Harry Potter -kirjojen epäloogisuudet
Kommentit (5332)
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 10:09"]
Luin koko ketjun, mutta en muista, oliko tästä jo puhetta; Kolmivelhoturnajaiset pidetään joka kolmas vuosi. Harryn kouluajalle ne osuvat neljäntenä vuonna. Miksei kolmivelhoturnajaisista ollut mitään puhetta ensimmäisenä kouluvuonna? Lähetettiinko kisoja isännöivään kouluun vain hiljaisuudessa ryhmä tarpeeksi vanhoja ja osallistumiskelpoisia oppilaita?
[/quote]
Näitä turnauksia ei ollut mm. onnettomuuksista ja homman vaarallisuudesta johtuen pidetty todella pitkään aikaan. Tarkoitus oli kait aloittaa perinne uudestaan.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 13:56"]
Kun Harry on neloskirjassa jumissa kompaportaassa ja kelmien kartta ja kultamuna lentävät hänen ulottumattomiinsa, miksi hän ei käytä kutsuloitsua saadakseenne takaisin, vaan odottaa että Voro ja Kalkaros ehtivät paikalle?
[/quote]
Järjellä ajatellen tietysti siksi, että Harry ei saa nähdä Kelmien kartasta että Vauhkomieli onkin Kyyry.
oon miettiny et miten kukaan sekopää velho ei oo vaa tuhonnu koko maailmaa niil taioillaan.
Miksei kenenkään hahmon ole mainittu pieraisseen?
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 00:40"]
2) Ylipäätään nuo hirnykeiksi valitut esineet. Miksi valita tuollaisia helposti arvattavia? Olisi vaikka ilmiintynyt kuudelle eri rannalle, tehnyt jostain random hiekanjyvästä hirnykin ja heittänyt sen jonnekin meren pohjalle. Ja käärmehän nyt kuolee ihan luonnostaan ajan kanssa, miksi tehdä siitä hirnykki?
[/quote]
Tästä Dumbledore ja Harry muistaakseni kävi kutoskirjassa keskustelua, jossa Dumppis avasi Voldemortin kiintymystä Tylypahkaan (ainoa paikka, jonka on mieltänyt kodikseen) ja halusi tämän vuoksi tehdä hirnyrkit perustajajäsenten omaisuudesta, esim. Puuskupuhin kuppi.
Muistan myös hämärästi Harryn kauhistuneen kuullessaan ensi kertaa hirnyrkeistä ja taivastelleen juurikin sitä kuinka ne voivat olla mitä tahansa hylättyjä peltipurkkeja/kumisaappaita. Tähän Dumppis sitten vastannut, että Voldemort ei ikinä kätkisi sielunpalastaan mitättömään esineeseen vaan turhamaisesti lankesi juurikin siihen ansaan, että metsästi ties mitä kuuluisia krumeluureja joiden yhdistäminen Voldemortiin ei ollut niin haasteellista. Niiden piilopaikat sen sijaan kyllä sitten olivatkin.
2) Ylipäätään nuo hirnykeiksi valitut esineet. Miksi valita tuollaisia helposti arvattavia? Olisi vaikka ilmiintynyt kuudelle eri rannalle, tehnyt jostain random hiekanjyvästä hirnykin ja heittänyt sen jonnekin meren pohjalle. Ja käärmehän nyt kuolee ihan luonnostaan ajan kanssa, miksi tehdä siitä hirnykki?
[/quote]
Jos Hirnyrkin tekijän ruumis kuoli, ja ainoa "elossa" oleva pala on hirnyrkissä, tarvitsee kyseinen hirnyrkki uuden hahmon/elämän jonka voi käyttää voimanaan. Jos olen oikein ymmärtäny. Esim. Valedron päiväkirja, joka oli hirnyrkki, imi Ginnystä elämän ja voiman. Hiekanjyvä tuskin saisi imettyä mistään uutta ruumista/voimaa, tai kalojen elämä tuskin on arvokasta/toimivaa. Ja jos taas oletettaisiin, että ruumiin kuollessa seuraavasta hirnyrkistä vain putkahtaisi uusi ruumis, niin ei paljoa houkuttaisi herätä keskeltä valtameren pohjaa.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 00:18"]
Mua on mietittänyt ajatusseula. Kun jos joku laittaa muistonsa sinne seulaan, miten se henkilö pystyy muistamaan minkä muiston se sinne seulaan on laittanut, kun muistoa siitä muistosta ei enää ole? Jos joku ymmärsi selityksen.. :D
Kirjoissakin Dumbledore näyttää Harrylle muistojaan siten, että on itsekin muiston sisällä, niin eikös se muisto tule tavallaan täysin uutena asiana Dumbledorellekin siinä tilanteessa, kun hän on muiston päästään siirtänyt ajatusseulaan?
[/quote]
Ite taas olen miettinyt, siirrytkö kokonaan ruumiillisesti ajatusseulaan? Vai onko kulhossa vain oma pääsi ja kroppa roikkuu ulkopuolella? Myös kuinka pääset takaisin todellisuuteen? Odottelet että muisto loppuu? Dumbledorehan aina vei Harry pois muistoista, toteamalla että nyt voimme lähteä. Eli voiko kesken muiston vain päättää, ettei haluakkaan nähdä sitä loppuun? Ja kuinka sieltä pääsee pois?
Jos Ginny olisi kuollut Salaisuuksien kammiossa, olisiko silloin kaksi Voldemortia? Oliko se päiväkirjasta tullut sielunpala tietoinen Harrysta ja siitä, mitä oli aikuisena tehnyt, sen ansiosta että Ginny oli kertonut vai oliko hänellä ainoastaan nuoren Tomin ulkonäkö, mutta aikuisen Voldemortin mieli?
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 19:44"]
Jos Ginny olisi kuollut Salaisuuksien kammiossa, olisiko silloin kaksi Voldemortia? Oliko se päiväkirjasta tullut sielunpala tietoinen Harrysta ja siitä, mitä oli aikuisena tehnyt, sen ansiosta että Ginny oli kertonut vai oliko hänellä ainoastaan nuoren Tomin ulkonäkö, mutta aikuisen Voldemortin mieli?
[/quote]
Aikuisen mieli.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 01:55"]
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 00:18"]
Mua on mietittänyt ajatusseula. Kun jos joku laittaa muistonsa sinne seulaan, miten se henkilö pystyy muistamaan minkä muiston se sinne seulaan on laittanut, kun muistoa siitä muistosta ei enää ole? Jos joku ymmärsi selityksen.. :D
Kirjoissakin Dumbledore näyttää Harrylle muistojaan siten, että on itsekin muiston sisällä, niin eikös se muisto tule tavallaan täysin uutena asiana Dumbledorellekin siinä tilanteessa, kun hän on muiston päästään siirtänyt ajatusseulaan?
[/quote]
Ite taas olen miettinyt, siirrytkö kokonaan ruumiillisesti ajatusseulaan? Vai onko kulhossa vain oma pääsi ja kroppa roikkuu ulkopuolella? Myös kuinka pääset takaisin todellisuuteen? Odottelet että muisto loppuu? Dumbledorehan aina vei Harry pois muistoista, toteamalla että nyt voimme lähteä. Eli voiko kesken muiston vain päättää, ettei haluakkaan nähdä sitä loppuun? Ja kuinka sieltä pääsee pois?
[/quote]
Ei kai kukaan käyttäisi ajatuseulaa, jos sieltä ei pääsisi pois kun itse haluaa. Dumbledore varmaan vain kertoi seulalle mielessään, että tahtoo pois, ei sen kummempaa.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 01:51"]
[/quote]
Jos Hirnyrkin tekijän ruumis kuoli, ja ainoa "elossa" oleva pala on hirnyrkissä, tarvitsee kyseinen hirnyrkki uuden hahmon/elämän jonka voi käyttää voimanaan. Jos olen oikein ymmärtäny. Esim. Valedron päiväkirja, joka oli hirnyrkki, imi Ginnystä elämän ja voiman. Hiekanjyvä tuskin saisi imettyä mistään uutta ruumista/voimaa, tai kalojen elämä tuskin on arvokasta/toimivaa. Ja jos taas oletettaisiin, että ruumiin kuollessa seuraavasta hirnyrkistä vain putkahtaisi uusi ruumis, niin ei paljoa houkuttaisi herätä keskeltä valtameren pohjaa.
[/quote]
Tarinan alussa Voltsuhan tavallaan kuoli jolloin jäi jäljelle vain semmoinen hirnyrkkien ylläpitämä tajunta joka voi kuljeskella paikasta toiseen. Eli voltsun ei tarvinnut olla siellä missä hirnyrkit. Sitten piti kehittää jostain ruumis kun pelkkä vihainen tajunta ei voi vallata koko maailmaa.
Se hirnyrkin oma tajunta kait lähinnä puolustautuu paitsi siinä vihon tapauksessa jossa sille ilmeisesti oli annettu tehtäväksi luihusen hirviön herättely.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 22:26"]
Itse pidän kirjoissa hieman omituisena sitä, kuinka vähän velhot tietävät mistään jästien jutuista. Tai siis varmasti velhot hengailevat pääosin velhomaailmassa muiden velhojen ja noitien kanssa, mutta luulisi että jokainen heistä on nähnyt jästejä. Kuinka siis on mahdollista että esim. huispauksen maailmanmestaruuskisoissa velhot ja noidat eivät osanneet pukeutua jästeiksi vaan yhdistelivät vaatteita oudosti? Ja sekin on omituista että Arthur Weasley, joka on kuitenkin todella kiinnostunut jästeistä ja varmasti on koulussakin opiskellut jästioppia, ja vielä kaiken lisäksi työskentelee jästien parissa, voi olla niin ulapalla jästien tavaroista/vaatetuksesta yms.
[/quote]
Minä olen miettinyt että ne on maalta tulleita jotka eivät osanneet pukeutua järkevästi jästien vaatteisiin. Asuvat jossain pikkukylässä mikä on täynnä pelkästään noitia ja velhoja. Ihan samallalailla kun minä olin ulapalla metrosta, ratikasta ja kummassa reunassa seisotaan liukuportaita kun muutin Lapista Helsinkiin. Tai jos muuttaisin Intiaan, en varmaankaan osaisi naisten pukua saria päälleni. :)
Mutta siitä olen samaa mieltä että Arthur Weasleyn pitäisi tajuta aika paljonkin kun on intohimoinen jästiasioitten harrastaja. Tai sitten on niin tyhmä ettei mikään tieto pysy päässä.
Kun Dumbledore tapettiin miksi he eivät käyttäneet ajankääntäjää estääkseen sen? Hermionella ainakin oli sellainen mut en muista että oliko sitä ajankääntäjää käytettävissä vielä?
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 17:03"]
Kun Dumbledore tapettiin miksi he eivät käyttäneet ajankääntäjää estääkseen sen? Hermionella ainakin oli sellainen mut en muista että oliko sitä ajankääntäjää käytettävissä vielä?
[/quote]
Kääntäjät oli hajotettu jo edellisessä kirjassa ja toisaalta hommahan meni ns. suunnitelman mukaan vaikka sitä ei siinä vaiheessa moni tiennytkään.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 17:08"][quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 17:03"]
[/quote]
Kääntäjät oli hajotettu jo edellisessä kirjassa ja toisaalta hommahan meni ns. suunnitelman mukaan vaikka sitä ei siinä vaiheessa moni tiennytkään.
[/quote]
Ok multa on mennyt ohi. Noissa on niin paljon tekstiä ettei mun päähän jää kaikki :D
Miten Harry sai Kelmien kartan takaisin? Neloskirjassa vale-Vauhkomieli pyysi sen itselleen, viitoskirjassa se on taas Harrylla. Samoin viitoskirjassa sanotaan jossain vaiheessa, että joka ainoa ennustus- ja taikaolentojen hoidon tunti pidettiin Pimennon valvonnassa, miten se on mahdollista? Hagridilla ja Punurmiolla oli aivan varmasti tunteja samaan aikaan, lisäksi Pimennolla oli omat tuntinsa hoidettavana. Oliko hänelläkin ajankääntäjä käytössään, vai miten on mahdollista olla kolmella tunnilla samaan aikaan?
Luin koko ketjun, mutta en muista, oliko tästä jo puhetta; Kolmivelhoturnajaiset pidetään joka kolmas vuosi. Harryn kouluajalle ne osuvat neljäntenä vuonna. Miksei kolmivelhoturnajaisista ollut mitään puhetta ensimmäisenä kouluvuonna? Lähetettiinko kisoja isännöivään kouluun vain hiljaisuudessa ryhmä tarpeeksi vanhoja ja osallistumiskelpoisia oppilaita?