Olen antinatalisti eli minusta lisääntyminen on huonoa ja väärin
Antinatalismi on kanta, jonka mukaan lapsen tuominen maailmaan on väärin mm. siksi, että siitä koituu syntyvälle ihmiselle aina kärsimystä. Maailma ei ole kiva paikka, ja ihminen joutuu täällä väistämättä kokemaan voimakasta epämukavuutta, ahdistusta, kipua ja tuskaa. Tällaiselle kärsimykselle altistaminen on väärin. Vastaavasti siitä, ettei pääse koskaan syntymään, ei ole yksilölle mitään haittaa. Hänhän ei ole paikalla harmittelemassa asiaa.
Antinatalismista on viime vuosina kirjoittanut mm. David Benatar, jonka teksteihin kannattaa tutustua.
Wikipedia-artikkeli antinatalismista: http://en.wikipedia.org/wiki/Antinatalism
Kommentit (142)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elleivät ole neliraajahalvaantuneita niin jokainen antinatalisti voi helposti korjata kohtaamansa vääryyden. Mutta taitaa olla vaan uusi tapa ulista ja yrittää vaikuttaa erikoisemmalta kuin ovatkaan.
Ideana onkin estää sun kaltaisia ihmisjätteitä lisääntymästä.
Miltä tuntuu epäonnistua koko ajan?
Tulevaisuudessa sunkaltainen roskaväki ei enää lisäänny, joten sun jälkeläiset ei tule enää lisääntymään.
Hyi kamala kun on ilkeitä ihmisiä täällä.
Itse antinatalistina (uusi termi minullekin!) ajattelen, että jokaisella tänne syntyneellä on oikeus elää. Idea on siinä, että jätetään lapset tekemättä, ei tehdä uusia ihmisiä tänne kärsimään ja aiheuttamaan kärsimystä. Ei siinä, että kaikki ihmiset tapettaisiin. Tämähän on sanottu jo useaan kertaan tässä ketjussa, miksi se on niin kamalan vaikea ymmärtää?
Niin, olen samaa mieltä ap:n kanssa. Mutta on varmaan vaikea sulattaa tällaisia näkemyksiä, jos on ikänsä assimiloinut tarinoita marttyyriäidistä, joka uhrautumalla lastensa eteen tekee maailmasta paremman paikan. Mutta hups, se lisääntyminen ei nyt ollutkaan hyvä asia, vaan päinvastoin silkkaa itsekkyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elleivät ole neliraajahalvaantuneita niin jokainen antinatalisti voi helposti korjata kohtaamansa vääryyden. Mutta taitaa olla vaan uusi tapa ulista ja yrittää vaikuttaa erikoisemmalta kuin ovatkaan.
Ideana onkin estää sun kaltaisia ihmisjätteitä lisääntymästä.
Miltä tuntuu epäonnistua koko ajan?
Tulevaisuudessa sunkaltainen roskaväki ei enää lisäänny, joten sun jälkeläiset ei tule enää lisääntymään.
Voihan hitsi. Mitä muuta sun horoskoopissa luki?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elleivät ole neliraajahalvaantuneita niin jokainen antinatalisti voi helposti korjata kohtaamansa vääryyden.
Tätä vääryyttä ei voi milloinkaan korjata. Kun on kerran syntynyt (tai kehittynyt myöhäisille raskausviikoille), on tuomittu elämään ja kuolemaan. -ap
Joo mä ostin kerran kanssa maitoa josta päiväys oli mennyt ja tuntu ihan samalta
Kysyn sekä antinatalisteilta että "taviksilta". Uskotteko te, että ihminen on jotenkin olemassa ennen syntymäänsä? Siis esim. henkenä tai sieluna?
Sulla on vaan itsellä ollut kurja lapsuus ja nuoruus tai muuten vaan luonnostaan negatiivinen suhtautuminen elämään. Itse taas näen maailman. Ihanana paikkana ja elämän on ihanaa. Lue vähemmän ilta-sanomia ja keskity elämän ihaniin puoliin. Ihmisen perustarve on lisääntyminen joten se ei missään tapauksessa voi olla väärin. Lähestulkoon kaikki tässä maailmassa pyörii sen ympärillä että lisääntyisimme. Mitään muuta oikeaa tarkoitusta ei elämällä ole. Kaikki muu on väärin ja turhaa.
Elämä on ihanaa kirjoitti:
Sulla on vaan itsellä ollut kurja lapsuus ja nuoruus tai muuten vaan luonnostaan negatiivinen suhtautuminen elämään. Itse taas näen maailman. Ihanana paikkana ja elämän on ihanaa. Lue vähemmän ilta-sanomia ja keskity elämän ihaniin puoliin. Ihmisen perustarve on lisääntyminen joten se ei missään tapauksessa voi olla väärin. Lähestulkoon kaikki tässä maailmassa pyörii sen ympärillä että lisääntyisimme. Mitään muuta oikeaa tarkoitusta ei elämällä ole. Kaikki muu on väärin ja turhaa.
Eikö sitä yhtään voi kyseenalaistaa? Sulla on kuitenkin eväät siihen toisin kuin monilla muilla eläimillä.
Eipä ole kaksinen tarkoitus, sillä myös se lisääntyminen on täysin turhaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole kaksinen tarkoitus, sillä myös se lisääntyminen on täysin turhaa.
Turhat asiat herättää sussa näemmä aika voimakkaita tunteita.
Mitä tarkoitat? Tuo lainaamasi oli ensimmäinen viestini tässä ketjussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sitä yhtään voi kyseenalaistaa? Sulla on kuitenkin eväät siihen toisin kuin monilla muilla eläimillä.
Miksi pitäisi? Uskotko olevasi erityisen jalo ja epäitsekäs, ellet tee lapsia? Tottakai voit jättää itse tekemättä, mutta miksi ihmessä tuputat tuota ideologiaa muille? Valitat ja ruikutat, et uskalla tehdä itsemurhaa, mutta silti muun maailman pitäisi lopettaa lapsien teko muka jonkun maailman parhaaksi. Minkä maailman sitäpaitsi? Petojen vai saaliiden? On omituista vihata omaa lajiaan tuolla tavalla, ei tervettä. Minun puolestani sinä ja kaltaisesi voisivat kokoontua kärsimään yhdessä johonkin saarelle, kauas muista ihmisistä. Voisitte tappaa toisenne ikäänkuin palveluksena. Sehän muuten ratkaisisi kaikki ongelmanne, eikö?
Aika hyökkäävä suhtautuminen elämänkatsomukselliseen keskusteluun. Kirjoitit itsemurhista ja toisten tappamisista, eli et näköjään ole ymmärtänyt lainkaan mitä ap ja muut samanmieliset ovat kirjoittaneet.
Olen itsekin osittain antinatalisti. Totuushan on, etten voisi mitenkään suojella tulevaa lastani kärsimykseltä. Mutta kuitenkin haluan joskus lapsen.
Ihmiskunnalla on kuitenkin vain rajallisesti aikaa täällä maailmassa ja jossain vaiheessa meistä kenestäkään ei jää jäljelle mitään. Silti näen, että kaikilla kokemuksillamme; ilolla, surulla, rakkaudella jne, on aivan valtava itseisarvo. Näiden arvokkuutta ei mielestäni vähennä se, ettei tulevaisuudessa kukaan ole tietämässä niistä mitään. Minun mielestäni ajatus tuhoutuneesta planeetasta, jolla joskus koettiin valtavasti, on kauniimpi kuin ajatus tuhoutuneesta planeetasta, jolla ei koskaan koettu mitään.
Tiedostan toki ajatukseni olevan jopa yliromanttinen. Myönnän myös, että haluan lapsen varmasti suureltakin osin itsekkäistä syistä, kuten jokainen lapsia haluava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuuluuko tuohon tavoite, että ihmiskunta lakkaa olemasta kun lisääntyminen lopetetaan? Mitä viimeiset ihmiset tekee ennen sukupuuttoa? Ovatko kaikki lopussa vanhoja, vai järjestetäänkö joku joukkotuho jossa menee kaikki ikäluokat kerralla?
Antinataismi on moraalifilosofinen kanta, ei mikään suunnitelma ihmiskunnan varalle. Antinatalisteille voi siis olla näistä kysymyksistä mitä tahansa käsityksiä (tai ei mitään käsityksiä). Ihan niin kuin vegaaneilla on varmasti paljon käsityksiä siitä, minkälainen vegaaninen tulevaisuus olisi.
Kai siinä jotain näkemyksiä pitää olla käytännön varalle, vai onko se puhtaasti nojatuolifilosofinen päiväuni, jota ei ole koskaan tarkoitus soveltaa? Esim. Marxilla oli melko tarkat visiot proletariaatin vallankumouksesta, vaikka sosialismin ajatus sinänsä liittyy utopistiseen perinteeseen eikä ole tarkoin rajattu konkreettinen idea.
Kantaanne kyseenalaistamatta en samaistu näkemykseenne, vaikka sitä hyvin pitkälti ymmärränkin.
Oma ideologiani asiaa koskien pohjautuu ihmislajille ominaisiin piirteisiin, kuten esimerkiksi biologiseen lisääntymisentarpeeseen sekä itsekkyyden hyödyntämiseen selviytymistarkoituksessa. Älyllisestä menestyksestämme huolimatta meiltäkin löytyy luonnollinen vietti, vaikkemme käyttäydykään vaistonvaraisesti kuten muut eläimet. Vaikka meillä onkin kyky moraaliseen harkintaan, teemme päivittäin päätöksiä jotka voimme seurauksineen tulkita itsekkäiksi – itse esimerkiksi käytän eläinkunnan tuotteita tiedostaen valintani olevan itsekäs ja epäeettinen ja saastutan maapalloa pelkällä olemassaolollani. Maailma on kieltämättä karu paikka, mutta näin globaalisti ajateltuna tarvitsemme tilanteen korjaamiseen ja paremman tulevaisuuden turvaamiseen jälkeläisiä.
Itsessään moraalisesti "pahalla" teolla pyritään usein vilpittömästi hyvään. Ihminen, joka hankkii lapsia omistautuen tekemään kaikkensa jälkeläistensä onnellisuuden hyväksi on omistautumuksestaan huolimatta itsekäs, mutta entäs sitten? Toimintamme oikeuttaaksemme yritämme sovittaa tekomme. Ihminen ei voi täyttää kaikkia onnellisuudentarpeitaan toimimatta itsekkäästi. En näe tässä mitään väärää, koska mahdoton mikä mahdoton. Meillä on kaikilla kuitenkin oikeus tavoitella käsittämäämme onnellisuutta lähtöruutua muistuttavan "elämän tarkoitus" -kysymyksen astuessa valokeilan kohteeksi.
Tästäkin ketjusta näköjään poistetaan viestejä (eikä edes niitä "tappakaa sitten itsenne"-viestejä, vaan täysin asiallisia). Kerrassaan uskomatonta, palstan moderointi on mennyt todlla naurettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi? Uskotko olevasi erityisen jalo ja epäitsekäs, ellet tee lapsia? Tottakai voit jättää itse tekemättä, mutta miksi ihmessä tuputat tuota ideologiaa muille? Valitat ja ruikutat, et uskalla tehdä itsemurhaa, mutta silti muun maailman pitäisi lopettaa lapsien teko muka jonkun maailman parhaaksi. Minkä maailman sitäpaitsi? Petojen vai saaliiden? On omituista vihata omaa lajiaan tuolla tavalla, ei tervettä. Minun puolestani sinä ja kaltaisesi voisivat kokoontua kärsimään yhdessä johonkin saarelle, kauas muista ihmisistä. Voisitte tappaa toisenne ikäänkuin palveluksena. Sehän muuten ratkaisisi kaikki ongelmanne, eikö?
Kuka täällä valittaa ja ruikuttaa? Tai tuputtaa kenellekään mitään. Miksi sua ahdistaa niin pahasti se että joidenkin näkemys elämästä on synkkä? Miksi esim. masentuneiden pitäisi tappaa itsensä? Ihan vaan jotta te iloiset onnelliset (vaikutatkin todella hyvinvoivalta ja tasapainoiselta) saisitte elellä omassa kuplassanne miettimättä sitä että joillekin elämä on raskasta, jopa suurelta osin kärsimystä.
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni ajatus tuhoutuneesta planeetasta, jolla joskus koettiin valtavasti, on kauniimpi kuin ajatus tuhoutuneesta planeetasta, jolla ei koskaan koettu mitään.
Kuinka äärimmäisen itsekeskeinen ajatus! Ihan kuin vain ihmiseläimen kokemukset olisivat jotain. Entäs miljardit eläimet? Viis siitä että ihminen tuhoaa LAJEJA tuhansittain, kunhan IHMINEN vain saa kokea?! Jos ihmislajia ei olisi, nämä muut eläimet saisivat kokea paljon enemmän ja paljon useampien lajien toimesta. Mutta ehei, sillä ei ole mitään merkitystä, vain ihmisillä on... Tämän takia vihaan lisääntyjiä, kun se pää on niin syvällä omassa perseessä, että ei edes tajuta kuinka maapallolla on muutakin elämää kuin ihminen. Ja kuinka paljon enemmän täällä oikeasti olisi moninaisia kokemuksia ilman ihmisiä.
Onko sulla antinatalisti työpaikka, perhe, kavereita, harrastuksia vai muuten vain liikaa aikaa?
Tätä vääryyttä ei voi milloinkaan korjata. Kun on kerran syntynyt (tai kehittynyt myöhäisille raskausviikoille), on tuomittu elämään ja kuolemaan. -ap