Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Harry Potter -kirjojen epäloogisuudet

Vierailija
19.07.2015 |

Mitä olette bonganneet?

Kommentit (5378)

Vierailija
801/5378 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 18:09"]

En tiedä, onko epäloogisuus vai enkö vaan muista, mutta miksi Neville näkee thestralit? Kuka siltä on kuollut? Samoin mietin, miksi Harry näkee thestralit vasta Cedricin kuoleman jälkeen, vaikka Harryhän on kuitenkin nähnyt oman äitinsä kuoleman?

[/quote]

Minä muistelisin lukeneeni jostain kirjasta, että Neville oli nähnyt jonkun sukulaismiehensä (Setä? Isosetä?) hukkuvan laiturilta. Saatan olla täysin väärässä, mutta näin muistan.

Vierailija
802/5378 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
803/5378 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 17:10"]

Tämä ei varsinaisesti liity aiheeseen, mutta kysyn silti. Lukeeko suomenkielisissä Pottereissa oikeasti kohta, jossa Ron toistelee Hermionen nimeä unissaan? En löydä tuota kohtaa mistään. Leffassa se on ja nähtävästi myös englannin kielisissä versioissa. Millä sivulla se on?

[/quote]

Kutoskirja kun ron on myrkytetty ja sairaalassa ja mutisee ainakin jossain välissä jotain joka kuulostaa hermionelta.

Vierailija
804/5378 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Möö

Vierailija
805/5378 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 21:28"]

Miksei Harry nähnyt thestraaleja (kirjoitettiinko se noin?) jo ensimmäisenä vuotenaan? Hänhän oli nähnyt äitinsä kuoleman ja jopa muisti siitä joitain asioita: äidin kirkumista, Voldemortin naurun, vihreää valoa... Ei olisi edes pilannut juonta jos olisi heti nähnyt ne. Vai oliko vaunujen alun perin tarkoitus kulkea ilman vetäjää ja Rowling keksi thestraalit vasta 5. osassa jotta albuksen kaarti pääsisi taikaministeriöön?

[/quote]

harryhan ei nähnyt thestraleja liekehtivän pikarinkaan lopussa, vaikka oli juuri nähnyt cedricin kuoleman. ja feeniksin killan alussa sitten näkee.

Vierailija
806/5378 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei Harry nähnyt thestraaleja (kirjoitettiinko se noin?) jo ensimmäisenä vuotenaan? Hänhän oli nähnyt äitinsä kuoleman ja jopa muisti siitä joitain asioita: äidin kirkumista, Voldemortin naurun, vihreää valoa... Ei olisi edes pilannut juonta jos olisi heti nähnyt ne. Vai oliko vaunujen alun perin tarkoitus kulkea ilman vetäjää ja Rowling keksi thestraalit vasta 5. osassa jotta albuksen kaarti pääsisi taikaministeriöön?

[/quote]

Lisäksi Harry ei näe thestraaleja neljännen kirjan lopussa vaikka on juuri nähnyt Cedric Diggoryn kuolevan. Viidennen kirjan alussa näkee. Juttelin asiasta kaverin kanssa ja hän kertoi kuulleensa asiaa selitellyn sillä, että thestraalit näkee kun on "sisäistänyt" tai "hyväksynyt" sen että on nähnyt jonkun kuolevan. Sinällään käy järkeen vaikka oikean syy taitaa olla se että Rowling keksi thestraalit vähän liian myöhään :)

Vierailija
807/5378 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 21:29"]

[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 21:24"]

[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 21:19"]

[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 21:10"]Sitten tää klassinen: ensimmäisessä osassa, millä Hagrid meni sinne saarelle jossa Harry ja Dursleyt piileksivät. Takaisin pääsi Dursleyden moottoriveneellä. Pystyykö siipirdiumlentiusaa käyttämää itseensä? Hänellähän ei periaatteessa olisi ollut lupaa taikoa mutta Dumbbiksen luvalla ilmeisesti vähän. Saarellehan ei siis jäänyt luutaa, Siriuksen moottoripyörää tai vastaavaa. [/quote] Ajattelet liikaa. Ehkä Hagrid ui sinne? Varmasti myös vesistöissä asuu taikaolentoja jotka saattoivat auttaa.

[/quote]

Eikö tän ketjun tarkoitus ollut ajatella liikaa ;) 

Ja tuskin ui ainakaan. Olisi se nyt varmaan mainittu kun Hagridin ulkomuotoa kuvailtiin että oli muuten likomärkä. Ja jos oikein muistan niin taisi olla aika myrskyinen yö (vai oliko vain leffassa?).

[/quote]

Sehän sanoi että sai käyttää taikaa päästäkseen sinne, mutta takaisinpäin piti ottaa se vene. (Tietty veneen olis voinut ottaa ihan vaan siksikin että Dursleyt jää luodolle ruikuttamaan ilman keinoa päästä pois) Mutta tästä vois tulkita että jotenkin taikakeinoin se on sinne luodolle päässyt.

[/quote]

Mutta millä taialla voi lennättää itseään? Ilmiintyä Hagrid ei osannut.

Vierailija
808/5378 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Rowling on tähän kysymykseen joskus vastannut yksityiskohtaisesti. En nyt varmasti muista, mutta olisiko ollut niin, että se kuolema pitää myös ymmärtää samalla kun sen näkee. Tähän Harry ei tietenkään vauvana kyennyt.

Vierailija
809/5378 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 21:33"]

[/quote]

harryhan ei nähnyt thestraleja liekehtivän pikarinkaan lopussa, vaikka oli juuri nähnyt cedricin kuoleman. ja feeniksin killan alussa sitten näkee.

[/quote]

No totta!! Tätä en edes ajatellut. Varmaan vasta viidennessä kirjassa keksinyt ne.

Vierailija
810/5378 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 21:34"][quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 21:29"]

[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 21:24"]

[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 21:19"]

[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 21:10"]Sitten tää klassinen: ensimmäisessä osassa, millä Hagrid meni sinne saarelle jossa Harry ja Dursleyt piileksivät. Takaisin pääsi Dursleyden moottoriveneellä. Pystyykö siipirdiumlentiusaa käyttämää itseensä? Hänellähän ei periaatteessa olisi ollut lupaa taikoa mutta Dumbbiksen luvalla ilmeisesti vähän. Saarellehan ei siis jäänyt luutaa, Siriuksen moottoripyörää tai vastaavaa. [/quote] Ajattelet liikaa. Ehkä Hagrid ui sinne? Varmasti myös vesistöissä asuu taikaolentoja jotka saattoivat auttaa.

[/quote]

Eikö tän ketjun tarkoitus ollut ajatella liikaa ;) 

Ja tuskin ui ainakaan. Olisi se nyt varmaan mainittu kun Hagridin ulkomuotoa kuvailtiin että oli muuten likomärkä. Ja jos oikein muistan niin taisi olla aika myrskyinen yö (vai oliko vain leffassa?).

[/quote]

Sehän sanoi että sai käyttää taikaa päästäkseen sinne, mutta takaisinpäin piti ottaa se vene. (Tietty veneen olis voinut ottaa ihan vaan siksikin että Dursleyt jää luodolle ruikuttamaan ilman keinoa päästä pois) Mutta tästä vois tulkita että jotenkin taikakeinoin se on sinne luodolle päässyt.

[/quote]

Mutta millä taialla voi lennättää itseään? Ilmiintyä Hagrid ei osannut.
[/quote]

Lensi thestralilla tai Dumbbis teki portinavaimen esmes.

Vierailija
811/5378 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

thestraleista: rowling ei halunnut että harry näkee ne liekehtivän pikarin lopussa, ksoka olisi ollut outoa tuoda ne ilmi ilman että se enää ko. kirjassa johtaa mihinkään. tiesi kyllä niistä kirjoittavansa, ja oli jo kirjoittutkin potter-maailman kummajaisia käsittelevään kirjaan tms.

selitykseksi keksi sitten että nähty kuolema täyyy ymmärtää ja sisäistää ajan kanssa, ja sillointhestralit alkavat pikkuhiljaa aineellistumaan henkilölle.

Vierailija
812/5378 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos Ronin perhe on niin köyhä, miksi ne ei taio rahaa/kulutushyödykkeitä?

Vierailija
813/5378 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 21:45"]

Jos Ronin perhe on niin köyhä, miksi ne ei taio rahaa/kulutushyödykkeitä?

[/quote]

Rahaa ei voi taikoa tyhjästä, kuten ei muutakaan materiaalia. Se on oltava jossain omistuksessa ja sen voi esim kutsua luokseen (aika helppoa taskuvarkaille ;))

Ruuan laeista Hermione kertoi seitsemännessä kirjassa. Meni jotenkin niin että ruokaa pystyi muuttamaan, seen määrää pystyi kasvattamaan jne mutta sitäkään ei voi tyhjästä taikoa.

Vierailija
814/5378 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajankääntäjät ovat kyllä mielenkiintoisia. Itse ymmärrän asian niin, ettei menneisyyden muuttaminen (jos se siis tehdään sääntöjen mukaan eikä kukaan näe tulevaisuudesta tullutta) muuta nykyisyyttä. Kolmoskirjassa Hiinokka ei koskaan kuollut, vaan McNair löi viikatteen kurpitsaan. Kolmikko vain äänestä päätellen luuli kurpitsan olleen Hiinokan kaula, vaikka oikeasti menneisyyden Harry ja Hermione olivat pelastaneet sen. Oikeastaan kyse ei siis ole nykyisyyden muuttamisesta, sillä tapahtumat ovat tapahtuneet jo. :D Ymmärsikö kukaan? Jos otetaan  vielä esimerkiksi Azkabanin vanki. Kun Harry ja Hermione lähtivät sairaalasiivestä pelastamaan Hiinokkaa ja Siriusta, ei myöhemmin heränneelle Ronille mikään muuttunut, sillä kaikki oli tapahtunut jo menneisyydessä. 

Itse aina mietin, miksi kukaan ei kertonut Kalkaroksen olleen rakastuneen Lilyyn sen viidennen kirjan ajatusseulamuiston jälkeen. Harryhan sanoi muistaakseni myöhemmin Siriukselle, että: "Kalkaros vihasi äitiäni, koska hän oli jästisyntyinen." Eikö Siriukselle (tai edes Lupinille!) tullut mieleen kertoa asioiden oikeaa laitaa?

Vierailija
815/5378 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 00:54"][quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 00:25"]

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 00:10"]

Osaisiko joku viisaampi neuvoo ton Pottermoren käytössä? :) Oon rekisteröityny sinne ja en vaan oikeen pääse eteenpäin :D Lähinnä mua kiinnostais lukee noita Rowlingin tarkempia juttuja hahmoista yms. muusta :) En vaan löydä sieltä kohtaa mistä pääsee sinne keskustelualueelle :) 

Kiitos jo etukäteen! :)

[/quote]

Joo mustakin oli vähän outo. Eilen rekisteröidyin ja kokeilin ekaa kertaa. Sun pitää "pelata" sitä "peliä" missä on kohtauksia kirjoista ja niissä löytyy aina noita Rowlingin juttuja. "Pelissä" on siis aina joku tila josta pitää löytää esineitä (jotka laitetaan matka-arkkuun), rahaa, suklaasammakko kortteja tms ja sitten on noita "read more"-kohtia josta pääset Rowlingin juttuihin. Typerä musta toi "peli" tai mikä lie mutta jutut on mielenkiintoisia.

En tiedä löytyiskö jostaan helpommallakin mutta näin mä olen ne löytänyt. Se oli muuten aika kiva missä sut lajitellaan tupaan ;) Vastaat kysymyksiin ja hattu lajittelee sut. Olin Puuskupuh niinkuin olin aina ajatellutkin että olisin jos olisin velho ja pääsisin Tylypahkaan :D

[/quote]

Mustakin toi tupaan lajittelu oli ihan huippu! :) Ja siis täälläkin päässä meni lajittelu just niinkun olin ajatellutkin! :D Mut sitä peliä en vaan ymmärrä.. Koitin äsken.
[/quote]

Oon tehnyt varmaan viisi tunnusta Pottermoreen, ja aina unohdan oman käyttäjätunnuksen :D kuitenkin joka kerta olen ollut Rohkelikko :D se on ihan hauska paikka, vaikka sitä peliä en ole aikoihin pelannutkaan..

Vierailija
816/5378 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen aina ajatellut että tylypahkassa on noin 700 oppilasta, eli sata aina vuosikurssilla, mikä tarkoittaatarkoittaa että noin 25/vuosikurssi/tupa. Harryn vuosikurssi oli pienempi kuin keskimäärin juurikin sodan takia jolloin ei uskallettu tehdä lapsia ja osa lapsista kuoli kuolonsyöjien hyökkäyksessä. Luulen myös että tupien opiskelijamäärät saattavat vaihdella paljonkin, eli joinain vuosina puuskupuheja on paljon ja joinain sitten rohkelikkoja jne. Nyt rohkelikkojen määrä saattoi olla pienempi kuin normaalisti, koska iso osa rohkelikkopiirteisistä ihmisistä oli kuollut volden käsiin ja siten ei ikinä tehnyt lapsia sanoilla piirteillä.

Toisaalta kuvittelin aiemmin että Tylypahkassa voisi olla jopa helposti yli tuhat opiskelijaa mutta toki osa lopettaa ilmeisesti viidennen vuoden jälkeen ja menee sitten johonkin "helpompaan" ammattiin kuten pyörittämään suvun kirjakauppaa tai pubia tjs.

Vierailija
817/5378 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muuten kukaan ikinä miettinyt että oliko Dumbledore ehkä jollain tasolla näkijä, eli tiesi että Harry tulisi kukistamaan Voldemortin tulevaisuudessa ja siksi antoi tämän ratkoa arvoitukset itse ja tavallaan "koulutti" tätä koko kouluajan tulevaisuuden varalle. Siksi hän ehkä myös piti ennustusta typeränä aineena, koska tiesi itse että "oikea" näkeminen on aivan muuta kuin mitä ennustuksessa opetetaan...

Vierailija
818/5378 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 18:12"]Kun aikamatkustus kerran toimii, miksi sitä ei käytetä pysäyttämään Voldemort nuorena?
[/quote]
Koska historian muuttaminen on arvaamatonta ja sen takia sitä ei tehdä. Lukee kirjassa.

Vierailija
819/5378 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 10:20"]Onko muuten kukaan ikinä miettinyt että oliko Dumbledore ehkä jollain tasolla näkijä, eli tiesi että Harry tulisi kukistamaan Voldemortin tulevaisuudessa ja siksi antoi tämän ratkoa arvoitukset itse ja tavallaan "koulutti" tätä koko kouluajan tulevaisuuden varalle. Siksi hän ehkä myös piti ennustusta typeränä aineena, koska tiesi itse että "oikea" näkeminen on aivan muuta kuin mitä ennustuksessa opetetaan...
[/quote]

En usko, vaan Dumbledorehan tiesi Harrya koskevasta ennustuksesta, ja siksi nimenomaan koulutti Harrya...

Vierailija
820/5378 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 10:20"]Onko muuten kukaan ikinä miettinyt että oliko Dumbledore ehkä jollain tasolla näkijä, eli tiesi että Harry tulisi kukistamaan Voldemortin tulevaisuudessa ja siksi antoi tämän ratkoa arvoitukset itse ja tavallaan "koulutti" tätä koko kouluajan tulevaisuuden varalle. Siksi hän ehkä myös piti ennustusta typeränä aineena, koska tiesi itse että "oikea" näkeminen on aivan muuta kuin mitä ennustuksessa opetetaan...
[/quote]
Ei. Vaan se oli kuullut sen Punurmion ennustuksen ja sen kautta tiesi että Harryn pitää kohdata Voldemort, koska jompi kumpi kuolee. Siksi koulutti. Gosh oletteko te edes lukeneet niitä kirjoja?