Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunnetko ketään perhettä, jossa vauvalle olisi tapahtunut kätkyt-kuolema?

Vierailija
03.02.2006 |

olen hermoraunio kun pelkään kätkyt-kuolemaa vauvallamme. tuskin saan edes nukuttua. kuinkakohan usein noita tapahtuu?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
03.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika harvinaisia ovat... minun pelkoani helpotti se että otin vauvan viereen nukkumaan.

Vierailija
2/27 |
03.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlella minä kerran etsin tietoa kun aina vaan hysteerinen asian suhteen..Jo kolmas vauva. Esikoisen löysin kerran 6kk mahallaan nukkumasta ja kun käänsin niin alkoi oikeen " läähättää" oli ilmeisesti ollut hetken hengittämässtä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
03.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

KÄTKYTKUOLEMA ON YHÄ MYSTEERI

- Sellainen muisto on jäänyt Saarasta, että hän rapsutteli minun hiuksia yöllä, kun hän nukkui meidän välissä. Se jäi Saaran viimeisestäkin yöstä mieleen, muistelee Tapani Koskinen kyyneleet silmissä.

- Saara oli silloin 7 ja puolen kuukauden ikäinen. Olin Tapanin vanhemmilla illansuussa, ja Saara oli vaunuissa iltapäiväunilla. Sieltä vaunuista minä hänet löysin - kuolleena, kertoo Terhi Koskinen.

Kätkytkuolema on edelleen mysteeri. Terveenä pidetty pikkuvauva kuolee äkkiä ja odottamatta, eikä siihen löydetä syytä tarkoissakaan tutkimuksissa. Vaikka kätkytkuolema on harvinainen, se mietityttää useita.

NUKUTA LASTA SELÄLLÄÄN

Ennen kuin Saaran kuolinsyy varmistui kätkytkuolemaksi, Terhi pelkäsi, että Saara oli tukehtunut.

- Saara oli jo sen verran iso, että hän ryömi lattialla ja laittoi kaiken suuhun, mitä lattialla oli. Minulla oli syyllisyys ennen kuin sain tietää, että mitään syytä kuolemaan ei ole löytynyt.

Kätkyt- ja lapsikuolemaperheiden yhdistyksen, Käpy ry:n toiminnanjohtajan Maarit Kivikon mukaan ensimmäisenä monelle vanhemmalle tulee mieleen juuri tukehtuminen.

- Se on kuitenkin selvitettävissä, mikä on tukehtuminen ja mikä ei ole. Paljon keskustelua on aiheuttanut myös nukkuma-asento, ja yleismaailmallisesti suositellaan lasta nukutettavaksi selällään.

Koskiset kertovat, että Saaraa nukutettiin selällään tai kyljellään, ihan ohjeiden mukaisesti.

- Mutta Saara oli jo niin vanha vauva, että hän osasi jo itse kääntyä vatsalleen. Ja vatsa-asennosta minä hänet löysin sieltä vaunuista.

SYYNÄ GEENIVIRHE?

Kätkytkuolema on Suomessa yleisin imeväisikäisten yksittäinen kuolinsyy. Niitä tapahtuu alle 20 vuodessa. Riski-ikä on kahdesta neljään kuukauteen. Nykylääketiede selvittää edelleen kätkytkuoleman syytä.

- Viimeinen tieto on, että aivorungon ja pikku aivojen alueella on vaurioita, jotka vähentävät lapsen hapensaantia ja happivaje vähitellen lisääntyy ja aiheuttaa kuoleman. Nykyään tutkitaan myös sitä, että olisiko kyseessä mahdollisesti geenivirhe, toteaa Kivikko.

TÄRKEIN TUKI OLI KESKINÄINEN PARISUHDE

Tapani Koskisen mukaan kätkytkuolemalapsen vanhemmille ei jää sijaa itsesyytöksille.

- Ihminen on siinä aika mestari, että sitä oikein hakee, että mitä on tehnyt väärin tuollaisessa kriisissä. Koska sille ei ole syytä, niin ei pysty ajattelemaan, että jotain olisi voinut tehdä toisin.

Koskiset kertovat, että suuren surun keskellä tärkein tuki oli heidän keskinäinen suhteensa.

- Se toimi ennen sitä kriisiä, mutta onneksi se toimi myös kriisissä. Olemme pystyneet keskenämme keskustelemaan ja tukemaan toinen toisiamme. Toisella on ollut vähän parempi hetki, kun toisella on huonompi ja päinvastoin.

He saivat tukea suruunsa myös molempien vanhemmilta ja ystäviltä. He kävivät myös vertaistukiryhmässä Käpy ry:ssä.

- Vertaistukiryhmässä kaikki ainakin ymmärtävät, vaikka jokainen käsittelee surua eri tavoin. Siellä saa purkaa omaan pahaa oloaan.

Puolen vuoden kuluttua Saaran kuolemasta Koskisen perhe alkoi odottaa uutta vauvaa.

- Aika pian se oli meille selvää, että Aino tarvitsee eläviäkin sisaruksia ja haluamme vauvan. Kaisa syntyi vuosi ja neljä kuukautta Saaran kuoleman jälkeen ja nyt Kaisa täyttää kolme vuotta, Terhi hymyilee ja nostaa Kaisan syliinsä.

Lisätietoja:

Käpy ry

http://www.kapy.fi

Vierailija
4/27 |
03.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

(siihen aikaan yleistä) muitakin riskitekiöitä oli...

t:nro2

Vierailija
5/27 |
03.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisäksi yhden tutun vauva oli kuollut selällä nukkuessaan oksennukseensa tukehtumalla.

Harmit on nukkui sitten miten päin hyvänsä.

Vierailija
6/27 |
03.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tutin käyttö voi auttaa välttämään kätkytkuolemaa, tuttia imiessään vauva aktiovoituu ja hengittää.

kylellä olen nukuttanut vauvaa, mutta pianhan vauva yöllä liikkuu miten haluaa.

' tunnen perheen jonka vauva kuoli kätkytkuolemalla 1v, mikä on tosi harvinasita.

itse pelkäsin myös ja vieläkin pelkään kun asiaa jattelen, yritän siis olla ajattelematrta. vauva nukkuu vieressä omassa pinnasängyssä ja aamuyöstä tulee viereen. mitäää unileluja en uskalla antaaaa ja peitonkin laitan vain jaloille.

Vierailija
7/27 |
03.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuta kuin koittaa poistaa riskitekiät eli tupakoiminen, ei pue vauvaa unille liian lämpimästi, ei nukuta mahallaan

Vierailija
8/27 |
03.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

muuta kuin koittaa poistaa riskitekiät eli tupakoiminen, ei pue vauvaa unille liian lämpimästi, ei nukuta mahallaan

Vierailija
9/27 |
03.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulle ainankin synnärillä korostettiin ettei mahalleen saa nukuttaa, mutta

kyllähän se vauva unissaan kääntyy. Mutta kätkytkuolema on riski pääasiassa pienille vauvoilla n. 2kk-6kk on riski aikaa vaikka joskus sattuu vanhempanankin.

Vierailija
10/27 |
03.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli 4kk ja juuri oppinut kääntymään mahalleen....

Jossain luki että pojilla yleisempi kun tytöillä? Poika se oli tuokin vauva :(

Vierailija
11/27 |
04.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö oli ihan muutaman päivän alle vuoden vanha ja kuoli nukkuessaan ulkona vaunuissa.

Vierailija
12/27 |
04.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy katsomassa http://www.babysafetymonitor.com

Tilasin itse ko. laitteen vauvalle, kun tämä oli pieni. Kokonaiskustannuksiksi postikuluineen tuli 112 ¿. Pieni raha siitä, että oon nukkunut yöni miettimättä, hengittääkö vauva vai ei. Laite ollut tosi hyvä ja toiminut moitteettomasti. Toimitus oli nopea, saatiin kapistus viikon kuluessa tilauksesta.

Vierailija
13/27 |
04.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kätkytkuolema on yksi elämän suurista mysteereistä. Itse uskon että vauva on jotenkin sairas tms. ja kätkytkuolema on lempeä tapa jättää lyhyt elämä.

Vierailija
14/27 |
04.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja totta on, ettei mistään hengitysmonitoreista ole apua. tämäkin vauva saatiin ensin elvytettyä, mutta kuoli kuitenkin parin tunnin sisällä tuosta elvytyksestä nukkuessaan:( Ja tätä minäkin pelkään ihan mielettömästi!

Vierailija
15/27 |
04.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosi hyvähän se ois tietää HETI jos vauva lopettaa hengittämisen..paremmat mahdollisuudet siinä on elvyttää kun että löytäs aamulla kuolleena

T: sem joka löysi 6kk mahaltaan, elossa, onneksi.

Vierailija
16/27 |
04.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka se on varmasti niin suuri suru että en sitä itse edes osaa kuvitella.

mutta sille ei vaan mitään voi.

Vierailija
17/27 |
04.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos tosiaan joku aiheuttaa tuon hengityksen loppumisen oksennus tms.Niin silloinhan voidaan vielä toimia.

Vierailija
18/27 |
04.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim jos en minä olisi käynyt katsomassa sitä 6kk vauvaa kesken päiväunien niin vieläkö olisi hengissä...

Ei tietenkään kaikille tapauksille voi...:(

Vierailija
19/27 |
04.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei hengitänyt odotin hetken ja sitten vähän tönin vauvaa ja alkoi hengitää. Oli varmaan sellainen hengitys katkos joita vauvat ihan normaalisti pitää, mutta kyllä säikäytti!

Vierailija
20/27 |
04.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

aika harvinaisia ovat... minun pelkoani helpotti se että otin vauvan viereen nukkumaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kaksi