Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nainen kotona lasten kanssa ja mies töissä: millainen teillä on työnjako kotitöiden suhteen?

Vierailija
26.06.2008 |

.

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
26.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paitsi mies osallistuu pihanhoitoon ja toisinaan tekee ruokaa. Tosin meillä on vain yksi lapsi ja mulla ihan hyvin aikaa kotitöihin.

Vierailija
2/31 |
26.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies ei tee oikeastaan mitään, perustelee sitä sillä että käy töissä. Onko se reilua? Itse hukun kotitöihin, tuntuu ettei jää ollenkaan puuhasteluaikaa lapsen kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
26.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja pesi ja ripusteli pyykkejä. Muut hommat hoidin oikeastaan minä.

Vierailija
4/31 |
26.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä en jaksa ja mies ei jaksa... eli se tekee joka jaksaa sitten paremmin, yleensä tehdään yhdessä, koska silloin molemmilla riittää paremmin puhtia.

Vierailija
5/31 |
26.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies ei tee oikeastaan mitään, perustelee sitä sillä että käy töissä. Onko se reilua? Itse hukun kotitöihin, tuntuu ettei jää ollenkaan puuhasteluaikaa lapsen kanssa.

Opettele organisoimaan päiväsi, niinhän miehesikin töissään tekee. Ja tiputa omaa "rimaasi" esim. kodin järjestyksen kanssa. Minulla on kolme lasta, joiden kanssa teemme kotitöitä yhdessäkin ja pienin seuraa perässä. Ei sen puuhastelun tarvitse lapsen kanssa olla mitään ihmeellistä, lapsi nauttii kun saa olla mukana ihan arkipäiväisissä asioissa. Meillä on iso omakotitalo ja puutarhaa sen mukaan, niiden ja lasten hoitamisen lisäksi opiskelen ja olen mukana kolmessa organisaatiossa (aikuiskontakteja :-) ). Minusta olisi kurjaa edes vaatia miestäni osallistumaan kaikkeen kodin- ja lastenhoitoon vielä pitkän työpäivän jälkeen (toki hän osallistuu esim. viemällä omat pyykkinsä jne.). Viikonloput ovat sitten asia erikseen ;-))

Vierailija
6/31 |
26.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pesen pyyykit,käyn kaupassa, siivoan yläkerran ja laitan ruokaa ja täytän tiskikoneen toisinaan. Lapset siivoaa alakerran, täyttää tiskikoneen, vie roskat ja mies imuroi.

Vierailija
7/31 |
26.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole tosissasi.

Vierailija
8/31 |
26.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli ruoat, siivoukset, pyykinpesut jne. Mies kävi usein kotimatkalla kaupassa. Minusta ihan reilua, että kun olin kymmenen tuntia joka päivä kotona kun hän oli töissä, tein hommatkin. Toki mies osallistui sitten kaikkeen tarvittavaan mitä piti tehdä kun oli kotona. Pihatöitä en tehnyt, niitä tehtiin yhdessä.

Vierailija
9/31 |
26.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen laittaa ruuan ja tekee kaikki kotityöt, paitsi remonttihommat ja muut tekniset kotityöt jotka hoitaa mies.

Aika riittää kyllä, kun järjestystä ylläpitää ja tekee asioita järkevässä aikataulussa. Jos asennoituu siten että ehtii kun vain haluaa, niin ei se niin kamalaa ole.

Vierailija
10/31 |
26.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

paitsi jos niitä on niin järjettömästi, että menee koko päivä, niin luonnollisesti mies osallistuu!

Miehen tehtävä on myös osallistua lasten hoitoon, yhdessäoloon töiden jälkeen, tietenkin sekä ruuan laittoon, kaupassa käyntiin...

Itse olen kotona ja päivisin hoidan pyykin, siivoan, teen ruuan, ulkoilen lapsen kanssa ja kun mies tulee kotiin lähden jumppaan ja sen jälkeen hommat mitä on, tehdään puoliksi. Minä luonnollisesti hoidan yöheräilyt paitsi vkonloppuisin.

Ja jos pyydän miestäni tekemään jotain, hän tekee sen mukisematta.

Silti mulle on mysteeri se, että miten niitä kotitöitä on joillain niin paljon..?

Itse en koe niistä mitään vaivaa. Siivoan koko kämpän kerran vkossa, joka päivä vähän järjestelen, imuroin muutaman kerran vkossa, koneet pesee pyykit, hoidan ne vaan kaappiin, tiskikone pyörii n joka kolmas päivä ja astiat menee kaappiin siinä sivussa. Teen ruuan, yhdessä käydään kaupassa. Näen myös päivisin paljon kavereita, ulkoilen ja löhöilen sohvalla ja istun av:lla:)

Vierailija
11/31 |
26.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä koti ei ole tiptop-kunnossa, pyykit voivat unohtua koneeseen (pestään uudelleen..) ja nurmikkokin voi mennä ylipitkäksi :-))) En ota asioista stressiä ja toki sekin vaikuttaa, että pienin on jo 1½ v. Tsemppiä ap, toki ikävää jos tunnet että kotityöt kaatuvat päälle, ja tunnet että sinulta vaaditaan liikoja. Meidän ratkaisu sopii kummallekin meille. Ja tiedoksi; olen hvyin tietoinen sukupuolten tasa-arvoisuudesta ja sen periaatteista :-)

Vierailija
12/31 |
26.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähänkö vapautuisi tilaa pyykkitelineiltä. Meillä pestään kuitenkin 10 konetta pyykkiä viikonloppuisin. Jos laiskottaa niin vain 3-4 koneellista.

Vierailija
13/31 |
26.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten pyykit voivat unohtua koneeseen? Ja kuinka kauan niiden pitää siellä muhia, että joudutaan pesemään uudelleen?

Vierailija
14/31 |
26.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta se on perusteltua, koska lastenhoito on työtä (olen itseasiassa lastenhoitaja ammatiltanikin, enkä töissäkään pese pyykkiä tai tiskaa), ei mitään vapaa-aikaa. Jos olisin yksin kotona, niin varmaan hoitaisin kodinkin.

Jos mies asuisi yksin, niin joutuis kuitenkin tekemään kotitöitä ja käymään töissä. Minusta kotityöt kuuluvat jokaisen ihmisen velvollisuuksiin.

Vierailija
15/31 |
26.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisäisin vielä, että jos mies olisi päivät kotona ja itse olisin töissä, niin luonnollisesti olettaisin miehen tekevän päivisin suurimman osan kotihommista!

Lasten kanssa oleminen EI ole kotityö, se kuuluu molemmille siitä riippumatta, kuka on töissä ja kuka ei!!!

Vierailija
16/31 |
26.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies sanoo että se tekee joka on kotona :O tosin en usko että tilanne muuttuu yhtään kun menen takaisin töihin vaikka hän väittää sitten osallistuvansa... no, 2 lasta on ja 3. tulossa joten kotona olen vielä pari vuotta.

Mies tekee kyllä kaikki pihahommat ja tekniset hommat. Ihan ok tämä työnjako on toiminut meillä vaikka saisi enemmän osallistua tavaroiden järjestelyyn lasten ja itsensä jäljiltä. Mutta kun menen töihin, en ymmärrä miten jaksan työt ja kotityöt....

Vierailija
17/31 |
26.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia on neljä. Ilta sotkut sitten siivottiin yhdessä ja lapsetkin hoidettiin yhdessä.

Vierailija
18/31 |
26.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kaikki sisätyöt, kauppakäynnit ja 85% lastenhoidosta.

Ruohonleikkaus ja lumityöt menee sitten miehelle 85%:sti.

MOlemmat olemme tyytyväisiä, tosin minä meistä se väsyneempi :)

Vierailija
19/31 |
26.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että laitan illalla vielä pyörimään ja nukahdankin sitten itse lapsia nukuttaessani. Ihan tavallista. En minä siellä koneen vieressä kyki koko aikaa kun se pyörii.

Vierailija
20/31 |
26.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten pyykit voivat unohtua koneeseen? Ja kuinka kauan niiden pitää siellä muhia, että joudutaan pesemään uudelleen?

helposti välillä, jos on muutakin elämää kuin kotityöt!

Laitat aamulla koneen päälle se enempää ajattelematta, lähdet ulos lasten kanssa, tulet sisään, kone on jo sammunut. Teet ruokaa ja muuta, unohdat pyykit koneeseen. Illalla huomaat, että oho, katos prkle, pyykit on koneessa...

Outo kysymys..?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yksi