Harry Potter -kirjojen epäloogisuudet
Kommentit (5341)
Surkeaa kuraa koko kirjasarja!
Ap
Jos Harry on kerran niin rikas ja Weasleyn perhe rutiköyhä, miksei hän anna osaa siitä mittavasta omaisuudestaan Weasleyille? Häntä kun kuvataan niin jalona ja Ron on hänen paras ystävänsä. Olisi voinut edes sen Ronin hajonneen taikasauvan maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ykkösessä mainittiin Vernon Dursleyn olleen johtajana porafirmassa, kakkosessa puolestaan, että hänen firmansa valmisti poria. Oliko kyseessä siis hänen oma yrityksensä vai oliko hän siellä työsuhteessa palkkatyössä?
Voisikohan tuo "hänen firmansa" olla käännösvirhe? Itselläni ei ole alkuperäistä, englanninkielistä versiota, joten en pysty tarkistamaan, miten asia on mainittu siinä.
Virheitä nuissa on. Ap
Vierailija kirjoitti:
Olen hieman miettinyt hahmojen pituuksia. Alkupään kirjoissahan Harryn kuvattiin olevan ikäisekseen lyhyt ja pienikokoinen, mutta ilmeisesti hän kuitenkin loppujen lopuksi kasvoi suhteellisen pitkäksi, sillä myöhemmin hänen mainittiin saaneen huomattavia kasvupyrähdyksiä ja saavuttaneen edesmenneen isänsä Jamesin pituuden, jota on kuvattu pitkäksi. Mutta sitten taas seiskakirjassa kävi ilmi, että ainakin Fred ja George ovat häntä pidempiä, ja muistaakseni heitä kuvattiin aiemmin melko lyhyiksi.
Missä kohdassa on käynyt ilmi, että kaksoset ovat Harrya pitempiä? Ron on, mutta voihan hän olla oikein todella pitkä, ja Harry hieman keskimääräistä pitempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen hieman miettinyt hahmojen pituuksia. Alkupään kirjoissahan Harryn kuvattiin olevan ikäisekseen lyhyt ja pienikokoinen, mutta ilmeisesti hän kuitenkin loppujen lopuksi kasvoi suhteellisen pitkäksi, sillä myöhemmin hänen mainittiin saaneen huomattavia kasvupyrähdyksiä ja saavuttaneen edesmenneen isänsä Jamesin pituuden, jota on kuvattu pitkäksi. Mutta sitten taas seiskakirjassa kävi ilmi, että ainakin Fred ja George ovat häntä pidempiä, ja muistaakseni heitä kuvattiin aiemmin melko lyhyiksi.
Missä kohdassa on käynyt ilmi, että kaksoset ovat Harrya pitempiä? Ron on, mutta voihan hän olla oikein todella pitkä, ja Harry hieman keskimääräistä pitempi.
Jostain on jäänyt hämärä mielikuva että weasleyn lapsista pitkiä oli percy, ron ja bill, lyhyempiä ja vantterampia muttei mitään erityisen lyhyitä charlie ja kaksoset. Ginnyn pituudesta ei jäänyt erityisempää mielikuvaa mutta äiti taisi olla aika lyhyt ja isä ainakin keskimittainen. Harry oli tosiaan ekoissa kirjoissa mainittu lyhyeksi mutta liekö kirjoittaja tehnyt tuosta keskimittaisen myöhempiin kirjoihin jotta valittu näyttelijä sopii paremmin rooliinsa tai jotain?
Vierailija kirjoitti:
Jos Harry on kerran niin rikas ja Weasleyn perhe rutiköyhä, miksei hän anna osaa siitä mittavasta omaisuudestaan Weasleyille? Häntä kun kuvataan niin jalona ja Ron on hänen paras ystävänsä. Olisi voinut edes sen Ronin hajonneen taikasauvan maksaa.
No tuskin Weasleyt ois ottanut Harryn rahoja vastaan, vaikka Harry ois tarjoutunut maksamaan esim Ronin sauvan. Kaksoset otti Harryn kolmivelhovoitto rahat kun Harry vaati sitä tai ois muuten huuhtonut ne viemäristä alas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jostain on jäänyt hämärä mielikuva että weasleyn lapsista pitkiä oli percy, ron ja bill, lyhyempiä ja vantterampia muttei mitään erityisen lyhyitä charlie ja kaksoset. Ginnyn pituudesta ei jäänyt erityisempää mielikuvaa mutta äiti taisi olla aika lyhyt ja isä ainakin keskimittainen. Harry oli tosiaan ekoissa kirjoissa mainittu lyhyeksi mutta liekö kirjoittaja tehnyt tuosta keskimittaisen myöhempiin kirjoihin jotta valittu näyttelijä sopii paremmin rooliinsa tai jotain?
Kannattaa ottaa huomioon, että Harry eli aliravittuna ja kaltoinkohdeltuna 11-vuotiaaksi asti. Tylypahkaan päästyään hän on saanut enemmän ruokaa, mikä on varmasti vaikuttanut pituuskasvuun. Ja tietysti murrosikäkin tuli jossain vaiheessa kohdalle.
Muista hahmoista pitkiksi on kuvattu ainakin Dumbledore, Voldemort ja Sirius, lyhyiksi puolestaan Peter, Pimento ja Molly. Kalkaroksesta ja Remuksesta sain sellaisen käsityksen, että he olivat keskipituisia, koska heidän pituuttaan ei muistaakseni kuvailtu suuntaan tai toiseen.
Olen hieman miettinyt, että miksei Remus ottanut Harryyn minkäänlaista yhteyttä viimeistään silloin, kun Harry aloitti Tylypahkan? Luulisi hänen olleen kiinnostuneen Harrysta, koska hän oli Harryn isän ja kummisedän hyvä ystävä. Pelkäsikö hän ehkä, ettei Harry haluaisi olla hänen kanssaan tekemisissä hänen kuukausittaisen vaivansa vuoksi?
Vierailija kirjoitti:
Olen hieman miettinyt, että miksei Remus ottanut Harryyn minkäänlaista yhteyttä viimeistään silloin, kun Harry aloitti Tylypahkan? Luulisi hänen olleen kiinnostuneen Harrysta, koska hän oli Harryn isän ja kummisedän hyvä ystävä. Pelkäsikö hän ehkä, ettei Harry haluaisi olla hänen kanssaan tekemisissä hänen kuukausittaisen vaivansa vuoksi?
Remus ei tainnut myöskään olla Jamesille ja Siriukselle ihan yhtä läheinen kuin he keskenään, muistaakseni he jopa epäilivät häntä petturiksi ennen Jamesin ja Lilyn kuolemaa.
tuohon tulokseen mäkin olen tullut. Sirius ja James oli ne kaverukset ja Lupin sekä erityisesti Peter sai hengata mukana. Sirushan oli esim Harryn kummisetä eikä Lupin.
Sitä mä en koskaan ole ymmärtänyt miksi Potterien salaisuuden haltijaksi valittiin Peter. Olisihan siellä nyt ollut Siriusta, Lupinia ja paljon muita vaihtoehtoja.
Vierailija kirjoitti:
tuohon tulokseen mäkin olen tullut. Sirius ja James oli ne kaverukset ja Lupin sekä erityisesti Peter sai hengata mukana. Sirushan oli esim Harryn kummisetä eikä Lupin.
Sitä mä en koskaan ole ymmärtänyt miksi Potterien salaisuuden haltijaksi valittiin Peter. Olisihan siellä nyt ollut Siriusta, Lupinia ja paljon muita vaihtoehtoja.
He valitsivat ensin Siriuksen, mutta muuttivat sittemmin mielensä. Muistaakseni se selitettiin sillä, että Sirius oli Pottereiden mielestä liian itsestäänselvä valinta, ja Remusta he epäilivät petturiksi. Dumbledore tarjoutui myös salaisuudenhaltijaksi, mutta Potterit kieltäytyivät.
Vierailija kirjoitti:
Oliko muuten Lilyllä loppuaikoina enää muita ystäviä kuin Kelmit? Kalkaroksen kanssa hänellä meni välit poikki, mutta entä sitten ne hänen ystävänsä, joista hän puhui jossain seiskakirjan muistossa? Hagrid sanoi ykköskirjassa lähettäneensä pöllöt kaikille Harryn vanhempien koulutovereille, eli ilmeisesti Remukselle ja Lilyn ystäville.
Olen hieman miettinyt tupiin lajittelua. Miksiköhän toisten kohdalla hattu ilmoittaa tuvan heti, kun toisten kohdalla se puolestaan miettii pitempään? Kutosessa mainittiin, että Voldemort päätyi Luihuiseen välittömästi hatun kosketettua hänen päätään. Ajattelikohan Rowling, että on itsestäänselvyys, että pahikset päätyvät Luihuiseen? Olihan Voldessa nimittäin paljon myös Korpinkynnen piirteitä.
Vierailija kirjoitti:
Olen hieman miettinyt tupiin lajittelua. Miksiköhän toisten kohdalla hattu ilmoittaa tuvan heti, kun toisten kohdalla se puolestaan miettii pitempään? Kutosessa mainittiin, että Voldemort päätyi Luihuiseen välittömästi hatun kosketettua hänen päätään. Ajattelikohan Rowling, että on itsestäänselvyys, että pahikset päätyvät Luihuiseen? Olihan Voldessa nimittäin paljon myös Korpinkynnen piirteitä.
Toiset olivat hankalampia lajiteltavia kuin toiset. Voldemort janosi enemmän valtaa kuin viisautta ja päätyi siksi Luihuiseen. Hän oli valmis uhraamaan kaiken sen vallan takia, toisin kuin vaikka Draco Malfoy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toiset olivat hankalampia lajiteltavia kuin toiset. Voldemort janosi enemmän valtaa kuin viisautta ja päätyi siksi Luihuiseen. Hän oli valmis uhraamaan kaiken sen vallan takia, toisin kuin vaikka Draco Malfoy.
Voldemort oli myös äitinsä puolelta Luihuisen sukua, joten kaipa se on itsestäänselvyys, että Salazarin perillinen päätyy hänen tupaansa.
Vierailija kirjoitti:
Liekehtivä pikari, sivu 168: "Harry katsoi poispäin. Hän olisi mieluusti jakanut kaikki Irvetan holveissa olevat rahansa Weasleyn perheen kanssa, mutta hän tiesi etteivät he ikimaailmassa huolisi niitä."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
He valitsivat ensin Siriuksen, mutta muuttivat sittemmin mielensä. Muistaakseni se selitettiin sillä, että Sirius oli Pottereiden mielestä liian itsestäänselvä valinta, ja Remusta he epäilivät petturiksi. Dumbledore tarjoutui myös salaisuudenhaltijaksi, mutta Potterit kieltäytyivät.
Valitsivat tosiaan Siriuksen jälkeen Peterin salaisuudenhaltijaksi koska pitivät epätodennäköisimpänä vaihtoehtona, eivätkä mitenkään voineet tietää Peterin olevan se petturi Killassa.
Kaikkein järkevintähän olisi ollut ottaa Dumbledore salaisuuksienhaltijaksi koska hän ei olisi ikimaailmassa paljastanut salaisuutta kenellekään, ja olisi kaksintaistelussa voittanut Volden tai kenet tahansa yrittäjän kädenkäänteessä.
Harry Potter: Now i take a big shit!!