Olen työtön, mies arvostelee ja pahoittaa mieleni jatkuvasti
Hei!
Oli pakko tulla purkautumaan tänne kun on vaan yksinkertaisesti niin paha mieli. Olen ollut nyt työttömänä 2,5kk ja pelkästään jo sen takia on välillä todella kurja olo. Olen laittanut työhakemuksia ja käyn JOKA PÄIVÄ tarkistamassa mol.fi-sivustolta uudet ilmoitukset. Lisäksi olen laittanut useita hakemuksia suoraan eri firmojen nettisivujen kautta ja soittanut myös muutamaan paikkaan suoraan. Välillä tilanne masentaa, mutta olen kuitenkin toiveikas sen suhteen että saisin töitä jossain vaiheessa.
Mun mies ei tue työnhaussa tai ole muutenkaan kovin tsemppaava tän asian suhteen, vaan päinvastoin. Välillä mies kyselee, että olenko hakenut ollenkaan töitä vaikka olisin juuri kertonut mihin laitoin hakemuksia. Mies on myös sanonut, että ei työnhaun pitäisi olla oikeasti näin vaikeaa ja kehuu kuinka on itse aina saanut töitä kun on hakenut niitä. Nyt mies sitten alkoi epäilemään, että mun hakemuksissa ja CV:ssä täytyy olla jotain vikaa kun ei edes haastattelukutsuja tule. Ja äsken oli mun mielestä viimenen niitti, kun mies töksäytti, että "teinitki saa kesätöitä, jos sä et saa mistään töitä niin kyllä sussa jotain vikaa täytyy olla." Tuli niin paha mieli! :(
Onko täällä muita, joilla on samanlainen tilanne? Miten teidän puolisot suhtautuvat työttömyyteen?
Kommentit (64)
Kiitos taas vastauksistanne! :) Tosiaan, kun alkaa ihan järjellä miettimään niin ei kai tää muutaman kuukauden työttömyys vielä niin paha ole vaikka usein siltä tuntuukin. Sitä vaan tulee niin usein mietittyä, kun aamulla herää aikaisin että olishan se kiva kun vois lähteä töihin sen sijaan että jää yksin kotiin. Just katselin taas uusia työpaikkailmoituksia ja löysinkin yhden mihin aion hakea.
Onko täällä kellään muuten kokemusta tosta CV-net palvelusta? Se on kans työvoimatoimiston kautta ja sinne tehdään oma työhakemus, jota työntekijöitä etsivät voivat käydä katsomassa. Mietin vaan sellaista, että näkeekö työvomatoimisto jostain sen jos mulle tarjotaan tota kautta töitä? Ihan nyt vaikka esimerkkinä tarjotaan jotain työtä, joka on vaikka sellaisessa paikassa johon ei pääse ilman omaa autoa kulkemaan. Voiko tulla siis jotain karenssia, jos ei ota töitä vastaan? Mä oon kyllä tottunut kulkemaan julkisilla pitkiäkin työmatkoja, mutta jotkut työnhakuilmoitukset oon joutunut skippaamaan juuri sen takia ettei sinne ole päässyt julkisilla. Ajattelin vain, ettei tule sitten mitään ongelmia jos jotain työtä ei otakaan vastaan.
Ap
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 20:22"]
[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 21:41"]
Hei!
Oli pakko tulla purkautumaan tänne kun on vaan yksinkertaisesti niin paha mieli. Olen ollut nyt työttömänä 2,5kk ja pelkästään jo sen takia on välillä todella kurja olo. Olen laittanut työhakemuksia ja käyn JOKA PÄIVÄ tarkistamassa mol.fi-sivustolta uudet ilmoitukset. Lisäksi olen laittanut useita hakemuksia suoraan eri firmojen nettisivujen kautta ja soittanut myös muutamaan paikkaan suoraan. Välillä tilanne masentaa, mutta olen kuitenkin toiveikas sen suhteen että saisin töitä jossain vaiheessa.
Mun mies ei tue työnhaussa tai ole muutenkaan kovin tsemppaava tän asian suhteen, vaan päinvastoin. Välillä mies kyselee, että olenko hakenut ollenkaan töitä vaikka olisin juuri kertonut mihin laitoin hakemuksia. Mies on myös sanonut, että ei työnhaun pitäisi olla oikeasti näin vaikeaa ja kehuu kuinka on itse aina saanut töitä kun on hakenut niitä. Nyt mies sitten alkoi epäilemään, että mun hakemuksissa ja CV:ssä täytyy olla jotain vikaa kun ei edes haastattelukutsuja tule. Ja äsken oli mun mielestä viimenen niitti, kun mies töksäytti, että "teinitki saa kesätöitä, jos sä et saa mistään töitä niin kyllä sussa jotain vikaa täytyy olla." Tuli niin paha mieli! :(
Onko täällä muita, joilla on samanlainen tilanne? Miten teidän puolisot suhtautuvat työttömyyteen?
[/quote]
Ei vittu mikä hylje inisemässä. mee levittämään reisiä alepubiin jos että
muuta osaa. tommosten takia tämä suomi uppoaa kokoajan lisää!
Niin mikä sua TÄNÄÄN estää hommaamasta uutta työpaikkaa tai koulutuspaikkaa? toivottavasti tuet otetaan tommosilta laiskureilta pois nopeaa!!
ei Jumala oo ennenkään jätkänräkiä elättäny!!
[/quote]
Sulle mun teki kyllä mieli olla vastaamatta mitään, mutta ihan pakko sanoa muutama juttu. Vaikka tosiaan olen työttömänä tällä hetkellä, niin onneksi mulla ei oo asiat sentään noin huonosti kuin sulla. Veikkaanpa, että ennemmin tää Suomi uppooa sun kaltaisten takia, kuin sen takia että mä olen ollut nyt hetken aikaa työttömänä. Ja nyt kun kerran kysyit, niin tosiaan eipä mua mikään estä hommaamasta uutta työpaikkaa TÄNÄÄN ja siksi aionkin laittaa taas muutamia uusia hakemuksia :)
Mä kyllä kovasti toivon, että multa ei oteta työttömyystukea pois. Sitten joutuisin varmaan menemään sossun luukulle hakemaan toimeentulotukea ja sehän sua harmittais varmaan vielä enemmän.
Jumala nyt ei liity millään tavalla mun työttömyyteen tai elättämiseen muutenkaan ja ton reisien levittämisenkin jätän ihan suosiolla sulle.
No ero ei tässä tilanteessa nyt ole mikään ratkaisu! En hyväksy miehesi asennetta. Silti sanoisin, että teillä on nyt kriisi päällä (työttömyys) ja sen vuoksi ei pidä tehdä äkkinäisiä liikkeitä muilla elämänalueilla. Tämä ei toivottu tilanne eli työttömyys koittelee hermoja ja voimavaroja ja voi tuoda ihmisistä ikäviäkin puolia esille. Se että tähän nyt pamautettaisiin ero kaikkine siihen liittyvine käytännön järjestelyineen sekä henkisine paineineen ei ainakaan paranna ap:n tilannetta. Eli nyt vaan jäitä hattuun. Keskity sen työpaikan löytämiseen kuten olet tähän asti tehnytkin. Kun se asia on hoidettu ja voit katsoa vähän tarkemmin parisuhdetta ja miettiä onko se sellainen jonka haluat pitkällä tähtäimellä. Elämässä tulee taatusti vastaan muitakin kriisejä ja mielestäni pitäis voida luottaa siihen että puoliso tukee ja auttaa kaikissa tilanteissa.
Asutteko jossain jumalan hylkäämässä paikassa kun ei töitä löydy? Aika epätoivoista silloin jumittaa siellä ilman autoa.
Lakkaa olemasta tuollainen nössö kynnysmatto. Nössöytesi näkyy luultavasti hakemustekstissäsi, siksi et pääse edes haastatteluihin.
Miksi sinä tärväät aikaasi sellaiseen mieheen, joka ei ole sinun tukenasi vaikeassa tilanteessa?
Tämä ei taida olla ainoa tilanne tai asia, jossa miehesi on jotenkin sinua vastaan.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 20:22"]
Niin mikä sua TÄNÄÄN estää hommaamasta uutta työpaikkaa tai koulutuspaikkaa? toivottavasti tuet otetaan tommosilta laiskureilta pois nopeaa!!
[/quote]
Aloittajan mieskö tämän kirjoitti?
Kerrotaan nyt asian toiselta puolelta:
Ansiosidonnaiset ovat pieniä, etenkin jos se oma palkka ei ole ollut kovin suuri. Tällöin se talouden ainoa palkansaaja joutuu ottamaan isoimman vastuun rahanmenoista. Ja se on ihan oikeasti stressaavaa miettiä, tuleeko ne rahat nyt riittämään tässä kuukaudessa.
Tuli myös samassa tilanteessa työttömälle miehelle ärähdettyä pari kertaa, koska haki vain mieluisen kuuloisia töitä. Monta kertaa sain jankata, että nyt helvetti haet vaikka jokaista paikkaa ja otat mitä saat, unelmilla ei nimittäin näitä laskuja makseta ja kun on edes joku paikka alla niin voi miettiä sen unelmian työpaikan hakemista.
Alkoi lopulta hakemaan kaikkialle ja nyt on työpaikka.
Niin ettet vaan olisi sitten sortunut samaan, eli haet vain töitä jotka kuulostaa kivoilta?
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 09:34"]
Ongelmaan kuin ongelmaan löytyy tältä palstalta varma vastaus - eroa miehestäsi. Miehille tuota konstia ei täällä yleensä suositella.
[/quote]
No onhan se nyt kamalaa, kun parisuhde ei olekaan aina pelkkää halimista ja pusimista. Kun tulee vastaan ongelma, niin onhan se parisuhde sitten pilalla ja parit vaihtoon.
... Oikeasti, säälittävää miten pilalle hemmoteltuja ihmiset nykyään ovat. Ei tarvitse kuin pieni poikkipuolinen sana sanoa ja törkeästi loukattu nainen on jo pakkaamassa laukkuja. Tosin, ehkä se sitten on vaan parempi. Jos ei kestä pieniäkään elämän kolhuja, niin aikamoinen riippakivi sellainen prinsessa pidemmän päälle olisi.
Ap, sinun kannattaisi ihan oikeasti harkita uuden koulutuksen hankkimista. Noihin perushommiin kuten varastoihin, elintarvikekauppoihin tms. paikkoihin on ihan mieletön kilpailu, koska niihin voi päästä myös ilman mitään koulutusta, ja tämä maa on pullollaan ihmisiä joilta on menneet duunarihommat alta talouden rakennemuutoksen takia, ja nyt ne kaikki kilpailee noista kouluttamattomien paikoista. Lisäksi noita töitä teetetään paljon opiskelijatyönä (esim. varastoissa paljon ammattikoululaisia harjoittelussa), sekä erilaisilla tuetuilla työntekijöillä kuten lievästi kehitysvammaisilla.
Koska olet vielä nuori ja sinulla tulee olemaan pitkä työelämä edessä, kannattaa oikeasti miettiä voisitko hankkia koulutuksen jollekin alalle jolta töitä löytyy. Säästäisi sinut paljolta stressiltä tulevaisuudessa.
Ap on saanut todella hyviä neuvoja. Hae kouluun nyt keväällä. Mieti mihin haluat ja minne on mahdollista päästä ja työllisyysnäkymät. 2,5kk on aivan todella lyhyt aika olla työtön, joten miehesi käyttäytyminen ei mene normaalin rajoissa. Miten te edes voisitte tehdä lapsia kun silloin on tapana olla kotona useampi vuosi? Harvemmin ne miehet kuitenkaan jää kotiin. Kannattaa hakemukseen kirjoittaa, jos työnantaja saa palkkatukea sinut palkatessaan.
Tuota yhden puolessa vuodessa käykää amkkia epäilen. Miten ihmeessä se on mahdollista.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 23:28"]Apua en uskalla edes ajatella, että olisin kaksi vuotta työttömänä. Jo nyt kun tilanne on se, että mulla on vaan satunnaisia töitä yleensä jonkun 3kk kerrallaan niin saan usein kuulla kuinka mies elättää mut ja muuta sellaista. Nytkin todella toivon että saan työpaikan, mies taas illalla sanoi että olettaa mun saavan töitä viimeistään kesällä. Ja tottakai itsekin toivon niin, mutta pelottaa et mitäs sit jos en saakaan.. joudunko kuuntelemaan vaan haukkuja :(
Minäkin kysyn sinulta jotain , ap. Miksi ihmeessä olet tuollaisen ääliön kanssa ?! Viestissä toiseen tulee miehestä entistä inhottavampi kuva ! Toivon sinulle onnea työnhakuun ja heti kun olet työn löytänyt, aloitat oman, itsenäisen elämän. Eli suomeksi sanottuna jätä miehen, hankit vaikka pienen kenkälaatikon asunnoksesi. Ei kenenkään pidä jakaa elämäänsä tuollaista ihmisen kanssa. Eikä mies tuosta muutu, paitsi jos itse tippuu työttömyyskuiluun.
Terveisin myös korkeakoulutettu joka tuli takaisin Suomeen maailmalta vain huomatakseen että tällä maalla menee nyt aika ohuesti. Ei auta yliopistotutkinto, ei itkeminen, ei rukoilu.
Ap
[/quote]
Markkinat on nyt kovat. Mietin vaan, että jos tällainen arkipäiväinen kolhu aiheuttaa kohtuuttomat ongelmat ja tuki on tuota tasoa, niin mitä sitten kun tulee isoja vastoinkäymisiä?
Mies
Vaikka tää juttu on vanha ja ap ehkä työllistynyt, vastaan silti. Ap:n mies ilmeisesti tuolla arvostelee. Se moittiminen ja alistaminen ei ole tuonut kellekään yhtäkään työpaikkaa, joten se on turhaa. Sen sijaan voisi auttaa työnhaussa, tehdä vaikka sen mielestään paremman hakemuksen avuksi. Joustaa, suostua siihen, että puoliso lähtee vaikka jonnekin kauemmaksi töihin, tilanteessa missä ei ole lapsia, vaikka viikot asua toisella paikkakunnalla. Mutta luulen, että ap:n miehelle se erokin olisi muuten ihan sama, mutta pelännyt vain, että mitä ihmiset sanovat, jos erotaan.
Ei ole todellista mimmonen suhtautuminen sun miehellä on. :o
Olen tosi pahoillani että miehesi on tuollainen. Tsemppiä! Nyt on vaikea aika löytää töitä.
Tollasia ääliöitä on tämä maa täynnä. Kyllä minäkin sain töitä tuosta vaan joskun kymmenen vuotta sitten. Nyt on vähän erilaiset ajat.
Ärsyttää tuo sinun kusipää ukko.
Jostain luin että miehet eivät yleensä kestä jos nainen pärjää heitä paremmin. Tee niin tai näin niin aina on väärinpäin.
Et ole ainoa työtön joka leimataan laiskaksi paskaksi. Muista kohtelusi sitten kun miehesi jää työttömäksi.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 20:22"][quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 21:41"]
Hei!
[/quote]
[/quote]
Olipa taas niin kypsää tekstiä. Eikä jumalalla oo tähän mitään asiaa, niinku ei muihinkaan. Työllisyystilanne on tällä hetkellä todella huono. "Kyllä töitä tekevälle on", ei muuten ole, se on fakta. Mutta kannattaa mietyiä esim kotisiivousta, monet rikkaat perheet on todella sotkuisia ja laiskoja, joten siitä myös voidaan maksaa suht hyvin. Myös vapaaehtoistyö esim eläinsuojassa voisi olla työnhaun lisäksi hyvä idea. Siellä on aina tilaa vapaaehtoistyöntekijöille ja se näyttää myös cv:ssä hyvältä. Se kertoo ettet ole vain ns levännyt laakereillasi, vaan olet pystyvä ja tekevä. Ei siitä palkkaa saa, mutta kukaan ei voi sanoa että olet laiska ja saamaton, ja tuleehan siitä muutenkin hyvä mieli. Miehesi on kusipää, joka arvostelee ihmiset palkan perusteella. Dumppaa se, löydät taatusti paremman