Oltiin tänään Lintsillä ja auta armias kun siellä oli lihavia lapsia.
Selvästi porukka maakunnista oli jalkautunut pääkaupungin hulinaan ja näky oli kamala. Pukeutumisesta en jaksa edes jauhaa - se on sivuseikka, mutta herra jumala sitä ihran määrää. Erityisesti lasten kohtalo surettaa. Alle 10-vuotiaitakin lapsia, joilla paikat hyllyy ja leukoja on kolme. Miksi heidän vanhempansa riskeeraavat lastensa terveyden? Kyse ei voi olla ainakaan tiedon puutteesta.
Kommentit (49)
Ei, en ollut Lintsillä itse... ;)
Ja ei, lapseni ei ole ylipainoinen, hieman alle 0-käyrän mennään.
Itse olen joskus ollut ylipainoinen, mutta olen laihduttanut.
siksi siis tiedän kokemuksesta, että siitä voi päästä eroon niin halutessaan.
Itse ap:n aloituksessa ei ole vikaa, tai siis aiheessa.
Mutta jos haluat aiheeseen ihan oikeasti vaikuttaa, niin luuletko ihan tosissasi että tämä sinun aloituksesi auttaa?
Oikeasti fiksu ihminen, joka haluaa toisille hyvää, auttaa heitä, ei tee tuollaista aloitetta.
Ap, sinä halusit vain korostaa omaa erinomaisuuttasi.
Et auttaa muita.
Jos oikeasti haluat auttaa paino-ongelmaisia, voit etsiä siihen kanavan ja keinot.
Jos oikeasti haluat , olet fiksu ja sydämeltäsi sivistynyt ihminen.
Sydämen sivistys on muutakin kuin tuo sinun - lievästi tökerö- aloituksesi.
Tulee mieleen teinityttöjen koulukiusaamistapaukset.
Jos sille tasolle haluat jäädä, niin omapa on asiasi.
siinä tapauksessa, kuten sanoin, säälin lapsiasi.
Huonot on elämän eväät kotoa saatu.
Kertokaa nyt ihmeessä, missä menee pieleen: itsellä painoindeksi n. 20, pikkuveli menee pituuteen nähden painokäyrillä -1/-2, isoveli ylipainoinen ollut aina, siis oikeasti aina, vauvasta lähtien. Samaa ruokaa syödään kaikki, annoskoot ok, mutta meillä rasitteena isän puolen suku, jossa arviolta 70% ylipainoisia ja läskihän ei periydy, näinhän se menee? Ja vielä, että isä ei ole vuosiin enää asunut samassa taloudessa ja edelleen lihavahko ja vanhempi lapsi ulkoisesti isänsä kopio, nuorempi minun ja painot samoin. Mitä teen väärin ja miten pahoinpitelen lastani? valaiskaa!
Valmisruokaa, karkkia ja keksejä...
Ihminen voi olla aliravittu laihana tai lihavana.
Toivon, että kaikki saisivat terveellistä ja monipuolista ruokaa.
Ap, olet ikävä ihminen arvostellesasi toisia tuohon sävyyn. En koskaan haluaisi olla sinun ystäväsi.
Terve pullukka (BMI26)
niin paljon mukavampaa olisi katsoa kivasti pukeutuneita ihmisiä, mutta niin kuin aloituksessa totesin, niin sivuseikka tämän terveysongelman rinnalla.
Mutta myönnän, että ehkäpä tästä pukeutumisjutusta olisi pitänyt oma ketjunsa, eikä sotkea sitä vakavaan aiheeseen. Ap pahoittelee virhettään.
Ap
aikuisiällä. Niistä on todellakin huomattavasti vaikeampi päästä eroon. Ja varsinkin jos kotoa on saatu surkeat ruokailutottumukset tehtävä on lähes mahdoton. Ylivoimaisesti suurin osa lapsena lihavista on lihavia myös aikuisina.
Ja ketä tällä aloituksella kiusataan? Ehkäpä niitä lihavien lasten vanhempia ja AIVAN AIHEESTA. Miten sinulle voi tulla mieleen teinityttöjen koulukiusaamistapaukset siitä, että arvostelee lihavien lasten vanhempia tai ilmaisee surunsa ja huolensa lasten ylipainosta.
Mikä on sinun tapasi vaikuttaa tähän ongelmaan? Minun tapani on mm. keskustelun herättäminen aiheesta. Kerropa sinun tapasi.
Ja en tunne ihmisä, joilla on lihavia lapsia. Jos tuntisin, mikä mielestäsi olisi oikea keino auttaa heitä.
Ja tuo "säälin lapsiasi" -kommentti kertoo, että olet yksinkertainen ja naiivi ihminen, etkä kykene löytämään asioista oleellista. Hellit jotain omituista "ihmisiä ei tule arvostella" -mantraa. Mitä sinä edes teet tällä palstalla, missä keskustellaan vakavista asioista. Ja lasten lihavuus on tasan tarkkaan sellainen.
taidat olla se joka paikassa kiintiöön kuuluva besserwisseri...
Että te osaatte tehdä kaikkien (niin lihavien kuin laihojenkin) päivästä kurjan.
Miksi elämääsi värittää tuollainen perusnegatiivinen sävy?
Annat itsestäsi ikävän vaikutelman.
Minäkään en haluaisi sinua lähipiiriini, ystäväkseni vielä vähemmän.
kurjan? He kun tekevät monesta lapsensa päivästä kurjan. Mitenhän se vain onnistuisi?
Elämääni värittää toisinaan negatiivinen sävy, koska maailmassa on niin paljon surullisia asioita. Yksi näistä on lasten kaltoinkohtelu. Sinunko maailmaasi se ei hetkauta? Kadehdin kyllä sinua. Olisi kyllä ihana hypähdellä yltiöpositiivisena päivästä toiseen välittämättä lasten pahoinvoinnista. Ikävä kyllä en pysty, kuinka sinä sen teet?
Ap
Lisään vielä alkuperäiseen, että itse liikun aktiivisesti ja olen tosi tarkka ravintoarvojen kanssa eli meillä ei tosiaan harrasteta hampurilaisia. Samoin tuo ylipainoinen lapsi (nykyisin 11v, 164cm, 65 kg) käy lajinsa treeneissä pari kertaa viikossa. 33
ettei saa riittävää kalorimäärää päivässä.
Ihminen ei voi kylläkään olla aliravittu lihavana.
No totta munassa voi!
Aliravittu tarkoittaa, että ei saa kaikkia ravintoaineita, eikä sitä ettei saa tarpeeksi ruokaa!
Jos syö pelkkiä lihapiirakoita ja painoo 100kg on silloin aliravittu!
Mistä näitä sikiää..... Maakunnista;)?
koululaisia, jotka litkivät pitkin päivää limuja, skippaavat kouluruuan ja ryntäävät kauppaan lounastauolla palaten taskut täynnä karkkia.
koululaisia, jotka litkivät pitkin päivää limuja, skippaavat kouluruuan ja ryntäävät kauppaan lounastauolla palaten taskut täynnä karkkia.
Ja miten hän olisi tehnyt sen vaikkapa vuoden ikäisenä, jolloin painoa oli saman verran kuin pienemmällä 3-4 vuotiaana?
Ja juu, nuo koululaiset tiedän opettajana hyvin itsekin, vaikka selvästi vanhempia (=lukiolaisia) opetankin. 33/34
ylipainoisista lapsista. Hyvä.
Päätiti sitten pelastaa kaikki lapset ja kirjoittaa ihan av:lle.
=) =) =) =D =D
Ja joku, kenen numeroa en nyt jaksa enää tutkia:
"Av-palstalla keskustellaan vakavista asioista..." ???
Buaahhaahhaaa (nauraa vedert silmissä)
Selatkaapas nyt ihan oikeasti tätä palstaa ja miettikää uudestaan...
Buahhaahhaahhaa...
"Aliravitsemus on tila, jossa henkilö ei saa riittävästi energia- TAI suojaravintoaineita. Aliravitsemus voi johtaa kuolemaan."
Muutama vuosihan sitten kuoli se poika aliravitsemusen takia, kun oli syönyt pelkkiä ranskalaisia...
Eikö? Kävin selaamassa ja kyllä näin on. Keskusteluja on av:lla kuolemasta ruokaohjeisiin.
Ja mikä tuo "päätit pelastaa kaikki lapset" -läppä on? Viiraako päässä?
Keskustelun avaaminen nettipalstalla on tosiaan yksi keino vaikuttaa ongelmiin,koska nettikeskusteluissa saattaa hyvinkin olla montakin kohderyhmän edustajaa, mutta kertokaa todellakin hyvät ihmiset niitä teidän mielestänne hyviä tapoja vaikuttaa yhteiskuntamme ongelmakohtiin. Kaikki vinkit otetaan vastaan, koska lasten lihavuus on kyllä asia, mihin haluaisin ihan oikeasti vaikuttaa. Onko teidän mielestänne mahdollisesti parempi mennä sanomaan suoraan näiden lasten vanhemmille asiasta?
ja kauniita, mutta ei tulisi mieleenikään arvostella muiden elämäntapaa nettipalstalla.
Muutama vuosihan sitten kuoli se poika aliravitsemusen takia, kun oli syönyt pelkkiä ranskalaisia...
... Sillä miks niistä vaatteista piti ylipäätään edes mainita, jos ne kerran oli sivuseikka ja kyse oli lasten lihavuudesta?!?
Olen täysin samaa mieltä ap:n kanssa, mut tuo vaate- kommentti kuulosta vaan siltä, että ap dissailee läskin lisäks myös huonoa pukeutumista ja siksi viesti kuulostaa ennemminkin pinnalliselta panettelulta kuin terveydestä huolestuneelta... Väänsinkö tarpeeksi??
-23