Tunnetko ketään perhettä, jossa vauvalle olisi tapahtunut kätkyt-kuolema?
olen hermoraunio kun pelkään kätkyt-kuolemaa vauvallamme. tuskin saan edes nukuttua. kuinkakohan usein noita tapahtuu?
Kommentit (27)
nukkui meidän välissä. Nyt on jo kasvanut " isoksi" . Mut niinhän se on ettei sille todellakaan voi kai oikein mitään tehdä sille asialle ;-(
äiti ei ikinä voisi kääntyä unissaan vauvan päälle, jos ei ole humalassa tms. koskaan en ole näin kuulluut tapahtuneet.
sellaisissa maissa (kehitysmaat) joissa vauva nukkuu vain äidin vieressä ei kätkytkuolemia juuri tapahdu. Vauva kuulee äidin hengityksen ja hengittää samaan tahtiin.
Mihin perustat väitteesi? Itse olen taas lukenut (tutkimustietoa), että vieressä nukuttaminen lisää kätkytkuolemia.
Perustuu juuri siihen ,että vauva ei pääse liian pitkäksi aikaa liian syvään uneen ja näin ollen unohda hengittämistä. Koska vanhemmat/vanhempi liikkuu unissaan ja vauva havahtuu tähän. Toinen tekiä on juuri tuo äidin (isän?) hengitys minkä rytmissä vauvakin sitten muistaa hengittää.
Vierailija:
Mihin perustat väitteesi? Itse olen taas lukenut (tutkimustietoa), että vieressä nukuttaminen lisää kätkytkuolemia.
paikkakunnallani menehtyi puolivuotias vauva (kätkytkuolema).
Itseäni hirvittää myös kyseinen asia, meillä vauva nyt 6 kk ja kääntyilee yöllä vatsalleen nukkumaan, jos en ole tyynyillä tms. tukenut kyljelleen tai selälleen.
T: se 6kk äiti