Olen työtön, mies arvostelee ja pahoittaa mieleni jatkuvasti
Hei!
Oli pakko tulla purkautumaan tänne kun on vaan yksinkertaisesti niin paha mieli. Olen ollut nyt työttömänä 2,5kk ja pelkästään jo sen takia on välillä todella kurja olo. Olen laittanut työhakemuksia ja käyn JOKA PÄIVÄ tarkistamassa mol.fi-sivustolta uudet ilmoitukset. Lisäksi olen laittanut useita hakemuksia suoraan eri firmojen nettisivujen kautta ja soittanut myös muutamaan paikkaan suoraan. Välillä tilanne masentaa, mutta olen kuitenkin toiveikas sen suhteen että saisin töitä jossain vaiheessa.
Mun mies ei tue työnhaussa tai ole muutenkaan kovin tsemppaava tän asian suhteen, vaan päinvastoin. Välillä mies kyselee, että olenko hakenut ollenkaan töitä vaikka olisin juuri kertonut mihin laitoin hakemuksia. Mies on myös sanonut, että ei työnhaun pitäisi olla oikeasti näin vaikeaa ja kehuu kuinka on itse aina saanut töitä kun on hakenut niitä. Nyt mies sitten alkoi epäilemään, että mun hakemuksissa ja CV:ssä täytyy olla jotain vikaa kun ei edes haastattelukutsuja tule. Ja äsken oli mun mielestä viimenen niitti, kun mies töksäytti, että "teinitki saa kesätöitä, jos sä et saa mistään töitä niin kyllä sussa jotain vikaa täytyy olla." Tuli niin paha mieli! :(
Onko täällä muita, joilla on samanlainen tilanne? Miten teidän puolisot suhtautuvat työttömyyteen?
Kommentit (64)
Oon hakenut töitä oikeastaan vähän joka alalta, laittanut hakemuksia sellaisiinkin paikkoihin joista mulla ei ole mitään kokemusta. Myös esimerkiksi päiväkotiapulaiseksi olen hakenut, kun joissakin hakemuksissa on ollut toiveena alan koulutus mutta ei siis ole ollut pakollinen. Mulla on eniten kokemusta varastoalalta ja elintarvikealalta, mutta kaikki työpaikkani ovat olleet määräaikaisia suhteita.
Oon vielä aika nuori ja pisin työaikani samassa paikassa on ollut 10kk. Oon myös ajatellut, että CV:ssä näyttäisi hyvältä se, että olen ollut muutamissa työpaikoissa esimerkiksi kahtena peräkkäisenä kesänä ja muutenkin mulla on entisestä työpaikastani pomoni suosittelijana.
Tuntuu kyllä kieltämättä tosi pahalta, kun tulee sellainen olo että oma mies ei ollenkaan ole mun tukena ja tuntuu ettei se edes usko että olen oikeasti hakenut töitä. Olen jopa näyttänyt yhden vuokrafirman nettisivuilla kohdan, jossa näkyy kaikki 8 eri työpaikkaa joihin olin hakenut. Pyysi äsken, että saisi arvioida mun CV:n, jos siinä onkin jotain vikaa. Hänen kuulemma niin vaikea uskoa, että en ole kahden kuukauden aikana saanut työpaikkaa jos olen niin paljon laittanut hakemuksia.
Yks päivä kerroin miehelle, että olin katsellut henkilökohtaisen avustajan töitä. Niissä on monissa niin vähän työtunteja ja pitäisi olla myös oma auto ja mulla kun ei ole edes ajokorttia. Kun kerroin miehelle yhden työpaikan palkkauksesta (henkilökohtainen avustaja, palkkaus joku 9€/h) niin mies tokaisi vaan että ei liikauttais evääkään siitä hinnasta.
Mulla ei ole ketään tuttuja tai sukulaisia, joiden kautta voisin saada työpaikan. Olen myös miettinyt, että jos pääsisin vaikka työvoimatoimiston kautta johonkin harjoitteluun tai jotain. Haluaisin oikeasti tehdä jotain ja näyttää muille, että en mä huvikseni täällä kotona ole :(
Ap
Mä olin just 6kk työttömänä, aloitin työt viime vkolla. Mun mies ei mitenkään varsinaisesti tukenut mua, muttei kertaakaan moittinutkaan tai kyseenalaistanut työnhakuani. Jos tilanne olisi ollut toisinpäin olisin varmasti haukkunut häntä tekemättömistä kotitöistä, en työttömyydestä. Tsemppiä sinulle, toivottavasti saat pian töitä!
Voi ap kun olisit minun housuissani. Olen vähän iäkkäämpi nainen jo mutta tuntuu töitä riittävän ja harjoitteluun pääsee ihan varmasti, jos sellaiseen on valmis menemään.
Voi ap kun olisit minun housuissani. Olen vähän iäkkäämpi nainen jo mutta tuntuu töitä riittävän ja harjoitteluun pääsee ihan varmasti, jos sellaiseen on valmis menemään.
Niin ja on mulla tutkintokin elintarvikealalta. Ihmettelen hieman, että esimerkiksi elintarvikealan varastoihin ei tule edes haastattelukutsua vaikka on elintarvikealan perustutkinto ja kokemusta varastoalalta.
Ja sekin harmittaa, että työpaikoista ei tule edes sähköpostiin mitään ilmoituksia onko haetut paikat jo täytetty tai jotain. Ennen tuli yleensä joku tieto, että valitettavasti tällä kertaa emme valinneet sinua tai muuta vastaavaa..
Ap
Miten noi työkkärin harjottelut toimii? Saako saman työttömyyspäivärahan ja ite pitää maksaa matkat päälle?
Tsemppiä sulle, mulla on korkeakoulututkinto ja hyvä työkokemusta mutta olen tässä melkein puoli vuotta etsinyt töitä. Ajat on todella hankalat, tähän asti olen saanut jokaisen paikan jota olen hakenut. Jokaista paikkaa kohti on kymmeniä tai satoja hakijoita ja hyviä ja sopiviakin on monta. Eli tsemppiä vaan ja pitkäjänteisyyttä! Miehelles potku persuksiin.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 22:37"]
Kyllä töitä tekevälle riittää...
[/quote]
Kerro ihmeessä lisää! Täällä varmaan monia kiinnostais missä niitä töitä on?
Miehesi on kusipää, älä vaan anna hänen masentaa itseäsi. Nyt on LAMA ja työttömiä maa täynnä! Itse olen korkeakoulutettu ja täysin koulutustani vastaamattomassa työssä, olen hakenut töitä 1,5v eikä ole onnistunut.
Tiedän mistä puhut, sillä oma mieheni ei myöskään ymmärrä etten ole onnistunut työnhaussa ja "joudun tekemään paskaduunia". Kun ei itse ole kokenut niin ei tiedä, jos itse jäisivät työttämäksi tai joutuisivat tekemään työtä johon eivät sovellu, loppuisi se urputus.
Tiedät itse, että teet kaikkesi saadaksesi työtä ja se riittää! Sano miehellesi että pitää turpansa kiinni tai hankkii itse sinulle työtä!
Kiitos kommenteista! :) Välillä tulee kieltämättä hieman masentunut olo, kun mies ihmettelee etten ole vieläkään saanut töitä. Ja sanoo, että on tosi pettynyt jos en saa töitä ja sitten emme pääse yhteiselle lomamatkalle.
Koen kuitenkin olevani suht aikaansaava täällä kotona, pidän tietyn päivärytmin ja herään joka aamu aikaisin. En siis todellakaan lorvi ja nuku myöhään, niin kuin monet tuntuu työttömistä ajattelevan.
Kävin jossain vaiheessa jopa hetken aikaa keikkatöissä, vaikka se ei oikeastaan kannattanut kun töitä oli niin vähän ja matkoihin meni noin 15€ päivässä ja aikaa 1,5h suuntaansa.
Nyt tosiaan oon pohtinut, että jos saisin työharjoittelupaikan jostain. Täytyy ottaa asiasta selvää, en tiedä yhtään saako siitä siis saman työttömyysrahan kuin nytkin saan. Ajattelin vain, että yksi varteenotettava harjoittelupaikka olisi sellainen, johon tulisi menemään taas niitä matkakuluja noin 120€/kk ja se on taas iso summa pois muutenkin pienestä työttömyysrahasta.
Minäkin olin työttömänä lähes kaksi vuotta ja mieheni vittuili jatkuvasti.Yksi kaunis päivä hän sitten tuli kotiin kesken päivän,potkut samantien(tuotannolliset/taloudelliset syyt) ei ole vittuillut sen jälkeen.Pidä itsestäs huolta ja muista työ ei ole yhtä kuin sinä!!
Laita pihalle tuollainen ukko.
Suhteen tarkoitus on antaa voimia, eikä viedä niitä.
Apua en uskalla edes ajatella, että olisin kaksi vuotta työttömänä. Jo nyt kun tilanne on se, että mulla on vaan satunnaisia töitä yleensä jonkun 3kk kerrallaan niin saan usein kuulla kuinka mies elättää mut ja muuta sellaista. Nytkin todella toivon että saan työpaikan, mies taas illalla sanoi että olettaa mun saavan töitä viimeistään kesällä. Ja tottakai itsekin toivon niin, mutta pelottaa et mitäs sit jos en saakaan.. joudunko kuuntelemaan vaan haukkuja :(
Ap
[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 22:25"]
Miten noi työkkärin harjottelut toimii? Saako saman työttömyyspäivärahan ja ite pitää maksaa matkat päälle?
[/quote]
Työkkärin kautta ei pääse harjoitteluun, on työkokeilu, mutta jos ap:lla jo on ammattitutkinto, ei työkokeilu käytännössä onnistu kuin alanvaihtomielessä. Palkkatuki nuorelle olisi apuvälineenä työllistymisessä. Työkkärissä voi käydä luetuttamassa työnhakupaperinsa ja saa apua niiden tekemiseen.
Palkkaa ei saa, mutta työmarkkinatukeen saa 9 e/pv ateria- ja matkakulukorvausta eli viikossa 45 e enemmän kuin muuten.
Mä olisin todella vihainen miehelle. Älä niele hänen arvosteluaan. Suutu! Tuollaista ei ole pakko kuunnella. Eikö mies seuraa helvetti aikaansa?! Nyt on tosi huono työttömyystilanne. Katsopa työkkärin sivulta tilastot ja näytä ne sille. Nyt ballsit kehiin. Tommosta vähättelyä ei rakastamaltaan ihmiseltä pitäisi kuunnella. Mä saattaisin jopa harkita eroa jos toinen vaan alkaakiin lyttäämään vaikeassa tilanteessa. Ei voi olla noin pihalla nykyajasta. Työtä ei riitä enää tekevälle.
Kuule, olen ihan samaa mieltä, että olet hakenut töitä vasta vähän aikaa ja nyt on todella paha aika hakea töitä. Töiden määrä on vähentynyt paljon, joten hakijoita on paljon. Sinun pitäisi siksi erottua, ihan todella. Vaikka koulutus ja kokemus paikkaan natsaisikin, niin voi olla, että muitakin yhtä hyviä hakijoita on. Mitä sinulla olisi tarjota vielä tähän päälle, mietipä sitä? Omia vahvuuksia? Voisitko viedä hakemuksen henkilökohtaisesti?!
Hienoa, että olet saanut pidettyä päivärytmistä kiinni, ei ole helppoa varmasti. Kannattaa yrittää hyödyntää kotonaoloaika. Vaikka niin, että haet toki töitä vaikka joka päivä, mutta voisitko lisäksi tehdä jotakin, mikä näyttää cv:ssä bonukselta. Vaikka lukea työväenopistossa jotakin kieltä, josta voisi olla töissä hyötyä, tehdä jotakin elintarvikealaan liittyvää vapaaehtoistyötä, kuten auttaa ruokajakelussa (joo, voi kuulostaa hölmöltä, mutta kaikki kortit kannattaa kääntää) tai opiskella ihan todella jokin uusi ammatti. Työkkärin pilipalikurssit eivät välttämättä hyödytä, mutta joku oikeasti työllistävä kurssi voisi olla hyvä. Jos sinulla on joku anonyymi sähköpostiosoite, jonka voisit tähän laittaa, voisin vastata sinulle ja lukea hakupaperisi läpi, kun olet niistä ensin poistanut tunnistetiedot. Työnhakualalta on kokemusta ammatin puolesta, joten voin sinua auttaa hieman.
Kuule mäkin näytin eräässä ongelmatilanteessa nettikeskusteluja ja kysyin ulkopuolisilta apua parisuhteen ongelmiin - miehen kommentti oli sama että ei nuo mitään MEIDÄN tilanteesta tiedä. Ja paskat, MINÄ tiesin meidän tilanteemme, se ahdisti minua ja netistä sain ymmärrystä muilta jotka vahvistivat sitä tunnetta mikä minulla oli, että mies kohtelee minua väärin ja aika huonosti. Muutama kuukausi tuosta ja me erottiin koska mies vihdoin myönsi että haluaa erota. Eli jos tuon tilanteen nyt laittaisi tähän, niin se tämän keskustelun täysi tyrmääminen (eli samalla sinun mielipiteesi ja pahan olosi tyrmääminen) on vain tapa piilotella omia pahoja tekoja. Kirjoitan vähän epäselvästi, mutta siis yritän sanoa että on aika hälyyttävää kun mies ei selvästikään suostu reagoimaan sinun pahaan oloosi ja tyrmää heti muiden sinua tukevat mielipiteet turhina nettikirjoitteluina. Jokin on pielessä jos sinusta tuntuu siltä. Jos et saa häntä tukemaan sinua yhtään, niin ero voi ihan oikeasti olla vaihtoehto jota sinun kannattaa harkita. Työtön ja ei miestä on nimittäin paljon parempi kuin työtön ja sinua siitä jatkuvasti haukkuva mies vieressä. Eikä se työttömyyskään ole niin paha asia. Nyt on huonot ajat. Yritä parhaasi töitä hakiessa mutta älä liikaa lannistu siitä. Tee jonkinlainen varasuunnitelma tulevaisuutesi varalle jossa otat huomioon sen että saatat olla työtön monta vuotta. Siihen ei ehkä kuulu omistusasunto ja isot velat, mutta ehkä jotain muuta. Nauti elämästä!
Sun mies ei nyt vaan ymmärrä tilannetta. Ja työllisyystilanne on tätä nykyä aivan eri kuin esim 3 vuotta sitten. Mä jäin kans ihan yllättäin työttömäksi eikä niitä töitä todellakaan ole ollut helppo löytää mun alalta. Kaiken huipuksi osa sanoo ei, koska olen liian kokenut alallani eivätkä usko, että motivoituisin, jos ottaisin askeleen tai kaksi urallani taaksepäin. Itse menisin kiljuen töihin vaikka puolella aikasemmasta palkasta, kun kerran muuta ei ole.
Tsemppiä sulle! Kyllä se vielä iloksi muuttuu, varsinkin kun olet noin aktiivinen. 2,5kk ei edes ole kovin pitkä hakuaika. :)