Olen antinatalisti eli minusta lisääntyminen on huonoa ja väärin
Antinatalismi on kanta, jonka mukaan lapsen tuominen maailmaan on väärin mm. siksi, että siitä koituu syntyvälle ihmiselle aina kärsimystä. Maailma ei ole kiva paikka, ja ihminen joutuu täällä väistämättä kokemaan voimakasta epämukavuutta, ahdistusta, kipua ja tuskaa. Tällaiselle kärsimykselle altistaminen on väärin. Vastaavasti siitä, ettei pääse koskaan syntymään, ei ole yksilölle mitään haittaa. Hänhän ei ole paikalla harmittelemassa asiaa.
Antinatalismista on viime vuosina kirjoittanut mm. David Benatar, jonka teksteihin kannattaa tutustua.
Wikipedia-artikkeli antinatalismista: http://en.wikipedia.org/wiki/Antinatalism
Kommentit (142)
Kuka länsimaalainen ihminen jäisi sitten kertomaan ja pitämään huolta tuollaisesta ajatuksesta, kuin te antinatilistit, kun sattumoisin joillekin täällä maapallolla ei ole aikomustakaan vähentää sitä lisääntymistänsä? Vai onko tarkoitus kuitenkin, että vain suomalaiset, eurooppalaiset jne "kadottaisiin"? Miksi ette vie viisasta ideologiaanne afrikkaan ja muutenkin niihin maihin, missä on järkyttävän korkea syntyvyys.
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestä hyvää ajatusta on vietävä eteenpäin ja syvemmälle. Ajatelkaa miten paskaa elämää esimerkiksi kärpäset elävät. Syövät toisilta tippuneita muruja, jätöksiä ja jopa ihan silkkaa paskaa. Onko se jotain ihmis(eläin)arvosta elämää? Kun ottaa vielä huomioon, että hyvin harva kärpänen kokee luonnollista kuolemaa vanhuuteen, vaan joutuu esimerkiksi linnun syömäksi tai ihmisen tappamaksi tai syksyllä jäätyy hengiltä. Ei todellakaan ole moraalisesti oikein.
Olenkin alkanut kehittää kondomia kärpäsille. Se auttaisi niitä raukkoja pääsemäön edes samalla syntyvyyden sääntelyn tasolle kuin ihmiset. Kuitenkin jo pelkästään ihmis(eläin)oikeuksien kannalta myös kärpäsille on suotava oikeus läheisyyteen ja seksiin. On kuitenkin rikos tuottaa tähän maailmaan lisää kärpäsiä kärsimään nälänhädästä, pikkulinnuista, hämähäkeistä ja kärpäslätkistä.
Seuraava askeleeni kondomin jälkeen on pyrkiä lisäämään kärpästyttöjen sivistystä. Jos tyttökärpäset saadaan oppimaan muutakin kuin paskan syömistä, niiden elintaso nousee ja ne voivat vapaammin päättää lisääntymisestään. Kärpäsopistoni toimilupahakemus onkin jo Brysselin käsittelyssä ja uskon apurahan lohkeavan parlamentin seuraavan budjetin yhteydessä.
Nyt aletaan olla ytimessä, antinatalismi yhdistettynä eläinten oikeuksiin, kaikkien kettutyttöjen märkä päiväuni.
Mulla on ollut aika kärsimyksellinen elämä, mutta silti tykkään olla olemassa enkä haluaisi olla kukaan muu kuin minä. Järkytyin aika paljon kun aikuisena kuulin äitini keskeyttäneen raskauksia - mitä jos se olisin ollut minä!
Itselläni on yksi lapsi ja ajatus olla lisääntymättä tuntuu pahalta. Mun on kuitenkin vaikea ymmärtää ihmisiä joilla on hyvin erilaiset arvot elämässä, niitä jotka on tehneet yli kaksi lasta. Mielestäni on luonnollista olla itsekäs ja haluta lapsia, mutta neljä, viisi, kahdeksan lasta länsimaalaisella on liian itsekästä sekä maapallon että usein jälkeläisten hyvinvoinnin kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni ajatus tuhoutuneesta planeetasta, jolla joskus koettiin valtavasti, on kauniimpi kuin ajatus tuhoutuneesta planeetasta, jolla ei koskaan koettu mitään.
Kuinka äärimmäisen itsekeskeinen ajatus! Ihan kuin vain ihmiseläimen kokemukset olisivat jotain. Entäs miljardit eläimet? Viis siitä että ihminen tuhoaa LAJEJA tuhansittain, kunhan IHMINEN vain saa kokea?! Jos ihmislajia ei olisi, nämä muut eläimet saisivat kokea paljon enemmän ja paljon useampien lajien toimesta. Mutta ehei, sillä ei ole mitään merkitystä, vain ihmisillä on... Tämän takia vihaan lisääntyjiä, kun se pää on niin syvällä omassa perseessä, että ei edes tajuta kuinka maapallolla on muutakin elämää kuin ihminen. Ja kuinka paljon enemmän täällä oikeasti olisi moninaisia kokemuksia ilman ihmisiä.
Öh, en sanonut, että arvostaisin ainoastaan ihmisen kykyä kokea. Tehomaatalous on käsittämättömän väärin, sillä kokevia olentoja tuotetaan maailmaan vain ja ainoastaan palvelemaan ihmistä ja kärsimään. Pidän suuressa arvossa mm. Reganin ja Singerin eläinfilosofioita. Mutta uskon parempaan maailmaan niin ihmisille kuin eläimillekin.
Minunkin mielestäni on hyvä että antinatalistit eivät lisäänny, joten oikealla asialla olette. Jatkakaa.
Vierailija kirjoitti:
Elleivät ole neliraajahalvaantuneita niin jokainen antinatalisti voi helposti korjata kohtaamansa vääryyden. Mutta taitaa olla vaan uusi tapa ulista ja yrittää vaikuttaa erikoisemmalta kuin ovatkaan.
Sinulla ei ole aavistustakaan, mitä tämä korjausliike ihmiseltä vaatii. Mutta älä huoli, minä kyllä poistun täältä ihan oman käden kautta eli sinun ei tarvitse pahoittaa pientä, lapsenuskoista ja pikkuporvarillista mieltäsi enempää.
Vierailija kirjoitti:
Kuka länsimaalainen ihminen jäisi sitten kertomaan ja pitämään huolta tuollaisesta ajatuksesta, kuin te antinatilistit, kun sattumoisin joillekin täällä maapallolla ei ole aikomustakaan vähentää sitä lisääntymistänsä? Vai onko tarkoitus kuitenkin, että vain suomalaiset, eurooppalaiset jne "kadottaisiin"? Miksi ette vie viisasta ideologiaanne afrikkaan ja muutenkin niihin maihin, missä on järkyttävän korkea syntyvyys.
Miten se sinne Afrikkaan viedään? Miksi suomalainen ja eurooppalainen on parempi kuin afrikkalainen? Eikö tuo sinun ajatuksesi ole aika rasistinen ideologia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elleivät ole neliraajahalvaantuneita niin jokainen antinatalisti voi helposti korjata kohtaamansa vääryyden. Mutta taitaa olla vaan uusi tapa ulista ja yrittää vaikuttaa erikoisemmalta kuin ovatkaan.
Ideana onkin estää sun kaltaisia ihmisjätteitä lisääntymästä.
Miltä tuntuu epäonnistua koko ajan?
Jonne kuvittelee olevansa nokkela, mutta niinhän sitä teininä on olevinaan fiksu ja voittamaton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämä on ihanaa kirjoitti:
Sulla on vaan itsellä ollut kurja lapsuus ja nuoruus tai muuten vaan luonnostaan negatiivinen suhtautuminen elämään. Itse taas näen maailman. Ihanana paikkana ja elämän on ihanaa. Lue vähemmän ilta-sanomia ja keskity elämän ihaniin puoliin. Ihmisen perustarve on lisääntyminen joten se ei missään tapauksessa voi olla väärin. Lähestulkoon kaikki tässä maailmassa pyörii sen ympärillä että lisääntyisimme. Mitään muuta oikeaa tarkoitusta ei elämällä ole. Kaikki muu on väärin ja turhaa.
Eikö sitä yhtään voi kyseenalaistaa? Sulla on kuitenkin eväät siihen toisin kuin monilla muilla eläimillä.
Miksi pitäisi? Uskotko olevasi erityisen jalo ja epäitsekäs, ellet tee lapsia? Tottakai voit jättää itse tekemättä, mutta miksi ihmessä tuputat tuota ideologiaa muille? Valitat ja ruikutat, et uskalla tehdä itsemurhaa, mutta silti muun maailman pitäisi lopettaa lapsien teko muka jonkun maailman parhaaksi. Minkä maailman sitäpaitsi? Petojen vai saaliiden? On omituista vihata omaa lajiaan tuolla tavalla, ei tervettä. Minun puolestani sinä ja kaltaisesi voisivat kokoontua kärsimään yhdessä johonkin saarelle, kauas muista ihmisistä. Voisitte tappaa toisenne ikäänkuin palveluksena. Sehän muuten ratkaisisi kaikki ongelmanne, eikö?
Mamma on täysin pihalla ja ilmiselvästi shokissa uudesta ajatuksesta. Pelko sumentaa kaiken ajattelukyvyn ja jäljelle jää toivomus, että antintalistit tappaisivat toisensa - samaan aikaan kun itse sanoo, ettei vihaa lajiaan. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on vaan itsellä ollut kurja lapsuus ja nuoruus tai muuten vaan luonnostaan negatiivinen suhtautuminen elämään. Itse taas näen maailman. Ihanana paikkana ja elämän on ihanaa. Lue vähemmän ilta-sanomia ja keskity elämän ihaniin puoliin. Ihmisen perustarve on lisääntyminen joten se ei missään tapauksessa voi olla väärin. Lähestulkoon kaikki tässä maailmassa pyörii sen ympärillä että lisääntyisimme. Mitään muuta oikeaa tarkoitusta ei elämällä ole. Kaikki muu on väärin ja turhaa.
Eikö sitä yhtään voi kyseenalaistaa? Sulla on kuitenkin eväät siihen toisin kuin monilla muilla eläimillä.
Miksi pitäisi? Uskotko olevasi erityisen jalo ja epäitsekäs, ellet tee lapsia? Tottakai voit jättää itse tekemättä, mutta miksi ihmessä tuputat tuota ideologiaa muille? Valitat ja ruikutat, et uskalla tehdä itsemurhaa, mutta silti muun maailman pitäisi lopettaa lapsien teko muka jonkun maailman parhaaksi. Minkä maailman sitäpaitsi? Petojen vai saaliiden? On omituista vihata omaa lajiaan tuolla tavalla, ei tervettä. Minun puolestani sinä ja kaltaisesi voisivat kokoontua kärsimään yhdessä johonkin saarelle, kauas muista ihmisistä. Voisitte tappaa toisenne ikäänkuin palveluksena. Sehän muuten ratkaisisi kaikki ongelmanne, eikö?
Mamma on täysin pihalla ja ilmiselvästi shokissa uudesta ajatuksesta. Pelko sumentaa kaiken ajattelukyvyn ja jäljelle jää toivomus, että antintalistit tappaisivat toisensa - samaan aikaan kun itse sanoo, ettei vihaa lajiaan. :)
Oletpa epävakaan oloinen.
Täällä esitetyt väitteet, joiden mukaan elämä on eksklusiivisesti kärsimystä ja ihmisen lajimääräisesti hävitessä ei poistu mitään korvaamatonta eivät kyllä kestä lähempää tai yhtään minkäänlaista tarkastelua omasta näkökulmastani. En tiedä onko meielenterveysongelmaisille kauhean hyvä syöttää myöskään tämän oireisto jonain -isminä. Harkintaa toivoisin.
En osaa elämää (enkä vanhempia) "syyttää enkä kiittää", koska on niin paljon kokemusta sekä hyvästä että pahasta. Kyyneleet on vuotaneet ilosta ja surusta. Ne ilon ja onnen hetket on tietysti kokemisen arvoisia. Mutta se paha olo mikä minussakin velloo, on jotain niin syvää, että rehellisesti sanottuna olisin toivonut, että en olisi ikinä syntynyt. Ja se paha olo koostuu juuri ihmisten toiminnasta, siitä itsekkyydestä ja pahuudesta, mitä se eläimille ja luonnolle aiheuttaa, sekä osalle ihmisiä, jotka jätetään vaille turvaa tai jopa hyväksikäytetään heikossa asemassa olevia. Olen päättänyt olla itse lisääntymättä. Toivotan ihmiskunnalle onnea ja menestystä sekä toivon mukaan henkistä kehitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teinin sanavarastolla ja Ylilauta-tason läpällä et valitettavasti näissä keskusteluissa pärjää. :)
Amok kirjoitti:
Täällä esitetyt väitteet, joiden mukaan elämä on eksklusiivisesti kärsimystä ja ihmisen lajimääräisesti hävitessä ei poistu mitään korvaamatonta eivät kyllä kestä lähempää tai yhtään minkäänlaista tarkastelua omasta näkökulmastani. En tiedä onko meielenterveysongelmaisille kauhean hyvä syöttää myöskään tämän oireisto jonain -isminä. Harkintaa toivoisin.
Onneksi et avannut omaa näkökulmaasi, sitä hattaraa ei mielenterveysongelmainen olisi kestänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teinin sanavarastolla ja Ylilauta-tason läpällä et valitettavasti näissä keskusteluissa pärjää. :)
Sinähän olet pelkkä trolli ja vielä aika huono sellainen. Hyvät trollit osaavat sentään johdattaa keskustelua, antaa perusteluja jotka houkuttavat muut väittelemään. Sinä et osaa, heittelet ihmisille jotain teini ja jonne kommentteja, jotka on niin nähty.
Vierailija kirjoitti:
Niin, ja lisäyksenä: Tietysti on muitakin syitä, miksi lisääntyminen on väärin. Keskeisimänä varmaankin liikakansoittuminen, ja siitä aiheutuva vahinko ihmisille ja luonnolle. -ap
Mitä tarkoitusta varten luontoa tulee säästää ja suojella, ihmisethän loppuvat maailmasta sadan vuoden kuluttua, kun uusia ei enää synny. Emme ole siis todistamassa sitä, miten hyvin (?) luonnolla menee, kun ihminen ei ole pilaamassa kaikkea.
En vastusta sinun uskomustasi millään tavalla, saat tietenkin olla mitä mieltä haluat lasten hankkimisesta, en pidä sitä minään pakkona kenenkään kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinähän olet pelkkä trolli ja vielä aika huono sellainen. Hyvät trollit osaavat sentään johdattaa keskustelua, antaa perusteluja jotka houkuttavat muut väittelemään. Sinä et osaa, heittelet ihmisille jotain teini ja jonne kommentteja, jotka on niin nähty.
Voi pientä, sentään jotain on nähty. :) Olen osallistunut keskusteluun perustelluilla mielipiteillä, joihin on myös vastattu. :) Kommentoin myös sinunkaltaisiasi murahtelijoita, joilla ei ole mitään annettavaa, mutta jotka luulevat, että ovat tosi skarppeja, sarkastisia, mukana läpällä ja aina, aina kaiken yläpuolella. Tosiasia on, ettei sulla ole mitään annettavaa, niin eihän se sentään minun syyni ole. Mutta jatka vaan tyhjiä one-linereitasi, minä hyppään niiden typeryyksien yli, kun et kerran ole järkipuheen tavoitettavissa. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi pientä, sentään jotain on nähty. :) Olen osallistunut keskusteluun perustelluilla mielipiteillä, joihin on myös vastattu. :) Kommentoin myös sinunkaltaisiasi murahtelijoita, joilla ei ole mitään annettavaa, mutta jotka luulevat, että ovat tosi skarppeja, sarkastisia, mukana läpällä ja aina, aina kaiken yläpuolella. Tosiasia on, ettei sulla ole mitään annettavaa, niin eihän se sentään minun syyni ole. Mutta jatka vaan tyhjiä one-linereitasi, minä hyppään niiden typeryyksien yli, kun et kerran ole järkipuheen tavoitettavissa. :)
Trollilla meni tunteisiin :D Epic fail :D
Niinpä. Luulen, että se riittää että joku vaan ilmoittaa viestin asiattomaksi. Saapi joku kivasti poistettua kaikki sellaiset viestit jotka ei omaan pirtaan sovi!
Voisi tuo moderoija lukeakin ne viestit!!!