eivät kykene siihen? Miksi jonkun random kurpan hyväksyntä on sinulle tärkeää? [/quote] En hae hyväksyntää. En ole kovin hyvä ilmaisemaan itseäni joten aloitusviesti taisi olla vähän epäselvä. Tein tämän keskustelun lähinnä koska haluan ymmärtää, miksi ihmiset suorastaan vihaavat narkkareita vain siksi, että he käyttävät huumeita. Miksi narkkarit tuomitaan niin herkästi, eikä ihmisessä nähdä muuta kuin se narkkaaminen? Monet nistit ovat aivan ihania ihmisiä, joiden elämä on ajautunut sivuraiteille syystä tai toisesta.
[/quote]
Johtuu siitä, että ihmisillä ei ole myötäelämisen kykyä. Useimmat ihmiset ovat vajavaisia jollakin tavalla. Arvosteleminen on silloin tavallaan luonnollista ja sosiaalisesti hyväksyttyä. Talous-uskonnossa asia korostuu. "Eihän narkit maksa veroja" yms. Luulen myös että psykopatia on yleisempää kuin luullaan, myös ns. ei-narkomaanien parissa.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 21:28"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 20:38"]
Hyvin kirjoitettu! Mieheni on entinen narkkari ja saa vieläkin kuulla asiasta, vaikka ollut kuivilla 10v !!
[/quote]
Sepä se kun ei välttämättä tarvitsisi olla edes kuivilla. Nykyinen malli antaa vain joko narkomaanina tai absolutistina olon.
Silloin väliin jää ne jotka käyttävät vain välillä. Onhan siinä riski addiktoitua, mutta siihenkin saa apua. Harmittavasti nykyään vieläkin rangaistaan käytöstä, kasvatuksesta ja syrjäytetään pois yhteiskunnasta.
Kuten ap:n tarinasta voidaan huomata hänellä elämä on suhteellisen tasaista vaikka subutex siihen kuuluukin. Jos poliisi tai viranomaiset puuttuisivat tähän tarinaan niin ap:n elämä menisi päin persettä ja varmasti tekisi mieli ryypätä tai vetää kunnon subuöverit.
Kovien huumeidenkin käyttäjät kykenevät helposti pitämään kulissit kunnossa ja elämään normaalia elämää, kunnes jäävät kiinni ja leimaantuvat.
Siksi olisi tärkeää ettei kaikille tyrkytetä täyttä absolutismia, koska jokainen välillä ratkeaa. Kristillisessä ympäristössä pitäisi antaa anteeksi eikä tuomita.
Dekriminalisaatio kaikille huumeille!
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 21:33"]Kaikki narkit luulee että ei näy päälle mut kyllä näkyy! Käsien vapina ja se olemus on kokonaisuudessaan outo! Sitä ei peitä vaatteet eikä meikit.
[/quote]
Mun kädet ei vapise, miksi vapisisivat? Olemuksessani ei ole mitään outoa. Ystävä jolle kerroin käytöstäni, luuli koko juttua ensin vitsiksi ja järkyttyi sitten. Minusta kuulemma on niin vaikea uskoa mitään sellaista, koska en vaikuta millään tavalla nistiltä ulkoisesti enkä sisäisesti. Huumeiden käyttö on todella yleistä nykyään ja saattaapa sinunkin tuttavapiirissäsi olla joku joka tietämättäsi käyttää.
T. Ap
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 21:43"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 21:33"]Kaikki narkit luulee että ei näy päälle mut kyllä näkyy! Käsien vapina ja se olemus on kokonaisuudessaan outo! Sitä ei peitä vaatteet eikä meikit. [/quote] Mun kädet ei vapise, miksi vapisisivat? Olemuksessani ei ole mitään outoa. Ystävä jolle kerroin käytöstäni, luuli koko juttua ensin vitsiksi ja järkyttyi sitten. Minusta kuulemma on niin vaikea uskoa mitään sellaista, koska en vaikuta millään tavalla nistiltä ulkoisesti enkä sisäisesti. Huumeiden käyttö on todella yleistä nykyään ja saattaapa sinunkin tuttavapiirissäsi olla joku joka tietämättäsi käyttää. T. Ap
[/quote]
Miten sun kanssa vois jutella kahdenkesken? En ole mikään tuomitsija yms todellakaan
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 21:21"]Tiedän etteivät sanani paljon auta, mutta haluan kuitenkin kertoa että toivoa irtipääsemisestä on! Itse aloitin subunkäytön 18-vuotiaana ja vähitellen kahenkymmenen vuoden ikään mennessä siitä oli kehittynyt riippuvuus. Nyt täytän pian 22 ja täysin raitis, lopetin päihteidenkäytön saadessani tietää olevani raskaana. Ja ei, tämä ei ole kehotus hankkia lasta siihen huumehelvettiin, mutta jos minä pystyin lopettamaan, uskon että teillekin se on mahdollista kunhan löydätte itsestänne sen motivaation ettekä pelkää hakea apua.
Tietysti addiktio kummittelee vielä taustalla ja joskus tekisi vain mieli vetää pää sekaisin, mutta silloin katson tytärtäni ja tiedän mitä elämältäni oikeasti haluan. Tsemppiä kauheasti!
[/quote]
Kiitos kauniista sanoistasi. Aivan mahtavaa että olet saanut asiasi kuntoon! Ikävä kyllä tiedän ihmisiä, jotka eivät ole raskaaksi tultuakaan pystyneet täysin lopettamaan käyttöä. Sitä en ole pystynyt ymmärtämään enkä hyväksymään. Vaikka olisi kuinka vaikeaa lopettaa, niin lapsen parhaan täytyy mennä kaiken edelle. Olet ihana äiti ja ihminen, kaikkea hyvää sinulle ja lapsellesi <3
T. Ap
Mihin tarvitset sitten 40 euroa, jos sinulla kerran on hyvä ammatti? Luulisi töistä rahaa saavan?
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 22:00"]
Mihin tarvitset sitten 40 euroa, jos sinulla kerran on hyvä ammatti? Luulisi töistä rahaa saavan?
[/quote]
Onko lääkkeet otettu?
Pahimpia huumeidenkäyttäjien tuomitsijoita ovat yleensä rapajuopot. Siitä voi päätellä mikä on asenteen taustalla. En ota vakavasti ainuttakaan moraalisaarnaa huumeista, jos saarnamies/nainen ei ole kertaakaan elämässään pohtinut huumeidenkäytön syitä, mitkä siihen johtaa. Jos jokin käyttäytymismalli on ihmiskunnassa suhteellisen yleinen (kuten huumeidenkäyttö on), niin sitä ei voi kuitata ylimalkaisella ip-lehtien lööppien tasoisella jeesustelulla.
Täällä kirjoittelee ihmiset huumeriippuvuudesta vaikak eivät siitä tiedä yhtään mitään. Ap, todellakin voit päästä irti subusta, miksi ihmeessä et voisi?! Väite: "narkomaani on aina narkomaani" ei myöskään pidä paikkansa. Olen itse ollut kuivilla (tosin käytin piristeitä) 15 vuotta. N kymmennen vuoden jälkeen koko persoonallisuuteni ja ajatusmaailman on täysin muuttunut. Inhoan tänä päivänä kaikkea huumeisiin liittyvää ja tuomitsen jyrkästi käytön, joka vaikuttaa negatiivisesti muihin ihmisiin. Työstän edelleen häpeän tunnetta käyttöön liittyen, mutta olen antanut itselleni anteeksi. Sillä huomasin, että ihminen voi muuttua. Voimia sinulle äläkä välitä vääristä viestistä, joita lähettävät sellaiset ihmiset, joita ohjaa tietämättömyys ja pelot.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 22:04"][quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 22:00"]
[/quote]
Onko lääkkeet otettu?
[/quote]
Kiitos vaan huolenpidosta, lääkkeet eivät kuulu elämääni, kuten päihteet muutenkaan. Täällä oli aiemmin ketju, jossa joku narkki kyseli mistä saada neljäkymppiä. Kuulostaa ihan ap:lle, yhtä kova vakuuttelu siitä kuinka kukaan ei ikinä hänestä huumeidenkäyttöä arvaisi. Ja sama kirjoitustyyli muutenkin. Voin tietysti olla väärässä, ehkä täällä pyörii paljonkin huumeidenkäyttäjiä.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 22:10"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 22:04"][quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 22:00"] Mihin tarvitset sitten 40 euroa, jos sinulla kerran on hyvä ammatti? Luulisi töistä rahaa saavan? [/quote] Onko lääkkeet otettu? [/quote] Kiitos vaan huolenpidosta, lääkkeet eivät kuulu elämääni, kuten päihteet muutenkaan. Täällä oli aiemmin ketju, jossa joku narkki kyseli mistä saada neljäkymppiä. Kuulostaa ihan ap:lle, yhtä kova vakuuttelu siitä kuinka kukaan ei ikinä hänestä huumeidenkäyttöä arvaisi. Ja sama kirjoitustyyli muutenkin. Voin tietysti olla väärässä, ehkä täällä pyörii paljonkin huumeidenkäyttäjiä.
[/quote]
Varmasti maksat erittäin paljon veroja, mutta miksi mielenmaisemasi on täysin ulkoapäin ohjattu? Tuliko kampaamon tuolilla taas tuomittua jotain "paskasakkia"?
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 21:50"][quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 21:43"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 21:33"]Kaikki narkit luulee että ei näy päälle mut kyllä näkyy! Käsien vapina ja se olemus on kokonaisuudessaan outo! Sitä ei peitä vaatteet eikä meikit. [/quote] Mun kädet ei vapise, miksi vapisisivat? Olemuksessani ei ole mitään outoa. Ystävä jolle kerroin käytöstäni, luuli koko juttua ensin vitsiksi ja järkyttyi sitten. Minusta kuulemma on niin vaikea uskoa mitään sellaista, koska en vaikuta millään tavalla nistiltä ulkoisesti enkä sisäisesti. Huumeiden käyttö on todella yleistä nykyään ja saattaapa sinunkin tuttavapiirissäsi olla joku joka tietämättäsi käyttää. T. Ap
[/quote]
Miten sun kanssa vois jutella kahdenkesken? En ole mikään tuomitsija yms todellakaan
[/quote]
Jos haluat jutella niin voisit vaikka luoda uuden "anonyymin" sähköpostiosoitteen ja ilmoittaa sen täällä, otan sitten siihen yhteyttä :)
T. Ap
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 22:10"][quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 22:04"][quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 22:00"]
[/quote]
Onko lääkkeet otettu?
[/quote]
Kiitos vaan huolenpidosta, lääkkeet eivät kuulu elämääni, kuten päihteet muutenkaan. Täällä oli aiemmin ketju, jossa joku narkki kyseli mistä saada neljäkymppiä. Kuulostaa ihan ap:lle, yhtä kova vakuuttelu siitä kuinka kukaan ei ikinä hänestä huumeidenkäyttöä arvaisi. Ja sama kirjoitustyyli muutenkin. Voin tietysti olla väärässä, ehkä täällä pyörii paljonkin huumeidenkäyttäjiä.
[/quote]
Minä tein aiemmin ketjun jossa kyselin ideoita rahan hankkimiseen, en siis pyytänyt rahaa keneltäkään edes lainaksi. Itseasiassa sen ketjun innoittamana tein tämän keskustelun. Sama ihminen siis kyseessä. Palkkani on pieni ja rahankäyttö melko holtitonta, varsinkin silloin kun käytän päihteitä. Ihan omaa tyhmyyttä siis.
T. Ap
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 21:33"]Kaikki narkit luulee että ei näy päälle mut kyllä näkyy! Käsien vapina ja se olemus on kokonaisuudessaan outo! Sitä ei peitä vaatteet eikä meikit.
[/quote] luulet varmaan muakin narkomaaniksi. Silmät pullistuu, kädet vapisee ja olen levoton ja hikoilen. Mulla on basedowin tauti.
Olen myös dekriminalisoinnin kannalla. Perheet, joissa on päihdeongelmia, voisivat hakea apua ilman salailua ja pelkoa leimautumisesta, ainaisesta lastensuojelun seurannasta. Nyt toisen vanhemman päihdeongelma salataan ja ongelmat lisääntyy.
Myös ammattillisessa mielessä avunhakeminen voi olla ammatillinen itsemurha, voit menettää koulupaikan...
Meillä on huono päihdelainsäädäntö.
T. Absolutisti, ilman aiempaa päihdeongelmaa
Tosiaan, jos joku haluaa jutella kahden kesken näistä asioista (esim nro 7?), niin voi luoda uuden sähköpostin/skypen ja kertoa osoitteen tänne, niin otan yhteyttä. Mielelläni keskustelisin yksityisemmin! :)
T. Ap
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 22:35"]
Tosiaan, jos joku haluaa jutella kahden kesken näistä asioista (esim nro 7?), niin voi luoda uuden sähköpostin/skypen ja kertoa osoitteen tänne, niin otan yhteyttä. Mielelläni keskustelisin yksityisemmin! :) T. Ap
[/quote]
t KRP
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 22:37"][quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 22:35"]
Tosiaan, jos joku haluaa jutella kahden kesken näistä asioista (esim nro 7?), niin voi luoda uuden sähköpostin/skypen ja kertoa osoitteen tänne, niin otan yhteyttä. Mielelläni keskustelisin yksityisemmin! :) T. Ap
[/quote]
t KRP
[/quote]
Aivan, KRP haluaa saada yksittäisiä narkkareita kiinni soluttautumalla vauvapalstalle. Niillä on sitä varten ihan oma yksikkökin.
.
Siksi ehdotin tuota uutta sähköpostia/skypeä, ettei tarvitse täällä paljastaa oikeaa osoitettaan jos haluaa ottaa yhteyttä.
T. Ap (eli KRP)
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 22:40"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 22:37"][quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 22:35"] Tosiaan, jos joku haluaa jutella kahden kesken näistä asioista (esim nro 7?), niin voi luoda uuden sähköpostin/skypen ja kertoa osoitteen tänne, niin otan yhteyttä. Mielelläni keskustelisin yksityisemmin! :) T. Ap [/quote] t KRP [/quote] Aivan, KRP haluaa saada yksittäisiä narkkareita kiinni soluttautumalla vauvapalstalle. Niillä on sitä varten ihan oma yksikkökin. . Siksi ehdotin tuota uutta sähköpostia/skypeä, ettei tarvitse täällä paljastaa oikeaa osoitettaan jos haluaa ottaa yhteyttä. T. Ap (eli KRP)
[/quote]
KRP hankki vauvayksikön vuonna 2014. Huumeista liian myönteisesti puhuvat "katoavat" kunhan ensin on juteltu vähän skypessä.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 21:24"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 21:21"]
Tiedän etteivät sanani paljon auta, mutta haluan kuitenkin kertoa että toivoa irtipääsemisestä on! Itse aloitin subunkäytön 18-vuotiaana ja vähitellen kahenkymmenen vuoden ikään mennessä siitä oli kehittynyt riippuvuus. Nyt täytän pian 22 ja täysin raitis, lopetin päihteidenkäytön saadessani tietää olevani raskaana. Ja ei, tämä ei ole kehotus hankkia lasta siihen huumehelvettiin, mutta jos minä pystyin lopettamaan, uskon että teillekin se on mahdollista kunhan löydätte itsestänne sen motivaation ettekä pelkää hakea apua. Tietysti addiktio kummittelee vielä taustalla ja joskus tekisi vain mieli vetää pää sekaisin, mutta silloin katson tytärtäni ja tiedän mitä elämältäni oikeasti haluan. Tsemppiä kauheasti!
[/quote]
Iso halaus sinulle! Olet maailman paras äiti tyttärellesi. Ihanaa lukea että olet kuivilla. -10-
[/quote]
Kiitos, ihana aina kuulla positiivisia kommentteja! Vaikka olenkin jo suhteellisen varma itsestäni, epäilijöitäkin aina löytyy ja välistä saa kuulla kyselyitä milloin olen taas lähdössä radalle. Tuntuu välillä mahdottomalta selittää vanhoille kavereille että minun elämäni on nyt lapsi eikä vanhaan ole enää paluuta. Vaikkei sen pitäisi näin mennä, on minun pakko sanoa että tuo pieni ihminen pelasti minut, en tiedä missä olisin parin vuoden päästä jollei tätä maailman kauneinta vahinkoa olisi sattunut :)