Harry Potter -kirjojen epäloogisuudet
Kommentit (5332)
Miksi lukukauden päättäjäisissä ei ikinö edes sivuuteta niitä oppilaita, jotka päättävät opiskelun Tylypahkassa? Eikä koskaan (ainakaan oman muistini mukaan) kerrota että mihin päättävät oppilaat siirtyvät. Suoraan työelämään? Minkälaista on mahdollinen jatkokoulutus?
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 21:24"]
Miksi lukukauden päättäjäisissä ei ikinö edes sivuuteta niitä oppilaita, jotka päättävät opiskelun Tylypahkassa? Eikä koskaan (ainakaan oman muistini mukaan) kerrota että mihin päättävät oppilaat siirtyvät. Suoraan työelämään? Minkälaista on mahdollinen jatkokoulutus?
[/quote]
Veikkaisin, että Dumbledore voi hyvinkin sanoa muutaman lauseen Tylypahkan päättäville oppilaille, mutta koska kirjat ovat Harryn näkökulmasta, ei niitä ole ollut tarpeen tunkea mukaan. Päättäjäisiähän ei yleensä ole edes kuvailtu hetki hetkeltä, vaan on yleisesti kerrottu miten Harry juhli muiden mukana tupamestaruutta tai suri Cedricin kuolemaa.
Emme ikinä saaneet lukea muiden vuosien tapaan tarkasti millainen on seitsemäs eli viimeinen vuosi Tylypahkassa. Paitsi että oppilaat valmistautuvat S.U.P.E.R.-testeihin, veikkaan että asiaan kuuluu myös paljon työelämään perehdytystä. Vähän samaan tapaan kuin kirjassa viisi oppilailla oli tapaaminen tuvanjohtajan kanssa asiaan liittyen. Näin ollen seitsemäntenä vuonna voitaisiin katsoa tarkemmin, miten oppilaat pääsevät kiinni työelämään koulun jälkeen.
Joihinkin töihin on koulutus, kuten auroriksi hakiessa. Tästä kerrottiin kirjoissa jonkin verran. Veikkaan, että myös ammatteihin kuten parantaja on vaikea jatkokoulutus. Sitten on varmasti paljon ammatteja, joissa koulutus on enemmän työssäoppimisen tyylistä.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 21:24"]
[/quote]
Tuo on tosiaan hassua ettei valmistuneita noteerata mitenkään, tai sitten niillä on joku oma juhlansa vanhempiensa kanssa. Puoliverinen prinssi-kirjassa annetaan ammatinvalintaohjausta oppilaille, Harry haluaa tulevaisuudessa auroriksi ja McGarmiwa kertoo että päästäkseen auroriksi täytyy läpäistä monivuotinen koulutus. Veikkaan että monissa muissakin vaativammassa ammatissa täytyy ensiksi käydä alan oma koulutus Tylypahkan lisäksi.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 16:05"]
Mikseivät muiden maiden velhot auta Britanniaa Voldemortin kanssa? Mikseivät muut maat "vapauta" Pohjois-Korealaisia diktatuurista ja sortovallasta? Ehkä velhojenkin maailmassa jokainen maa huolehtii ensisijaisesti itsestään, niin typerää kuin humanistisesti ajateltuna se onkin.
[/quote]
Koska Pohjois-Koreassa ei ole öljyä. Vähän vastaava selitys saattaa olla Britannian kohdalla.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 00:40"]
Tuli mieleen myös se, että Krum oli Bulgarian huispauspelaaja, mutta kolmivelhoturnajaisissa Durmstrangin edustaja ja heidän sanottiin muistaakseni tulevan "jostain kylmästä" ja ainakin elokuvassa ovat turkikset päällä. Onko niin ettei Bulgariassa ole omia velhokouluja ja niiden on pitänyt lähteä pohjoiseen kouluun?
[/quote]
https://fi.wikipedia.org/wiki/Bulgarian_maantiede
"Bulgariassa on pieneksi maaksi suuret ilmastoerot, sillä se sijaitsee mannerilmaston ja välimerenilmaston vaikutusalueiden välissä. Vuoret ja laaksot ohjaavat ilmamassojen liikkeitä ja saavat aikaan suuria eroja säässä pienillä etäisyyksillä. Mantereen vaikutus on suurin talvella, jolloin voi olla kylmää ja kovia lumipyryjä."
Tosin eiväthän ne tulleet sinne kolmivelhoturnajaisiin talvella vaan syksyllä, jos nyt oikein muistan. Ja onhan Engalnnissakin talvella suhteellisen kylmää. Todennäköisempää on se, että se on jossain Siperiassa, niin kuin, joku tuossa sanoikin.
http://fi.harrypotter.wikia.com/wiki/Durmstrang
"Durmstrang on yksi Euroopan kolmesta suurimmasta taikakoulusta. Sen sijainnista ei ole varmaa tietoa, mutta se saattaa sijaita esimerkiksi Bulgariassa tai Venäjällä."
Mä olen miettinyt näkymättömyysviittaa ja miten se toimii (puhutaan nyt siis tästä Harry viitasta, muissa varmasti eroja toiminnassa). Siis jos menet kokonaan sen sisään niin olet näkymätön. Entä jos vain nostat sen eteesi näkösuojaksi, muututko silloin näkymättömäksi? Entä kaikki mitä takanasi on (huonekalut, seinät, puut...) Näkymättömyysviitta kuvattii hopeaiseksi nestemäisen näköiseksi materiaaliksi. Onko tämä siis kun viitta on mytyssä/viikattuna? Miltä se näyttää jos sen levittää vaikka sängylle? Näkyykö se edelleen vai näyttääkö sitten kuin keskellä sänkyä olisi pohjaton aukko (ja miltä se näyttäisi??) vai näkyisikö kenties sängyn läpi lattia siitä kohdasta missä viitta on? Jos näin on, kuinka pitkälle viitan vaikutus tehoaa? lakanan läpi? patjan läpi? sängyn pohjan läpi? lattian läpi?
Vai alkaako viitta tosiaan toimia vasta sitten kun sen reunat koskattavat toisiaan (eli se on kiedottu jonkun ympärille)? Entä jos sen jättäisi rakosilleen? Näkyisikö tällöin ihmisestä vain ohut kaistale siitä kohdasta mitä viitta ei peitä? Ja jos tuota kaistaletta katsotaan toisista suunnista (sivuista/takaa), näkyykö se?
Tätä olen monta kertaa pohtinut :D Tämäkään nyt ei ollut kirjaan liittyvä epäloogisuus, mietityttää vain.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 21:38"]
Mä olen miettinyt näkymättömyysviittaa ja miten se toimii (puhutaan nyt siis tästä Harry viitasta, muissa varmasti eroja toiminnassa). Siis jos menet kokonaan sen sisään niin olet näkymätön. Entä jos vain nostat sen eteesi näkösuojaksi, muututko silloin näkymättömäksi? Entä kaikki mitä takanasi on (huonekalut, seinät, puut...) Näkymättömyysviitta kuvattii hopeaiseksi nestemäisen näköiseksi materiaaliksi. Onko tämä siis kun viitta on mytyssä/viikattuna? Miltä se näyttää jos sen levittää vaikka sängylle? Näkyykö se edelleen vai näyttääkö sitten kuin keskellä sänkyä olisi pohjaton aukko (ja miltä se näyttäisi??) vai näkyisikö kenties sängyn läpi lattia siitä kohdasta missä viitta on? Jos näin on, kuinka pitkälle viitan vaikutus tehoaa? lakanan läpi? patjan läpi? sängyn pohjan läpi? lattian läpi?
Vai alkaako viitta tosiaan toimia vasta sitten kun sen reunat koskattavat toisiaan (eli se on kiedottu jonkun ympärille)? Entä jos sen jättäisi rakosilleen? Näkyisikö tällöin ihmisestä vain ohut kaistale siitä kohdasta mitä viitta ei peitä? Ja jos tuota kaistaletta katsotaan toisista suunnista (sivuista/takaa), näkyykö se?
Tätä olen monta kertaa pohtinut :D Tämäkään nyt ei ollut kirjaan liittyvä epäloogisuus, mietityttää vain.
[/quote]
Tai jos sen kietoo ympärilleen niin että jalat polvesta alaspäin näkyvät, miltä tämä ihminen näyttää ylhäältä päin katsottuna?
Entäs sitten veelojen lisääntyminen? Veelat on aina naispuolisia. Miten siis tullaan puoliveelaksi? Tai Fleurin tapauksessa 1/4 veelaksi (vai oliko 1/8)? No tekemällä tavallisen ihmisen kanssa lapsen. Mutta kenen kanssa ne veelat sitten lisääntyy keiden lapsetkin on veeloja? Synnyttääkö veelanaiset koskaan poikia? Mitä ne pojat sitten ovat? Vai onko niin että poika/mies veelojakin on olemassa?
Tämä on aijemmin kuitattu tällä palstalla jotenkin niin että ehkä veelat ei lisäänny ihan samalla tavalla kuin ihmiset. Se ei kuitenkaan ole mulle tyydyttävä vastaus :D Onko kellään tästä tietoa? Onko Rowling koskaan selittänyt tätä?
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 21:58"]
Entäs sitten veelojen lisääntyminen? Veelat on aina naispuolisia. Miten siis tullaan puoliveelaksi? Tai Fleurin tapauksessa 1/4 veelaksi (vai oliko 1/8)? No tekemällä tavallisen ihmisen kanssa lapsen. Mutta kenen kanssa ne veelat sitten lisääntyy keiden lapsetkin on veeloja? Synnyttääkö veelanaiset koskaan poikia? Mitä ne pojat sitten ovat? Vai onko niin että poika/mies veelojakin on olemassa?
Tämä on aijemmin kuitattu tällä palstalla jotenkin niin että ehkä veelat ei lisäänny ihan samalla tavalla kuin ihmiset. Se ei kuitenkaan ole mulle tyydyttävä vastaus :D Onko kellään tästä tietoa? Onko Rowling koskaan selittänyt tätä?
[/quote]
Järjellä ajateltuna on olemassa veelageeni on olemassa ihmisten X-kromosomeissa ja tarvitsee täysin esiin tullakseen kromosomiparin, eli kaksi X-kormosomia. Koska miehillä on X- ja Y-kromosomeja, miehistä ei voi tulla ulkonäöllisesti veeloja mutta he voivat kantaa veelaperimää X-kromosomissaan.
Eli veelanainen voi saada pojan, joka näyttää "tavalliselta" mutta kantaa veelageeniä kromosomissaan X. Tämä poika voi taas tulevaisuudessa tavata tytön, jolla on 1-2 veelageeniä kromosomeissaan. Tyttö ja poika saavat lapsen, joka saa kummaltakin vanhemmaltaan yhden X-kromosomin veelageeneillä = tytöstä tulee veela.
Toisaalta veela voi saada pojan, jolla on veelageeni ja poika tapaa veelageenittömän tytön. He saavat tytön, jolle tulee isältä veelageeni ja äidiltä veelattomuusgeeni = puoliveela jne.
Huikeaa! :) Enpä olisi arvannut, että ketjusta tulee näin pitkä ja mehevä, aivan mainioita pohdintoja sisältävä kokonaisuus (eli ilmeisesti "nillittävä", kuten kakkonen tuumasi). Jatketaan! -ap-
Luin juuri PotterMoresta tuosta junalla kulkemisesta. Sielä sanotaan että alun perin oppilaat saapuivat kouluun haluamallaan tavalla; luudilla, lumotuilla vaunuilla, ilmiintymällä (usein kamalin seurauksin koska linnaan ja sen maille ei voi ilmiintyä) ja jotkut ratsastivat erilaisilla taikaolennoilla. Näistä koitui ikäviä onnettomuuksia ja vuosittaisia jästihavaintoja joten nämä keinot kiellettiin vuonna 1692 kun tehtiin se salassapitosopimus vai mikä olikaan (the International Statute of Secrecy).
Seuraavaksi kokeiltiin porttiavaimia. Tämä oli ongelmallista koska jopa kolmas oppilaista jäi saapumatta kouluun koska olivat joko myöhästyneet lähdöstä tai eivät löytäneet sitä porttiavainta (nehän piti olla sallaisia johon jästit ei kiinnitä huomiota, siis vaikka joku roska maassa). Myöskin "porttiavainsairaus" (vrt. merisairaus) vaivasi monia lapsia ja siksi sairaalasiipi oli tupaten täynnä pahoinvoivia ja hysteerisiä oppilaita ensimmäiset muutaman päivää joka vuosi.
Silloinen rehtori kielsi ehdottomasti sen takkahomman koska ei halunnut vaarantaa koulun turvallisuutta (koska silloinhan kuka tahansa olisi päässyt sinne). Taikaministeri Ottaline Gambol keksi sitten vihdoin käyttää junaa (oli ilmeisesti muutenkin hyvin kiinnostunut jästikeksinnöistä). Sitä ei ihan tarkalleen tiedetä mistä Tylypahkan juna tuli, mutta taikaministeriössä on salaisia asiakirjoja joissa kerrotaan suuresta operaatiosta jossa käytettiin muistiloitsua 167 kertaa ja Britannian historian suurin "Concealment Charm" eli onko tuo nyt piilotus tai hämäytys loitsu...
Vanhat velhosuvut olivat näreissään jästikeksinnön ottamisesta käyttöön mutta kun ministeriö ilmoitti että lapset joko matkustavat junalla kouluun tai jäävät kouluttamatta, vastalauseet hiipuivat.
Siihen ei tuostakaan saanut vastausta että mites ne jotka asuu esim Tylyahossa, saako kävellä kouluun?
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 18:16"]Onhan noita kohtia jotka "häiritsee" ainakin itseäni. Esimerkiksi silloin kun Harry kertoi mitä tapahtu siellä Rääkyvässä Röttelössä, ja että Matohäntä pakeni paikalta jne, niin Toffee ei uskonut vaan väitti että Harry valehtelee. Miksi ei käyttäny sitä totuusseerumia, olis ollu kätevä monessa muussakin tilanteessa.
.
Viimeisessä kirjassa, se suojelius joka johdatti Harryn Rohkelikon miekan luo, oliko se Kalkaroksen suojelius? Naarashirvihän se muistaakseni oli?
[/quote]
Muistaakseni kirjoissa puhuttiin siitä, että Toffee ei halunnut uskoa Voldemortin paluuseen. Varmaan epäili sen olevan totta, mutta ei halunnut myöntää sitä itselleen. Joten tuskin halusi uskoa Harrya, ehkä pelkäsi sen olevan totta.
452 jatkaa:
Niin ja laiturista 9 ja 3/4 Rowling kertoo että hän halusi numeron tavallisten jästilaitureiden välistä. Hän kuvitteli että taikalaitureita voisi olla muitakin, vaikkei niitä kirjassa ollutkaan. Esim että joiltain laitureilta (vaikka 7 ja puoli) pääsisi manner-Euroopan velhokaupunkeihin (siis missä asuu vain velhoja ja noitia) ja joku voisi olla vaikkapa vain yksittäisiä, vaihtuvia tapauksia varten (kuten Celestina Warbeckin konserttiin).
Osaisiko joku viisaampi neuvoo ton Pottermoren käytössä? :) Oon rekisteröityny sinne ja en vaan oikeen pääse eteenpäin :D Lähinnä mua kiinnostais lukee noita Rowlingin tarkempia juttuja hahmoista yms. muusta :) En vaan löydä sieltä kohtaa mistä pääsee sinne keskustelualueelle :)
Kiitos jo etukäteen! :)
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 15:53"]
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 15:43"]
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 15:38"]
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 15:36"]
Tylypahkan koko.
Rowling on sanonut Tylypahkassa opiskelevan noin 1000 oppilasta, mutta esimerkiksi Harryn vuosikurssilla (ja Harryn kanssa samassa makuukammarissa) on vain kourallinen oppilaita. Laskeskelin, että mikäli kaikissa tuvissa on joka ikäluokassa vain saman verran oppilaita mitä Harryn kavereista on mainittu, Tylypahkassa olisi nipinnapin 200 oppilasta.
Voi myös olla, että iso osa vuosikurssista on jätetty kokonaan mainitsematta kirjasarjassa, mutta silti, miten paljon tylypahkassa pitää olla makuukammareita jos oppilaita on 100 ja niissä majoittuu noin 5 oppilasta? Ihan järjetöntä.
Btw, kiva ketju.
[/quote]
Anteeksi, tarkoitin tietysti, että jos oppilaita on 1000 :)
[/quote]
Onko makuusaleja tarkoitus olla yksi vai useampia? Itse kuvittelin ne aina sellaisiksi pieniksi huoneiksi mitä sisäoppilaitoksissa usein muutenkin on, eli samaan majoittuu vaikkapa kuusi ihmistä (kolme kerrossänkyä).
[/quote]
Koko ajan puhutaan kuitenkin vain poikien ja tyttöjen makuusalista, eikä esim Harryn ja Ronin makuusali, vaan että molempia olisi vain yksi. Varmaan menee vain sen piikkiin että ei laskenut paljonko siitä nyt tulee, jos on vain 10 lasta per vuosikurssi per tupa ja myöhemmin kuulosti paremmalta kun on "satoja" tai "tuhansia" oppilaita eikä että 280 oppilasta.
[/quote]
Itse kuvittelin tämän yhden makuusalin sisältävän siis monta pientä huonetta. Se viittaisi enemmänkin tietyn sukupuolen omaan asuinsiipeen. Itselleni ollut itsestäänselvää, että oppilaita on ainakin 20 yhdellä luokalla
Miten joka vuoden syyskuun toinen päivä voi olla maanantai? Syyskuun ensimmäisenä matkustetaan junalla Tylypahkaan ja tunnit alkavat seuraavana päivänä joka on joka vuosi maanantai. Tämä on aina häirinnyt minua.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 00:10"]
Osaisiko joku viisaampi neuvoo ton Pottermoren käytössä? :) Oon rekisteröityny sinne ja en vaan oikeen pääse eteenpäin :D Lähinnä mua kiinnostais lukee noita Rowlingin tarkempia juttuja hahmoista yms. muusta :) En vaan löydä sieltä kohtaa mistä pääsee sinne keskustelualueelle :)
[/quote]
Joo mustakin oli vähän outo. Eilen rekisteröidyin ja kokeilin ekaa kertaa. Sun pitää "pelata" sitä "peliä" missä on kohtauksia kirjoista ja niissä löytyy aina noita Rowlingin juttuja. "Pelissä" on siis aina joku tila josta pitää löytää esineitä (jotka laitetaan matka-arkkuun), rahaa, suklaasammakko kortteja tms ja sitten on noita "read more"-kohtia josta pääset Rowlingin juttuihin. Typerä musta toi "peli" tai mikä lie mutta jutut on mielenkiintoisia.
En tiedä löytyiskö jostaan helpommallakin mutta näin mä olen ne löytänyt. Se oli muuten aika kiva missä sut lajitellaan tupaan ;) Vastaat kysymyksiin ja hattu lajittelee sut. Olin Puuskupuh niinkuin olin aina ajatellutkin että olisin jos olisin velho ja pääsisin Tylypahkaan :D
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 00:25"]
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 00:10"]
[/quote]
Joo mustakin oli vähän outo. Eilen rekisteröidyin ja kokeilin ekaa kertaa. Sun pitää "pelata" sitä "peliä" missä on kohtauksia kirjoista ja niissä löytyy aina noita Rowlingin juttuja. "Pelissä" on siis aina joku tila josta pitää löytää esineitä (jotka laitetaan matka-arkkuun), rahaa, suklaasammakko kortteja tms ja sitten on noita "read more"-kohtia josta pääset Rowlingin juttuihin. Typerä musta toi "peli" tai mikä lie mutta jutut on mielenkiintoisia.
En tiedä löytyiskö jostaan helpommallakin mutta näin mä olen ne löytänyt. Se oli muuten aika kiva missä sut lajitellaan tupaan ;) Vastaat kysymyksiin ja hattu lajittelee sut. Olin Puuskupuh niinkuin olin aina ajatellutkin että olisin jos olisin velho ja pääsisin Tylypahkaan :D
[/quote]
Mustakin toi tupaan lajittelu oli ihan huippu! :) Ja siis täälläkin päässä meni lajittelu just niinkun olin ajatellutkin! :D Mut sitä peliä en vaan ymmärrä.. Koitin äsken.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 20:08"]
Juna on loogisempi kuin ilmiintyminen(laitonta alaikäisille ja vaarallista, eikä Tylypahkaan voi ilmiintyä) ja porttiavaimet aiheuttaisat ongelman, sillä niitä pitäisi olla jokaiselle(toki samasta kaupungista voi lähteä samalla porttiavaimella monta) eli niitä olisi hillitön määrä ja se että kaikki saapuisivat samaan aikaan lajitteluun, on helpompi käyttää junaa. Ja voihan se juna pysähtyä matkalla, poimiakseen muualta kun lontoosta tulevia. Ja hormipulverissa sama ongelma on ajoitus. Kun kymmenen oppilasta rämähtää samaan takkaan kerraalla, niin auts.
Mikä itseäni häiritsee on opettajat. Tai siis jos oppilaita on sen 200, niin tuntuu että opettajia on aivan liian vähän. Vaikka tupia yhdistetään niin silti taikajuomia, loitsuja, muodonmuutosta opettaa vain yksi opettaja. Miten kaikilla luokilla voi olla oppitunnit yhtä aikaa, jos opettajia on niin vähän? Vai onko kaikilla paljon hyppytunteja?
Myös se, onko kermakalja alkoholillista?
[/quote]
Opettajat riittää, koska lähes kaikilla tunneilla on oppilaita kahdesta tuvasta. Esimerkiksi rohkelikoilla oli yrittitietoa puuskupuhien kanssa ja taikaeläinten hoitoa luihuisten kanssa. Viidentenä vuotena ja siitä edespäin oppituntien määrä laskee selvästi, sillä oppilaat tarvitsevat tämän ajan omaan opiskeluun ja harjoitteluun.
En ole varma kermakaljan alkoholipitoisuudesta, veikkaisin että todella pieni määrä. Eli alaikäiset voi juoda, mutta kotitontut voivat humaltua.