G: Mihin rahastoihin säästät?
Kommentit (26)
Eilen kotiutin Avanti-rahastosta hyvät voitot. Siirsin Vakaa Tuottoon, koska olin nyt tyytyväinen Avantin tuottoon. Osakemarkkinat olleet taas pitkään jo nousussa, osakkeissa on ylihintaa. Korkorahastot voisi olla nyt varmemmat. Ei voi tietää mitä puolen vuoden päästä on. Itse teen niin, että sijoitan ja mietin paljonko haluan voittoa ja sitten kotiutan. Etten tule liian ahneeksi. Otan omani pois ja sijoitan varmempiiin. Pidän aina jotain ns. riskirahastossa kuitenkin.
Vierailija:
Vain tyhmä säästää lapsilisiä tilille tai kerää muutoinkaan tilille rahoja. Yksi tuttuni makuuttaa tilillä 40.000 euroa, ei ole järjen hiventä! On säästänyt sinne 10 vuoden ajan, rhatsosäästämisellä olisi kerännyt kivasti ylimääräistä!
tähän väitteeseen törmää usein, mutta kun oikein ajattelee kyllä mielestäni on paljon fiksumpaa seisottaa nollakorolla kuin " sijoittaa" johonkin järjettömään, eli siis panna turhaan kulutukseen. eli arvostelisitko jos nämä tutut olisivat kahden vuoden välein hankkineet uuden henkilöauton? siinä olisi luultavasti enemmän palanut rahaa kuin 40 tuhatta. nyt heillä kuitenkin on takataskussa tuo sama summa. pitää myös muistaa että inflaatio ei enää ole niin kuin 70-luvulla, jolloin toisaalta tavallisillekin tileille maksettiin vielä korkoa.
juu, ja ilman sarvia ja hampaita olen toki samaa mieltä siitä että rahastoihin tai arvopapereihin mieluummin kuin 0%-korkoiselle käyttötilille. mutta pitää suhteuttaa.
Riski hajautettu ja plussalla ollaan tosi reilusti. Aiemmin meillä oli isot sijoitukset FIM:ssä ja penkin alle meni. Siihen loppui se " eksoottisuus" , jota joku peräänkuulutti.
Meillä periaate koko hommassa on säästäminen. Melko varmasti ilman tätä systeemiä kaikki rahat vain hujahtaisivat jonnekin kuluttamiseen. Samasta syystä meillä on ulkomaillakin rahaa, tosin tilillä, ns. pahan päivän varalle. On aika turvallinen olo, kun tietää, että tulot riittävät hyvin elämiseen, jää vielä säästöönkin ja pahaan päiväänkin on varauduttu.
Rahastojen riskit ovat aika lailla nollaluokkaa, vielä kun ne hajauttaa. Osaisiko joku kertoa, voiko rahasto ylipäätään tulla päivässä suuresti kerralla alas?
Itse luin, että ei missään nimessä kannattaisi sijoittaa rahastoihin vaan osakkeisiin, koska osakkeet hajauttamalla riski on samaa luokkaa, mutta kulut paljon pienemmät. Vielä kun joku kertoisi missä se oikeasti tapahtuu se osakkeisiin sijoittaminen. Nuo rahastot hoituvat pankin verkkosivuilla.
Seligson & Co Rahamarkkinarahasto AAA
Seligson & Co Suomi -indeksirahasto A
Seligson & Co Japani - indeksirahasto A
Nordea Eurooppa Plus Kasvu
Nordea Maailma Kasvu
Nordea Medica Life Science Kasvu
Medicat todennäköisesti menossa mun makuun turhan riskialttiina vaihtoon. Seligson on firmoista ehdoton suosikkini alhaisten kulujen ja " jalat maassa" -asenteen takia. Seligsonin sivuilta löytyy todella asiallista infoa rahastosijoittamisesta, ilman ärsyttävää hypetystä.