Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Harry Potter -kirjojen epäloogisuudet

Vierailija
19.07.2015 |

Mitä olette bonganneet?

Kommentit (5341)

Vierailija
3221/5341 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ykkösessä mainittiin Vernon Dursleyn olleen johtajana porafirmassa, kakkosessa puolestaan, että hänen firmansa valmisti poria. Oliko kyseessä siis hänen oma yrityksensä vai oliko hän siellä työsuhteessa palkkatyössä?

Voisikohan tuo "hänen firmansa" olla käännösvirhe? Itselläni ei ole alkuperäistä, englanninkielistä versiota, joten en pysty tarkistamaan, miten asia on mainittu siinä.

Vierailija
3222/5341 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ykkösessä mainittiin Vernon Dursleyn olleen johtajana porafirmassa, kakkosessa puolestaan, että hänen firmansa valmisti poria. Oliko kyseessä siis hänen oma yrityksensä vai oliko hän siellä työsuhteessa palkkatyössä?

Onko muuten Vernonilla ja Petunialla isokin ikäero, sillä tuo maininta Vernonin työpaikasta oli ykkösen ensimmäisessä luvussa, ja Petunia oli tuolloin n. 23-vuotias? Harva kohoaa vielä tuossa iässä johtajaksi.

Ehkä 10 vuoden ikäero voisi olla uskottava.Näyttää leffojen Vernonkin vaimoaan vanhemmalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3223/5341 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vernonin elämäkerrassa sanotaan hänen olleen titteliltään "junior executive" kun tapasi Petunian.

https://harrypotter.fandom.com/wiki/Vernon_Dursley

Vierailija
3224/5341 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vernon Dursley lähti ensimmäisessä kirjassa sen alkupuolella kesken työpäivän ostamaan kahvilasta sämpylää, mutta palasi sieltä töihin mukanaan pussissa oleva sokerikuorrutettu donitsi. Mitä ihmettä, sämpylä muuttuu donitsiksi?

Vierailija
3225/5341 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vernon Dursley lähti ensimmäisessä kirjassa sen alkupuolella kesken työpäivän ostamaan kahvilasta sämpylää, mutta palasi sieltä töihin mukanaan pussissa oleva sokerikuorrutettu donitsi. Mitä ihmettä, sämpylä muuttuu donitsiksi?

Jos alkoikin tehdä mieli donitsia?

Vierailija
3226/5341 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hän ajatteli käydä ostamassa sämpylän, mutta näki siellä kahvilassa donitseja ja päättikin ostaa sellaisen kun hänellä alkoi tehdä mieli donitsia sämpylän sijaan. Sen jopa minä kehitysvammainen autisti, jolla on skitsofrenia osaan päätellä.

Vierailija
3227/5341 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei oo oikeesti fiksuu laittaa Hagridin näköistä tyyppiä hoitamaan Tylypahkan asioita jästien keskelle.

Niin, jos muuten pyritään piilottamaan taikamaailma jästeiltä. Eihän useimmat velhot osaa edes pukeutua jästivaatteisiinkaan oikein.

Vierailija
3228/5341 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näyttelikö Ralph Fiennes jossain näissä sitä pahista? Voldemortia? Vai oliko se Liam Neeson? Se nenätön.

Vierailija
3229/5341 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edelleen se Kalkaroksen ihkuromanttisuus - tyyppi olis mielellään tappanu muut potterit saadakseen mahkut Lilyn kans ja surutta harrasti vuosia lapsen (Harry) rääkkäämistä .  Iih ja aah mikä romanttinen romeo!

Älä jaksa. Enemmän Draco Malfoyta romantisoidaan, vaikka onkin raukkamainen kiusaaja.

Kelmejäkin ihannoidaan kovasti ja pidetään niin ihkuina tyyppeinä, vaikka tosiasiassa he olivat ihan hirveitä koulukiusaajia (paitsi Remus). Ja Weasleyn kaksosetkin olivat välillä aika ilkeitä.

Piskuilan oli pelkkä opportunisti joka halusi hyötyä kovien jätkien kanssa liikkumisesta, ilman heidän kaveruuttaan olisi varmaan itse ollut kiusattu. Siksihän liittyi myöhemmin kuolonsyöjiinkin.

Vierailija
3230/5341 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dumbledoren mainittiin pitävän kamarimusiikista ja keilailusta. Missäköhän hän käy keilaamassa? Onko velhoilla ja noidilla omia keilahalleja? Ja mistäköhän hän on saanut sen Lontoon metrokartan muotoisen arven toiseen polveensa?

Vierailija
3231/5341 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Dumbledoren mainittiin pitävän kamarimusiikista ja keilailusta. Missäköhän hän käy keilaamassa? Onko velhoilla ja noidilla omia keilahalleja? Ja mistäköhän hän on saanut sen Lontoon metrokartan muotoisen arven toiseen polveensa?

Dumbledoren äitihän oli syntyjään jästi ja Dumbledore seurasi jästimaailman tapahtumia. Ehkä heitti kesälomalla jästivaatteet päälle ja meni Lontooseen keilaamaan? :D

Vierailija
3232/5341 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko jossain selitetty miksi tuhannen vuoden aikana kukaan luihuisen perillisistä ei avannut salaisuuksien kammiota? Siis miksi siihen meni se tuhat vuotta ja tom valedro vasta avasi?

Salaisuuksien kammiossahan sanottiin, että Valedrollakin meni vuosia löytää kammio. Muut Luihuisen perilliset ei varmaan ole vaivautuneet etsimään sitä niin tarkasti.

Sain myös sen käsityksen, että ainakaan Morfin ja Merope eivät edes käyneet Tylypahkaa, vaan olivat kotiopetuksessa. Ehkä heidän suvussaan oli tapana kouluttaa lapset kotona?

Vierailija
3233/5341 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
3234/5341 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä mietin, että kun Animagus muuttuu niin minne häviävät vaatteet ja taikasauva ja miten kummasti sitten ilmestyvät jostain kun muuttuu takaisin? Loogisempaa olisi varmaan, että vaatteet joutuu riisumaan ja pukemaan niin kuin Polyjuice Potioninkin tapauksessa.

Vierailija
3235/5341 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei Hagrid joutunut Azkabaniin, kun hän haki Harryn Dursleyltä?

Ukko murtautui toisten kotiin, taikoi jästille luvatta saparon, uhkaili Vernonia yms.

Vierailija
3236/5341 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä mietin, että kun Animagus muuttuu niin minne häviävät vaatteet ja taikasauva ja miten kummasti sitten ilmestyvät jostain kun muuttuu takaisin? Loogisempaa olisi varmaan, että vaatteet joutuu riisumaan ja pukemaan niin kuin Polyjuice Potioninkin tapauksessa.

Olen myös miettinyt sitä, että pystyykö animaagihahmon valitsemaan itse vai määräytyykö se luonteen ja persoonan perusteella? Kävikö esim. Kelmeille vain hyvä tuuri, ja heille sattui osumaan juuri sopivat eläinhahmot vai valitsivatko he ne itse?

Vierailija
3237/5341 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen myös miettinyt sitä, että pystyykö animaagihahmon valitsemaan itse vai määräytyykö se luonteen ja persoonan perusteella? Kävikö esim. Kelmeille vain hyvä tuuri, ja heille sattui osumaan juuri sopivat eläinhahmot vai valitsivatko he ne itse?

Animaagihahmoa ei voi valita itse, se määräytyy luonteen, kykyjen ja jonkin verran myös ulkonäön mukaan. 

Luulen että Kelmeillä ne määräytyivät näin;

James: Urheilullinen ja ketterä, joten peura/hirvi on aika osuva valinta.

Sirius: Sattumalta myös koiratähden nimi ja Siriushan oli loppuun asti uskollinen.

Peter: Pieni, mutta helposti aliarvioitu. Ei mikään komistus ja rottahan on tuholainen.

Vierailija
3238/5341 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei Hagrid joutunut Azkabaniin, kun hän haki Harryn Dursleyltä?

Ukko murtautui toisten kotiin, taikoi jästille luvatta saparon, uhkaili Vernonia yms.

Jos ministeriö ei asiasta saanut tietää. Hagrid myös on aikuinen jonka taiasta ei mene jälkeä, vaikka saikin potkut koulusta.

Vierailija
3239/5341 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Animaagihahmoa ei voi valita itse, se määräytyy luonteen, kykyjen ja jonkin verran myös ulkonäön mukaan. 

Luulen että Kelmeillä ne määräytyivät näin;

James: Urheilullinen ja ketterä, joten peura/hirvi on aika osuva valinta.

Sirius: Sattumalta myös koiratähden nimi ja Siriushan oli loppuun asti uskollinen.

Peter: Pieni, mutta helposti aliarvioitu. Ei mikään komistus ja rottahan on tuholainen.

Hirvieläimiä pidetään myös johtajuuden ja ylpeyden symboleina. Ja olihan James jonkinlainen johtajatyyppi ja kerskaili taidoillaan.

Vierailija
3240/5341 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko jossain selitetty miksi tuhannen vuoden aikana kukaan luihuisen perillisistä ei avannut salaisuuksien kammiota? Siis miksi siihen meni se tuhat vuotta ja tom valedro vasta avasi?

Salaisuuksien kammiossahan sanottiin, että Valedrollakin meni vuosia löytää kammio. Muut Luihuisen perilliset ei varmaan ole vaivautuneet etsimään sitä niin tarkasti.

Sain myös sen käsityksen, että ainakaan Morfin ja Merope eivät edes käyneet Tylypahkaa, vaan olivat kotiopetuksessa. Ehkä heidän suvussaan oli tapana kouluttaa lapset kotona?

Millä eväillä heidän isänsä oli pätevä mihinkään opettamiseen? Rahaakaan ei ollut yksityisopettajaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yhdeksän