Miten sanoisin nätisti asioista, jotka tekevät pk:ssa väärin?
Poikamme on osapäivähoidossa kivassa, pienessä päiväkodissa. Poika tykkää hoitajistaan ja hoitopaikasta kovasti eikä meillä mitään isompaa valittamisen aihetta olekaan. Ongelmana on kuitenkin se, että tuntuu, ettei mitenkään saisi arvostella, koska hoitajat heti loukkaantuvat. Miten saada viestinsä perille nätisti?
En pidä siitä, että hoitajat eivät vaihda lapsille puhtaita vaatteita, jos likaantuvat esim. syödessä. En nyt tarkoita, etteikö pieniä tuhruja saisi olla, vaan sitä, että joskus kun haen pojan ulkoa ja riisun kotona, on poika yltäpäältä rahkassa tms. Vaihtovaatteita kuitenkin on varmasti aina tarpeeksi. Muutaman kerran olemme menneet kylään, kaupoille, neuvolaan jne. suoraan pk:n pihalta ja on hiukka noloa, kun ulkopuvun alta paljastuukin ihan törkyiset vaatteet :-(
Toinen minua kiukuttava asia on se, että jättävät usein jopa lapsen kasvot putsaamatta, kun ulos lähtevät. Jos eivät heti ruokailun jälkeen putsaa, niin luulisi nyt, että olisivat ulkoiluun mennessä ehtineet? Siinä sitten on kivasti pakkasessa ruuat ja räät jäätyneet ihoon kiinni. Tänään hoitaja tuli lasten kanssa vastaan, kun olin menossa hakemaan poikaa. Olivat siis juuri astuneet ovesta ulos. Poikamme oli tänään ekaa kertaa hoidossa pitkän sairastelun jälkeen ja nyt sitten oli reppana menossa pihalle leikkimään koko naama yltäpäältä kuivuneessa ruuassa ja räässä. Kädet hanskojen sisällä olivat yhtä likaiset, joten oli kai itse pyyhkinyt käsillään sitä likaa pitkin naamaa ja siinä ovat olleet kai koko päivän :-(( Voi surku. Tekee pahaa jälkeä, kun tuollainen jäätyy poskiin kiinni, kun iho on tällaisillä säillä muutenkin niin arka. Vein sitten hänet sisään pesulle ennen kuin lähdimme kotiin.
Tällaiset jutut ovat kai pieniä ja ehkä olen pikkumainen, mutta kun oikeasti ottaa päähän. Miten noihinkin juttuihin voisi puuttua ilman, että saa " vaikean ämmän" leiman otsaansa? Pitää kai vain puhua ikään kuin puhuisi lapsellensa, mutta kohdistaa puheet niin, että hoitajat tajuavat vihjeen (tyyliin: " Voi kulta, onpas sulla naama ihan likainen. Mennäänpäs pesulle! Eihän tuollaisena voi ulkona olla..." ) Vai miten ihmeessä saan viestini perille?
Kommentit (10)
Kyse on siitä, miten ottaa asia puheeksi. Voin olla jonkun mielestä turhantarkka, mutta meitä on moneksi. Vaikka sinä et pitäisikään asiaa merkityksellisenä, niin minä pidän.
Ap
ja sanoisit heille (ei lapsen aikana), että kun tuo meidän Mikko syö sen verran vauhdikkaasti, että ruokaa roiskuu sinne tänne ja pitkin naamaa, niin riittäisiköhän teillä aikaa tarkistaa hänet aina syömisen jälkeen ja putsailla tarvittaessa. Tai jotain tähän tyyliin. Mielestäni et nipota yhtään, vaan olet ihan oikeilla jäljillä, kyllähän naaman ja kasvojen pesu ja vaatteiden vaihto tarvittaessa kuuluu ihan perusjuttuihin. Mihin hoitajat käyttävät aikansa, jos ei edes tällaiseen liikene hetkistä?
Olen itse ollut opiskeluaikana päiväkodeissa töissä, joten tiedän varsin hyvin, millainen kiire siellä on. Oikeasti tuntuu välillä, että mitään ei ehdi tehdä kunnolla eikä kenellekään lapselle jää tarpeeksi aikaa. Tuo poikani päiväkoti on kuitenkin pieni ja rauhallinen, ei mikään iso laitos, ja siellä on ihan tarpeeksi hoitajia suhteessa lapsilukuun. Ja siisteys kuuluu kuitenkin perushoitoon.
Ap
Kannattaa kylla sanoa hoitajille ihan suoraan, mutta ystavalliseen tapaan, ja vaikka ihan kertoa, etta joskus ette menekaan suoraan kotiin vaan kylaan. Joillain lapsilla tosiaan ei edes ole vaihtovaatetta, mutta voit siitakin sanoa, etta teilla on vaihtovaatetta ja sita saa kayttaa. Jos asia sua vaivaa niin ilmanmuuta voit siita sanoa ja yrittaa esittaa asian asiallisesti ja ystavallisesti, niin eipa siita kenenkaan pitais ottaa nokkiinsa. Itse olen tehnyt paljon keikkaa pk-seudun paikkareissa ja ottanut vastaan kommentteja, ilman etta niista tarvis hernetta vetaa nenaan. Oletko huomannut lasta hakiessa, etta ovatko kaikki muutkin lapset ruuassa Yms? Ja jatkuvasti? Silloin voisit ottaa esim. johtajaankin yhteytta ja kehottaa kiinnittamaan asiaan huomiota!
Olen itse ollut opiskeluaikana päiväkodeissa töissä, joten tiedän varsin hyvin, millainen kiire siellä on. Oikeasti tuntuu välillä, että mitään ei ehdi tehdä kunnolla eikä kenellekään lapselle jää tarpeeksi aikaa. Tuo poikani päiväkoti on kuitenkin pieni ja rauhallinen, ei mikään iso laitos, ja siellä on ihan tarpeeksi hoitajia suhteessa lapsilukuun. Ja siisteys kuuluu kuitenkin perushoitoon.
Ap
Ihan käsittämätöntä oikeastaan että tuollaista edes on. Vaikka jonkun mielestä ehkä pikku seikka, niin kyllä siellä pk:ssa pitää ihan lapsen peruspuhtaudestakin pitää huolta! Itse ainakin kun olin pk:ssa aikanaan töissä, olin ehkä vähän liiankin innokas aina putsailemaan muksujen naamoja, niistämään neniä ja vaihtamaan puhdasta ylle. Mulle sitten taas jotkut vanhemmat sanoivat, että " ei tuota paitaa nyt ois tarvinnu vaihtaa" ... ;)
Mut yritä puhua! Ihme jos eivät rakentavaa kritiikkiä kestä kuunnella! Puhu sitten johtajalle tai päivähoidon tarkastajalle (vai mitä ne nyt onkaan..).
Jos nuo perusasiat on rempallaan niin mitähän muuta siellä on rempallaan...?
Mä hain tänään pojan päiväkodista just kun se heräs päiväunilta. Kiinnitin heti huomiota kuivuneeseen ruokaan hihassa. Mietein sanonko vai en, mutta ajattelin että heillä on semmonen kiire että eivät ehdi kaikkia tommosia hoitaa tai eivät välttämättä ole edes huomannut koko likasta hihaa. No mietein että vaihdanko samantien uuteen paitaan vai vasta kotona, mutta vaihdoin sit kotona.
Uskon että henkilökunta varmaan tekee parhaansa että lapset olisivat puhtaita, mutta esim. tuolla on 15 lasta ja 3 hoitajaa yhdessä ryhmässä niin ei kaikkea likaa varmaan huomaa.
Kyllä sun kannattaa jutella henkilökunnan kanssa asiasta jos se sua häiritsee ja heillä on oikeus kuunella mitä sulla on sanottavana.
Minun lapseni oli ensin pph:lla jonka luona oli lapsilla aina naama ja vaatteet sopassa, kun meni hakemaan. Kun hoitopaikka vaihtui toiselle pph:lle niin oli aina puhdas naama ja vaatteet.
Jälkimmäinen käytti kaikilla, jopa isommillakin lapsilla, ruokakaukaloa, oli se vähän hassua mutta tuli vähemmän kyllä pyykkiä.
koska muuten valitettavan moni lapsi tulee vielä seuraavanakin päivänä hoitoon sama kiisselinen paita päällä.
Minusta voit kyllä suoraan sanoa tästä hoitajille.