Olen antinatalisti eli minusta lisääntyminen on huonoa ja väärin
Antinatalismi on kanta, jonka mukaan lapsen tuominen maailmaan on väärin mm. siksi, että siitä koituu syntyvälle ihmiselle aina kärsimystä. Maailma ei ole kiva paikka, ja ihminen joutuu täällä väistämättä kokemaan voimakasta epämukavuutta, ahdistusta, kipua ja tuskaa. Tällaiselle kärsimykselle altistaminen on väärin. Vastaavasti siitä, ettei pääse koskaan syntymään, ei ole yksilölle mitään haittaa. Hänhän ei ole paikalla harmittelemassa asiaa.
Antinatalismista on viime vuosina kirjoittanut mm. David Benatar, jonka teksteihin kannattaa tutustua.
Wikipedia-artikkeli antinatalismista: http://en.wikipedia.org/wiki/Antinatalism
Kommentit (142)
[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 20:55"]
Täällä toinen antinatalisti!
[/quote]
Moi! :) -ap
[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 20:56"][quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 20:55"]
Täällä toinen antinatalisti!
[/quote]
Moi! :) -ap
[/quote]
Hei vaan :)
Tuli mieleen, että kerran kun yritin googlettaa aiheesta julkaisuja niin suomen kielellä ei löytynyt oikeastaan mitään julkaisuja aiheesta. Taitaa käsite olla vähän tuntemattomampi täällä Suomessa?
En muista lukeneeni mitään suomenkielisiä kirjoituksia antinatalismista, mutta tämä filosofisena kysymyksenä yllättävän vähän huomioitu mys englanninkielisessä maailmassa. Esimerkiksi aborttikeskusteluissa kyseenalaistetaan erittäin harvoin sitä uskomusta, että syntyminen on oikeasti hyvä juttu lapsen kannalta. Enemmän puhutaan siitä, mitä lapsen saaminen merkitsisi äidille. Itsekkäistä syistähän nuo päätökset aina tehdään. -ap
Toisin sanoen sinuakaan ei pitäisi olla olemassa...olet siis oikeassa!
[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 21:02"]
Toisin sanoen sinuakaan ei pitäisi olla olemassa...
[/quote]
Kyllä, meidän kaikkien olisi ollut parempi jäädä syntymättä. -ap
[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 21:01"]En muista lukeneeni mitään suomenkielisiä kirjoituksia antinatalismista, mutta tämä filosofisena kysymyksenä yllättävän vähän huomioitu mys englanninkielisessä maailmassa. Esimerkiksi aborttikeskusteluissa kyseenalaistetaan erittäin harvoin sitä uskomusta, että syntyminen on oikeasti hyvä juttu lapsen kannalta. Enemmän puhutaan siitä, mitä lapsen saaminen merkitsisi äidille. Itsekkäistä syistähän nuo päätökset aina tehdään. -ap
[/quote]
Kyllä vain! Sitten puhutaan myös lapsen oikeudesta syntyä tähän maailmaan! Mikä se sellainen oikeus on? Lapsi ei saa itse valita haluaako syntyä tähän maailmaan vai ei.
Asiaa. Syntymättömyys ei ole mikään tragedia, syntyminen on aivan liian usein. Ja juu, minutkin olisi saanut jättää synnyttämättä.
[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 21:07"][quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 21:01"]En muista lukeneeni mitään suomenkielisiä kirjoituksia antinatalismista, mutta tämä filosofisena kysymyksenä yllättävän vähän huomioitu mys englanninkielisessä maailmassa. Esimerkiksi aborttikeskusteluissa kyseenalaistetaan erittäin harvoin sitä uskomusta, että syntyminen on oikeasti hyvä juttu lapsen kannalta. Enemmän puhutaan siitä, mitä lapsen saaminen merkitsisi äidille. Itsekkäistä syistähän nuo päätökset aina tehdään. -ap
[/quote]
Kyllä vain! Sitten puhutaan myös lapsen oikeudesta syntyä tähän maailmaan! Mikä se sellainen oikeus on? Lapsi ei saa itse valita haluaako syntyä tähän maailmaan vai ei.
[/quote]
Ja minusta todella tärkeä pointti on tosiaankin se, että kukaan ei kärsi syntymättä jäämisestä.
Silti melkein kaikkien mielestä on joitakin tilanteita, joissa on parempi olla kuollut kuin elävä. Esimerkiksi kärsivien vanhusten ajatellaan saavan helpotuksen kuoleman myötä. Miksi sitten ei olisi parempi olla vain syntymättä? Miksi tämä ajatus on joillekin niin vaikea hyväksyä? Toisin kuin kärsivä vanhus, syntymättä jääminen tarkoittaa, ettei tarvitse kokea lainkaan tuskaa, eikä joudu myöskään kokemaan kuolemaa. Elämän mahdollisten plussapuolien menettäminenkään ei harmita. -ap
Olen sitä mieltä että lapsen tuominen maailmaan on itsekästä, mutta mammojen mielestä lapsettomat ovat niitä itsekkäitä.Olen tehnyt lapset itselleni, en lapsien vuoksi, jotta he saisivat elää.Kestämätön totuus joillekin.
Haluasivatko alapeukuttajat perustella omia näkemyksiään?
Kuulostat ap siltä että sinulla on ollut itsetuhoisia ajatuksia jo pidempään. Hae apua!
[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 21:19"]
Kuulostat ap siltä että sinulla on ollut itsetuhoisia ajatuksia jo pidempään. Hae apua!
[/quote]
Ei minulla ole itsetuhoisia ajatuksia. Ihmisellä on itsesäilytysvaisto, joka pyrkii estämään vahingon aiheuttamisen itselle ja pitämään yllä elämää. Minun itsesäilytysvaistoni toimii oikein hyvin. :) Ajatus kuolemisesta lähinnä kauhistuttaa ja koetan välttää sitä kaikin keinoin.
Se, ettei ole koskaan syntynyt on täysin eri asia kuin kuoleminen. Voisi jopa sanoa, että ne ovat toisilleen vastakohdat. -ap
No, ihmisethän ovat tuhoamassa koko maapallon, joten oikeastaan olisi parasta maapallolle jos koko ihmissuku kuolisi sukupuuttoon.
-linkolalainen
Minä olen mieluummin elävä kuin kuollut. Te muut saatte olla mitä mieltä hyvänsä, mutta minä olen ihan onnellinen syntyneenä.
No ok, ideologiahan se on tuokin. Ja varmasti pitää paikkansa, että jos koko ihmiskunta kuolisi sukupuuttoon, niin yksikään ihminen ei enää kokisi tuskaa eikä kipua.
Mutta tuo että puhut luonnosta, niin kuvitteletko etteivät luonnon eläimet sitten eläisi samoilla säännöillä kuin ihmisetkin? Luonnossa sitä kipua ja tuskaa vasta riittääkin.
Hyeenakoirat repivät saaliinsa mahan auki, ja alkavat syödä sitä elävältä.Kotkat munivat yleensä 2 munaa, mutta yleensä se vahvempi poikanen tappaa heikomman, vanhemmatkin ruokkivat vain sitä vahvempaa.
Kun vahvempi leijonauros kukistaa heikomman ja saa hallintaansa tämän lauman, se ensitöikseen tappaa kaikki pennut koko laumasta.
Luonnon eläimillä ei ole mitään lääkäreitäkään eikä minkäännäköisiä kipulääkkeitä. Jos katkeaa luu, tulee ruhjeita tai tulee joku muu sairaus, sitten vaan kärsitään ja odotellaan parantuuko, vai kituuko kuoliaaksi. Vai, käykö niinkin hyvä onni, ettei tarvitse kitua kuoliaaksi vaan joku saalistaja tulee, tappaa ja syö.
Realismia.
Niin, luonto toimii juuri noin. Olemme ihan samaa mieltä asiasta. -ap
[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 21:33"]
Minä olen mieluummin elävä kuin kuollut.
[/quote]
Useimmat meistä ovat paljon mieluummin elossa kuin kuolleita, koska meillä on se mainittu itsesäilytysvaisto. Itsesäilytysvaiston olemassaolo ei kuitenkaan oikeuta kärsimyksen tuottamista toiselle, ja kärsimystä olemassaolo väistämättä tuottaa. Tämä uhrin halu elää tekee tavallaan rikoksesta entistä katalamman. Kun olemme syntyneet, vahinko on tehty, ja joudumme pärjäämään täällä parhaan kykymme mukaan. -ap
Niin, ja lisäyksenä: Tietysti on muitakin syitä, miksi lisääntyminen on väärin. Keskeisimänä varmaankin liikakansoittuminen, ja siitä aiheutuva vahinko ihmisille ja luonnolle. -ap